Te veel vermogen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    Te veel vermogen.

    Vraagje nu lees ik overal dat het versterkervermogen twee keer de rms is.
    Maar mijn baskasten zijn 1200w dus 2400w program.
    Nu heb ik daar een versterker aan van twee keer 950w per kanaal.
    Dus 950w op een box.
    Als ik mijn versterker brug komt er 3040w op de box te staan.
    Nu de vraag:
    Gaat dit goed of vliegen de speakers eruit?

  • Dj Cross
    • Nov 2001
    • 425

    #2
    hoeveel zijn je baskasten peak?

    Comment

    • ties
      • Jan 2001
      • 38

      #3
      Hallo,
      Je speakers zullen er denk ik echt niet uitvliegen.Het is immers altijd beter om teveel vermogen achter je speakers te hangen als te weinig.Wel is het natuurlijk niet onverstandig om eerst je basskasten eerst goed te testen met je versterker om te kijken tot hoever je kan gaan en wat ze kunnen hebben.Stel nou dat je er teveel vermogen achter heb hangen dan zal je ze ook nie in een keer opblazen hoor dat ga je eerst goed horen dat het te hardt gaan en dat je speakers dit niet aan kunnen.

      Drive-in show
      Mighty Paradise.
      Drive-in show
      Mighty Paradise.

      Comment

      • Dj Calibra
        • Jul 2001
        • 64

        #4
        he,

        Ik denk dat dit wel goed gaat, maar als dat vermogen rms is wat je evrsterker derop gooit kan het wel eens zijn dat je hem dus niet helemaal kunt opengooien.



        MVG,

        Danny

        MVG,

        Danny

        Comment

        • theo
          • Nov 2001
          • 503

          #5
          Heb het geprobeert het laag en hoog in de brug.
          Laag klonk goed veel vermogen er clipte niets.
          In het hoog ging het iets minder hoogkastje met 15"en1'" driver.
          300w rms 600w program versterker erop van 820w.
          Clipte aanvankelijk niet toch einde oefening voor de 15".
          De driver bleef heel.

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Nog even terug tekomen op de vraag van dj cross.
            baskast heeft een peak van 3600w.

            Comment

            • Dj Cross
              • Nov 2001
              • 425

              #7
              volgens mij (kan het mis hebben natuurlijk) kunnen je speakers er pas "uitvliegen" dan wanneer je meer dan die 3600 watt erop zet..

              Comment

              • Sander Scheepstra
                • Oct 2000
                • 112

                #8
                Hoi Theo,

                De speakers kunnen mechanisch tegen hun begrenzing aan lopen, dit gebeurt voornamelijk snel bij bas speakers omdat die een grote conus uitslag maken, maar vooral bij hoog en middrivers zul je dat niet zo snel meemaken dan brand dus gewoon de spreekspoel door.
                Voordeel van het eerste is dat je het heel goed hoort, het tweede hoor je pas als het te laat is, dan is het ineens stil.
                Het kan ook zijn dat het crossover, mits dit passief is natuurlijk, gewoon doorgebrand is.
                Doorgaans kunnen die minder hebben dan de speaker die er op aangesloten zit.

                Gegroet: Sander

                Comment

                • theo
                  • Nov 2001
                  • 503

                  #9
                  Hallo Sander.
                  Ik heb al gekeken het filter is heel en de spreekspoel is volledig
                  verbrand.
                  Heb ook geinformeerd bij de dealer hoe het zit met vermogen bas.
                  Hij raad aan om niet meer dan 2000w te gebruiken.
                  Bedankt theo.

                  Comment

                  • michiel
                    • May 2001
                    • 1032

                    #10
                    Hoi theo,

                    Jij zegt dat je versterker 2 keer 950 watt is, en gebrugt 3040. Volgens mij heb je dan een super amp, of er zit meer achter dan de gegevens die jij geeft. Als de amp 2 keer 950 watt RMS is, kan er volgens mij geen 3040 watt RMS uit komen.

                    En wat die belasting betreft, dat hangt van verschillende factoren af. Zo heb je de termische belasting, dit is hoeveel warmte de speaker/spoel kan verwerken.
                    En je hebt de mechanische belasting. De slag van de speaker. Deze heeft ook te maken met je kasten.



                    Groeten, michiel
                    Groeten, michiel

                    Comment

                    • Remco vd Werff
                      • Apr 2001
                      • 753

                      #11
                      Ik denk dat Theo een versterker heeft van bv 2X950 watt aan 8 of 4 ohm. Wanneer hij 2 speaker doorlust (die of 8 of 4 ohm ps zijn), heeft hij dus 4 of 2 ohm. Dan zou die amp dus 2X1520 watt aan 4 of 2 ohm leveren, dit klinkt logisch...

                      Maar Theo eerst stuurde je de subs per stuk met 1 versterkerkantje aan, dus die 950 watt per kast. Nu heb je de amp gebridged, dus 3040 watt, maar daar stuurde je dan toch ook 2 kasten mee aan of niet, of per kast 1 amp die gebridged is?

                      Groeten, Remco
                      Groeten, Remco

                      Comment

                      • Dré
                        • Nov 2001
                        • 409

                        #12
                        citaat:
                        Vraagje nu lees ik overal dat het versterkervermogen twee keer de rms is.
                        Maar mijn baskasten zijn 1200w dus 2400w program.
                        Nu heb ik daar een versterker aan van twee keer 950w per kanaal.
                        Dus 950w op een box.
                        Als ik mijn versterker brug komt er 3040w op de box te staan.
                        Nu de vraag:
                        Gaat dit goed of vliegen de speakers eruit?
                        Belangrijk om te weten is wat de mechanische belastbaarheid vs. frequentie is.

                        Zeg dat je bijvoorbeeld een gemiddelde BR kast hebt met een continue belastbaarheid van, zeg, 400W en een f3 van 50Hz. Als je deze kast nu een 400W signaal (average) geeft bij 100Hz, zal er niets gebeuren. Doe je dit bij, bijvoorbeeld, 20Hz dan kun je de speaker laten reconen.

                        Dus: Hoe hoger het vermogen dat je een speaker toevoert, hoe belangrijker het is om te letten op de mechanische belastbaarheid vs. frequentie curve. Je moet dus een goede subsonic (minstens 2e orde) plaatsen op een punt waar deze curve door de X_damage (of nog mooier: X_max) gaat. Probleem: Fabrikanten geven deze curves niet (want dan kun je gelijk zien wat een goed ontwerp is en wat een barrel is).

                        Een veilige vuistregel is dan: Subsonic kantelpunt plaatsen op resonantiefrequentie van de poort. Deze kun je wel redelijk eenvoudig zelf vinden; is ruwweg de dip in de impedantiecurve, tussen de twee bulten in het LF gebied. Niet 100% correct maar HE, 't is een stuk beter dan wat natte vinger werk.

                        Op RAT is een aantal keren een methode voor een goedkope impedometer beschreven (impedantie meting voor speakers). Deze kun je via google groups wel vinden (Autheur: R. D. Pierce).

                        Tip: De 2 x vuistregel geldt voor redelijk normale muziek EN redelijk normale mensen die je installatie bedienen. Bij gebruik bij een house party zet ik zelf altijd de (average) limiters een paar dB'tjes lager (omdat je daar niet meer met normale bedieners te maken hebt).

                        Bij gebruik van een goede speaker processor (DBX Driverack, BSS Omnidrive etc.) is er, bij correcte instelling, eigenlijk geen limiet aan het maximum vermogen van de versterker. WEL neemt het nut steeds verder af.

                        Dus:

                        - Set voor verhuur aan klojo's: Goede limiter ertussen, niet te zware versterkers (zeg 1.5 x speaker rating).
                        - Set voor eigengebruik zonder speaker processor en met normale muziek: 2 x speaker rating.
                        - Jazz en andere muziek met hoge crest factor (peak to average ratio): 3 x speaker rating.
                        - Processor systeem dat correct is afgesteld: Whatever your wallet can afford!

                        -- Pardon my French, I'm Dutch --
                        -- Pardon my French, I\'m Dutch --

                        Comment

                        • theo
                          • Nov 2001
                          • 503

                          #13
                          HALLO
                          Het is precies zoals remco zegt.
                          2keer950 watt aan 4 ohm.
                          2keer 1520 watt aan 2 ohm.
                          En aan de brug 3040 aan 4 ohm specificaties op www.ramaudio.com.
                          Het is de bux 2.0
                          Heb twee van deze versterkers.
                          En had inderdaad een box aan 1 versterkerkant.
                          Wilde het verhaal nu gaan bruggen maar het schijnt dat de boxen dit niet kunnen hebben.
                          Ik werk niet met een processor maar met een actief crossover.
                          Het verhaal van dre zal ik vanavond eens induiken.
                          Kan ik nu beter een kast laten draaien op 3040 watt en de versterker wat knijpen.
                          Of tweekasten op twee ohm en dan 1520 watt erop.
                          Of het zo laten en iedere kast apart aanluiten op 950 watt 4 ohm.
                          Twee kasten op de brug kan niet want dan duik ik onder de 4 ohm.
                          En in brug loopt de versterker maar tot 4 ohm.
                          Crossover staat overigens op 80hz.

                          Comment

                          • Remco vd Werff
                            • Apr 2001
                            • 753

                            #14
                            citaat:
                            Kan ik nu beter een kast laten draaien op 3040 watt en de versterker wat knijpen.
                            Of tweekasten op twee ohm en dan 1520 watt erop.
                            Of het zo laten en iedere kast apart aanluiten op 950 watt 4 ohm.
                            Twee kasten op de brug kan niet want dan duik ik onder de 4 ohm.
                            Je subs zijn 4 ohm toch? Hiervoor had je per kast, 1 kant van 1 versterker, wat neer kwam op 950 watt per kast. Toen gebridgde amp PER kast, dus op 1 kast 3040 watt.
                            Maar wat bedoel je met "2 kasten op 2 ohm en dan 1520 watt erop". Je hebt dus 4 kasten? Maar op deze manier krijgen de kasten dan toch nog minder vermogen dan dat je die 950 watt per kast erop zet?

                            Groeten, Remco
                            Groeten, Remco

                            Comment

                            • John b
                              • Jan 2002
                              • 235

                              #15
                              Theo
                              Twee kasten aangestuurd met 950 watt per kast geeft meer geluid dan een kast met zegmaar 2000 watt
                              want twee kasten naast elkaar opgesteld geeft al 3 dB winst (is verdubbeling van vermogen).

                              Grtz
                              John
                              John.
                              Doe mij maar martin(i)

                              Comment

                              Working...