on stage monitor mixer voor band

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeroentuitd
    • Jun 2011
    • 10

    on stage monitor mixer voor band

    Ik ben toetsenist in een pop/rock coverband. We zijn al een tijdje aan denken over in-ear monitors voor de hele band. (alleen de zanger heeft nu in ear). Gisteren sprak ik de geluidsman na ons optreden. En die kwam met een idee om zelf bv 16 kanaals mixer op het podium erbij te zetten om van daaruit een (in ear) mix te maken voor alle 5 de bandleden. Dat lijkt mij op zich wel erg makkelijk om zelf de controle te hebben over wat je monitorgeluid. Bovendien kunnen we die mixer dan ook gebruiken voor repetities en opnames.

    Ik vraag me alleen hoe de splitsing tussen monitormix en FOH mix dan het makkelijkst gerealiseerd kan worden. van ieder microfoon moet er dus een signaal naar de FOH én de monitormixer op het podiu,. Wat is hiervoor een gebruikelijke eenvoudige oplossing?

    Als er nog andere tips zijn hoor ik het ook graag! alvast bedankt.

    gr Jeroen
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    De meest eenvoudige methode is het koud splitten van alle signalen, met de mogelijkheid om pin 1 te onderbreken richting je eigen monitortafel. (groundlift)
    Ik zou dus een rack maken met daarin een mixer (bijvoorbeeld een MixWizzard monitor of een 01v96) je in ear zenders, en een patchveld waar alle microfoons op worden aangesloten. Vanuit je rack maak je dan een bos kabels die naar het stageblock van de kroeg/zaal/pa boer gaan.
    Bedenk trouwens wel dat mogelijk niet alle bandleden perse draadloos in-ear nodig hebben.

    Comment

    • jeroentuitd
      • Jun 2011
      • 10

      #3
      Originally posted by BJD
      De meest eenvoudige methode is het koud splitten van alle signalen, met de mogelijkheid om pin 1 te onderbreken richting je eigen monitortafel. (groundlift)
      Dit is mij niet helemaal duidelijk. Hoe doe ik dit? ik vermoed dat ik het beter kan laten doen, door iemand die kan solderen en weet wat ie doet..

      Comment

      • bones2001
        • Aug 2003
        • 741

        #4
        Kant en klaar kopen kan ook,

        1 naar foh
        2 naar monitormixer

        Of 2 van deze,

        8 kanaals microfoonsplitter

        Of deze discussie doorlezen,


        Enz, enz.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          Een mixwizzard monitorversie heeft de splitter ingebouwd zitten. Dat maakt de totaalprijs voor een systeem aantrekkelijk.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Hoi Jeroen,

            Hoe is jullie huidige stageblock uitgevoerd?

            Vaak hebben stageblocks per kanaal zowel
            een ingang als een uitgang, die je dan gebruiken
            kunt als split naar je monitortafel.

            Heb je dit niet, dan is het de vraag of je huidige blok de
            ruimte heeft om er de benodigde xlr's bij te zetten.

            De bovenste foto van bones is natuurlijk ook ideaal,
            je gaat dan met een multiconnector van je stageblock
            naar je monitortafel. (maak daar ook een connector en je
            bent op locatie echt snel klaar)!

            Maar,... er zijn vele wegen te bewandelen. Heeft deels te
            maken met budget en hoeveel kabels je telkens in- en uit-
            pluggen wil.

            Als je zover bent dat je alle kabels klaar hebt en de zaak
            aan wilt sluiten, zorg er dan voor dat slechts 1 tafel phantoom
            uitstuurt.

            grtz


            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • jeroentuitd
              • Jun 2011
              • 10

              #7
              Zo'n stageblock wat jij noemt is inderdaad ideaal. In feite hebben we zelf helemaal niks. We huren een geluidsbedrijf of dat wordt door de locatie zelf geregeld. We weten dus niet of er altijd een dergelijk stageblock aanwezig is. Het dus moet wel een systeem zijn wat geen extra eisen stelt aan het geluidsbedrijf. We zijn een coverband met ongeveer 1 optreden per maand voor een gage van 500 euro. ex geluid. Een onbeperkt budget hebben we dus niet. 16 kanalen is de max.

              Het is voor ons wel wenselijk dat het een tafel is die we op termijn ook als FOH mixer kunnen gebruiken met een speakerset voor een kleine zaal/kroeg. en ook tijdens de repetities.

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Ik denk dat een beetje verhuurder
                een block moet kunnen neerleggen
                met minimaal 1 split-out.

                Ff een belletje met je vaste verhuurder
                en je weet of het in huis is en hoe het
                is uitgevoerd.

                Vraag dan ook met welk systeem multiconnector
                wordt gewerkt en of wordt gewerkt met de
                standaard pinindeling of dat men een eigen indeling
                bezigt.

                Je kunt dan overwegen om in je monitor-case
                eenzelfde multiconnector te plaatsen.
                (zet voor het gemak er ook de benodigde XLR's bij)!

                grtz
                Last edited by NesCio01; 26-06-11, 02:54.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • jeroentuitd
                  • Jun 2011
                  • 10

                  #9
                  Ok.

                  Een case met een eenvoudige 16 kanaals mixer met 6 auxen, 2x 8 kanaals microfoonsplitter en natuurlijk de inear setjes, zou dus voldoende zijn. + de benodigde kabels.

                  Op het eerste gezicht voldoet een Behringer xenyx xl1600 al aan de eisen. of zie ik iets over het hoofd?

                  Comment

                  • laptop
                    • Jan 2009
                    • 187

                    #10
                    ehh.. Ja, de Ruis en andere problemen (zoals krakende potmeters, faders, etc.) die je er gratis en voor niets bij krijgt.
                    Gebruik de zoekfunctie maar eens.
                    Dan kun je genoeg lezen hoe er hier over th*ringer gedacht wordt, even als dap, citronic en skytec. Dit zijn de merken die je beter links kunt laten liggen. Er zit dan soms wel iets tussen wat wel goed is, dan heb je mazzel. Maar als je halverwege het optreden in eens raar gekraak en geruis op je iem er bij krijgt wordt je niet blij, of wanneer het zelfs helemaal weg valt.

                    Mixers die wel aan de eisen voldoen en betrouwbaar zijn, zijn onder andere (zoals eerder al genoemd) MixWizzard monitor of 01V96.

                    Comment

                    • jeroentuitd
                      • Jun 2011
                      • 10

                      #11
                      Ik weet dat Behringer geen topkwaliteit levert. Maar het gaat er slechts om dat iedereen kan horen wat hij wil op het podium en niet zozeer om de kwaliteit van het geluid. en voor dat geld neem ik een paar kraakjes hier en daar wel op de koop toe.

                      Aan de andere kant kwam ik ook de Mackie Onyx 1640i tegen. Dat lijkt me een geweldig apparaat om naast het mixen van het monitor geluid ook multitrack opnames te maken van repetities en optredens. En niet in de laatste plaats, neem ik aan dat het een stuk degelijker is dan Behringer. Maargoed, het wordt er allemaal niet goedkoper op. Ik denk dat ik maar eens wat extra gigs ga regelen

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Weet je Jeroen,

                        Het is zoals altijd: alle waar naar haar geld.

                        Waar speel je zelf als toetsenist het liefst op,
                        een Casio (van Bart Smit of een Yamaha
                        of Roland of een nog beter merk?

                        Door de split, zijn systemen gekoppeld.
                        De ruis is dan niet alleen on stage, maar wss
                        ook via FOH hoorbaar.

                        Met de A&H Mixwizzard 3 12M heb je een tafel
                        waarop je 16 kanalen kunt inputen en
                        direct ook kunt splitten (de tafel heeft 16 split-outs)
                        en je kunt er 12 monitorgroepen mee bedienen.

                        Of je telkens 32 xlr pluggen erin wilt pluggen
                        (16 in/16 out) is aan jezelf. Zoals al geschreven biedt
                        een multiconnector, veel uitkomst.
                        (zelf gebruik ik LK)

                        grtz
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by jeroentuitd
                          Ik weet dat Behringer geen topkwaliteit levert. Maar het gaat er slechts om dat iedereen kan horen wat hij wil op het podium en niet zozeer om de kwaliteit van het geluid. en voor dat geld neem ik een paar kraakjes hier en daar wel op de koop toe.

                          Aan de andere kant kwam ik ook de Mackie Onyx 1640i tegen. Dat lijkt me een geweldig apparaat om naast het mixen van het monitor geluid ook multitrack opnames te maken van repetities en optredens. En niet in de laatste plaats, neem ik aan dat het een stuk degelijker is dan Behringer. Maargoed, het wordt er allemaal niet goedkoper op. Ik denk dat ik maar eens wat extra gigs ga regelen
                          behringer en phonic zou je met wat tender loving care nog wel werkend kunnen houden.
                          Echter het probleem zit hem in de sound, of liever het ontbreken ervan.
                          Als je een zooi kanalen door een behringer haalt dan is er geen definitie. De voeding is te klein, de toonregeling dof (ook als ie uit staat!) de klankkleur is echt alsof je door een stuk vilten doek heen naar de tv kijkt. Je ziet niet wat er gebeurt. Hoewel alles er wel doorheen schijnt kun je niets onderscheiden. Daardoor heb je een (in-ear)mix die je niet kan gebruiken. De sound is te indirect. Te vaag. Je HOORT het niet echt.

                          Denk ook eens na. 24/16 kanalen mengtafel in de budgetrange van 4 SM58 microfoons. Welke band heeft 24/16 bruikbare microfoons en DI's als de mengtafel 400 euro moet kosten? Het design is er niet op berekend dat die 24 kanalen vol gaan De voeding raakt al zonder sap na 8 microfoons en de slechte sound stort volledig in.

                          In de budgetrange is mackie regerend kampioen. En ik zou voor een zelf te bedienen mengtafel die op het podium staat nog even geen digitale kopen in het lagere prijssegment. Omdat je tijdens het spelen echt knopjes wil hebben om aan te draaien. Dus geen 01V96 oid.

                          Je kan ook eens naar MyMix kijken. Daar zouden jullie met 5 man prima mee moeten kunnen werken. En je kan er ook nog eens mee opnemen
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • jeroentuitd
                            • Jun 2011
                            • 10

                            #14
                            Enig idee welke Mackie tafel wel geschikt zou zijn. ik had eerst de 1604 vlz3 op het oog. Maar ik zie maar 4 aux knoppen zitten.... Het moeten er toch echt 6 zijn...

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              1640i +10tekens
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...