Andere driver in Bassreflex kist

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • belgianwoody
    • Aug 2014
    • 9

    Andere driver in Bassreflex kist

    Hallo,
    Ik ben nieuw hier en wil jullie mening over het volgende,
    ik heb momenteel bassreflex subs staan waar een beyma 18gt400 inzit.
    Vindt deze vrij hard klinken en ze zijn ook te licht voor hetgeen ik ermee wil bereiken,
    nu heb ik zitten zoeken naar een andere driver en ben uitgekomen op deze:
    RCF LF18G401

    mijn kisten hebben een inhoud van 139 liter met driver eraf houd ik nog 132 liter over.
    zitten 2 x 125 mm baspoorten in van 20 cm

    nu heb ik es zitten proberen in winisd en ik kom dit uit na ingeven van de verschillende parameters:

    Wat denken jullie is het de moeite om er deze drivers in te steken?
    Er komt per sub een QSC RMX 2450 op Bridged
    1500 Wrms @ 8 Ohm

    Ben maar een amateurke, dus geef aub jullie ongezouten mening!!
    Greetz en al bedankt!!
    Last edited by belgianwoody; 31-08-14, 19:44. Reason: foto links waren mis
  • belgianwoody
    • Aug 2014
    • 9

    #2
    dit is het resultaat in simulatie met nieuwe amp/driver gemeten op 25 meter
    groen is nieuwe situatie, roze is oude situatie

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Zoals te zien is in je simulatie is je winst 1,5 dB, da's niet bepaald wereldschokkend en dat komt alleen maar door verdubbeling van het vermogen.
      Wel zit er nogal een verschil in het laagste deel van de weergave, tussen 40Hz en 50 Hz is het verschil 4 dB, dat ga je wel horen.
      Maar als de reden is dat je tekort komt met de huidige drivers betwijfel ik of je genoeg hebt wanneer je er nieuwe drivers in zet.
      De beste oplossing is gewoon extra subs meenemen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • belgianwoody
        • Aug 2014
        • 9

        #4
        Bedankt voor de reactie, het is vooral in het laag dat ik winst wil want ik heb nog een paar subs voor als ik meer wil.
        Het tgaat me eigenlijk om de low punch die ik wil horen en voelen, heb ondertussen zitten simuleren met nog andere drivers,
        zal seffes afbeelding posten en denk dat ik voor de rcf lf18g400 ga kiezen, met nog een betere curve rond de 50 hz,
        wat is eigenlijk de ideale tuning frequentie voor een sub?
        Mvg

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Originally posted by belgianwoody
          wat is eigenlijk de ideale tuning frequentie voor een sub?
          Mvg
          Dat is totaal afhankelijk van de driver die je erin steekt

          Een streven is een rechte curve in win isd, en daarbij zorgen dat de andere tabladen niet al te veel uit de hand lopen (bekijk ook ff de handleiding van winisd, staat bovenaan onder het zelfbouw gedeelte).

          Comment

          • belgianwoody
            • Aug 2014
            • 9

            #6
            En voila, welke sub zouden jullie kiezen en is het de moeite waard om hierin 500 euro te investeren of beter andere subkasten?
            Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg !!

            Comment

            • belgianwoody
              • Aug 2014
              • 9

              #7
              roos is de oude situatie!!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                500 Euro investeren in nieuwe drivers en vervolgens de oude overhouden is naar mijn idee een investering die relatief weinig oplevert.
                Dan kun je beter subs bijkopen/bouwen, kost je wel meer geld maar je hebt er veel meer voor terug.
                De tuning van een sub hangt van de TS parameters van de driver, de kastinhoud en je wensen af.
                De Fs is een van de belangrijke parameters, zie het verschil tussen de Eminence en de RCF L18s01 met een Fs van respectievelijk 25 en 39 Hz.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  #9
                  @ belgianwoody,
                  Heb je hier ook rekening gehouden met een eventuele powerdip?

                  Comment

                  • belgianwoody
                    • Aug 2014
                    • 9

                    #10
                    nee, hoe kan ik die powerdip incalculeren?
                    zou ik dan beter voor de eminence gaan? wil vooral rond de 50-60 hz meer gain, hetgeen ik nu wat mis.

                    Comment

                    • belgianwoody
                      • Aug 2014
                      • 9

                      #11
                      gevonden, daarvoor had ik dus winisd pro nodig
                      heb een powerdip rond de 70 hz

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Lees je de grafieken ook?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • belgianwoody
                          • Aug 2014
                          • 9

                          #13
                          Ja, begin het te begrijpen, enkel die phase grafiek begrijp ik nog niet,
                          zie ook dat ik ver buiten het xmax gedeelte ga, dus ofwel te weinig tegendruk of kist verkeerd getuned ofzo?
                          ga me wshlk 2 dubbel 15 inch kisten bijkopen voor iets meer geld maar zal er inderdaad meer mee bereiken.
                          iemand ervaring met synq 215b? Kan er 2 kopen in goede staat voor 750 euro.

                          Comment

                          • sjig
                            • May 2012
                            • 909

                            #14
                            Dan ga je verschillende subs door elkaar gebruiken, uit ervaring kan ik je vertellen dat het daar niet beter op wordt (soms zelfs slechter). Beter bouw je nog 2 subs bij die je nu hebt (moet je wel de drivers zien te vinden).

                            Sowieso staat Synq niet bekend om de beste producten (vergeef me), en als zij het voor elkaar krijgen voor €500 een goed presterende dubbele 15" sub te bouwen dan zie je nu elk bedrijf ermee werken.

                            Dan over je x max, ik geloof dat die niet meer dan het dubbele van je rooie lijn mag zijn (pin me er niet op vast).

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by sjig
                              Dan over je x max, ik geloof dat die niet meer dan het dubbele van je rooie lijn mag zijn (pin me er niet op vast).

                              De X-max is de maximale excursie die de conus kan maken met de spreekspoel nog volledig in het magneetveld, ofwel waarin de aandrijfkracht op de spreekspoel linear is aan het signaal.
                              Die X-max zegt dus niets over de X-damage, dat is de uitslag die de conus kan maken zonder tegen zijn mechanische limieten aan te lopen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...