Voor het eerst een Digitale tafel, valt best vies tegen. Yamaha o3d

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrumFreak
    • May 2014
    • 32

    Voor het eerst een Digitale tafel, valt best vies tegen. Yamaha o3d

    Beste Forumleden,

    Na een beetje google hier terecht gekomen en maar gelijk lid geworden.
    De naam is Jesse 31 jaar jong en zoals mijn nickname het vermeld ben ik echt een drumfreak .
    Drum al van kleins af aan en nu sinds een 5 jaar met een bandje. We hebben een aantal optredens gekregen voor dit jaar en aangezien we zelf voor het geluid en het systeem moeten zorgen hebben we al wat dingen gekocht. Zoals geluidssetje en digitale tafel. We hadden een simpele analoge 12kanaals Soundcraft. Omdat we toch meerdere inputs en digitale effecten wilden hebben we besloten een digitale tafel te nemen. Al met al een krab budget maar (na ons idee) wel een leuke digitale tafel op MP gevonden namelijk de YAMAHA o3d. Leuke uitgebreide tafel met extra 8 inputs om te beginnen. Totaal 24 inputs en 4 aux.





    Ik heb besloten om de tafel lekker op me gemakje te leren kennen. Maar het valt stiekem best vies tegen. Ik als drummer heb 8 nieuwe mic's ( 1 basskick beta 52a, 4 toms sennheiser e904, 2OH's Röde ?? , 1 snare SM57 ) gekocht. 6 kanalen via een verloopje op de tafel aangesloten deze hebben geen fantom nodig alleen mijn OH's wel. Dus die rechtstreeks op een mic kanaal.

    Alles werkt niks mis mee maar...
    Ik krijg maar geen lekkere sound van het drumstel in zijn geheel. Ik heb totaal geen ervaring met compressor en noise gate (effecten die dit mengtafel ook zou hebben). Ik heb de effecten gevonden op de tafel maar zoals gezegd valt het vies tegen.

    Ik zou graag van de geluidsmannen wat tips willen. Ik heb gelukkig tijd om er een beetje mee te stoeien. Ik ben zelfs van plan om een kleine cursus te gaan nemen bij een geluidsman. Maar ik wil ook zelf het e.e.a. leren en uitpuzzellen.

    Welke tips raden jullie mij aan qua effecten en gebruik van digitale tafel ?

    Dank jullie wel.
    Tama Rocks !!!
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    #2
    Een leuke tafel om mee te beginnen.
    Met dit tafeltje kun je zeker een lekker sound maken, afhankelijk van de input en afluistering.
    Je zult op internet veel kunnen vinden, op Youtube vind je veel tutorials.
    Om te beginnen zul je eerst met je EQ je klankkleur gaan bepalen. En dat is per trommel natuurlijk verschillend.
    Je kick stel je anders in dan je snare. Het is moeilijk om dat hier zo uit te leggen. Je geeft zelf al aan dat je een kleine cursus wilt gaan volgen bij een geluidsman, heel verstandig. Hij kan je de basisbegrippen bijbrengen en je aan de hand van praktijkvoorbeelden op weg helpen. Succes!
    Heerlijk die stilte

    Comment

    • jadjong
      • Oct 2003
      • 654

      #3
      Je tafel heeft ingangen bedoelt voor microfoons en ingangen bedoelt voor signalen van andere apparaten. Het verschil is de spanning die de ingang verwacht. Een ander apparaat produceert vaak rond de 775mV, 'line-level'. Een microfoon komt vaak niet verder dan een tiental mV, 'mic-level'. Daarom heeft een microfoon ook een voorversterker nodig.
      Jouw Yamaha heeft alleen op de XLR-ingangen een voorversterker, microfoons aansluiten op de jack-ingangen is geen goed idee.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ben er bang voor dat je een tafel hebt gekocht met slechts 8 microfoon inputs en verder alleen line-inputs.
        Voor jouw doel dus eigenlijk ongeschikt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • AMX_Pete
          • Mar 2008
          • 79

          #5
          Je zou het als een miskoop kunnen opvatten.... tenzij je de MY insteekkaart vervangt door bvb een 8 kanaals ADAT kaart (MY8-AT) en met een Behringer ADA8000 pré-amp/convertors om 8 extra micro/lijn-ingangen erbij te hebben. 8 vrij configureerbare XLR uitgangen komen er dan trouwens ook bij en dat kan net wat praktischer werken dan die jack uitgangen (AUX en BUS) op de tafel zelf.
          MY8-AT kaarten duiken geregeld 2e hands op. Ik denk dat ik ergens in een O3D of oude O1V nog wel ergens eentje zitten heb. ADA8000's of andere bruikbare pré-amp convertors zijn ook wel te vinden voor weinig.
          Bij 16 fysieke micro-ingangen in totaal, houdt het bij de O3D wel op (8 aan boord en 8 via insteekkaart/pré-amp/convertor), want het MY slot in de O3D is single density (8 ch) en niet dual density (16 ch), zoals bij de recentere modellen. Maar als dat volstaat, is het een mogelijke oplossing. Keyboards, CD-spelers, iPod en uitgangen van draadloze ontvangers kunnen wel direct aan de overige 8 lijn-ingangen.
          Een andere mogelijkheid is 1 (of 2) stuks SM Pro PR8E analoge pré-amps en die hun 1x (of 2x) 8 lijn-uitgangen aan de lijn-ingangen van de O3D te knopen. Zo kom je ook aan totaal 16 (of 24) kanalen micro-ingangen.

          Het is wel wat extra kleine hardware, maar ik zie niet direct een andere (prijsgunstige) mogelijkheid om de O3D in te zetten waarvoor je die nodig hebt.

          Comment

          • DrumFreak
            • May 2014
            • 32

            #6
            Originally posted by RayM
            Een leuke tafel om mee te beginnen.
            Met dit tafeltje kun je zeker een lekker sound maken, afhankelijk van de input en afluistering.
            Je zult op internet veel kunnen vinden, op Youtube vind je veel tutorials.
            Om te beginnen zul je eerst met je EQ je klankkleur gaan bepalen. En dat is per trommel natuurlijk verschillend.
            Je kick stel je anders in dan je snare. Het is moeilijk om dat hier zo uit te leggen. Je geeft zelf al aan dat je een kleine cursus wilt gaan volgen bij een geluidsman, heel verstandig. Hij kan je de basisbegrippen bijbrengen en je aan de hand van praktijkvoorbeelden op weg helpen. Succes!
            Dank je wel. Een kleine cursus gaat zeker weten een duw in de goede richting geven. Het EQ-en gaat me redelijk goed af. Maar ik vind het moeilijker om compressie en gate toe te passen. Tegelijkertijd wil ik dat alles even hard klinkt. Het wordt een mooie uitdaging.
            Tama Rocks !!!

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Start nog maar even niet met effecten en begin bij het begin, het op de juiste manier aansluiten. Als dit al niet goed gaat kun je met alle EQ's en effecten van de wereld geen beter geluid uit de tafel krijgen.

              Het is hier al aangegeven microfoons gaan normaal gesproken op de XLR ingangen waar je op deze mengtafel er maar 8 van hebt. De overige 16 kanalen zijn line ingangen. Als het plaatje exact het verloopje van XLR naar jack afbeeld welke je nu gebruikt dan heb je hier ook geen goede aan. Dit is een TS (mono/ongebalanceerde) jack. Dit verloopje zal 2 van de 3 XLR pennen met elkaar kortsluiten en hierdoor problemen veroorzaken met een microfoon. Als je het al zo wilt aansluiten dan is het juiste verloopje met een TRS (stereo/gebalanceerde) jack plug. Vraag blijft of je dan genoeg signaal krijgt van de microfoon op een line ingang (zie uitleg jadjong). Beter is het om een microfoon voorversterker (pre-amp) te gebruiken op de line kanalen waarop je microfoons wilt gebruiken. Microfoons gaan dan de pre-amp(s) in en de line uitgangen van de pre-amp(s) in de line kanalen van deze mengtafel.

              Als jullie meer dan 8 microfoons gebruiken dan sluit ik mij aan bij MusicXtra dat er een verkeerde aankoop keuze is gemaakt die zonder extra microfoon voorversterker(s) niet gaat voorzien in jullie behoefde.

              [EDIT]
              AMX Pete was mij voor met ook een ander mooi alternatief, de Yamaha MY-8AT 8 kanaals ADAT insteekkaart met bijvoorbeeld een Behringer ADA8000 of soortgelijke pre-amp.
              Last edited by vasco; 01-05-14, 12:18.

              Comment

              • DrumFreak
                • May 2014
                • 32

                #8
                Originally posted by AMX_Pete
                Je zou het als een miskoop kunnen opvatten.... tenzij je de MY insteekkaart vervangt door bvb een 8 kanaals ADAT kaart (MY8-AT) en met een Behringer ADA8000 pré-amp/convertors om 8 extra micro/lijn-ingangen erbij te hebben. 8 vrij configureerbare XLR uitgangen komen er dan trouwens ook bij en dat kan net wat praktischer werken dan die jack uitgangen (AUX en BUS) op de tafel zelf.
                MY8-AT kaarten duiken geregeld 2e hands op. Ik denk dat ik ergens in een O3D of oude O1V nog wel ergens eentje zitten heb. ADA8000's of andere bruikbare pré-amp convertors zijn ook wel te vinden voor weinig.
                Bij 16 fysieke micro-ingangen in totaal, houdt het bij de O3D wel op (8 aan boord en 8 via insteekkaart/pré-amp/convertor), want het MY slot in de O3D is single density (8 ch) en niet dual density (16 ch), zoals bij de recentere modellen. Maar als dat volstaat, is het een mogelijke oplossing. Keyboards, CD-spelers, iPod en uitgangen van draadloze ontvangers kunnen wel direct aan de overige 8 lijn-ingangen.
                Een andere mogelijkheid is 1 (of 2) stuks SM Pro PR8E analoge pré-amps en die hun 1x (of 2x) 8 lijn-uitgangen aan de lijn-ingangen van de O3D te knopen. Zo kom je ook aan totaal 16 (of 24) kanalen micro-ingangen.

                Het is wel wat extra kleine hardware, maar ik zie niet direct een andere (prijsgunstige) mogelijkheid om de O3D in te zetten waarvoor je die nodig hebt.
                Beste Pete\Vasco,

                Dank jullie wel voor de heldere uitleg. Dit lijkt me een mooi begin om voor te sparen. Wel moet ik zeker weten dat de MY8-AT kaart ook op de yamaha gaat passen. Maar dat vind ik met wat google'n wel uit. Op dit moment hebben we niet het budget om dit direct te kopen. Het is nu even (misschien niet de juiste manier van aanlsuiten) maar het werkt wel met het plugje. Dat plaatje van die plug was even snel van het internet maar ik heb deze (via bax gekocht)

                Helaas is de geluidsman hoor ik net. waar ik even langs wilde naar een tournee met een band. Dus dat 'even' langsgaan zit er helaas niet meer in. Dus dat wordt alles zelf uitpluizen. Een dutch manual van 290pagina's zal hopelijk hierbij een beetje helpen. Ik vind de oplossing van Pete m.b.t. de PreAmp PR8E ook een hele goede oplossing. Deze zijn nieuw redelijk goedkoop dus misschien eentje van deze halen. Dank je wel voor de TIP. Hier kan ik echt wat mee.
                Tama Rocks !!!

                Comment

                • RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

                  #9
                  Je kunt in ieder geval vooruit en er valt een hoop te leren. Mocht je vragen hebben of vastlopen kun je hier altijd terecht.
                  Genoeg mensen die nog een 01V in huis hebben (waaronder ik)
                  Heerlijk die stilte

                  Comment

                  • AMX_Pete
                    • Mar 2008
                    • 79

                    #10
                    Originally posted by DrumFreak
                    Wel moet ik zeker weten dat de MY8-AT kaart ook op de yamaha gaat passen.
                    Zoek best op CD8-AT, want toen heetten die dingen zo.

                    Maar als ik het zo nog is even bekijk, dan denk ik dat het met PR8E's toch wel de prijsgunstigste oplossing gaat zijn en dan kan de huidige 8-kanaals analoge insteekkaart gewoon blijven dienen. Een PR8E is ook iets wat je nu direct zo kan aanschaffen, met 2e hands ligt dat een beetje anders.

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Ampco gooit er wat Yamaha HA8 preamps uit:
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • AMX_Pete
                        • Mar 2008
                        • 79

                        #12
                        Zit hier mijn agenda te bekijken...
                        Moest het uitkomen, nu zondag heb ik een afspraak gepland staan in Hoogstraten, dat is niet ver van Breda.
                        Kan gerust een paar uur uittrekken voor een wegwijs/stoomcursus O3D ...

                        Comment

                        • DrumFreak
                          • May 2014
                          • 32

                          #13
                          Originally posted by AMX_Pete
                          Zit hier mijn agenda te bekijken...
                          Moest het uitkomen, nu zondag heb ik een afspraak gepland staan in Hoogstraten, dat is niet ver van Breda.
                          Kan gerust een paar uur uittrekken voor een wegwijs/stoomcursus O3D ...

                          SUPER dat zou ik echt waarderen. Ik stuur je gelijk een PM

                          mvg,
                          Tama Rocks !!!

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            Hoi Drumfreak. Fijn dat het eq'en al goed lukt. Dat komt waarschijnlijk doordat je een redelijk beeld hebt van hoe je wilt dat je drums klinken, spectraal gezien dan. Is het mogelijk dat daar de moeilijkheid zit wat compressie en gates betreft? Heb je een goed beeld van hoe je wilt dat de band in dynamisch opzicht klinkt/samenhangt? Want als je dat weet en begrijpt wat een compressor doet, dan is het een kwestie van draaien tot je zo'n beetje hebt wat je zoekt. Wat niet per se wil zeggen dat dat ook gaat volledig lukken. Die tafel moet het immers wel kunnen. En ook moet je begrijpen wat er bij de muzikanten al goed moet zijn en wat je darna met de tafel kunt. Het is af en toe net een vak, dat bandjes versterken.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Even over een andere boeg.

                              Hebben jullie ook overwogen om je geluid te laten regelen door
                              een geluidstechnicus?
                              Als je hier iemand voor inhuurt, hoef je zelf niet te investeren,
                              niet op te slaan, te verzekeren en te vervoeren, opbouwen etc.
                              etc.

                              Je hebt dan ook altijd iemand in de zaal, die, tegen betaling, zorgt
                              dat alles er staat, dat het werkt en wordt bediend.

                              Voor je gig hoef je je zelf nergens druk over te maken, jij kan je
                              toeleggen op jouw passie: drummen. De FOH technieker legt zich toe
                              op zijn passie: het mixen van de band enz.

                              Misschien heb je wat aan deze andere boeg.

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...