keuze lavalier / dasspeld mic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    keuze lavalier / dasspeld mic

    Mensen,

    Ik zit er steeds vaker aan te denken om een dasspeld draadloos systeem aan te schaffen, dit wegens toenemende vraag hiernaar.

    Nu was ik zelf altijd wel redelijk gecharmeert van de mke-40 microfoon van Sennheiser, maar het blijkt dat een mke2 microfoon zelfs goedkoper is

    en ook heb ik goede dingen gehoord over de wl184 van shure.

    Helaas kan ik geen a-b test uitvoeren welke het meest bevalt, dus ik ben erg nieuwsgierig naar jullie gebruiks ervaringen van deze microfoons i.c.m een ew100 g2 systeem

    Het gaat hierbij dus om 3 microfoons

    de sennheiser mke-40
    de sennheiser mke-2
    en de shure wl-184


    moet random gebruikt worden, dus zo universeel mogelijk, zowel voor een PA installatie als achter en met en ook zonder monitor geluid,
    Last edited by shure-fan; 14-06-07, 02:23.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    #2
    Hoi ik heb ervaring met de MKE2 en de WL184.
    MK2 is een prima microfoontje maar rondom gevoelig en daardoor beperkt in toepassingen, ivm oppikken van monitoren, PA, e.d.
    Voor dasspeld en plaktoepassingen in theater, presentaties echter prima.
    Een WL184 is een hypernier dus ongevoeliger voor omgevingslawaai, monitoren en PA. Dus voor een allround gebruik beter geschikt.
    Ik vind de shure ook beter klinken, deze heeft al een fijne kleuring met een mooi randje hoog, de MKE is wat dat betreft neutraler.

    Comment

    • Lennartsound
      • Dec 2006
      • 269

      #3
      rondom mics zijn alleen handig voor TV. Absoluut niet voor op het podium of voor beurzen etc. Zo ligt de verdeling ook zo ongeveer is mijn ervaring. Ik zie veel Sennheiser bij tv. Meer Shure voor live.
      Je kan ook even kijken naar de Shure WL 185, dat is n.l. een gewone nier. Ik heb ze hier allebei en ik vind het een nadeel met de hypernier dat je hem wel heel precies moet opspelden anders praat je al niet meer in het pic-up pattern. De 185 is wat dat betreft wat vergevings gezinder maar gaat wel eerder rondzingen idd.
      Last edited by Lennartsound; 14-06-07, 09:41.

      Comment

      • cobi
        • Aug 2002
        • 1083

        #4
        Voor live spraak dingen is een MKE40je er handig. Klinkt duidelijk en met een aparte EQ uitgefloten is er best een duidelijke sound mee te maken.

        MKE2tjes klinken wat mooier maar zijn niet praktisch voor presentatie's en zo. Een MKE40 heb je toch wat sneller op 'iemand' geplaatst.

        Voor de moeilijke locatie, fabriekshallen, buiten en zo kan je ook denken aan van die compacte headsetje van DPA of countryman (E6). Net weer iets duidelijker dan een revertje maar wel iets minder draag comfort.

        Vaak route ik dit soort mic's naar een subgroep met een EQ en het liefst ook een compressortje geinsert. Kan je alles in 1 keer uitfluiten en lekker rustig laten klinken.
        Last edited by cobi; 14-06-07, 19:51.
        Spelingvouten onder voorbehout...

        Comment

        • BvE
          • Oct 2004
          • 385

          #5
          MKE40 zijn prima dingetjes, MKE2 zijn idd rondom gevoelig dus die zou ik jou niet willen aanraden.

          Met wat EQ heb je die MKE40 zo uitgefloten....

          Comment

          • shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

            #6
            dat was ik misschien vergeten te zeggen,

            het systeem zal verhuurt worden aan mensen die totaal geen idee hebben wat een eq is,

            komt erop neer dat als ik een systeem verhuur, kan zijn lokale buurthuis / spreker / theater toepassing / whatever dat ik het uitleg hoe het werkt (ook hoe de mic word opgespeld) en dat men zich er dan mee gaat redden


            komt er dus meestal op neer, batterijen in zender, ontvanger neerzetten en aansluiten en gaan met de banaan
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

            Comment

            • ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

              #7
              Lijkt me uberhaupt een waardeloze set om mensen aan te bieden, op het moment dat ze ook maar een beetje gassen gaan op de bekende frequenties dikke rondzingers optreden.
              Zowel bij de MK2 als de MKE40...
              Niet anders bij shure lavalier microfoons overigens.

              Je zal een dasspeldje netjes moeten eq-en of er genoegen mee moeten nemen dat je geen gas kunt geven.

              Dat wil voor een spreker die voor 100 man staat met een simpel setje speakers om een speech de zaal in te tillen geen probleem hoeft te zijn, maar hindernissen als : mompelaars, kinderen, buiten, lawaaiige onmgeving maken het gebruik van een eq gewoon bittere noodzaak.

              Comment

              • GvH-E
                • Feb 2007
                • 122

                #8
                Zoals eerder gemeld: verwacht niet te veel van de reversmicrofoon.
                Of je nu de MKE-2 (rondom) of zijn broertje de richtmic. ME102 gebruikt: het zal allemaal gemakkelijk gaan rondzingen!
                Daar helpt een EQ nauwelijks tegen omdat de omstandigheden rond de mic. door lopen en bewegen veel wijzigen.
                Dat is een gegeven en heeft niets met kwaliteit te maken.
                En men denkt al gauw de hele zaal door te kunnen lopen, en dan liefst voor de boxen....

                Ik zou zelf de MKE-40 prefereren.
                Die heeft wat meer afstand tot de kleding, daardoor iets betere richtwerking en een goede korf. (en die valt er ook niet af....) .

                Bij verhuur erg goed instrueren of uitsluitend incl. bediening verhuren.
                De onderdelen zijn erg prijzig en de set is daarom duur in onderhoud.

                De geluidsweergevers zorgvuldig plaatsen voor min. retour geluid.
                Omgeving zomogelijk extra dempen.

                Of eventueel de HSP2 (hoofdmic.) toepassen voor meer dichtbij de mond.

                Comment

                • Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

                  #9
                  Of je nu de MKE-2 (rondom) of zijn broertje de richtmic. ME102
                  De ME102 is ook een rondom gevoelige microfoon.
                  De ME104 is de opvolger van de MKE-40.

                  Dit was echter totaal geen succes. Daarom hebben ze de productie van de MKE-40 opnieuw opgepakt.

                  Heel simpel: voor straak toepassingen is een MKE-40 in mijn ogen absoluut de beste keus. Misschien wat groot, maar heel makkelijk goed in te hangen.
                  Klinkt zonder al te veel werk goed en je kan er makkelijk vrij hard mee.

                  MKE-2 is leuk als je op een net podium staat, je goede artiesten hebt etc.
                  Dan komt die veel beter tot zijn recht. En voor instrumenten is deze ook goed te gebruiken.
                  Maar spraak. helaas.

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    Je geeft aan dat het een fool proof setje moet worden. Dat veranderd de zaak....

                    De DPA's en zeker de E6jes van Countryman zijn bij verkeerd gebruik snel kapot. In mijn ogen niet geschikt voor een fool proof setje. Heb je wel eens aan die iets lompere headsetje van Shure gedacht (ben de modelnaam effe kwijt, als ik me niet vergis WCM16 of zo). Die gaan al vrij snel hard en duidelijk en dat is misschien wat makkelijk mee te geven, ook voor de slechtere akoestische ruimtes.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

                      #11
                      Hallo,

                      Na wat omzwervingen via JTS, Dap, Sennheiser MKE2 Gold ben ik uitgekomen bij de C417 van AKG. Niet te duur, wel rondomgevoelig maar zeer geschikt voor theatertoepassingen. Zowel te verkrijgen in't zwart als huidkleurig.
                      Voor Live toepassingen heb ik goeie ervaringen met de opus54 van Beyerdynamic. Die is wel wat groter en past ook niet zo goed bij vrouwenhoofdjes.
                      Nu zou ik voor theater zelf geen nekbeugelsetjes niet meer kopen. Met een stukje lasdraad, wat doorzichtige krimpkous en een huidkleurig C417tje maak je dat snel zelf voor enkele euri én op maat van de acteur. Je moet dan enkel het stekkertje even lossolderen en nadien er weer aan maken. Maar dat mag voor een doorsnee technicus toch geen probleem zijn...

                      De AKGtjes zijn ietsje groter dan de MKE2's, maar kleiner dan de WL184. De klank vind ik voller bij de AKG's, de MKE's vind ik iets meer présence hebben. Bij sommigen is dit een voordeel, bij anderen moet je de présence wegdraaien wegens verschrikkelijke S klanken.
                      Gain before feedback vind ik bij beide modelletjes vergelijkbaar.

                      De prijs/kwaliteit van de C417 vind ik zeer goed liggen en misschien is hij daarom ook wel het overwegen waard.

                      "Bij verhuur erg goed instrueren of uitsluitend incl. bediening verhuren.
                      De onderdelen zijn erg prijzig en de set is daarom duur in onderhoud.

                      De geluidsweergevers zorgvuldig plaatsen voor min. retour geluid.
                      Omgeving zomogelijk extra dempen.
                      "

                      Hier ben ik het ook volkomen mee eens.

                      Groetels,
                      Pino
                      Last edited by Pino; 16-06-07, 09:58. Reason: aanvulling reactie
                      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                      Comment

                      Working...