SSL compressor series 4000

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

    SSL compressor series 4000

    Hallo,

    Ik ben van plan een mooie compressor te kopen voor op mijn eindmix of voor op een subgroepje met een groep instrumenten. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de SSL buscompressor, mede omdat dit apparaat voor een fractie (3 a 400 euro tegen 3200 euro) van de nieuwprijs zelf te bouwen is.

    Ik heb zelf alleen een aantal samples gehoord met en zonder de compressor. Ik heb dus zelf nog niet aan de knoppen gedraait voor zo'n apparaat maar de AB vergelijking van de samples en de verhalen die ik lees op internet (voornamelijk studio gebruikers) klinken goed.

    Heeft iemand ervaring met dit apparaat bij live optredens?

    Heeft iemand zelf zo'n compressor gebouwd?
    Spelingvouten onder voorbehout...
  • SM
    • Oct 2004
    • 129

    #2
    Originally posted by cobi
    Hallo,

    Ik ben van plan een mooie compressor te kopen voor op mijn eindmix of voor op een subgroepje met een groep instrumenten. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de SSL buscompressor, mede omdat dit apparaat voor een fractie (3 a 400 euro tegen 3200 euro) van de nieuwprijs zelf te bouwen is.

    Ik heb zelf alleen een aantal samples gehoord met en zonder de compressor. Ik heb dus zelf nog niet aan de knoppen gedraait voor zo'n apparaat maar de AB vergelijking van de samples en de verhalen die ik lees op internet (voornamelijk studio gebruikers) klinken goed.

    Heeft iemand ervaring met dit apparaat bij live optredens?

    Heeft iemand zelf zo'n compressor gebouwd?
    Nooit zelf gebouwd maar wel eens gebruikt. Zat in chique rack van collega op hetzelfde festival. Ik mocht hem gebruiken. Indruk: bijzonder goed klinkend apparaat. Het doet wat je verwacht, maar dan heel goed. Een rijk randje aan je mix als je netjes tegen de compressor aan mixt. Dat is dan wel weer ding 2: het aantal technici dat netjes gebruik kan maken van buscompressie is nogal klein. Ik zou er pas een bouwen of aanschaffen als ik met andere merken op de bus niet uit kwam. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld de volgende units ook prima werken en die zijn een stuk goedkoper: Urei LA 22, DBX 160A, Joemeek SC4 en SC2.2 (de rest niet), KT DN514 (beetje vogelen met attack en release)

    Greetz,
    S.

    Comment

    • Mike Manders
      • Aug 2006
      • 341

      #3
      ik gebruik zelf sinds enige tijd een Manley ELOP, soms om de hele mix doorheen te trekken, soms om 2 kanalen te "behandelen". Dit apparaat heeft me al vaak gered en bevalt me heel erg goed.
      klinkt echt helemaal te gek. ik zou deze zeker een keertje testen voordat je zelf een doos in elkaar gaat solderen..

      Comment

      • infill
        • Sep 2007
        • 2

        #4
        Ha Cobi,

        Ik heb die Gyraf clone gebouwd, denk dat je die bedoelt.
        En werk ook in een studio waar nog een ssl4000 tafel staat.
        Heb ze langs elkaar getest. En de clone is echt goed. Zit zeker zeer dicht bij het "echte" exemplaar.

        Gebruik de buscompressor live meestal voor een subgroupje drums.
        Het bouwen koste me een kleine 200 euro, incl. THAT vca's

        Succes met je keuze.

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Moet je zeggen dat ik weinig ervaring heb met deze comp's, maar deze thread zéér geinteresseerd volg !

          Heb effe gezocht op die Gyraf kloon die je bedoelde, is dat [deze] ?
          Hoe ging dat bouwen? Goed? Welke componenten heb je gebruikt uiteindelijk?

          Ben erg geinteresserd, dus keep me posted zou ik zeggen!
          Gracias!!
          Last edited by berolios; 13-09-07, 19:34.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • BvE
            • Oct 2004
            • 385

            #6
            Als ik het goed heb hebben we op mijn school (sae) ook een SSL clone buscompressor. Deze compressor kan je drums zeer vet maken, maar zelf moest ik er wel erg ermee oppassen om het signaal nog enigzins heel te laten! Hij klonk goed maar, als we het over dezelfde compressor hebben, pas op met extreme compressie!

            Comment

            • infill
              • Sep 2007
              • 2

              #7
              @bve
              als je niet uitkijkt heb je inderdaad een vrij lompe compressor onder je vingers. Maar wel een die door veel techneuten gewaardeerd word. Echt een hitcompressor die je mix lekker aanelkaar lijmt. absoluut een smaakmaker in je keuken ; )

              @berolios
              Het bouwen opzich stelt niet veel voor.
              Je bent alleen veel tijd kwijt met het verzamelen van de juiste componenten.
              Componenten die ik gebruikt hebt zijn allemaal te vinden bij (een van de grootste) electro shops ---> Farnell.
              Behalve de vca's die je nodig hebt; daar heb ik THAT vca's voor gekocht.

              Kijk ook eens op het prodigy-pro (dot) com forum. Waar je veel info en support vind over het bouwen van dergelijke diy projecten.

              Enige kennis van electro is wel "noodzakelijk".

              Comment

              • pmx
                • Jan 2005
                • 29

                #8
                ik gebruik de ssl kloon (fx 384 comp) veel live, en zet hem gerust over de hele mix. gewoon een klein beetje smeren doet wonderen. in de studio is het een te gekke buscomp, maar gebruik hem ook wel voor kick en snare compressie. nadeel is idd dat je het heel snel heel heftig kan maken, en dat ie niet heel erg stil is in vergelijking met moderne comps.

                Comment

                • cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Moet je zeggen dat ik weinig ervaring heb met deze comp's, maar deze thread zéér geinteresseerd volg !

                  Heb effe gezocht op die Gyraf kloon die je bedoelde, is dat [deze] ?
                  Hoe ging dat bouwen? Goed? Welke componenten heb je gebruikt uiteindelijk?

                  Ben erg geinteresserd, dus keep me posted zou ik zeggen!
                  Gracias!!
                  Ja het is de Gyraf clone die ik bedoel. Die tread duurt geloof ik al 3 jaar of zo. Inmiddels hebben ze allerlei modificaties op die apparaten gebouwd zoals duurdere/betere componenten, laag af filters op de side chain signaal of een externe side chain. Ook daar zijn de printjes weer van te vinden op internet. Je kan op deze manier redelijk goedkoop 'zoeken' naar je ultime compressor.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Originally posted by Mike Manders
                    ik gebruik zelf sinds enige tijd een Manley ELOP, soms om de hele mix doorheen te trekken, soms om 2 kanalen te "behandelen". Dit apparaat heeft me al vaak gered en bevalt me heel erg goed.
                    klinkt echt helemaal te gek. ik zou deze zeker een keertje testen voordat je zelf een doos in elkaar gaat solderen..
                    Ik heb jou en je Manley laatst gezien op de Efteling, volgende week ik met de hermes ergens waar jij met Xander staat. Op de Efteling was de Manley in ieder geval op zijn plek, klonk met een laag volume toch vet. Die Manley trouwens een limiter of niet? Of op wat voor een ratio draait dat apparaat (is niet instelbaar toch?).

                    Maar goed, ik vind het prutsen met zo'n ding toch wel ook gaaf, zeker om te zoeken naar modifitcatie waardoor je uiteindelijk je personlijke ulitieme compressor hebt.
                    Last edited by cobi; 15-09-07, 19:26.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

                      #11
                      ja, de ELOP van Manley is een limiter. ik weet echter niks van de ratio van dat ding, net als attack en release, ook geen flauw idee. maar hij werkt bij mij altijd maar hooguit 1 dB, dus ik gebruik m alleen maar voor de sound. wat ook goed kan werken is een Cranesong of Tubetech. Zeker samen met digitale tafels, dan is het erg fijn. Dan klinkt het tenminste weer als muziek.
                      maar natuurlijk is het gaaf om zelf te prutsen met een apparaat, ik zou willen dat ik er de tijd voor had.

                      heb je al meer apparaten geprobeerd??

                      Comment

                      • JVS
                        • Mar 2004
                        • 317

                        #12
                        Mike, weet je toevallig waar deze ELOP ergens te huur of te koop is ? Is er een importeur voor deze dingen ? Ik zie prijzen tussen de 2300 euro (EU) en 2250 dollar (USA) op Ebay..

                        Comment

                        • sompi
                          • Mar 2003
                          • 200

                          #13
                          In Belgie gebeurt de distributie door apex
                          Apex Audio
                          brutto adviesprijs is daar 2604 euro

                          Comment

                          • Mike Manders
                            • Aug 2006
                            • 341

                            #14
                            ik koop dit soort spullen altijd bij Ad's Audio in Schijndel.

                            Ad's Audio

                            goed advies, hele goeie service en goeie prijzen.

                            Comment

                            • nielsjanssennl
                              • Aug 2004
                              • 101

                              #15
                              Originally posted by JVS
                              Mike, weet je toevallig waar deze ELOP ergens te huur of te koop is ? Is er een importeur voor deze dingen ? Ik zie prijzen tussen de 2300 euro (EU) en 2250 dollar (USA) op Ebay..
                              Importeur is Maarten's Sound&Vision in Heerenveen

                              Alleen de beste merken en premium service voor AV, recording studio en andere media producers.

                              Comment

                              Working...