Klark teknik of behringer graphic eq

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Originally posted by keenoncoolstuff
    Nee, een DN9340. Onder andere vanwege het feit dat hij naast een grafische EQ ook een parametrische aan boord heeft...
    En om eerlijk te zijn, ik kan je uitlating niet rijmen met je vraag naar Behringer.
    ik denk dat ik het wel begrijp.

er wordt hier gevraagd naar het kwaliteitsverschil. niet zozeer ten opzichte van het merk of de prijs, maar ten opzichte van werking.

net zoiets als met een schakelaar. je hebt er een van 4 tientjes, en een van 2,50. de een is mooier dan de andere, en gaat langer mee. Maar als ik de schakelaar bedien gaat bij beide het licht uit.

en dat is gewoon waar! een behringer zal zijn werk doen, net zoals een klark, BSS of DBX. maakt niet uit welke je koopt.

MAAR! wat gebeurt er NA de EQ. daar komt bij behringer inderdaad nog iets extra's uit. nl. ruis! en de levensduur zal ook aanzienlijk korter zijn . niet mijn keuze.

zowel DBX (budget), Klark en BSS. heb ik goede ervaringen mee.
    elke waar naar zijn geld.. maar als ik vrije keuze in budget heb, ging ik zeker voor een klark of BSS.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Originally posted by Upgrading your system
      ik denk dat ik het wel begrijp.

er wordt hier gevraagd naar het kwaliteitsverschil. niet zozeer ten opzichte van het merk of de prijs, maar ten opzichte van werking.

net zoiets als met een schakelaar. je hebt er een van 4 tientjes, en een van 2,50. de een is mooier dan de andere, en gaat langer mee. Maar als ik de schakelaar bedien gaat bij beide het licht uit.

en dat is gewoon waar! een behringer zal zijn werk doen, net zoals een klark, BSS of DBX. maakt niet uit welke je koopt.
      Niet mee eens!
      Grafische EQ tussen je main insert zal ontzettend veel afdoen aan je geluid als deze niet goed van kwaliteit is.
      En nog steeds een beetje slechter maken als die "wel OK" is.

Maar als ik een behringer EQ tegenkom op de mains dan is vrijwel altijd het geluid beter als ik hem ertussenuit haal. Zelfs als er best hard EQ voor de zaal nodig is. De nummer een zonde van je geld uitgave is meestal een matige Mains-EQ.

Nou mix ik meestal op goedkopere systemen. En livemuziek. Dus ik knutsel op totaalklank. En niet op het "bouw een vlak systeemresponse. En zet daar een mix op" principe. Door microfoonplaatsing, balans en een beetje open mind kun je best met weinig (kanaal)EQ werken. En dan klinkt een systeem in de A&H, Behringer, Yamaha, Soundcraft opstap catagorie gewoon best fris. Het is in die prijsklasse beter om zoo min mogelijk in de keten te zetten.

Maar goed. Als jij een systeem hebt wat werkelijk vlak moet zijn, dan heb je pegels. En dan zet je daar geen flut-EQ tussen.

Bij monitors kun je beter een parameet ertussen zetten. Die zijn effectiever, beter van klank en stukken goedkoper.

Als je een grafische EQ wenst... doorsparen!
      lekker belangrijk!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Originally posted by highendsyl
        Collega's,

is een klark teknik DN370 echt nodig als grafische eq om de gain before feedback te verhogen of werkt een behringer net zo goed:
        * in toespraken op FOH;
        * in live omgevingen met zangers en zangeressen op monitoring.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Of adviseren jullie geen behringer, maar dan een dbx of bss als polder-oplossing?

Alvast bedankt.
        Als ik dit trouwens nog eens goed lees....

nodig als grafische eq om de gain before feedback te verhogen

Goede microfoons en plaatsing werkt vele malen beter. Voor FOH zou dat eigenlijk voor "gain B4 feedback" voldoende moeten zijn.

Met zangers en zangeressen op monitoring ook eerst goede mike, plaatsing en type speakers, podiumvolume. en dan pas of een goede EQ. Met een phonic, alesis, behringer enzovoort zal het geluid zo veel aan definitie verliezen dat de muzikanten alsnog minder horen. Ook al is de gain b4 feedback in absolute zin hoger.
        lekker belangrijk!

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Alles begint bij investeren van goede mics....

Keuze monitoren, kwa spl en spreiding...

Ervaring op stage kwa inregelen...

Een EQ is als laatste redmiddel bij ons...

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Wat de zaal betreft: Ga voor iets moois, elke keer dat je aan een fader zit zul je horen waarom. Is daar geen budget voor, EQ dan op de processor.

Ja, het maakt zeker uit of je een Behringer of een Klark gebruikt op monitors , ook als het alleen gaat om het dippen van een paar bandjes voor monitorgebruik. De Behringers geven toch wel faseproblemen die de spraakverstaanbaarheid niet ten goede komen. De ruis zal er vast wel zijn, maar is vaak niet heel boeiend, als je het geruis van de buizenversterkers en publieksgeroezemoes meerekent. Daarnaast heeft de analoge Behringerapparatuur van de laatste 10 jaar zich bij mij als bijzonder onbetrouwbaar bewezen, ondanks dat ik weet dat anderen daar betere ervaringen mee hebben. Daarnaast weet ik niet of ze al eens EQ's met lange faders hebben. Ik wordt namelijk best snel ongelukkig van 2HE eq's, lastig af te lezen en in te stellen..Klarks zijn zeker mooi, of de Digitale TC eq's. Maar waar het om gaat is of jij het op je monitors nodig hebt. Ik kom eerlijk gezegd meestal prima weg met de DBX'en, die met de lange faders. Ik heb ook nog geen kapotte meegemnaakt. Of dat het geluidstechnisch voor jou voldoet weet ik niet, dat zul je zelf moeten beoordelen. Maar ik werk meestal met sets en bands waarbij het extra geld beter in andere dingen gestoken zou kunnen worden, bij voorkeur in mijn zak
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by salsa
              Een EQ is als laatste redmiddel bij ons...
              Ik heb ook een helix / DN9340 voor mains, en behalve een paar uitzonderingen gebruik ik zelden extra eq voor monitors. Ik zet ze er (vaak op bypass) wel tussen, vooral voor dat ene voor mij onbekende zanger(esje) dat absoluut geen volume heeft. Maar om te beginnen gebruik ik liever een aparte kanaal eq om het goed te krijgen...

Inderdaad goede (mic) keuzes en proberen podium geluid zo laag als mogelijk te houden, levert ook in de zaal veel meer op.

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Originally posted by showband
                Niet mee eens!
                Grafische EQ tussen je main insert zal ontzettend veel afdoen aan je geluid als deze niet goed van kwaliteit is.
                En nog steeds een beetje slechter maken als die "wel OK" is.

Maar als ik een behringer EQ tegenkom op de mains dan is vrijwel altijd het geluid beter als ik hem ertussenuit haal. Zelfs als er best hard EQ voor de zaal nodig is. De nummer een zonde van je geld uitgave is meestal een matige Mains-EQ.

Nou mix ik meestal op goedkopere systemen. En livemuziek. Dus ik knutsel op totaalklank. En niet op het "bouw een vlak systeemresponse. En zet daar een mix op" principe. Door microfoonplaatsing, balans en een beetje open mind kun je best met weinig (kanaal)EQ werken. En dan klinkt een systeem in de A&H, Behringer, Yamaha, Soundcraft opstap catagorie gewoon best fris. Het is in die prijsklasse beter om zoo min mogelijk in de keten te zetten.

Maar goed. Als jij een systeem hebt wat werkelijk vlak moet zijn, dan heb je pegels. En dan zet je daar geen flut-EQ tussen.

Bij monitors kun je beter een parameet ertussen zetten. Die zijn effectiever, beter van klank en stukken goedkoper.

Als je een grafische EQ wenst... doorsparen!
                Natuurlijk doet de behringer zijn werk WEL! hij zal het geluid EQen. dat is bij iedere EQ hetzelfde!

je kan hoog en laag springen, maar hoe dan ook... een eq is een eq.

Echter de DIKKE MAAR.. inderdaad is het een feit dat een behringer geen toevoeging is in positieve zin. een behringer geeft meer problemen dan voordelen.

eigenlijk wat ik ook al in mijn eerdere verhaal heb gezegt. maar ik denk dat dit door oa. showband niet geheel goed begrepen is.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

proppen watten in je oren stoppen geeft ook een EQ resultaat.

Je koopt spullen omdat je iets wil bereiken.

Als jij een monitor meer gain B4 feedback wil geven, dan werkt de behringer niet. Je wil niet een dB meter pleasen maar een muzikantenoor. Dat je dan zegt "ja maar mijn punt is dat ie ook toonregelt, en dat het niet helpt heb ik het niet over" is voor mij hetzelfde als de onzinkbaarheid van de titanic bewijzen. In de specs blijft het schip onzinkbaar alleen de ijsberg waren ze vergeten op de goede manier te raken of even omheen te varen.

Een behringer geeft dus voor de muzikant niet meer gain B4 feedback. Omdat ie dat niet zo voelt. Met een meter aantonen dat het best werkt, alleen-niet-zoals-bedoeld, is niet de manier waarop je als geluidsbedrijf werkt.

Behringer maakt prima spul en zeperts. Hun analoge EQ is een zepert. De digiversie is best goed, zeker gezien de prijs. Schijnt alleen bij wat forumleden nogal knetterend aan zijn einde te zijn gekomen. Waarbij ie tweeters frituurt. Daarom duf ik hem buiten de homestudio niet aan te raden.
                  Last edited by showband; 12-04-11, 11:34.
                  lekker belangrijk!

Comment

Working...