Welke combinatie tussen subs, full range en versterkers?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fedde
    • Oct 2009
    • 1

    Welke combinatie tussen subs, full range en versterkers?

    Afhankelijk van het evenement zet ik andere apparatuur in:
    Voor kleine evenementen gebruik ik 2 full range met 1 versterker.
    Voor grotere evenementen gebruik ik twee subs, 2 full range en 1 versterker.
    Voor nog groter gebruik ik 4 subs, 2 versterkers en 2 full range.
    Meer dan dit laatste zit er niet in.
    Alleen, hoe combineer ik dit laatste het best?
    Enkele gegevens:
    full range 400Wrms 8 Ohm; subs 800Wrms 8 Ohm, versterkers 1200Wrms 8 Ohm.
    Zonder discussie over merken, zou ik graag willen weten wat de beste configuratie van de grootste set is en waarom.
    Om enkele voorbeelden te geven:
    Voorbeeld A: 2 full range (FR) op 1 versterker (amp), 4 subs op 1 versterker.
    FR amp FR

    sub amp sub
    sub sub

    Voorbeeld B: 2 full range+2 subs op 1 versterker, 2 subs op versterker
    FR FR
    sub amp sub

    sub amp sub

    Voorbeeld C: 2 versterkers per kant
    FR FR
    sub sub
    sub sub
    amp amp

    Voorbeeld D: met extra cross-over, of anders?
    Graag geen discussie over merken en types, maar voor- en tegens van de voorbeelden en jullie adviezen.
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

    #2
    1200W RMS @ 8 Ohms? Bridge zeker of stiekem toch 4 Ohm...

    Dus je hebt 4 subs, allemaal de zelfde?
    En je hebt 2 Full range toppen?

    1 vesrterker voor je 'bassen'
    Links en rechts en dan doorlussen naar je tweede sub (parrallel)

    1 versterker voor je 'toppen'

    Cross over of speaker management systeem erbij en klaar!!



    Cross Over

    Full range links AMP Full range rechts

    Sub Links AMP Sub rechts
    Sub Links AMP Sub rechts

    Je kan eventueel 1 versterker besparen op je bassen door deze dus door te lussen maar da's afhankelijk van je merk en DAAAR gaan we niet over discusieren...

    Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Sluit me helemaal bij de mening van Salsa aan, begrijp ook niet zo goed wat hier zo moeilijk aan is.
      Enige toevoeging die ik nog heb is dat je zou kunnen kiezen om één versterker voor links en één voor rechts te gebruiken. Dan krijg je dus op iedere versterker op het ene kanaal een top en op het andere kanaal twee subs parallel. In het geval van een krap bemeten voeding in je versterkers heb je zo iets meer reserve wat de laagweergave ten goede zou kunnen komen. Belangrijk is wel dat je inderdaad een DSP voor je versterkers zet, subs tussen pakweg 30 en 100 Hz en je toppen vanaf 100 Hz weer laten geven en je hebt een prima set.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Vincent Buttstedt
        • Jul 2008
        • 42

        #4
        Ja, ben het ook helemaal mee eens met Musicxtra en Salsa.

        Wel is als je een DSP hebt, dat je dan zoals musicxtra zegt, het laag uit je tops haalt, en het hoog uit je subs, maar als je dan weinig punch hebt, of weinig laag, kan je de x-over laten overlappen, dus, laat je de FR toppen, beginnen bij 70, en je subs eindigen bij 90/100. En goed delayen!
        Om een goeie delay erin te krijgen, doe je je sub uit fase met de top, stuur je een 80Hz sine wave (moet je wel de x-over laten overlappen), en dan rustig aan delay erbij doen todat je het toontje niet meer hoort, en dan weer terug in fase zetten en dan zou het moeten klinken.
        Het kan ook zijn dat je sub uit fase moet draaien, maar dan is het gewoon omgekeerd.

        Comment

        Working...