normen voor elektrische installaties in theaterzalen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aqua01
    • Mar 2007
    • 2

    normen voor elektrische installaties in theaterzalen

    Heeft er iemand een website of andere bron met informatie over de normen en richtlijnen voor elektrische installaties in theaterzalen? Als het kan, liefst ook nog de Belgische?

    Bedankt!
  • aqua01
    • Mar 2007
    • 2

    #2
    Owke, blijkbaar nog niet erg veel respons (jawel, ik heb wel geduld hoor)...

    Het gaat 'm vooral over kabeldiameters tussen dimmerkast en lampen. Ooit heb ik eens gelezen dat dit voor vaste installaties 4mm2 zou moeten zijn en voor mobiele installaties slechts 2,5mm2.
    Kan iemand dit bevestigen of hangt dit enkel af van de kortsluitvastheid van de installatie en uiteraard van het vermogen van de dimmers?

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      In Nederland hebben we hier de NEN voor, geen idee of daar een belgisch equivalent van bestaat, lijkt me haast wel.

      Onderwerp even verplaatst naar theaterforum, gezien het specifieke karakter.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • stefan90kauw
        • Jun 2005
        • 189

        #4
        Originally posted by moderator
        In Nederland hebben we hier de NEN voor, geen idee of daar een belgisch equivalent van bestaat, lijkt me haast wel.
        Dat staat in de NEN1010 dacht ik.

        Comment

        • GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

          #5
          Hoewel ik niet bekend ben met de gang van zaken in Belgie is daar o.a. het AREI. Algemeen Reglement Elektrische Installaties. Die zullen vrijwel overeen komen met de Ned. normen in NEN1010.

          Wat betreft de gevraagde doorsnede een antwoord betrekking hebbende op de meest voorkomende situaties. Tot 16 Amp. is 1,5 mm2 als verplaatsbare leiding toegestaan.
          Ga je 12 lichtgroepen van bijv. 10 Amp. samenbrengen in één multikabel en 100% belasten dan moet je doorsnede groter worden. Bijv. 2,5 mm2. Wanneer de koeling van de kabel onvoldoende is of bij toepassing extreme lange kabels eveneens. Weet je bij voorbaat dat een leiding continu belast wordt zou ik 2,5 mm2 toepassen. Alles betreft 230 volt groepen, max 16 Amp. GvH-E

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Originally posted by GvH-E
            Hoewel ik niet bekend ben met de gang van zaken in Belgie is daar o.a. het AREI. Algemeen Reglement Elektrische Installaties. Die zullen vrijwel overeen komen met de Ned. normen in NEN1010.
            vrienden, de nen 100 heeft sinds een paar jaar een europees broertje : de EN61010. En die is in heel europa verplicht.

            succes met googlen...

            Comment

            • GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

              #7
              De Europese veiligheids norm EN61010 heeft betrekking op meet en regelinstallaties, ketens in meet app., laboratorium apparatuur enz.enz.
              Dat is niet hetzelfde als de NEN1010: veiligheidsnormen voor laagspanningsinstallaties!
              En wat betreft het onderwerp: elk land kan zijn eigen normen toevoegen aan de Europese norm. GvH-E

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                shit, das toevallig...
                mijn apparatuur wordt vlgs die en61010 gekeurd, door de tuv.. dacht ik toch echt dat dat de de europese 1010 was...

                is idd alleen voor lab-machines, enzo..

                Foutje, bedankt

                Comment

                • Ahmed Al Dayri
                  • Oct 2005
                  • 354

                  #9
                  Ik hoop dat mijn vraag in dit topic thuis hoort....

                  Een splinternieuw schoolgebouw is begin dit schooljaar geleverd.
                  Aanwezig, 3 32a aansluitingen voor theater Pa/licht apparatuur.

                  Wat schijnt.... Zodra het ontruimingsalarm wordt ingeschakeld, worden die 3 aansluitingen uitgeschakeld. (staat geen spanning meer op dus) Als reden kreeg ik: Zodat het geluidsysteem uitvalt, en je dus het ontruimingsalarm kunt horen...

                  Afgelopen productie daar heeft dus een leerling het alarm ingeschakeld via zo'n drukknopje, en zaten we dus zonder licht... (heb de 3 aansluitingen gebruikt voor onze dimmers, en het geluid op andere 32 ampere groep aangesloten)

                  Heb ik twee vragen:

                  1. Is dit normaal in de theaterwereld en/of bij nieuw geleverde panden?
                  2. Stel je voor, dat er wel iets ernstigs aan de hand was en na onderzoek is gebleken dat het geluidsysteem dus toch doorgedraaid heeft. (opzettelijk ervoor gekozen om het systeem te omzeilen) Wie is er verantwoordelijk? Ik, als leerling? De organisator? Directeur?

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    sinds enschede en volendam is er een oontruimongsplan vereist, wat door de brandweer goedgekeurd moet worden. Dit plan kan deze tekst bevatten, qua disco-uitzetten, maar das dan weer per brandweer verschillend.

                    Comment

                    • GvH-E
                      • Feb 2007
                      • 122

                      #11
                      Wat versta je onder 3 32 Amp. aansluitingen? Ik neem aan 1 stuks 3 fasen w.c.d. van 32 Amp.
                      Vraag 1: mij onbekend. De brandverzek. kan aanvullende voorwaarden voorschrijven.
                      Vraag 2: Wanneer geen instructies of borden met aanwijzingen hierbij dan kun jij dat niet weten. Kan men jou niets verwijten of verantwoordelijk voor stellen. Ben je een leerling dan zeker niet. Ik vind wel dat men moet voorkomen dat een loos alarm kan worden gegeven.
                      Maar, is eigenlijk een ander onderwerp.... GvH-E

                      Comment

                      • w.eckhardt
                        • Apr 2006
                        • 46

                        #12
                        Wij zitten met ons schooltheater ook vast aan zo'n leuk systeem.

                        Er loopt een rode kabel van het brandalarm in de richting van de meterkast.

                        Volgens het bedrijf dat het brandalarm heeft geleverd en volgens de brandweer zou dit kabeltje het volgende moeten kunnen doen:

                        1. Zaalverlichting/Noodverlichting aanschakelen
                        2. Krachtstroomgroepen uitschakelen
                        3. Input naar versterkers muten en vervangen door van te voren opgenomen boodschap.

                        Na een goede middag puzzelen is het ons niet gelukt om deze kabel ook maar één van die 3 functies uit te laten voeren. Vooral nr. 3 had niemand ooit van gehoord...

                        Ook zonder dit systeem heeft de brandweer de zaal gelukkig goedgekeurd.

                        Comment

                        • crash
                          • Sep 2004
                          • 88

                          #13
                          Originally posted by w.eckhardt
                          Wij zitten met ons schooltheater ook vast aan zo'n leuk systeem.

                          Er loopt een rode kabel van het brandalarm in de richting van de meterkast.

                          Volgens het bedrijf dat het brandalarm heeft geleverd en volgens de brandweer zou dit kabeltje het volgende moeten kunnen doen:

                          1. Zaalverlichting/Noodverlichting aanschakelen
                          2. Krachtstroomgroepen uitschakelen
                          3. Input naar versterkers muten en vervangen door van te voren opgenomen boodschap.

                          Na een goede middag puzzelen is het ons niet gelukt om deze kabel ook maar één van die 3 functies uit te laten voeren. Vooral nr. 3 had niemand ooit van gehoord...

                          Ook zonder dit systeem heeft de brandweer de zaal gelukkig goedgekeurd.
                          Stop met puzzelen en maak gewoon een brandalarm onder het mom functionele test. Lijkt mij de snelste manier van controle toch?. Volgens mij moet je dit in openbare ruimtes toch al jaarlijks uitvoeren.

                          Punt 3 komt mij niet onbekend voor en kan worden toegepast bij ontruimingsinstallatie's gekoppelt aan omroepinstallaties. Mogelijkheden zijn bijv. automatisch gestuurd door brandmeldinstallatie of handmatig geactiveerd door brandweer.

                          Comment

                          • Rock On
                            • Jan 2004
                            • 250

                            #14
                            Ik heb een aantal manieren van het toepassen van "punt 3" gezien; waaronder het afschakelen van alle afspeelbronnen maar het mengpaneel en de amps blijven onder spanning. Dit om zelf instructies te kunnen geven met een aanwezige microfoon. (AsTA in Den Haag).
                            "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                            Comment

                            • Tomb
                              • Sep 2008
                              • 6

                              #15
                              Mijn 2 centjes...
                              In 't algemeen dient een leiding in staat te zijn de stroom te dragen waarop hij is afgezekerd. Dus - Als je dimmer 20A per kanaal toelaat(dus een zekering van 20A heeft), moet de kabel minimum 2,5mm2 zijn (of meer).
                              Je kan natuurlijk een kabel (2,5mm2) van de 20A zekering naar bijvoorbeeld 2x 16A zekringen brengen, en vanaf deze zekeringen met 1,5mm2 verder lopen naar de lampen.
                              Bijkomend voordeel - als een lamp door kortsluiting uitvalt vallen niet alle lampen op het dimmerkanaal uit.

                              Comment

                              Working...