..........
19" configuratie advies gevraagd.
Collapse
X
-
Kijk voor de galm eens naar een 2e hands Lexicon MPX1. Alternatieven zijn bijv. een TC M-One of een Yamaha SPX. Om de zang (en instrumenten) qua volume meer uniform te krijgen gebruik je een compressor. Deze zijn in alle soorten en maten te krijgen van 100 tot in de 1000'en euro's. Als je het budget er voor hebt: BSS maakt mooie compressors. Bijvoorbeeld de DPR402 of DPR404.
Over het aansluiten van een galm: Dit doe je over het algemeen niet via de insert. Je stuurt via een aux bus de instrumenten naar de galm. Op de galm zelf stel je in dat het signaal 100% wet er uit komt. (alleen maar galm, geen bronsignaal) De galm laat je dan terugkomen op je mengtafel via een aux return/stereokanaal/2 mono kanalen. Met de gain/fader hiervan bepaal je dan de galm balans.
Over het compressen van instrumenten: experimenteer hiermee en luister naar het resultaat. Misschien vind je het niets, misschien klinkt het een stuk beter. Dit hangt namelijk ook erg af van hoe dynamisch de muzikant het instrument bespeelt, en hoe je het wil hebben klinken. Het is in ieder geval niet ongewoon.Last edited by BJD; 24-11-09, 21:57. -
Om de harmonica's van een reverb te voorzien kun je simpel een externe reverb aansluiten op een van de auxen, de betreffende aux op de kanalen die je van reverb wilt voorzien draai je naar smaak open en de outputs van de reverb sluit je aan op effect return van je mengpaneel en je kunt naar smaak toevoegen.
Je kunt ook de vocalen over dezelfde reverb sturen, je zou dan met slechts één effect apparaat af kunnen.
Om de stem van de zanger in toom te houden zou je een compressor kunnen overwegen, deze sluit je dan aan op de insert van 'zijn' kanaal. Je leid het signaal via de insert dus door de compressor en vandaar weer terug.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Een mengtafel heeft per kanaal een insert aansluiting. Vaak hebben subgroepen van een tafel ook een insert aansluiting.
Het is niet aan te raden om een compressorkanaal voor zang en instrumenten tegelijk te gebruiken. Dit kan overigens alleen als je een compressor op de subgroep insert, en je zowel de zang als de instrumenten via dezelfde subgroep stuurt.
Het is overigens wel een mogelijkheid om de compressie op een subgroep te inserten en daar de zang naartoe te sturen. Zo zorg je er voor dat het signaal wat naar de in-ear van de zanger gaat niet gecompressed wordt. Zo kan hij/zij ook zijn/haar eigen dynamiek in de gaten houden.
Wat betreft limiten: dit is een zware vorm van compressie. Bij compressie wordt er een bepaalde drempel gesteld (threshold). Alles boven deze drempel wordt met een bepaalde factor verzwakt (ratio). Als deze factor bijvoorbeeld 1:1 is zal er niet gecompressed worden. Bij een factor van 4:1 zal alles boven de drempel viermaal verzwakt worden. Bij een factor oneindig :1 zal het uitgangssignaal niet boven de threshold waarde uitkomen, omdat er oneindig verzwakt wordt. Dit noemt men dan ook limiten. Zelf gebruik ik deze functie op een compressor vrij weinig. Tot slot heb je op de meeste compressors nog instellingen voor de snelheid waarmee hij reageert zodra een signaal boven de threshold waarde uitkomt (attack) en hoelang na een overschrijding van deze threshold waarde de compressor nog verzwakt (release).
Wat betreft het aansluiten van de galm: je bronsignaal (dry) stuur je sowizo al naar je speakers toe. Je galmsignaal (wet) laat je via een van de 2 stereokanalen van je spirit live 32 binnenkomen en deze stuur je ook naar je master toe. Met de fader van dit stereokanaal bepaal je dan hoeveel galm je toevoegt.Last edited by BJD; 27-11-09, 23:01.Comment
-
Tenzij je die TC als effect voor alle vocalen gebruikt....Originally posted by DiamondVolgens mij is dat niet de bedoeling. Want dan zou je nog een keer galm over je over je vocal krijgen die al bewerkt wordt door de TC-Helicon, toch?
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Jawel, want: doordat je als bron voor je galmapparaat een auxbus hebt, waarbij je dus pér kanaal kan instellen hoeveel je van dat kanaal naar je auxbus stuurt kun je dus per kanaal regelen hoeveel je van dat kanaal naar de galm stuurt. Als je vocalsignaal geen galm meer nodig heeft dan laat je de betreffende auxpotmeter van het vocalkanaal lekker dicht zitten!Originally posted by DiamondVolgens mij is dat niet de bedoeling. Want dan zou je nog een keer galm over je over je vocal krijgen die al bewerkt wordt door de TC-Helicon, toch?Comment



Comment