Kabels sorteren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

    Kabels sorteren

    Beste collega's,

    Enige tijd geleden hebben we de overstap naar een nieuw magazijn gemaakt. Ik had vraag van jullie even geweten hoe jullie hier XLR's en dergelijke organiseren. Steken jullie alles in flightcases? of gebruiken jullie flightcases voor 'on-the-road' en hebben jullie in het magazijn dan een soort bakken waarin alles per soort en afmeting gesorteerd ligt? We weten niet goed waar precies te beginnen om goed te kunnen werken. Daarom had ik graag even van jullie geweten hoe jullie alles georganiseerd krijgen in jullie werkplaats!

    Alvast bedankt!
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

    #2
    Beste BK sound,

    Ik heb zelf een grote flightcase waar ik zelf meerdere vakken in gemaakt heb. Elk vak zijn eigen kleur. Elke kabel heeft ook een keur codering. Zo krijg je dus kleur kabel bij kleur gat. Dit is makkelijk sorteren. Ik haal de kabels normaal niet uit de kist als hij is de schuur staat. Als ik een kleine klus heb maak ik een lijstje van de kabels die meegaan en die gaat in een klein kistje.

    Mvg, Ivan Koot - ITT audio

    Comment

    • Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

      #3
      Zelf werk ik met 'setjes' Ik zo o.a. een bandset en een tapeset met kabels en ik heb bij de mixers en PA eigen samengestelde kabel sets. Daarbij nog een spare set in de schuur voor altijd handig..
      Olaf Duffhuës

      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

      Comment

      • speakertech
        • Jan 2008
        • 1696

        #4
        Originally posted by bksound
        Beste collega's,

        Enige tijd geleden hebben we de overstap naar een nieuw magazijn gemaakt. Ik had vraag van jullie even geweten hoe jullie hier XLR's en dergelijke organiseren. Steken jullie alles in flightcases? of gebruiken jullie flightcases voor 'on-the-road' en hebben jullie in het magazijn dan een soort bakken waarin alles per soort en afmeting gesorteerd ligt? We weten niet goed waar precies te beginnen om goed te kunnen werken. Daarom had ik graag even van jullie geweten hoe jullie alles georganiseerd krijgen in jullie werkplaats!

        Alvast bedankt!
        Het hangt er helemaal vanaf hoe groot je bedrijf is en of je veel materiaal hebt, waaruit je per evenement de benodigde set samenstelt.
        Heb je maar één set, dan blijft alles in een kist met vakken, die gaat helemaal mee.
        Moet je alles los op slaan, dan gebruik ik daarvoor de bekende grijze "veilingbakken" . Ze zijn licht stevig en stapelbaar. Die bakken maken het mogelijk om de kabels per lengte te sorteren en op te slaan. Naar gelang van de lengte kunnen er wel 25 of meer microkabels in een kist. Speakon kabels weer wat minder.
        Op de kist is weer ruimte voor een label waarop je de inhoud kunt zetten.
        Ga je verzamelen voor een klus, dan loop je met je steekwagen naar het rek, haalt er de nodige bakken uit en zo rij je ze naar de kisten waarmee de kabels op reis gaan om over te laden. Ik doe het zo, maar ook bij een groot AV bedrijf zag ik het staan. De bakken kun je ook gebruiken voor opslag van losse 19"modules. kleine apparatuur zoals DI boxes en ander moeilijk stapelbaar spul.
        Bijkomend voordeel, de bakken kosten maar een fractie vergeleken met de grote Schäfer bakken.
        Wellicht ben ik een beetje geïnspireerd door het normaalbakken systeem dat bij bedrijven als Philips wordt gehanteerd.


        Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

        Comment

        • stainz
          • Sep 2009
          • 609

          #5
          een stelling met daarin bakken al dan niet van gaas/draad bakken kan ook handig zijn.
          Per bak een type kabel als je er veel van nodig hebt, eventueel verloopkabels over pennen heen schuiven

          Je rijdt met je kistje langs de bak en gooit erin wat je nodig hebt

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Loop nog altijd met het idee om een wand te maken met haken waar de kabels per lengte en soort een eigen haak hebben.
            Overzichtelijk, goedkoop, weinig ruimte nodig en de kabels zijn makkelijk te pakken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Kasper
              • Jul 2004
              • 171

              #7
              Wij hebben dat aan een soort van meat-racks. Kabels hangen aan haken gesorteerd. Je pakt voor een klus wat nodig is in bakken of case. Bij grotere klussen waar we niet precies van te voren weten wat nodig is, of wat je tegenkomt, rollen we zo'n rack de wagen in. Audio en stroom hebben aparte racks. Werkt voor ons uitstekend.

              Bijkomend voordeel is dat de ruimte in het magazijn ook enigszins flexibel blijft.

              groet,
              Kasper

              Comment

              • bksound
                • May 2012
                • 56

                #8
                Originally posted by Kasper
                Wij hebben dat aan een soort van meat-racks. Kabels hangen aan haken gesorteerd. Je pakt voor een klus wat nodig is in bakken of case. Bij grotere klussen waar we niet precies van te voren weten wat nodig is, of wat je tegenkomt, rollen we zo'n rack de wagen in. Audio en stroom hebben aparte racks. Werkt voor ons uitstekend.

                Bijkomend voordeel is dat de ruimte in het magazijn ook enigszins flexibel blijft.

                groet,
                Kasper
                Heb je hier toevallig een foto van? Of zijn er mensen die kunnen illustreren adhv een foto/afbeelding hoe zij dit doen?

                Alvast bedankt voor de verschillende reacties!

                Comment

                • Kasper
                  • Jul 2004
                  • 171

                  #9
                  Foto's, ben ik dan weer niet zo handig in. Als ik morgen tijd heb ga ik m'n best doen.

                  gr.

                  Comment

                  • Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

                    #10
                    Wij werken met zelf gemaakte houten bakken die in onze stellingen staan, in deze bakken ligt alles op maat en lengte gesorteerd.
                    Verder werken we met standaard schuckokisten, hartingkisten, DMX5 kisten, DMX3 kisten en XLR kisten.
                    In deze kisten zit een standaard aantal kabels. Heel makkelijk en snel te pakken.

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      #11
                      Wij hebben het heel simpel:
                      - 2 kisten met elk: 150 meter XLR (diverse maten) en 100 meter schuko (diverse maten). (en nog wat losse haspeltjes XLR en schuko)
                      - 2 koffers met elk 10x 1,5m XLR doorlus en een hele meuk koppelplug dingen en verloopjes (beide koffers zelfde inhoud).

                      Vaak nemen we gewoon 1 kabelkist en 1 verloopkist mee. Is vaak al genoeg, als het groter is (of op 2 plekken tegelijk) dan nemen we 2 kabelkisten en 2 verkoopkisten mee. Voedingen ed. zit vaak al bij een apparaat in de case / hoes erbij, en verder nog een kistje met een aantal verschillende voedingen (euro, powercon) die ook altijd meegaat.

                      En voor thuis als ik eens iets doe heb ik de 'oude' kabels liggen (de goedkoopste van Procab, die we vroeger gebruikten).

                      Fotootje is denk ik niet heel interessant, maar als ik tijd heb schiet ik er wel een paar.

                      edit: De koffers waren even 'weg', als die weer terug zijn maak ik daar ook nog even een fotootje van. Kabelkist = http://www.mijnalbum.nl/Album=7GPJPVR6

                      edit 2: Die notitie papiertjes met schilderstape is maar tijdelijk hoor!
                      Last edited by sjig; 04-03-14, 17:51.

                      Comment

                      • Kasper
                        • Jul 2004
                        • 171

                        #12


                        Hierbij de beloofde foto van ons kabelrek. Misschien kun je er wat mee.

                        Groet,
                        Kasper

                        Comment

                        • Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

                          #13


                          Bandset...Van alle lengtes (1,5, 3, 5 en 10 meter XLR) 20 erin...Plus de rest...Hiermee kun je een leuk evenement draaien.



                          Stroom setje dezelfde lengtes erin als bij de bandset, maar dan van ieder 4 en in totaal 30 meter kracht 32-32. Uit ervaring in mijn branche is gebleken dat het voldoende is voor de meeste kleine festival klussen.



                          In de schuur aan de muur. spare spullen.

                          Even een kleine kanttekening, ik heb zelf alleen geluid, lampen troep huur ik in en die moeten zelf hun zaken op orde hebben..;-)
                          Olaf Duffhuës

                          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                          Comment

                          • qvt
                            • Oct 2009
                            • 721

                            #14
                            Hier voorlopig 3 soorten kabelkisten:

                            - Schuko kit : 12x 3/5/10/20/4wegblok
                            - XLR kit : 20x 3/5/10 en 10x 20 (Alles 3P 110 Ohm tbv AES/DMX)
                            - Combi : Samengesteld setjes per klus
                            There is no substitute for imagination

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Er zwerft op Youtube ergens een filmpje van een Duits bedrijf die stellingmateriaal voor magazijnen gebruiken om de kabels op te slaan in de hal en vervolgens met een lege kabelkist ophalen wat er op een checklist staat om die kist vervolgens af te tekenen en in de rij voor de laaddeur te zetten. Lijkt mij een ideaal systeem voor de middelgrote en grote bedrijven.

                              Edit: https://www.youtube.com/watch?v=yHX1nXQQ4Po (vervelend, een half uur geluidstechniek kijken op youtube om vervolgens toch nog het juiste filmpje tegen te komen...)


                              Daan
                              Last edited by djspeakertje; 05-03-14, 22:43.
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...