RCF NX "line array"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • YakeTheSnake
    • Feb 2010
    • 4

    RCF NX "line array"

    Dag Allemaal,

    Ik ben relatief nieuw tot de theorieen van line array technologie. Ik heb op dit forum al bijna elke topic hieromtrent gelezen om niet in het wilde weg vragen te beginnen stellen. Toch had ik een vraag over de RCF NX zogenaamde line array.

    Ik weet (of denk te weten) dat dit al sowieso geen "echte" line array is indien met line array sowieso line source array zou worden bedoelt. Hiervoor voldoet ie duidelijk niet aan de AES regels. Ik ben er van overtuigd dat dit ding waarschijnlijk redelijk goed zal werken. Maar noem je dit dan een Point Source Array indien je dit soort kastjes op elkaar stapelt? Je kunt het kastje in "point source mode" zetten en dan spelen met 1 kastje. Hoe kan dit? Zit er een waveguide in, die dan wordt gebypassed ofzo? En wat gebeurt er inwendig als je hem op "line array" modus zet? Heeft er iemand al ervaringen mee?

    Ik weet dat het veel ineens is, maar dank bij voorbaat
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    #2
    Originally posted by YakeTheSnake
    Dag Allemaal,

    Ik ben relatief nieuw tot de theorieen van line array technologie. Ik heb op dit forum al bijna elke topic hieromtrent gelezen om niet in het wilde weg vragen te beginnen stellen. Toch had ik een vraag over de RCF NX zogenaamde line array.

    Ik weet (of denk te weten) dat dit al sowieso geen "echte" line array is indien met line array sowieso line source array zou worden bedoelt. Hiervoor voldoet ie duidelijk niet aan de AES regels. Ik ben er van overtuigd dat dit ding waarschijnlijk redelijk goed zal werken. Maar noem je dit dan een Point Source Array indien je dit soort kastjes op elkaar stapelt? Je kunt het kastje in "point source mode" zetten en dan spelen met 1 kastje. Hoe kan dit? Zit er een waveguide in, die dan wordt gebypassed ofzo? En wat gebeurt er inwendig als je hem op "line array" modus zet? Heeft er iemand al ervaringen mee?

    Ik weet dat het veel ineens is, maar dank bij voorbaat
    ik ken et kastje niet, maar kastjes die je als line array en stand alone kan gebruiken zijn nooit een line array,
    meestal gewoon een stel kastjes die je in de gehypte banaan vorm kan ophangen.
    hmm waveguide bypassen lijkt me onmogelijk ov er moeten 2 hoorns met 2 drivers inzitten dat je schakelt tussen hoorn met of zonder waveguide maar dat is zeker aan te nemen dat dit waarschijnlijk niet het geval is.
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Waarschijnlijk is dat gewoon een knop die simpelweg het hoog boost. Bij een grotere array heb je dankzij koppeling in verhouding wat meer laag en wil je vooral bij de bovenste kastjes het hoog nog wel eens opschroeven.

      Comment

      • YakeTheSnake
        • Feb 2010
        • 4

        #4
        Zo'n hoog boost lijkt mij ook aannemelijk. Maar wat doet de point source mode dan. Ik zou denken dat het hoog geboost wordt om de directiviteit van een mogelijke waveguide te "overbruggen" zodat je eerder het effect van een normaal topkastje krijgt. Natuurlijk als er geen waveguide insteekt is hier geen sprake van..

        In de handleiding zie ik dat er gewoon 3 1" HF drivers in zitten en 1 12" woofer. Misschien dat de pointsource mode dan gewoon het hoog van de 3 HF drivers wat afzwakt om terug in balans te komen met die 12".

        Is dit dan dus wat men een "point source array" noemt? Een hoop van die kastjes op elkaar. Er staat bij dat dit soort arrays de "oplossing" is voor midsized rental companies.

        Ook: Ik vraag me echter af (zonder kritiek te willen spuien, want daarvoor heb ik belange niet genoeg ervaring) hoe prof mixers zouden reageren wanneer ze op zo'n (fake) array moeten mixen?

        thx

        Comment

        • Waveform
          • Dec 2009
          • 321

          #5
          Om een echte line source array te zijn, heb je een echte waveguide nodig met een maximum afstraling van pakweg 5 graden. Op die manier koppelt het hoog netjes en creëer je 1 mooie rechte lijn over de hele lengte van je array.

          Maak je de afstraling van je kasten groter dan die 5 graden, dan verlies je dat effect en speelt elke kast een beetje op zichzelf ipv als 1 groot geheel (althans in de hoge tonen). Die RCF kasten hebben een afstraling van 15 graden, dus dat natuurlijk veel te veel. Volgens mij kan je het eerder met ARCS en die nieuwe Meyer kast vergelijken. Of natuurlijk met de Flex-array van Turbosound.
          Last edited by Waveform; 01-11-10, 22:12.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by YakeTheSnake
            Ook: Ik vraag me echter af (zonder kritiek te willen spuien, want daarvoor heb ik belange niet genoeg ervaring) hoe prof mixers zouden reageren wanneer ze op zo'n (fake) array moeten mixen?

            thx
            Een echt professionele tech zal het worst wezen of het al of niet een 'echte' line-array is mits het maar goed klinkt.
            Kijk maar eens bij de diverse grote merken, er zitten er zat tussen die een line-array hebben die echt niet voldoet aan de voorwaarden maar die wel heel goed klinken en heel erg bruikbaar zijn.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

              #7
              Originally posted by Waveform
              Of natuurlijk met de vreselijke Flex-array van Turbosound.
              Als je dan toch off-topic kritiek geeft op iets, beargumenteer het dan ook even aub. Anders maak je jezelf wel erg belachelijk.

              Mvg,

              Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

              Comment

              • Waveform
                • Dec 2009
                • 321

                #8
                Het gaat hier om 1 woordje waar je heel makkelijk over had kunnen lezen. Maar dat wordt natuurlijk alweer wat kritischer als je in blauwe koeienletters Turbosound in je sig hebt staan

                Comment

                • 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

                  #9
                  Dat ik het zelf bezit wil niet zeggen dat ik niet open sta voor kritiek.
                  Mijn punt is dat jouw mening of het vreselijk is of niet, totaal niets met dit topic heeft te maken.

                  Jammer, aangezien deze reacties in niet al te lange tijd verwijdert zullen worden vanwege het off-topic zijn.

                  Mvg,

                  Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Ga gewoon luisteren! Staat het U aan, zoveel te beter, anders ga naar andere systemen luisteren.

                    Al dat gezever over dit of dat.
                    Het zal me worst wezen of het nu een "echte" of fake line array is.
                    Als het goed klinkt dan klinkt het goed.

                    Als je RCF kiest zou ik toch de TTL serie overwegen.

                    Comment

                    • M'Elodie
                      • Oct 2006
                      • 148

                      #11
                      Originally posted by YakeTheSnake
                      Ook: Ik vraag me echter af (zonder kritiek te willen spuien, want daarvoor heb ik belange niet genoeg ervaring) hoe prof mixers zouden reageren wanneer ze op zo'n (fake) array moeten mixen?

                      thx
                      Het gaat voor de meeste mixers om klank en wat zij eruit weten te krijgen. Of het een true line source array of een line array met/zonder pointsource karakteristieken is zal ze meestal worst zijn. Veel mixers hebben überhaupt geen idee wat een line source array zou moeten zijn. Is ook niet interessant. Uiteindelijk gaat het om het klank/mix/geluidsbeeld wat meestal artistiek is.
                      Doorgaans vragen de riders toch om merken als L'acoustics/Martin/Adamson/d&b/ JBL en soms nog Meijer. Als het gaat om rock'n'roll... met vaak ook nog een voorkeur voor een bepaald type systeem van betreffende fabrikant.

                      Comment

                      • Hansound
                        • Apr 2006
                        • 832

                        #12
                        Ik heb een paar keer met die NX set gewerkt,
                        twee toppen op twee subs (dubbel 15 sub met een 21 inch sub eronder)
                        Het is op zich een prima systeem waarmee je toch behoorlijk vlak je geluid kunt verdelen tot een meter of 35
                        Ga je echt verder dan veranderd het wel.
                        Laag combi is erg mooi.

                        En inderdaad maakt het me geen zak uit wat voor een line-array het is, mn klanten waren erg tevreden over de spreiding en de klank dus ik vond het een prima set.

                        Comment

                        • YakeTheSnake
                          • Feb 2010
                          • 4

                          #13
                          Originally posted by Hansound
                          En inderdaad maakt het me geen zak uit wat voor een line-array het is, mn klanten waren erg tevreden over de spreiding en de klank dus ik vond het een prima set.
                          Bezit jij het systeem zelf of ben je het gaan huren? Zoja, waar? Of heeft iemand een idee waar ik die set eens zou kunnen testdriven?

                          Cheers en thx voor alle reacties!

                          Comment

                          • YakeTheSnake
                            • Feb 2010
                            • 4

                            #14
                            Originally posted by frederic
                            Als je RCF kiest zou ik toch de TTL serie overwegen.
                            Ik was eerder de afweging aan het maken tussen DVA T4 of de RCF NX. Iemand die de 2 kan vergelijken?

                            Moest ik het geld hebben zijn er natuurlijk veel betere dingen, maar voorlopig zit dat er niet in...

                            Ik heb voorlopig een Martin F2 set. Oud, maar niet slecht vind ik. Ik ben opzoek naar een systeem om mijn stock uit te bereiden waarmee ik iets verder mee kan zonder dat het vooraan het publiek dodelijk luid wordt. Liefst vrij handelbaar en niet te zwaar (gewicht). Daarmee dat ik in de budget "arrays" aan het ploeteren ben. Een echte "prof" line array van adamson, d&b, meyer, of dergelijk merk, zou voor mij een onrealistisch doel zijn.

                            Comment

                            • Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

                              #15
                              Originally posted by YakeTheSnake
                              Bezit jij het systeem zelf of ben je het gaan huren? Zoja, waar? Of heeft iemand een idee waar ik die set eens zou kunnen testdriven?

                              Cheers en thx voor alle reacties!
                              Ik heb het systeem in bruikleen van de Importeur.Heb er zelf geen geld voor maar vind het een prima set in de prijsklasse .

                              Comment

                              Working...