tips plaatsing subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• axys
    replied
    Het vliegen van je PX toppen is sowieso ideaal. Waar het mogelijk is en het ook nodig is, zullen wij altijd proberen onze PX toppen te vliegen. Je haalt er zoveel meer uit.
    Daarnaast biedt het dus ook de mogelijkheid om met je subs te gaan spelen. Ook dit doen we altijd als de toppen gevlogen kunnen worden.
    Dan leveren ook je subs het beste resultaat.
    En ook met een Phoenix setje gaat het prima.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Met een L/R opstelling zul je altijd last van 'knopen en buiken' hebben.
    Een centercluster geeft nog altijd de meest homogene spreiding.
    Die time-alignement verschilt niet zoveel dat het laag er minder strak door zou worden, mits het uiteraard wel op de juiste manier is ingeregeld.

Leave a comment:

• jadjong
    replied
    Afhankelijk van de muziek die je wilt versterken zou ik toch de subs links/rechts onder de toppen plaatsen. Subs in het midden, met delay, vind ik niet zo strak klinken als l/r gestapeld. Het is natuurlijk geheel afhankelijk van de muziek die je maakt. met Frans Bauer zal niemand klagen over minder strak laag, maar met een metal-drummer of housefeestje miste ik toch iets. En met subs l/r klopt de alignment tenminste overal, bij een arc in het midden klopt het alleen op de plaats van meten. De afweging tussen strak laag met een dubieuze dekking en minder strak laag met een egale dekking moet je zelf maar maken.

Leave a comment:

• Timo Beckman
    replied
    .......................
    Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:09.

Leave a comment:

• Ws Soundexpresse
    replied
    Nu wil ik met koninginnendag het een en ander proberen, nu moet ik redelijk ver komen met mn laag, vorig jaar perfect gegaan, 8 subs op een rij, buitenste gedelayt (delay tijd weet ik zo niet, moet ik even op zoeken), subs stonden tegen elkaar, was zelfs op n 70m nog iets teveel van het goede.

Dit jaar maar 6 subs mee, omdat de rest gewoon al weg is, en dit puur op n plein met horeca is, en het niet hoefd te knallen (verzoek was zelfs om minder laag),

Nu lees ik verschillen tussen wel en niet tegen elkaar aan zetten, wij verhuren geluid, maar ik ben zelf niet heel erg thuis in dit wiskundige verhaal (sets afstellen lukt nog, line array niet... hebben we daarom ook niet...), ieder zijn ding natuurlijk, maar wat is nu het beste? of heeft het meeste effect?

top doe ik hier overigens elk jaar met 2 delay stack met rx 212 in een alp lift, werkt prima....

Leave a comment:

• Timo Beckman
    replied
    ...........................
    Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:09.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    't Gaat er alleen niet strakker door klinken als je meerdere cycli verschil hebt tussen onderlinge weergevers. Nog los van de kamfiltereffecten.

Leave a comment:

• Timo Beckman
    replied
    Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:10.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Ja, je hebt idd gelijk, muntje valt hier nu ook, je hebt dan in feite weer minder dan 120° faseverschuiving zij het dat je dan wel één complete cyclus achter loopt.

Leave a comment:

• Timo Beckman
    replied

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    @Timo: Je bedoelt in je eerste zin waarschijnlijk dat je bij een grotere afstand dan 2/3 golflengte op 90° off-axis 100% cancellation krijgt....

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Feit of subs al of niet koppelen heeft niet zozeer te maken met of er een tussenruimte zit tussen de subs als wel hoe groot de afstand is van de weergevers, ik bedoel overigens een hart op hart afstand van 1,7 meter (bij 100 Hz).
    Half-space of 1/4 space doordat de subs tegen elkaar liggen?
    Hooguit dat je iets effect merkt van de baffle step maar dat zal marginaal zijn.
    Als je uit het midden loopt klopt het inderdaad dat de subs niet meer met elkaar in fase staat, dit veroorzaakt de cancellation en dus de bundeling in het horizontale vlak.
    Dit is dan ook precies de reden waarom de subs vanuit het midden steeds meer delay meekrijgen, de buitenste subs 'wachten' als het ware op het geluid van de binnenste subs waardoor er minder cancellation op zal treden.
    Dit effect treedt overigens ook op wanneer je de subs tegen elkaar aan legt. Wanneer de breedte van de totale stack groter is dan 1/2 golflengte heb je in theorie zelfs volledige uitdoving.
    Feit dat jij ervoer dat het sub toeneemt wanneer je ze vanaf 1,7 meter tegen elkaar schoof heeft waarschijnlijk alles te maken met cancellation effecten door reflecties in de zaal.

Leave a comment:

• Timo Beckman
    replied

Leave a comment:

• basspeaker
    replied
    MusicXtra,

1,7 meter uit elkaar lijkt mij erg veel als je dan 6 subs hebt zit je met e totale breedte van 8.5 meter(exl breedte kast).
    als je nu uit het midden van de subs gaat staan loop alles niet meer in fasen.
    En de energie per sub word dan halfspace afgestraald door de afstand onderling te groot is.
    Zet je ze tegen elkaar aan dan zal de binnenste zes subs 1/4th space af stralen waardoor je dus koppeling krijgt.
    Want de energie kan niet langs de onderkant en de zijkanten afstralen naar achter alleen naar voren doordat er aan elke kant een sub naast staat, die vervolgens het zelfde doet.
    Zal je de subs nu 1.7 meter ui elkaar zetten zal het afstraal gedraag van elke sub halfspace zijn, dus weg koppeling.

Probeer maar in de praktijk uit als je twee subs op een hondje(doley) zet en allebij de subs geven het zelfde geluid.
    Rol je de subs van 1.7m tot tegen elkaar aan merk je dat het totale geluid en vooral het sublaag toe neemt.
    Dit omdat bij elke sub het geluid dat normaal ook langs de kast afstraalt nu ook naar voren afstraalt.
    Op een RTA meting is het ook visueel zichtbaar
    Ik was hier toevallig afgelopen maandag mee bezig met 4 Zeck S218 subs met 2x18 per kast.
    Bij ons is de akoestiek in het laag uitermate slecht.
    Deze subs staan in een zaal van 230 personen.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by basspeaker
    Ik zou zeggen uit ervaring alle subs voor het podium recht op naast elkaar.
    En dan overal twee vuisten ruimte tussen elkaar.
    Dit geldt voor toppen om te zorgen dat er geen koppeling optreedt in het mid, voor subs zou de afstand veel groter moeten zijn als je dat wilt voorkomen en dat wil je dus juist niet.
    Ik zou het in dit geval zo oplossen:
    Subs voor het podium met tussen-afstand die kleiner is dan 1/2 golflengte van de hoogst weer te geven frequentie om een goede koppeling te waarborgen, bij 100 Hz is dit dus ongeveer 1,7 meter.
    De middelste subs op een apart processor kanaal evenals de twee buitenste subs en de subs die ertussen zitten, totaal dus 3 processor kanaaltjes.
    Begin eens met de buitenste subs 3 ms vertraging mee te geven en de tussenliggende subs 1,5 ms, dit alles ten opzichte van de middelste twee.
    Voor een breder geluidsbeeld moet je meer delayen, voor meer worp minder maar ik denk dat je voor 20 meter breed aardig in de richting zit met deze instellingen.
    Onderling verschuiven van de subs zal je niet helpen als je onvoldoende processor kanalen hebt, wel zou je de buitenste subs verder naar achteren kunnen plaatsen, komt op hetzelfde neer als delayen.

Leave a comment:

Working...