Brandalarm + Rookmachine = Goed idee?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_bob
    • Aug 2005
    • 112

    Brandalarm + Rookmachine = Goed idee?

    Ik ga over een paar weken in een aula in een basischool draaien, in de gangen die op deze aula uitkomen hangen brandmelders.
    Is het verstandig om bij deze show een rookmachine te gebruiken?
    Het is niet de bedoeling om deze zaal helemaal vol te blazen, dit lukt me ook niet met m'n Antari F-80 Maar het gaat gewoon voor een beetje effect voor de scans.
    (ga er even van uit dat ik de brandmelders niet kan uitschakelen)
    Dus nogmaals:
    Is het verstandig om hier een rookmachine te gebruiken?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord,
    Bob
  • Mobile Light Sound Vision
    • Dec 2005
    • 16

    #2
    Originally posted by dj_bob
    Ik ga over een paar weken in een aula in een basischool draaien, in de gangen die op deze aula uitkomen hangen brandmelders.
    Is het verstandig om bij deze show een rookmachine te gebruiken?
    Het is niet de bedoeling om deze zaal helemaal vol te blazen, dit lukt me ook niet met m'n Antari F-80 Maar het gaat gewoon voor een beetje effect voor de scans.
    (ga er even van uit dat ik de brandmelders niet kan uitschakelen)
    Dus nogmaals:
    Is het verstandig om hier een rookmachine te gebruiken?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord,
    Bob
    Ik zou het risico niet lopen, want je hebt pas echt vette pech als het Alarm gelijk in verbinding staat met de meldkamer van de brandweer.

    En JA van rookmachines kunnen brandmelders afgaan, heb een keer gehad dat het Alarm afging toen ik een Antari Z-3000 zn gang liet gaan, Alarm ging binnen een minuut af. Meldkamer moest worden gebeld aangezien er veel brandweer korpsen uitrukken als er Dáár Brand uit breekt
    Later is deze mooi ont-koppeld ( Uitgezet dus ) Kortom Loop het risico niet ;-)

    Voortaan kan haast iedere school / bedrijf / theater zn brandmelders ont-koppelen volgens mij
    Profiel Verwijderen.

    Comment

    • delighted
      • Jul 2003
      • 420

      #3
      Originally posted by Mobile Light Sound Vision
      En JA van rookmachines kunnen brandmelders afgaan, heb een keer gehad dat het Alarm afging toen ik een Antari Z-3000 zn gang liet gaan, Alarm ging binnen een minuut af. Meldkamer moest worden gebeld aangezien er veel brandweer korpsen uitrukken als er Dáár Brand uit breekt
      Later is deze mooi ont-koppeld ( Uitgezet dus ) Kortom Loop het risico niet ;-)

      Voortaan kan haast iedere school / bedrijf / theater zn brandmelders ont-koppelen volgens mij
      Van hazers en rookmachines kunnen rookmelders inderdaad afgaan.

      Allereerst moet je je dus afvragen of het inderdaad rookmelders zijn die hier in de gang hangen. Lang niet iedere melder in een brandmeldinstallatie (BMI)is namelijk een rookmelder.

      Aangezien het een openbare gelegenheid betreft kan je er vanuit gaan dat deze BMI inderdaad een rechtstreekse doormelding naar de brandweer heeft. Aangezien die doormelding door de brandweer verplicht is gesteld bepalen zij dan dus ook of de BMI en/of de doormelding uitgeschakeld mag worden. Vaak mag dit alleen als er een vervangende brandwacht oid op de locatie aanwezig is.

      Er zijn mensen die zelf een oplossing bedenken en met bijv. gaffa de rookmelders afplakken. Is inderdaad een oplossing die werkt, echter..... Mocht er die avond inderdaad brand uitbreken en de BMI reageert hierdoor niet, dan zou ik nog maar eens de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekering gaan lezen.

      Oftewel..... NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Je kan ook het risico nemen. Jij met kleine rookmachine in de aula, rookmelders in de gangen. Als je de deuren dichthoudt en niet de aula helemaal vol blaast zou het theoretisch niet een bijzonder groot probleem moeten zijn. Maar als het misgaat krijg je wel een heel vervelend achtergrondgeluid...

      Het onnodig laten rijden van die jongens in die rooie auto's kan je ook een fikse som geld kosten. Dat is per gemeente anders geregeld.

      -------------------------

      Brandweermannen doen het als ze uitgerukt zijn...
      Last edited by delighted; 10-04-06, 17:36.

      Comment

      • stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

        #4
        Er zijn verschillende soorten brandmelders, je hebt er die reageren op rook maar ook die reageren op infrarood en er zijn zer ongetwijfeld nog meer.
        Maar sowiso op veilig spelen en mooi toestemming vragen aan de organisatie zodat zij de verantwoordelijk op hun kunnen nemen.
        exit night into LIGHT

        Comment

        • Mark-LED
          • May 2004
          • 822

          #5
          Op 1 van mijn vaste locaties zijn er ook brandmelders, verdeeld over 2 verdiepingen. Beide verdiepingen zijn toegankelijk tijdens gelegenheden. Ik schakel de melders die de rook van mijn Z1500 opvangen uit tijdens de show in overleg met de brandweer (systeem doorgekoppeld naar de brandweer) en de locatie. Op beide verdiepingen zijn personeel en klanten aanwezig, en van die drukknoppen om het alarm af te laten gaan. Mocht er brand uitbreken, is er altijd wel iemand die het ziet en zo'n knop indrukt.

          Rook trekt vaak naar boven, vooral bij warmte. Zelfs met een 700w roker. Of je je zaal nou blank zet of niet, rook trekt naar boven en dus richting je melders. Ga ook je melders niet afplakken met gaffa oid, daar houd je brandverzekering namelijk op. Indien de locatie afbrand en er kan aangetoond worden dat die melders niet functioneerden dankzij gaffa, wordt het een duur geintje..

          Uitrukken van de brandweer is per gemeente verschillend, hier in Almelo is het bij de 3e keer uitrukken pas raak, dan mag je 1500,- betalen.

          Comment

          • 4uss
            • Aug 2005
            • 578

            #6
            In de meeste gevallen is het mogelijk om de brandmeldinstallatie per groep uit te schakelen. Hierdoor kun je dus de melders uitschakelen in de zaal waar je werkt, maar in de rest van het gebouw werkt het nog wel. Ook de 'drukknopjes achter glas' werken dan nog. In de meeste gevallen moet je eerst even contact opnemen met degene die jouw systeem monitort, dat kan de brandweer zijn, maar ook een bedrijf als Siemens. Als je namelijk een groep uitschakelt zien zij dat ook meteen, en dan is het wel handig om te weten of dat ook echt de bedoeling is.
            Zorg altijd dat je ná je klus de installatie weer inschakelt! Anders lopen er mensen onnodig veel risico.

            PS: Met een ZR33 krijg je binnen 10 seconden het brandalarm af... ookal hangen deze 7 meter hoog. En helaas... dat is een praktijkervaring... maargoed, je merkt het met opbouwen snel genoeg.

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Leuk om even in te haken:

              Laats stonden wij ook in een middelbare school, en omdat het hier wel vaker langs komt (gewoon even vragen of ze het uit kunnen zetten), ook aan de organisatie gevraagd, en die zeiden dat er minimaal 8 speciaal opgeleide mensen dan aanwezig moesten zijn voordat het uitgeschakeld mocht worden
              (en inderdaad je raadt het al: die waren er dus niet)...

              Klopt het wat ze hier zeiden (in de zaal waren zowel rookmelders als ontruimingsalarmen aanwezig met drukknoppen)?


              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • ribbiemans
                • Apr 2006
                • 1

                #8
                Bij ons op school word wanneer er iets met rook komt gewoon het brandalarm afgemeld en mochten er nog mensen in de school zitten op andere lokaties dan worden er kapjes over de rookmelders gedaan.

                Comment

                • dj_bob
                  • Aug 2005
                  • 112

                  #9
                  Ok, Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!
                  Ik neem gewoon even contact op met de organisatie en die zullen het hoogst waarschijnlijk te veel gedoe vinden om de brandmelders uit te schakenlen
                  Maar als we het brandalarm uitzetten, dan moeten we dus ook de brandweer of een andere organisatie op de hoogte hiervan stellen..?

                  Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

                  Comment

                  • Gerrit Hurkens
                    • Dec 2000
                    • 252

                    #10
                    Heb ooit eens alles volgens het boekje gedaan en toch geklooi met de brandweer gehad. Was gelukkig niet mijn fout.

                    Wat gebeurde er?

                    Drive-in showtje in een school. Deze stond vlak naast een ander gebouw. Er liep een kleine gang tussen.

                    In de school hingen brandmelders. Alle brandmelders die relevant waren, werden in overleg uitgeschakeld. Brandweer was op de hoogte.

                    Toch na 1,5 uur hoorden wij die mooie tweetoon-hoorns aankomen. Bleek voor het gebouw naast ons te zijn. Het brandalarm ging daar af.

                    Wat bleek? De rook ontsnapte uit een openstaand raam, door de gang, een verdieping omhoog en ging daar het andere gebouw binnen.

                    How about that?

                    Les: Schakel ook de ramen uit!
                    \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

                    Comment

                    • delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

                      #11
                      Originally posted by Dj Mark
                      Uitrukken van de brandweer is per gemeente verschillend, hier in Almelo is het bij de 3e keer uitrukken pas raak, dan mag je 1500,- betalen.
                      Dit zijn leuke discussies altijd. Zelf deze discussie in één van de grotere pooppodia van NL gehad. Daar ook om de haverklap brandalarm ontstaan door de rookmelders die backstage hingen. Ondanks een lange discussie waren deze rookmelders door de brandweer verplicht gesteld.

                      Rookmelders in een poppodium is natuurlijk vragen om problemen vragen. Bij een beetje show ging brandalarm daar toch zeker een aantal maal per avond af. Regelmatig dus inderdaad de brandweer af moeten bellen of ze te woord moeten staan bij de voordeur.

                      Ook hier werd er uiteindelijk gedreigd met boetes etc. Echter, die boetes zouden totaal onterecht zijn. Rookmelders worden immers opgehangen om rook te detecteren. En we kunnen zeggen dat dat systeem heel goed werkte. Wij kunnen er niets aan doen dat de rook die wordt gedetecteerd dat die niet van een brand afkomstig is. Is lange discussie geweest, maar heb m uiteindelijk wel gewonnen.

                      Comment

                      • Thijsch
                        • Feb 2005
                        • 45

                        #12
                        Originally posted by hugovanmeijeren
                        Leuk om even in te haken:
                        ook aan de organisatie gevraagd, en die zeiden dat er minimaal 8 speciaal opgeleide mensen dan aanwezig moesten zijn voordat het uitgeschakeld mocht worden
                        (en inderdaad je raadt het al: die waren er dus niet)...

                        Klopt het wat ze hier zeiden (in de zaal waren zowel rookmelders als ontruimingsalarmen aanwezig met drukknoppen)?

                        Groeten Hugo
                        Jazeker klopt dat, Dat gaat om bedrijfshulpverleners (BHV) die in dit geval dan ook fungeren als brandwacht zodat het alarm uit kan. Zijn verplicht. 1 BHV op 50 man geloof ik en boven de 300 één op de 100. Zoiets. Het klopt dus zeker wel wat ze zeggen

                        Comment

                        • pri_snl
                          • May 2005
                          • 35

                          #13
                          Ik weet eigelijk niet goed hoe het bij ons op school zit, we hebben i.i.g. nog geen problemen gehad. Waarschjinlijk is iemand ons voor geweest en hebben ze het alarm al tijdelijk uitgeschakeld.

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Originally posted by Thijsch
                            Jazeker klopt dat, Dat gaat om bedrijfshulpverleners (BHV) die in dit geval dan ook fungeren als brandwacht zodat het alarm uit kan. Zijn verplicht. 1 BHV op 50 man geloof ik en boven de 300 één op de 100. Zoiets. Het klopt dus zeker wel wat ze zeggen
                            Ok, nuja er waren 150 man en ze zeiden 8 maar oke... Vreemd dat daar nu nooit wat over wordt gezegd in dit soort topics....

                            Maar oke: bij deze..


                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • tididi
                              • Aug 2001
                              • 352

                              #15
                              Originally posted by ribbiemans
                              Bij ons op school word wanneer er iets met rook komt gewoon het brandalarm afgemeld en mochten er nog mensen in de school zitten op andere lokaties dan worden er kapjes over de rookmelders gedaan.
                              de kapjes zijn dus zeer ten strengste verboden
                              je neemt dan alle risico op je zelf als er wat gebeurt!!
                              je kan dan beter groepen uitschakelen met toestemming natuurlijk van de brandweer of de verantwoordlijke van de school
                              deze persoon moet dan wel in bezit zijn van certificaat opgeleid persoon
                              dit betekent dat hij de gehele brandmeldcentrale beheert en dus groepen mag en kan uitzetten in overleg met de lokale brandweer
                              en dan zal er ook nog brandwachten moeten zijn die alles in de gaten blijven houden tot het einde.


                              maar nooit melders afplakken met tape of kapjes
                              staat zelfs een hele hoge boete op !!!
                              p.j

                              Comment

                              Working...