Hellingshoek floormonitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ben SE
    • Jan 2004
    • 17

Hellingshoek floormonitor

Wie kan mij een idee geven wat de juiste hellingshoek, de stand van de speakers t.o.v de vloer, is voor een floormonitor. Ik neem aan det er verschil is tussen een staand iemand en een zittende artiest. Wat moet het minimale vermogen zijn. Ik ben van plan 1 of 2 aan te schaffen. Heeft iemand nog tips ?
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

dat ligt aan de afstand van de monitor tov de muziekant. je hebt er verschillende soorten in

als je een heel kort podium hebt moet de monitor platter zijn (hoek kleiner) dan wanneer je een heel diep podium hebt.

mijn kasten hebben een 45 en een 55 graden hoek. (zijn dus op 2 manieren te gebruiken)
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• B-there
      • Oct 2002
      • 272

Hlow,

Mischien is het een optie om eens bij verschillende fabrikanten van o.a. floormonitors op de website rond te neuzen..
      Daar kun je vast en zeker vinden in welke hoek ze staan.

Grz

B
      <center>-------------------</center>

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

De hoek die nodig is om het geluid op de juiste plek te krijgen: de oortjes van de artiest... Dit verschilt per situatie, handig is om monitors te hebben waarmee je alle situaties af kunt handelen. dus een kleine hoek vanaf de vloer als de artiest vlak achter de monitor staat, 45 graden voor de "gebruikelijke' opstelling, een statiefflens op de kopse kant zodaqt je ook horizontaal en op hoogte kunt werken en dan misschien ook zelfs nog wel wat riggingmogelijkheden in de vorm van de optie een beugel te plaatsen of oogjes in te draaien. Dan zijn het meteen handige speakertjes om als kleine P.A. in het grid te hangen of als fills in een groter P.A. systeem. Alles is geoorloofd , zolang je het geluid maar op de juiste plek krijgt....
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Ik merk als zingende muzikant dat in veel gevallen de hoek te groot is. Bijna altijd sta je met je voeten zowat tegen de kasten aan. (Hardrockbands op [}])

Ook zijn er nog veel kasten die de hoorns op zijn kant in kasten monteren. Wat volgens mij alleen handig is als je heel veel monitors hebt met evenveel separate mixen. In het andere geval (wat meestal zo is) heb je een verrekt klein stukje podium met een gelijkmatig geluid.
          lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Het is juist de bedoeling dat je een plekje kan creeren, bijna alle monitoren hebben verticaal een grotere hoek dan horizontaal. En dat is fijn.
            knoppen en waarden :)

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

citaat:
              Ook zijn er nog veel kasten die de hoorns op zijn kant in kasten monteren. Wat volgens mij alleen handig is als je heel veel monitors hebt met evenveel separate mixen.

In het andere geval (wat meestal zo is) heb je een verrekt klein stukje podium met een gelijkmatig geluid.
              Dat is dus net wat we willen van een monitor....
              Voor de podiumvulling gebruiken we dan wel sidefills.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

citaat:
                Wat volgens mij alleen handig is als je heel veel monitors hebt met evenveel separate mixen.
                Wat ik dus wil melden is dat voor 70% van de bands twee groepen monitors met drie a vier kasten de realiteit is. (sportclubjes, bruiloften muziekcafetjes e.d.) De oorspronkelijke post praat over het aan gaan schaffen van twee (2) kastjes! Om dan over "daar gebruik je sidefills voor" te praten is denk ik niet de insteek van de vraag.

Op die momenten wil je dat je toch op een zo groot mogelijk deel van het podium goed geluid hebt van je ene zangmonitor. Dat dus de gitarist en allebei de zangers die ene monitor goed kunnen horen.

De podia (áls er zelfs een podium is!) Zijn amper diep genoeg om als zanger voor het drumstel te passen. De hoek die je van je monitorbehuizing wil is dan ook heel klein.

Zodra je met full size PA's speelt zijn de regels anders dat meldde ik al dacht ik. Het is wat mij betreft dus zéér afhankelijk van je gebruik. Als jij 1 of 2 monitors gaat aanschaffen voor bandjes in het kleine circuit te doen dan moet je wat mij betreft opletten dat je niet naar ontwerpen voor het grote circuit zit te kijken.

Zittende mensen is altijd een probleem als ze zingen. Je kan namelijk stukken minder hard zingen als je zit. Dus zul je meestal enorme feedback problemen krijgen. Bij "unplugged" zaken zul je meestal de goede vocalisten half hangend op een hoge barkruk zien zitten en niet echt comfortabel.

De combinatel acoustische gitaar + zang + zitten die je op veel kleine podia tegenkomt is een hel om uit te versterken met monitors erbij. Omdat je twee van de meest feedbackgevoelige zaken laag neer gaat zetten. Eventueel zelfs pal voor het drumstel. [xx(]

schiet me maar af hieronder
                |
                |
                V
                lekker belangrijk!

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

citaat:
                  De oorspronkelijke post praat over het aan gaan schaffen van twee (2) kastjes! Om dan over "daar gebruik je sidefills voor" te praten is denk ik niet de insteek van de vraag.

Op die momenten wil je dat je toch op een zo groot mogelijk deel van het podium goed geluid hebt van je ene zangmonitor. Dat dus de gitarist en allebei de zangers die ene monitor goed kunnen horen.

De podia (áls er zelfs een podium is!) Zijn amper diep genoeg om als zanger voor het drumstel te passen. De hoek die je van je monitorbehuizing wil is dan ook heel klein.
                  vrij vertaald: 90° draaien die handel en op een statiefje zetten

citaat:
                  Zittende mensen is altijd een probleem als ze zingen. Je kan namelijk stukken minder hard zingen als je zit. Dus zul je meestal enorme feedback problemen krijgen. Bij "unplugged" zaken zul je meestal de goede vocalisten half hangend op een hoge barkruk zien zitten en niet echt comfortabel.

De combinatel acoustische gitaar + zang + zitten die je op veel kleine podia tegenkomt is een hel om uit te versterken met monitors erbij. Omdat je twee van de meest feedbackgevoelige zaken laag neer gaat zetten. Eventueel zelfs pal voor het drumstel. [xx(]
                  Het is pas een probleem wanneer je er een probleem van maakt.
                  Unplugged zaken vragen niet de dB's van de pure rock&roll. "Less is more" is daar één van de belangrijkste bedenkingen!

En dit begint eerst en vooral bij de muzikant. Die moet beseffen dat hij geen loeiharde monitoring kan vragen. Doet die dat toch, dan is het je taak als technicus om duidelijk te maken dat het niet gaat. De drummer moet gecontroleerd drummen. Erop los rammen doet hij maar wanneer hij ooit eens op werchter of iets dergelijks mag spelen.

Feedback wil zeggen "te luid". Of echt slecht ingeregelde monitors natuurlijk....

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

de meesten zitten tegen de 40-45 graden, best wel oke;op iets grotere podia bereik je dan de bewegende artiest wel.
                    in kleinere zaaltjes is die hoek ook niet verkeerd; daar is toch altijd te weinig ruimte voor meerdere moni's,dan kan je met 2-4 stuks en een beetje richten aardige resultaten halen.
                    nog een voordeel van wat steiler tov plattere moni's is dat ze niet zo snel reflecties tegen het (lage) plafond maken, wat weer sneller feedback veroorzaakt.
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Ben SE
                      • Jan 2004
                      • 17

Iedereen bedankt voor de reaktie. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Ben

Comment

Working...