Mijn nieuwe hoorntje in aanbouw....

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

    Mijn nieuwe hoorntje in aanbouw....

    Ik ben al een tijdje bezig geweest om een rear loaded hoorn te ontwerpen voor een B&C 15PL40. Ik ben nu bijna klaar. Alleen nog alles in elkaar plakken en de versteviging zagen en plakken.

    Het is niet bepaalt voor PA gebruik. Maar met 4 of 6 van deeze kasten per kant zou het een hel op aarde moeten zijn.
    Het rendement van dit monstertje zou rond de 105 dB zitten vanaf 40 tot 120 Hz (enkele kast in hoek opstelling). Als de max nog een beetje onder controle blijft moet er uit een stel van deze dingen toch een leuk laag te krijgen zijn.

    Voor de duidelijkheid, het is een down fire hoorn. Dus het is gee constructie foutje dat die mond onder zit!!



    Groeten, michiel
    Groeten, michiel
  • Ideedeluxe
    • Sep 2002
    • 84

    #2
    Is dit toevallig volgens het zelfde principe als hifi luidsprekers als de Living Voice Air Scout en de Beauhorn B2, 1 van de twee heeft de vorm van een 2, met ook de opening aan de onderzijde, daarbij is dus de buitenzijde het transmissiekanaal ook gelijk de buitenzijde van de speaker. Ook de luidsprekers van de bovenstaande merken hebben beide een rendement van + 105 dB. Leuk voor een buizenversterker dus. Maar wat is het doel van deze enorme hoorn ? - Hifi - Home cinema - .....

    Ziet er verder zeer goed uit ! Ík ben zelf niet zo'n held als het gaat om houtbewerking, ik ben geloof ik niet precies genoeg !

    John

    When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

    Comment

    • michiel
      • May 2001
      • 1032

      #3
      Dit is niet direct van een bepaald bestaand model afgeleid. Het is gewoon vanaf de standaart hoorn afgeleid.
      Het down fire idee kwam ik tegen op een site met verschillende hoorns. Er stond echter geen info bij, en deze heb ik verder ook niet kunnen vinden. Dus ik dacht laat ik eens wat proberen.
      De 105 dB is gesimuleerd, ik denk deze waarde niet te halen in de praktijk, maar ik wacht af....

      Deze kast is onderdeel van een reeks proto types die ik in mijn eigen onderzoekje naar de ultime laag weergever gebruik. Het is mijn bedoeling om de komende jaren verschillende dingen uit te proberen en daarna kijken wat ik uiteindelijk als hifi set wil hebben.
      Indien mogelijk kan ik met de verschillende proto types nog verder gaan voor andere toepassingen zoals HT of PA.

      Kasten die ook in dit onderzoekje thuis horen zijn:

      Een TL


      En een bandpasshoorn


      Een front loaded hoorn komt nog, deze zal wat meer PA gericht zijn. Misschien komt daarna nog een zelf ontworpen bandpass hoorn, het exemplaar op de foto is na gebouwd.

      Groeten, michiel
      Groeten, michiel

      Comment

      • fox
        • Jan 2003
        • 36

        #4
        michiel, die mondopening ziet er maximum 1m² uit. Haal je daarmee 40hz op -3db?

        Comment

        • fox
          • Jan 2003
          • 36

          #5
          Ik ben namelijk zelf met iets gelijkaardigs bezig, 2*15inch in een hoorn, ik zit momenteel ook op ongeveer 105db theoretisch, maar moet daar wel een opening van minstens 1.5m² voor hebben. Als het lukt heb ik wel 135db van 40-200hz... cross fingers...



          Comment

          • michiel
            • May 2001
            • 1032

            #6
            De mond is ongeveer 3000 cm^2. Ik gebruik de kast voor hifi, en nog eens in een kleine kamer. Zo is de 40 Hz nog haalbaar.
            Maar of de 105 dB onder de 100 Hz echt gehaald is weet ik zo nog niet.

            Groeten, michiel
            Groeten, michiel

            Comment

            • fox
              • Jan 2003
              • 36

              #7
              welke driver gebruik je daarvoor? kun je T/S eens geven?
              greetz
              T

              Comment

              • fox
                • Jan 2003
                • 36

                #8
                ah sorry een B&C. efkes overgelezen...

                Comment

                Working...