poweredmixer koppelen met een extra amp

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gipsy
    • Jul 2008
    • 4

    poweredmixer koppelen met een extra amp

    Sorry dat ik binnen kom vallen als nieuweling met een voor mij een moeilijke kwestie en vermoedelijk voor u een simpele vraag waarvan ik hoop dat u mij verder kan helpen.

    Ik heb een samson tm500 poweredmixer, ik wil aan de powered mixer een versterker toevoegen met extra set speakers.
    Nu ben ik wel zover gekomen dat dat ik via de mono out van mijn powered naar de versterker moet. Maar waar prik ik in de versterker in, en moet er in de versterker iets omgezet worden? (het gaat om een 2x 250 watt versterker.)

    Sorry voor mijn kneuzenvraag, ben zo a-technisch als wat. (als ik ergens naar kijk gaat het al kapot

    Vriendelijke groet,
    Gerard
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

    #2
    In de versterker prik je in in de in(put)
    Nu heb je aan een versterker 2 inputs en jij hebt een monosignaal.
    Als het goed kun je de versterker schakelen tussen stereo, parallel en bridge.
    Je moet de versterker op parallel zetten, zodat de inputs a.h.w. gelinkt worden. Heb je geen parallel dan zul je de inputs op een andere manier moeten linken, bv. met een splitterkabel.
    Ik ga ervan uit dat je aan de extra versterker ook gewoon 2 speakers hebt hangen.
    Vraagje: zijn het fullrange kasten of heb je een andere bedoeling?

    Misschien had ik de vraag eerst moeten stellen.
    Heerlijk die stilte

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Ha Gerard,

      Je hebt 't bij het goede eind ... zojuist even het blockdiagram bekeken en daar blijkt 't ding enkel een mono out te hebben. Dat werkt opzich natuurlijk prima, enkel heb je geen stereo en da's wel jammer. Ook daar valt wel weer wat voor te verzinnen maar dat maakt 't geheel iets minder simpel. Zo zou je gebruik kunnen maken van de Post-EQ master inserts waarbij je de tip en ring van de jack doorverbind. Probleem is dat je signaal ongebalanceerd is en in een slecht geval ook nog op de output van de powered mixer zou kunnen storen.

      Als mono prima is dien je enkel nog met een kabel of switch (meestal "mono / parallel, stereo, bridge schakelaar op de externe versterker) een linkje te maken om beide kanalen van je externe versterker aan te sturen.

      Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • Gipsy
        • Jul 2008
        • 4

        #4
        Beste Koen en Ray,

        Bedankt voor uw snelle reactie's, ik ben iig weer een stap verder.

        Mijn dank is groot,
        Gerard

        Comment

        • Smit-PA
          • Oct 2006
          • 63

          #5
          vraagje, waarom niet gewoon op "rec out"?
          volgens mij loopt die bij die tafel na de master,
          Nadeel niet gebalanceert, maar daar ontkom je haast niet aan.
          en volgens mij heb ik ooit in een kroeg er een keer gewoon mono jack in de inserts gestoken.
          weet niet zekker of dat dit type was maar wel een powermix.

          ik zou als jou was gewoon eens een paar opties proberen.
          op die manier leer je ook de functies van de tafel.

          gr kls

          ps. gerard, geen vraag is dom, alleen het antwoord, forum is om van elkaar te kunnen leren. en iedereen heeft voor het eerst iets aan moeten sluiten.
          Last edited by Smit-PA; 21-07-08, 21:16.
          Geluid is een levenswijze.
          Wie niet horen wil moet, maar voelen.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            Originally posted by Smit-PA
            vraagje, waarom niet gewoon op "rec out"?
            volgens mij loopt die bij die tafel na de master,
            Nadeel niet gebalanceert, maar daar ontkom je haast niet aan.
            en volgens mij heb ik ooit in een kroeg er een keer gewoon mono jack in de inserts gestoken.
            weet niet zekker of dat dit type was maar wel een powermix.

            ik zou als jou was gewoon eens een paar opties proberen.
            op die manier leer je ook de functies van de tafel.

            gr kls

            ps. gerard, geen vraag is dom, alleen het antwoord, forum is om van elkaar te kunnen leren. en iedereen heeft voor het eerst iets aan moeten sluiten.
            monio-jacks op inserts gaat niet werken, stereo, met doorgesoldeerde tip en ring vaak wel.. anders zou je een van beide kanten aan de massa knopen, en blijft er dus geen signaal over.

            Comment

            • Smit-PA
              • Oct 2006
              • 63

              #7
              Originally posted by MacGyverSounds
              monio-jacks op inserts gaat niet werken, stereo, met doorgesoldeerde tip en ring vaak wel.. anders zou je een van beide kanten aan de massa knopen, en blijft er dus geen signaal over.
              Klopt, Sorry was een D+P tafeltje, heb ff foto's gezocht.
              Dat merk leent zich voor kreabea oplossingen.
              Geluid is een levenswijze.
              Wie niet horen wil moet, maar voelen.

              Comment

              • Gipsy
                • Jul 2008
                • 4

                #8
                Nou vanavond maar even wat optie's proberen.

                *brandverzekering belt*

                Nee hoor, allemaal kul, ik ga ervan uit dat ik duidelijke en juiste informatie heb verkregen.

                Gerard.

                Comment

                • sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

                  #9
                  Okee, omdat je je echt zo'n zorgen over je eigen kunnen en schade lijkt te maken, nog even een open deur dan: Zorg dat de gainknoppen van je eindversterker dicht staan en de eventuele mute-knoppen geactiveerd zijn zolang je dingen aan het aansluiten bent...
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Originally posted by Smit-PA
                    vraagje, waarom niet gewoon op "rec out"?
                    volgens mij loopt die bij die tafel na de master,
                    ... zit helaas (maar zoals gebruikelijk) voor de masterfaders (nog effe gepost om de oren en relatie met de buren van Gerard te sparen )

                    Succes !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • Gipsy
                      • Jul 2008
                      • 4

                      #11
                      Originally posted by Koen van der K
                      ... zit helaas (maar zoals gebruikelijk) voor de masterfaders (nog effe gepost om de oren en relatie met de buren van Gerard te sparen )

                      Succes !
                      Om even offtopic te gaan.
                      Mijn spulletje staat bij een kennis van mij, die woont vrijstaand, en uhhhhhhh mijn buren? Daar heb ik best een beetje kak aan, die twee spelen saxofoon (zeer mooi instrument), maar spelen zolang ze die dingen hebben alleen do re mi fa en een valse sol en dan houdt het ook echt wel op.

                      Ondanks mijn gear niet "je van het" is, wil ik het best een keer meeslepen om de buren even te plezieren met een leuk stukje muziek.

                      Vandaag heb ik mij weer een speeltje cadeau gedaan, ik heb een cortex HDC-3000 gekocht. (weer een uitdaging)

                      Binnenkort maar even mijn gear op foto zetten en op het forum zetten.

                      Gerard

                      Comment

                      Working...