J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste

Ingeschreven
    Mar 2007

Standaard normen voor elektrische installaties in theaterzalen

Heeft er iemand een website of andere bron met informatie over de normen en richtlijnen voor elektrische installaties in theaterzalen? Als het kan, liefst ook nog de Belgische?

Bedankt!

Ingeschreven
    Mar 2007

Standaard

Owke, blijkbaar nog niet erg veel respons (jawel, ik heb wel geduld hoor)...

Het gaat 'm vooral over kabeldiameters tussen dimmerkast en lampen. Ooit heb ik eens gelezen dat dit voor vaste installaties 4mm2 zou moeten zijn en voor mobiele installaties slechts 2,5mm2.
    Kan iemand dit bevestigen of hangt dit enkel af van de kortsluitvastheid van de installatie en uiteraard van het vermogen van de dimmers?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moderator
    In Nederland hebben we hier de NEN voor, geen idee of daar een belgisch equivalent van bestaat, lijkt me haast wel.
    Dat staat in de NEN1010 dacht ik.

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Hoewel ik niet bekend ben met de gang van zaken in Belgie is daar o.a. het AREI. Algemeen Reglement Elektrische Installaties. Die zullen vrijwel overeen komen met de Ned. normen in NEN1010.

Wat betreft de gevraagde doorsnede een antwoord betrekking hebbende op de meest voorkomende situaties. Tot 16 Amp. is 1,5 mm2 als verplaatsbare leiding toegestaan.
    Ga je 12 lichtgroepen van bijv. 10 Amp. samenbrengen in één multikabel en 100% belasten dan moet je doorsnede groter worden. Bijv. 2,5 mm2. Wanneer de koeling van de kabel onvoldoende is of bij toepassing extreme lange kabels eveneens. Weet je bij voorbaat dat een leiding continu belast wordt zou ik 2,5 mm2 toepassen. Alles betreft 230 volt groepen, max 16 Amp. GvH-E

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GvH-E
    Hoewel ik niet bekend ben met de gang van zaken in Belgie is daar o.a. het AREI. Algemeen Reglement Elektrische Installaties. Die zullen vrijwel overeen komen met de Ned. normen in NEN1010.
    vrienden, de nen 100 heeft sinds een paar jaar een europees broertje : de EN61010. En die is in heel europa verplicht.

succes met googlen...

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

De Europese veiligheids norm EN61010 heeft betrekking op meet en regelinstallaties, ketens in meet app., laboratorium apparatuur enz.enz.
    Dat is niet hetzelfde als de NEN1010: veiligheidsnormen voor laagspanningsinstallaties!
    En wat betreft het onderwerp: elk land kan zijn eigen normen toevoegen aan de Europese norm. GvH-E

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

shit, das toevallig...
    mijn apparatuur wordt vlgs die en61010 gekeurd, door de tuv.. dacht ik toch echt dat dat de de europese 1010 was...

is idd alleen voor lab-machines, enzo..

Foutje, bedankt

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

sinds enschede en volendam is er een oontruimongsplan vereist, wat door de brandweer goedgekeurd moet worden. Dit plan kan deze tekst bevatten, qua disco-uitzetten, maar das dan weer per brandweer verschillend.

Forum Rechten