acoustische gitaar effect

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brammh
    • Mar 2006
    • 11

    acoustische gitaar effect

    hallo allen,
    Vaak vind ik een cd waarop een band staat die een acoustische gitaar gebruikt erg goed (op een fatsoenlijke PA) klinken. Ik denk vaak ook doordat er een stereo beeld is, waarschijnlijk meerdere kanaaltjes opgenomen ofzo.

    Nu wil ik graag bij het live mixen in middelgrote-zaaltjes een beter acc. gitaar geluid neerzetten. Binnenkort ga ik eens expirimenteren met een stereo effect ofzo, om het geheel wat voller en breder te krijgen. Zijn er mensen die me kunnen adviseren kwa trucjes / effecten of i.d.?

    thnx! groeten
    bram
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    #2
    Omschrijf de situatie eens hoe jij em gebruikt, dus welke tafel, mics, geluids set, monitors, etc ?

    Ik denk dat de kunst van het weglaten toch het beste gaat werken, probeer eerst die gitaar es lekker te laten klinken, nen ga dan nog eens met extra effecten werken, kanalen dubbelen, stereo tegenfase ideetjes uitwerken etc
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

    Comment

    • relax
      • Aug 2007
      • 106

      #3
      Hieronder enkel mijn persoonlijke mening, ik heb er niet voor geleerd, ben geen kenner, knutsel enkel wat met plezier raak... dus de waarde die je er aan hecht moet je zelf inschatten .

      Een heel erg klein beetje stereo chorus maakt naar mijn mening het geheel wel voller, maar ook hierbij is het probleem vaak dat er net te veel gebruikt wordt, en dan doet het het geluidsbeeld geen goed.
      Ook is het zo dat wanneer je dit langer achter elkaar hoort, dat je er dan aan gaat wennen en dat het merkbaar effect weer minder wordt.

      Comment

      • R@dical
        • May 2006
        • 33

        #4
        Originally posted by relax
        Hieronder enkel mijn persoonlijke mening, ik heb er niet voor geleerd, ben geen kenner, knutsel enkel wat met plezier raak... dus de waarde die je er aan hecht moet je zelf inschatten .

        Een heel erg klein beetje stereo chorus maakt naar mijn mening het geheel wel voller, maar ook hierbij is het probleem vaak dat er net te veel gebruikt wordt, en dan doet het het geluidsbeeld geen goed.
        Ook is het zo dat wanneer je dit langer achter elkaar hoort, dat je er dan aan gaat wennen en dat het merkbaar effect weer minder wordt.
        Hier ben ik het helemaal mee eens. Een stereo chorus is erg mooi voor een acc. gitaar. chorus wordt echt vaker gebruikt als effect voor acc. gitaren. en klinkt erg natuurlijk.

        Comment

        • brammh
          • Mar 2006
          • 11

          #5
          Originally posted by FiëstaLj
          Omschrijf de situatie eens hoe jij em gebruikt, dus welke tafel, mics, geluids set, monitors, etc ?

          Ik denk dat de kunst van het weglaten toch het beste gaat werken, probeer eerst die gitaar es lekker te laten klinken, nen ga dan nog eens met extra effecten werken, kanalen dubbelen, stereo tegenfase ideetjes uitwerken etc
          De situatie is vaak verschillend, over het algemeen ga ik met een band mee dus meestal een gast PA. van kleinere tot middelgrote zalen. Vaak gebruik ik een neumann voor een wat warm geluid, maar als het op wat meer volume moet, schuif ik wat bij via een DI (semi accoestisch).
          Over het algemeen ben ik tevreden over het gitaar geluid, maar toch 'mis' ik iets, zeker als ik daarna een mooi afgemixt cd'tje hoor... vandaar

          Ik begrijp uit jullie reacties dat ik eens een klein beetje stereo chorus moet proberen. thnx!

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Je zou eens kunnen proberen om 2 condensators een stukje uit elkaar geplaatst te gebruiken, zo zou dat mooie cdtje namelijk ook weleens opgenomen kunnen zijn ;-)

            Een chorus is vaak een niet al te subtiel effect; Een mooie brede akoustische gitaar is niet wat je daarvan krijgt, hiervan krijg je een akoustische gitaar met een mooie brede chorus en da's toch wat anders.. iets een paar cents de-tunen en een beetje vertragen zo tussen de 5 en de 30mS en dat over het stereobeeld verdelen, is misschien wat mooier. Heb je trouwens de Voicedoubler van TC wel eens gehoord? te gek ding, zou ook wel eens super op gitaar kunnen werken. Die kan dit soort dingen en nog wel wat meer dan dat ook.

            Maar 2 mics gebruiken is zeker ook iets dat ik eens zou proberen als het podiumvolume en de de gitarist zijn spel en bewegingen het toelaten, is de meest natuurlijk klinkende oplossing.
            Last edited by sparky; 28-03-08, 01:27.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • Leks
              • Oct 2007
              • 330

              #7
              leuke probeer tip:
              probeer eens gitaar kanaal (mono) te splitten
              1 kanaal 80% Links pannen en direct doorsturen
              andere kanaal 80% rechts pannen met 5/7 ms delay( niet meer!.. beetje minder mag)

              geeft mooi ruimtelijk effect vooral leuk voor 1/2 vocal + gitaar, om de gitaal wat " alomvattend" te maken.
              maar kan in een band mix ook leuk werken.

              en idd verder gewoon proberen...

              en doe eens gek... post hier je bevindingen

              leks
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

              Comment

              • 4uss
                • Aug 2005
                • 578

                #8
                Originally posted by Leks
                leuke probeer tip:
                probeer eens gitaar kanaal (mono) te splitten
                1 kanaal 80% Links pannen en direct doorsturen
                andere kanaal 80% rechts pannen met 5/7 ms delay( niet meer!.. beetje minder mag)
                5/7 ms is in afstand gezien met de snelheid van het geluid toch rond de 2 meter? Ga je dat echt nog horen in een live-situatie? Of is dat juist de reden dat je 80% pant, zodat je in feite 20% delay er op hebt zitten? Anders lijkt het mij weinig zinvol...

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  Een akoestische gitaar live mooi laten klinken hangt 98% van de band af.
                  Al komen ze met een martin van 12.000euro, wanneer ze er mee voor een stevig spelende rockband gaan staan en vragen er microfoons bij te zetten sta je machteloos.

                  Zeker bij plectrum pielende electrische gitaristen die er even een paar nummers akoestisch mee willen doen. Weinig spelers gebruiken speeltechniek die bij akoestische gitaren hoort. En de benodigde "snaren als kabeltouwen".


                  Een mooi versterkte akoestische gitaar, voor een band met drums en versterkers op het toneel, begint bij een goede kwaliteit ingebouwd opnemersysteem en een gitaar die gebouwd is om versterkt goed te klinken. Een taylor met fishman van 900 euro laat lachend die dure martin achter zich. Omdat je er een kamerbreed echt stereo signaal uitkrijgt. Kant en klaar. Niet voor niets stonden eind jaren zeventig ineens de podia vol met ovation gitaren. Die dingen klinken onversterkt beroerd. Maar in ahoy werkt het als een tielelier. Met een stereo DI kun je een goed gekozen gitaar als een vleugel zo breed laten klinken. Daarna komt pas de zaalmixer.

                  Een choruseffect moet je niet rechtstreeks inserten op het signaal maar via extra kanalen bijmixen. de oude vertrouwde SPX90 "symphony" patch werkt dan erg goed. Intellifexen zijn ook zeer geschikt. Ik ben meer een voorstander van een stukje hall galm over de gitaar te zetten en bij piezo signalen een limiter te inserten.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

                    #10
                    @4uss
                    tis nogal een lang verhaal waarom vooral deze delay tijden
                    en ook voor de 80 % pan is wat te zeggen ( maar hier is mee te spelen)

                    wil je de hele uitleg? mail dan even.

                    leks

                    hint:
                    Haas effect, Dolby Prologic, ruimtelijk horen

                    Leks

                    ps tis niet om sneaky te doen hoor.. tis alleen nog al een lang verhaal wat ( waarschijnlijk niet iedereen interesseert) dus verder iemand belang mail gerust
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                    Comment

                    • peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

                      #11
                      Originally posted by Leks
                      @4uss
                      tis nogal een lang verhaal waarom vooral deze delay tijden
                      en ook voor de 80 % pan is wat te zeggen ( maar hier is mee te spelen)

                      wil je de hele uitleg? mail dan even.

                      leks

                      hint:
                      Haas effect, Dolby Prologic, ruimtelijk horen

                      Leks

                      ps tis niet om sneaky te doen hoor.. tis alleen nog al een lang verhaal wat ( waarschijnlijk niet iedereen interesseert) dus verder iemand belang mail gerust
                      Ik ben eerlijk gezegd wel geïnteresseerd om dit hier te lezen .. Als toetsenist zie ik hier wel een mogelijkheidje in om nog vettere patches te maken zonder die chorus (die zie ik als noodzakelijk kwaad) te hoeven gebruiken. Evt. discussie daarover is namelijk niet uitgesloten...
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Er zijn een aantal dingen om een breder stereogeluid te krijgen die op platenproducties worden toegepast.

                        -Heel veel stereo effectapparaten zijn niet veel meer dan een mono effect met een uitgang in tegenfase. Zelden is er een losse effect engine voor elk oor.

                        -Bij een synth kun je een patch dubbelen en een synth engine per oor gebruiken. Als je +3cent links en –2cent rechts detuned dan zal je patch enorm breed worden zonder het te duiden.

                        -Met een korte delay op een oor ten opzichte van het andere oor zullen er faseverschillen tussen de oren optreden die zich in je hoofd afspelen. Geeft een constant breed stereobeeld.

                        -een chorus (en een flanger) is in feite niets anders dan een delaymachine waarvan de vertragingstijd met een oscillator varieert. Als je een bandrecorder versnelt/vertraagd zal de toonhoogte veranderen. Door een in toonhoogte wisselend tweede signaal bij te mixen krijg je dat brede zwemmende geluid. Ten koste van een duidelijk geluid. Dat wel.

                        [FONT=&quot]Nadeel van veel van die fase beïnvloedende trucs voor stereo is wel als je zoiets in een grote zaal met een enorm systeem gaat doen…. Is dat het volume overal in de zaal anders zal worden. Leg dat eens aan een artiest uit…[/FONT]
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • Berend
                          • Feb 2006
                          • 85

                          #13
                          Originally posted by Leks
                          .. dus verder iemand belang mail gerust
                          hier nog iemand met belangstelling.. er staat alleen geen mailadres bij je gegevens
                          dusssss.........

                          Comment

                          • jans
                            • Feb 2003
                            • 869

                            #14
                            Originally posted by Berend
                            hier nog iemand met belangstelling.. er staat alleen geen mailadres bij je gegevens
                            Nog een belangstellende.
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                            Comment

                            • world sound
                              • Jan 2007
                              • 77

                              #15
                              en nog een

                              Comment

                              Working...