(Versterkerkeuze bij) combi 15 inch en 10/12 inch fullrange speakers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicfreak
    • May 2008
    • 10

    (Versterkerkeuze bij) combi 15 inch en 10/12 inch fullrange speakers

    Ik heb momenteel een tweetal RS15 speakers. Deze heeft een flinke bas, het hoog sneeuwt wat onder. Bij de RS10 en RS12 is dat precies andersom. Logisch ook, de hoogunit is bij alle drie de speakers gelijk, alleen de grootte van de basspeaker verschilt.

    Voor een klus wil ik vier speakers rondom een gebouw plaatsen. Alle drie de speakers zijn 8 ohm speakers, koppel ik er twee dan dient de versterker 4 ohm te leveren. Als ik nou de RS15 en RS 10 koppel, dan komt het aantal watts RMS op 450. Ik heb begrepen dat het goed is om het wattage van je verterker 1,5 à 2 keer het aantal watts RMS te nemen. Dat zou dus 675 à 900 watt per kanaal worden.

    Overigens zou ik ook nog voor hele andere speakers kunnen kiezen, de Wharfedale Titan 12 bijvoorbeeld. Al vind ik het ene wat raar idee om twee merken speakers te gaan combineren. Of kan dat wel?
    Is het goed hierbij te letten op de gevoeligheid van de verschillende speakers (Deze is voor de RS15 98 dB SPL @ 1W/1m)?

    Zou de American audio V4001plus qua vermogen een goede keus zijn voor de RS 10 / 15 combi? De 3001plus levert nl. 670 Watt, en dat is wat krap denk ik zo. Ook de Peavey PV 2600 (a.k.a. de Crest CPX 2600) lijkt het me wel een goede.
    Van die laatste weet ik dat dat een klasse H amp is (i.t.t. de PV900, wat een klasse AB amp is). Een klasse H zou een warmer geluid hebben. Welke klasse is de V-serie van American audio?

    Tot slot een laatste vraag. Ik wil de te kopen versterker soms ook gebruiken met alleen de Samson speakers. Is het dan voldoende dat ik een beetje oplet hoe ver ik uitstuur, of is een limiter noodzakelijk?
    Last edited by musicfreak; 12-05-08, 16:19. Reason: nog een vraag toegevoegd ;-)
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

    #2
    Hallo,

    Ik zou voor de RS15 een versterker nemen van +/- 300 watt. Dat lijkt me meer dan genoeg voor een budget speaker. Stel:
    - je zou er 2 RS10's bij doen (die niet meer dan 150 watt aankunnen)
    - een versterker erbij doen en alle 4 aansturen (op 4 ohm)
    Wat er dan gebeurt is, is dat alle vier de speakers een gelijk vermogen krijgen. VB: je zou er een 450 watt/4ohm/kanaal versterker achter hangen. 450/2=225 watt per speaker. Dan krijgt de RS15 te weinig vermogen en de RS10 te veel. Tenminste, als je de boel nog enigszins op vermogen wilt houden.

    Dan zou het met een Titan 12 hetzelfde liedje zijn... alleen is dan de RS15 underpowered en de Titan niet.

    DUS:
    Leg ons eerst maar eens een budget voor, waar de speakers/versterker over het algemeen voor gebruik gaan worden en dan krijg je vast wat meer reacties.

    Oh ja, als je per se een simpel antwoord wilt: koop er 2 RS15's bij en een versterker van ongeveer 2x 600 watt op 4 ohm. Bijvoorbeeld een versterker van American audio of Dap Audio, als ik uw budget zo bekijk...
    Last edited by 4AC; 16-05-08, 14:39.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

    Comment

    • musicfreak
      • May 2008
      • 10

      #3
      Originally posted by 4AC
      Dan zou het met een Titan 12 hetzelfde liedje zijn... alleen is dan de Titan underpowered en de RS15 niet.
      Ik vermoed dat je dat andersom bedoeld.

      DUS:
      Leg ons eerst maar eens een budget voor,
      De RS 15 kostte me 129 euro per stuk, voor het 2e paar wil ik 150 euro max uitgeven. Vandaar dan oo kde keuze voor de Titan 12 die ik voor deze prijs kan krijgen, ook de DAP Audio is een optie.
      Voor 499 euro heb ik de Peavy 2600 gekocht (2 maal 550 wat @ 8 ohm, komt redelijk goed uit voor de RS15).

      waar de speakers/versterker over het algemeen voor gebruik gaan worden en dan krijg je vast wat meer reacties.
      Ik hoop het! Ik wil de RS15 en de K-112/Titan 12 over een maandje met z'n vieren rondom een gebouw plaatsen, daarna wil ik ze binnen gebruiken. Daarbij is het wel handig als ze ongeveer even hard gaan. Als de gevoeligheid dicht bij elkaar ligt (en dat ligt het) moet dat wel lukken toch? Wel speelt het verschil in klankkleur nog een rol, ik heb één equalizer en compressor limiter, vandaar dat het me in eerste instantie het handigste leek als ik ook het 2e paar speakers van Samson kocht. Eens?

      Oh ja, als je per se een simpel antwoord wilt: koop er 2 RS15's bij en een versterker van ongeveer 2x 600 watt op 4 ohm.
      Het hoeft niet persé simpel hoor! De reden dat ik geen 2e paar RS15 erbij wilde aanschaffen staat hierboven. Ben benieuwd of deze reden (om het maar even mooi te zeggen) valide is.

      Ik bedenk me tenslotte dat het ook nog een optie is om active k-112's o.i.d. te kopen, mogelijk heb ik nl. nog monitorspeakers nodig en dan is het haast onontbeerlijk dat het volume onafhankelijk van de hoofdspeakers kan worden geregeld.
      Last edited by musicfreak; 13-05-08, 22:27. Reason: aanvulling

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        Hej bedankt, ik heb het even veranderd! Typfoutje van me geweest.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • musicfreak
          • May 2008
          • 10

          #5
          You're welcome... :-)

          Comment

          Working...