geluidsdicht maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Faysal
    • Aug 2003
    • 4

dank je wel jongens , ik zal jullie tips goed gebruiken , ik laat jullie nog wel horen als ik klaar ben.
    Nogmaals bedankt.

Comment

• Linda
      • Oct 2010
      • 1

Halloo,
      ik speel dwarsfluit en omdat ik
      graag proffessioneel wil worden moet
      ik min. 2 uur per dag oefenen.
      De buren hebben daar last van. Nu
      wil ik op mijn slaapkamer oefenen, maar
      het is daar al vrij klein. Wat is de beste manier
      om het geluid te dempen voor de buren
      zonder dat mijn kamer nog veel kleiner wordt?

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hoi Faysal,

Onder het mom van ' alle beetjes helpen'
        kun je best wel wat van eerder beschreven tips
        gebruiken hoor.
        Nee, 100% geluiddicht zul je niet halen, maar iedere
        % die je dempt is er 1, toch?

Tempex en glaswol zijn hoofdzakelijk warmte isolatoren,
        beter kun je dan gaan voor steenwol, maar zoals al geschreven
        gaan geluidstrillingen ook mee door hout en metaal
        (en nog tig keer sneller ook).

Zelf denk ik dat als je serieus geld wilt gaan uitgeven, dat je
        dan het best €200,- bij Sennheiser kunt brengen en een walgelijk
        vette hoofdtelefoon kunt kopen en een paar tientjes voor wat
        goeie spikes voor als je toch niet dat ding op je hoofd zet.

Nog 1%? Hang een lekker dik (velours?) gordijn voor je deur,
        dat houdt ook wel iets tegen.

grtz

@Linda: start ff een nieuw topic?
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Hoi Linda,
          Een fluit geeft niet zo veel volume als bv. een drumkit, dus met wat van dat grijze noppenschuim en dikke vloerbedekking kom je een heel eind.
          Als het mogelijk is, zou je een soort nis moeten proberen te maken, waar je in kunt staan om te spelen.
          Als je aan 3 kanten om je heen het geluid kunt absorberen, ga je al wat "last" wegnemen.
          Doe ook het plafond en leg dik tapijt op de vloer, dan heb je al 5 kanten die veel geluid dempen.
          Wat wel een nadeel is, is dat ook voor jouw oren het heel erg gedempt gaat klinken, ik weet niet goed of dat nog wel prettig speelt.
          Ik heb voor mijn drummende zoon een dubbelwandige cabine gebouwd, met veel demping in de wanden, deze hele constructie staat op rubber. Dat geeft een heel aardige demping, maar het is zeker niet zo dat hij ook 's nachts kan gaan drummen, zonder boze buren aan de deur......
          Dit zou voor jou best een goede oplossing kunnen zijn, alleen wel groot en duur. Kost je een hele kamer en zo'n € 500,00~1000,00.
          Als je met een paar MDF platen een gedempte nis kunt maken, zou dat weleens kunnen gaan werken, kost relatief weinig en is ook goed te doen. Je zou met ongeveer € 150,00 klaar kunnen zijn.
          Nogmaals, dit neemt zeker niet alle geluid weg, maar het zou best eens kunnen halveren. Wellicht is dat genoeg.
          Last edited by Carl; 03-10-10, 23:18.

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1087

Originally posted by NesCio01
            Hoi Faysal,

Onder het mom van ' alle beetjes helpen'
            kun je best wel wat van eerder beschreven tips
            gebruiken hoor.
            Nee, 100% geluiddicht zul je niet halen, maar iedere
            % die je dempt is er 1, toch?

grtz

@Linda: start ff een nieuw topic?
            Hoi Nescio,

Ik kan de aanvulling van Linda op het bestaande topic wel waarderen... Snap niet zo goed waarom jij reageert op een post van Faysal uit 2003. Moet voor iedereen toch wel duidelijk zijn dat het alleen zin heeft inhoudelijk te reageren op de vraag die Linda stelt?

Inhoudelijk:

Het lijkt mij idd het beste een kleine cel te maken (in de hoek van je kamer; dan heb je al twee van de vier wanden) met noppenschuim op de wanden. Je bespeelt een relatief klein instrument dus dan is zo'n cel nog net wel te verwezenlijken. Hiervoor heb je (als je het geheel inklapbaar maakt) zes scharnieren, twee platen MDF (kan 8-12mm, maar 18mm is wel beter) en een heleboel noppenfoam nodig en wellicht een handige vader, opa, oom of broer (of misschien ben je zelf heel handig?) Wat je overigens niet nodig hebt is claustrofobie...

@lex
            Last edited by @lex; 04-10-10, 10:18.
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• EL_Loco
              • Nov 2009
              • 87

Heel aardig voorstel, met schuim enzo.
              Echter wordt de ruimte er ook zo dood als een pier van.

Dat speelt echt niet fijn. Zorg dat je wel wat harde vlakken(muren) in de buurt hebt voor kaatsing van je geluid, anders blaas je jezelf een ongeluk, en klinkt het alsnog niet fijn.
              (speel zelf trompet, en weet uit ervaring dat erg "droge" ruimtes, dus zonder veel reflecties, niet fijn spelen. Dit geldt eigenlijk voor alle blaasinstrumenten)

wat ik zou aanraden, mocht er de ruimte en budget voor zijn, is inderdaad te isoleren met (noppen)foam, maar daar wel weer een plaat tegenaan te zetten voor kaatsing van je geluid.
              Ik weet niet of de buren naast je wonen, of onder je. Maar als ze naast je wonen: Geen hoogpolig tapijt oid gebruiken, daar wordt de ruimte veel te droog van.

Let op: een blaasinstrument is geen drumstel of gitaar, en heeft dus ook een hele andere benadering nodig qua akoestiek..

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by @lex
                Hoi Nescio,

Snap niet zo goed waarom jij reageert op een post van Faysal uit 2003.

*Ik eigenlijk ook niet*
                Oeps @lex: mea culpa, die 7 jaar had ik ff gemist, sorry.

Ik blijf wel vinden dat als je een vraag hebt, je deze -
                naar mijn voorkeur - het liefst stelt in een nieuw topic,
                dit om topics 'zuiver' te houden.

Dit houdt zeker niet in dat ik Linda's vraag/inbreng minder
                waardeer, verre van dat!

Maar die 7 jaar, pffff, echt een misser zeg!

grtz

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Ik denk dat het vooral goed is op een forum alle gerealteerde informatie in topics te bundelen. Dit werkt niet als je zaken wilt vergelijken (de crest 7001 en de Labgruppen fP2200; ik noem maar wat...) maar het werkt wel als er van anderen suggesties worden gevraagd voor een bepaald probleem! Ik heb met plezier de antwoorden an Faysal gelezen. Daarnaast weet ik ook dat Linda het ook gelezen heeft en ook haar best heeft gedaan om de zoekfunctie te gebruiken.

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

@El Loco: kun je dan in zo'n situatie wellicht iets met
                    een acoustic monitor?

@lex: duidelijk en is ckr een overweging,
                    moet ik toch op die 7 jaar blijven opletten

grtz

Comment

• EL_Loco
                      • Nov 2009
                      • 87

@El Loco: kun je dan in zo'n situatie wellicht iets met een acoustic monitor?

hmm.. ja en nee...
                      Hangt een beetje vanaf wat je daarmee bedoelt. Voor een trompettist (wat ik zelf ben) is een plaat plexiglas al genoeg in live-situaties waar ik in een microfoon moet spelen.
                      Echter zit/sta je als muzikant nooit stil. Ik moet de muzikant nog tegenkomen die niet beweegt op muziek

Ikzelf merkte in studio-omgevingen (droge akoestiek) dat ik meestal tegen een ruit aangeplakt stond voor een beetje fijn geluid. Dat is irritant, een beetje er vanaf, en je speelt niet meer lekker.

Je kan beter een fijne ruimte hebben waarin je kan spelen, dan perse gebonden te zijn aan die ene positie waar het fijn is.
                      Dit kan bijvoorbeeld gecreëerd worden door een hoek met 2 plexiglas platen (of ander hard materiaal) haaks op elkaar. Zodat je jezelf een beetje lekker terug hoort, los van waar je precies met je oren zit.

Let dan vooral op dat bij een dwarsfluit het geluid niet uit het uiteinde van de fluit komt, maar bij het mondstuk.

Al met al een lastige kwestie: de buren geen overlast, dus veel demping naar hun kant toe, maar jij als muzikant wel een fijn geluid, dus een niet al te droge omgeving.

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Ruimte isoleren om geluidsoverlast te voorkomen en akoestiek bewaren zijn geen zaken die goed samengaan in één zin. Je zal na de isolatie weer aanpassingen op de ruimte moeten uitvoeren om daarbinnen weer een (prettige) akoestiek te creëren.

Nu zal je met een fluit weinig tot geen contactgeluid hebben via de vloer. Deze kun je lijkt mij dan ook overslaan in de aanpassing om te isoleren/dempen. Nu kan ik mij ook weer voorstellen door de eigenschappen van een fluit dat je geen/weinig reflectie terug krijgt van de vloer.

Denk dat de tips van EL_Loco nog de beste zijn daar hier uit eigen ervaring wordt gesproken.
                        Ik blijf wel vinden dat als je een vraag hebt, je deze - naar mijn voorkeur - het liefst stelt in een nieuw topic, dit om topics 'zuiver' te houden.
                        Aanvulling op @lex; Op dit forum is het de bedoeling vervolg/gelijkwaardige vragen binnen een bestaand topic te stellen dus Linda heeft het goed gedaan volgens de forum "voorschriften". Hierdoor houden we het forum overzichtelijk en informatie over zelfde onderwerpen bij elkaar. Zoals @lex al aangeeft weten wij nu ook dat Linda zelf al actief moeite heeft gedaan antwoorden te vinden.

Comment

Working...