Showtec PS1602 vraagje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )pieter(
    • May 2008
    • 17

    Showtec PS1602 vraagje

    Dag beste mensen,

    Ik had een vraagje over de Showtec PS1602 krachtstroom verdeler.
    Showtec PS-1602 16A CEE In - 16A CEE Out + 9 Stekkers - J&H Licht en Geluid

    Ik was eigenlijk opzoek naar een krachstroom verdeler die 1x 16A/380V in had en mij daarvan 3 groepen van 16A/230V zou kunnen leveren.
    Nu de showtec is 1x16A/380V in en levert dan 1x16A/380 uit van 1 fase.
    Ben ik correct als ik zeg dat er dan nog 2 fases overschieten van 16A/230V of hoe zit dat nu?
    Wat schiet er nu eigenlijk allemaal over naast die 1x16A/380V uit?

    Mvg.
    Pieter
    Last edited by )pieter(; 15-01-09, 17:21. Reason: link per ongeluk verknoeid
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

    #2
    Beste Pieter,
    Ik snap je vraagstelling niet helemaal, maar deze verdeler maakt voor jou van 380V(3 fasen) 3 * 220 Volt (aparte groepen), tevens weer een 380 V (3 fasen uit), dit is om er meer dan 1 achter elkaar te hangen.(let wel op max verbruik blijft 16A per fase.

    Waarvoor ga je het gebruiken? (in 'deze' wereld komt 16A nl. niet zo veel voor, dus wellicht adviere we je 'iets' anders)

    Als je 'alleen' 3 fasen (16A) wilt splitsen, zijn er (veel) goedkopere oplossingen!

    groeten John

    ps, misschien kun je die andere post verwijderen, dit 'vervuilt' zo!
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

    Comment

    • Roel_CX
      • May 2006
      • 49

      #3
      Misschien kan je best eerst wat opzoeken over krachtstroom.
      In feite komt er op het toestel 16A krachtstroom binnen. Dat zijn 3 lijnen (fases) van 230V en een nullijn. (De 380V is de spanning tussen twee lijnen, 230V is de spanning tussen een lijn en de nul. Dit doet voor jou echter niet ter zake). Deze drie lijnen kunnen elk 16A leveren. De 16A krachtstroom uitgang is dus eigenlijk hetzelfde als de ingang, namelijk die drie lijnen 230V en een nul. Verder heeft het toestel ook schuko-uitganen. Deze gebruiken telkens slechts 1 lijn en een nul. Zo zijn er dus drie circuits, van elk 16A.
      Maar men zegt altijd dat ik slecht ben in zaken duidelijk uit te leggen, dus als je het niet begrijpt zo, ligt dat waarschijnlijk niet aan jou.
      __________________________________________

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by Roel_CX
        Misschien kan je best eerst wat opzoeken over krachtstroom.
        Ik krijg het gevoel dat je niet zo technisch onderlegt bent... Geen probleem maar aangezien het erg gevaarlijk kan zijn om zonder verstand van zaken aan 380V te sleutelen met verdelers, zou ik je gaarne willen adviseren om iemand in je buurt optezoeken die je kan helpen. Een installateur/monteur of zo.

        We kunnen het hier nog zo duidelijk uitleggen maar als jij het verkeerd of anders intepreteerd dan gaat het alsnog fout. Misschien wel zo fout dat er 380V op je apparatuur staat.

        Comment

        • Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

          #5
          Hij zegt toch nergens dat ie met 380 wil gaan 'stoeien'?

          Ik vindt juist goed dat hij een PRE-fab kastje wil kopen, dan hoe je niet te PRUTSEN, en dat is wel zo veilig (van 380 V kun je DOODGAAN)

          groeten John
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

          Comment

          • )pieter(
            • May 2008
            • 17

            #6
            Inderdaad door een prefabkastje te kopen wou ik vermijden een gevaar te lopen door mijn tekort aan kennis van krachtstroom.

            Ok even de praktische situatie per kant zou er een Carver PM1201, twee lab 1000's moeten komen. Daaronder komt nog voor de twee kanten samen een Crest pro7001 en een Crest pro8001.

            Nu wou ik aan elke kant 3 keren 16A/230V bekomen. Op 1groep 16A/230V de Carver en de Labs omdat deze toch eigenlijk maar licht belast worden en samen in 1 rack zitten.
            Op de tweede groep 16A/230V: De 7001 alleen. Daarbij kunnen dan nog wat prullaria komen zoals equalisers en processors.
            Op de derde groep 16A/230V: de 8001 omdat deze nogal een inschakelpiek heeft en ik geen zin heb om altijd maar liggen te lopen naar een zekering. En om de versterker wat headroom te laten zodat de groep niet te zwaar belast wordt en alles rustig binnen de grenzen kan draaien.

            Ik dacht daarbij dit alles te kunnen halen uit een 16A/380V aansluiting. Omdat als de halve set op weg is (op kleinere locaties) waar maar 16A/380V voor handen is de set ook kan werken.
            Op grotere locaties waar 32A voor handen is zou ik dan gewoon een distro kunnen gebruiken die 32A verdeelt in minstens 2x16A.

            Zo ik hoop dat dit enige duidelijkheid brengt.

            Mvg.
            Pieter

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              #7
              Op locatie ben ik nog nooit 16A/380V tegengekomen, op sommige aggregaten wel, maar ook sporadisch. Meestal heb je de beschikking over een aantal 16A/230V groepen (WCD's) of 32A/380V.
              Wat je wel vaak tegenkomt is 32A/380V die gezekerd is op 20A (of 25A), maar dan nog heb je het over een 32A/380V stekker/aansluiting waar je 16A/380V niet op past (en ook niet op mag, want je kan nog altijd meer dan 16A door de kabel trekken).

              Ergo: is het handig om een 16A/380V distro te hebben? Het gevaar is namelijk dat je onverwacht toch een 32A/380V aansluiting tegen komt en met gevaarlijke verloopjes (32A/380V -> 16A/380V) aan de slag gaat.
              Dan kun je beter een 32A/380V distro hebben en een 16A/380V aansluiting tegenkomen, want een verloopje van 16A/380V -> 32A/380V is wel toegestaan.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

                #8
                Beste Pieter,

                Het doet me deugd te zien dat je de boel proffessioneel aanpakt, om een goed beeld te krijgen van wie je bent, vinden we het hier op het forum prettig als je je profiel wat verder invult.

                Begrijp ik het goed dat je dus 3 rackjes hebt?
                1 met een carver en 2 lab's,
                1 met een carver en 2 lab's,
                en 1 met 2 cresten.

                Misschien is het slimmer om een 32A verdeling te gebruiken (kom je veel tegen, 16 A zelden!)



                edit: ooh ooh ooh, wat typ ik traag!

                groeten John
                Last edited by Whitefarmer; 15-01-09, 19:05. Reason: toevoeging
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                Comment

                • Dave
                  • Jan 2001
                  • 757

                  #9
                  Zoals hierboven al vermeld zou ik ook voor een 32A exemplaar gaan. 32A CEEform kom je eigenlijk overal tegen. In de gevallen dat je toch een keer een 16A tegenkomt kun je met een verloop 16A->32A gewoon je verdeler blijven gebruiken. Dus je hoeft geen 2 verdelers mee te zeulen.
                  Ik gebruik zelf een Powersplitter 32A en heb de volgende verlopen er standaard bij:
                  16A CEE->32A CEE
                  Perilex->16A CEE
                  Schuko-> 16A CEE. Deze laatste is om de dimmer bij gebrek aan krachtstroom op een normale 230V groep aan te sluiten.
                  Met deze combinatie ben ik tot op heden nog niet tegen problemen aangelopen. 63A Kom je in de kleinere gelegenheden zelden tegen, en meestal zit er dan ook wel een 16 of 32A in de buurt.
                  Last edited by Dave; 15-01-09, 19:20.
                  U x I = Boem.

                  Comment

                  • Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

                    #10
                    Originally posted by Dave
                    Schuko-> 16A CEE. Deze laatste is om de dimmer bij gebrek aan krachtstroom op een normale 230V groep aan te sluiten.
                    Met deze combinatie ben ik tot op heden nog niet tegen problemen aangelopen. 63A Kom je in de kleinere gelegenheden zelden tegen, en meestal zit er dan ook wel een 16 of 32A in de buurt.
                    Mag dit??

                    Ik bedoel zo TEST ik THUIS (ik heb geen 3 fase aansluiting) ook krachtstroom apparatuur, maar MAG het? (als je zorgt dat de fase op RST komt, kan er in mijn ogen niets gebeuren)!

                    groet John
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                    Comment

                    • )pieter(
                      • May 2008
                      • 17

                      #11
                      Originally posted by Whitefarmer

                      Begrijp ik het goed dat je dus 3 rackjes hebt?
                      1 met een carver en 2 lab's,
                      1 met een carver en 2 lab's,
                      en 1 met 2 cresten.

                      Misschien is het slimmer om een 32A verdeling te gebruiken (kom je veel tegen, 16 A zelden!)



                      edit: ooh ooh ooh, wat typ ik traag!

                      groeten John
                      Dag John, je begrijpt het inderdaad goed om de hele set aan het werken te hebben zijn drie racks nodig.
                      Nu had ik je advies eens opgevolgd en rond gekeken naar een 32ampere krachtverdeler.
                      Dit is wat ik gevonden heb
                      Showtec Powersplitter 32 - J&H Licht en Geluid

                      Klopt het nu als ik zeg dat ik hier 32A insteek en 6x230 gezekerd uitkrijg en dan nog een 16A/380 overhou?

                      Mvg.
                      Pieter

                      Comment

                      • Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

                        #12
                        Originally posted by )pieter(
                        Klopt het nu als ik zeg dat ik hier 32A insteek en 6x230 gezekerd uitkrijg en dan nog een 16A/380 overhou?

                        Mvg.
                        Pieter
                        Bijna,

                        Uit is ook 32A/ 380 ( ongezekerd doorlus).


                        groeten John
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                        Comment

                        • )pieter(
                          • May 2008
                          • 17

                          #13
                          Beste john,

                          Hartelijk bedankt voor de informatie. Ik ga dan nog eens wat rondkijken tussen de powersplitters.

                          Met vriendelijke groet,
                          Pieter

                          Comment

                          • )pieter(
                            • May 2008
                            • 17

                            #14
                            Hopla, ik was 5 minuten aan het rondkijken en ik zat al weer aan mezelf te twijfelen

                            Stel nu dat ik nu die powersplitter 32 voor mijn geluid gebruik.
                            En ik hierbij nog licht wil. Kan de volgende situatie dan

                            Showtec PS-3202 32A CEE In - 2x 16A CEE Out + 6 Stekkers - J&H Licht en Geluid

                            De powersplitter 32 erop voor het geluid. Op de 32A aan de achterkant.
                            Showtec Powersplitter 32 - J&H Licht en Geluid
                            En dan nog 2 powersplitters 16 voor het licht in de truss?
                            Showtec Powersplitter 16 - J&H Licht en Geluid

                            Ik vermoed dat ik hier onzin aan het vertellen ben. Maar vraag het toch maar eens.

                            Ik moet mij echt eens ga inlezen in het krachtstroomverhaal.
                            Aanraders in de literatuur?

                            Mvg.
                            Pieter

                            Comment

                            • Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

                              #15
                              Originally posted by )pieter(
                              Ik vermoed dat ik hier onzin aan het vertellen ben. Maar vraag het toch maar eens.

                              Ik moet mij echt eens ga inlezen in het krachtstroomverhaal.
                              Aanraders in de literatuur?

                              Mvg.
                              Pieter
                              Onzin is het niet, maar je slaat wel een beetje door.(4 stuks samen € 911,- budget is er dus)( de zekeringen/automaten en aardlekschakelaars maken het duur)

                              Los van het feit dat het ALTIJD nuttig is om krachtverdelers te hebben, zou voor jou het volgende volstaan.

                              Showtec PS-3202 32A CEE In - 2x 16A CEE Out + 6 Stekkers - J&H Licht en Geluid

                              en 1 of 2 keer Showtec Powersplit 1 CEE 16A, 5 x Schuko - J&H Licht en Geluid

                              Kost € € 359,- (bij 2 stuks split 16)

                              Opstelling als volgt:
                              vanuit WCD naar Showtec PS-3202, met de schuko's kun je geluid voeden. (ik zou proberen alle geluid op1 fase te houden ivm verminderde kans op brom), en via de 16A uitgang naar 1 of 2 (wat wenselijk is) Showtec Powersplit 1. (let hierbij wel op, dat je de fase welke je voor geluid gebruikt NIET voor licht gebruikt).
                              Voordeel is dat je ook GEEN zekeringen hoog in de truss hebt, die moeilijk bereikbaar kunnen zijn tijdens de show.

                              Als het lukt omhet geluid op 1 fase te houden (32A) heb je dus nog 2 * 32 A beschikbaar voor Licht.
                              Het is altijd wel belangrijk om goed na te denken over welk lampje op welke fase komt ivm 'overbelasting'.(houdt als maximum 80% belasting aan, dit is zo'n 3 Kw per (16A) fase, zo blijft er ruimte voor 'pieken in stroomafname en spanningsval'.)

                              Maak (of laat maken) dan nog een verloopje van 16A > 32A dus mannetje 16, vrouwtje 32 (andersom mag niet, omdat je dan 32 A over een 16A kabeltje kunt trekken), dan kun je ook op plaatsen werken waar slechts 16A beschikbaar is. (LET OP, je zit natuurlijk WEL eerder aan je max!! dus 'veel' lampjes bij je geluid zal dan niet lukken).

                              Je kunt (gezien budget) ook overwegen om kwalitatief betere verdelers dan showtec te gebruiken, maar mijn ervaring met showtec is goed.
                              Wellicht dat andere forumleden hiervoor GOEDE alternatieven hebben.

                              Groeten John
                              ps. welke speakers stuur je aan met de amps, en wat voor licht heb je?

                              Eigenlijk hoort deze post in het 'techniek' deel!
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                              Comment

                              Working...