vraag over kanaal routering bij Soundcraft LX7

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

    vraag over kanaal routering bij Soundcraft LX7

    Ik beschik over een soundcraft spirit LX7II 16 kanaals, en ik heb daarover een vraag.

    Als ik alles goed begrijp zou ik met deze tafel 4 subgroepen kunnen gebruiken. Ik begrijp dan dat ik bijvoorbeeld een aantal kanalen op 1 groep kan roteren, en vervolgens kan ik op de master section de groepen goed in balans zetten naar de eindmix.

    Nu snap ik het volgende niet: Ik kan elke kanaal routeren naar:
    groep 1 en 3 (links)
    groep 2 en 4 (rechts)
    mono
    mix

    Ergo, een kanaal kan niet naar 1 groep worden geroutereerd, maar altijd naar 2. Ik heb dan toch feitelijk maar 2 groepen ?
    Nof vervelender, die groepen worden dan ofwel links, ofwel rechts gerouteerd, terwijl ik ze mono aan beide kanten gelijk wil hebben (geen streo mix)


    Routeren naar mono doe ik in principe nooit, en elke kanaal afzonderlijk naar Mix routeren doe ik ook liever niet. Ik wil routeren naar 4 subgroepen en die subgroepen routereer ik dan (in balans) naar de (mono) mix.

    Ik zou de volgende subgroepen willen gebruiken.

    Drums en bas (9 kanalen)
    gitaar (3 kanalen)
    Keyboards (2 stereo kanalen)
    Zang (2 of 3 kanalen)

    Wil ik iets wat niet kan, of (waarschijnlijker) snap ik niet wat ik moet doen.

    Wie kan mij helpen ?

    PS: Ik heb de handleiding van internet geplukt, maar ik kan niet boven water halen of wat ik wil ook wel mogelijk is.
    Tot nut toe gebruikte ik de tafel met name in de oefenruimte (monitors) om er wat ervaring mee op te doen. Nu wil ik straks meer (main PA aansturen, maar dan wil ik de routering begrijpen.
    It\'s the inside that matters
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    Volgens mij stel je het verkeerd voor. Ik werk ook af en toe met dezelfde tafel(32 kanaals), maar daar kan je gewoon ieder kanaal routen naar bus 1-2 of 3-4.(zie handleiding pagina 23) Stel nu dat je de eerste 9 kanalen vrij hebt voor drum. Dan druk je in plaats van het mix knopje, gewoon het knopje 1-2 in(bij ieder kanaal van 1 tot en met 9). Vervolgens heb je die 9 kanalen onder de 2 rode schuiven van bus 1-2 liggen en heb je als het ware een master voor alleen de eerste 9 kanalen. Het knopje "to mix" bij de fader sectie van bus 1-2 ook nog even indrukken. Zo kan je een balans maken van je drum voor dat die in de mix bus terecht komt.

    Het klopt dat je 2 schuiven hebt voor 1 bus.

    In feite heeft die tafel dus maar 2 groupen. Dat kan je ook afleiden uit het blokschema op pagina 20 van de handleiding.

    Jij kan dus geen 4 aparte groupen maken en zo beheersen.

    mvg
    ronny
    Last edited by ronny; 05-11-06, 16:28.
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • Robert H
      • Jan 2006
      • 378

      #3
      Originally posted by Balsan
      Ik zou de volgende subgroepen willen gebruiken.

      Drums en bas (9 kanalen)
      gitaar (3 kanalen)
      Keyboards (2 stereo kanalen)
      Zang (2 of 3 kanalen)

      Wil ik iets wat niet kan, of (waarschijnlijker) snap ik niet wat ik moet doen.
      Volgens mij ben je in de war met VCA's. Die vind je helaas niet op tafels uit dit prijssegment. Je kunt d.m.v. pannen wel degelijk 4 losse groepen creëren (drums links naar 1/2, gitaren rechts naar 1/2, etc.), maar dan worden het wel 4 mono groepen en dat zal - gezien je stereo keyboards - niet de bedoeling zijn. Bovendien heb je op een LX7 geen mogelijkheid om de subgroepen te pannen, je bent dan dus ook nog aangewezen op de mono uitgang van de tafel.

      In de reguliere situaties moet je het aantal beschikbare subgroepen dus inderdaad delen door twee. Dit aantal kun je volledig gescheiden bedienen...

      Comment

      • Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

        #4
        Originally posted by Robert H
        Volgens mij ben je in de war met VCA's. Die vind je helaas niet op tafels uit dit prijssegment. Je kunt d.m.v. pannen wel degelijk 4 losse groepen creëren (drums links naar 1/2, gitaren rechts naar 1/2, etc.), maar dan worden het wel 4 mono groepen en dat zal - gezien je stereo keyboards - niet de bedoeling zijn. Bovendien heb je op een LX7 geen mogelijkheid om de subgroepen te pannen, je bent dan dus ook nog aangewezen op de mono uitgang van de tafel.

        In de reguliere situaties moet je het aantal beschikbare subgroepen dus inderdaad delen door twee. Dit aantal kun je volledig gescheiden bedienen...
        vca is weer een heel ander verhaal. TS heeft feitelijk gelijk dat je maar 2 -stereo- subgroepen hebt. Ter info: een LX7 heeft NIet de mogelijkheid om een subgroep te pannen, je kunt er dus geen mono knaal van maken: 1 en3 gaan ALTIJD naar Links op je master en 2/4 naar rechts.

        Als je een band uitversterkt: Drums en bas naar sub 1/2
        Overige instrumenten: sub 3/4
        zang: LR

        Je kan het ook anders doen, maar dit is vrij standaard en een beproefde manier
        ~Clearsound~

        Comment

        • Robert H
          • Jan 2006
          • 378

          #5
          Originally posted by Gitarist 62
          Drums en bas naar sub 1/2
          Overige instrumenten: sub 3/4
          zang: LR
          Originally posted by Gitarist 62
          dit is vrij standaard en een beproefde manier
          Bedoel je niet:

          Drums en bas naar sub 1/2
          Zang: sub 3/4
          De rest PLUS die 4 subgroepen: LR

          Comment

          • Balsan
            • Oct 2005
            • 77

            #6
            Originally posted by Gitarist 62
            vca is weer een heel ander verhaal. TS heeft feitelijk gelijk dat je maar 2 -stereo- subgroepen hebt. Ter info: een LX7 heeft NIet de mogelijkheid om een subgroep te pannen, je kunt er dus geen mono knaal van maken: 1 en3 gaan ALTIJD naar Links op je master en 2/4 naar rechts.

            Als je een band uitversterkt: Drums en bas naar sub 1/2
            Overige instrumenten: sub 3/4
            zang: LR

            Je kan het ook anders doen, maar dit is vrij standaard en een beproefde manier
            Het begint te dagen, echter als ik drums en bas naar bijvoorbeeld 1 en 3 stuur, krijg ik die in de mix alleen maar op rechts, terwijl ik ze zowel links als rechts wil hebben. Anders heb ik bijvoorbeeld drums/bas rechts, en de rest links. Ik wil alles over zowel links als rechts krijgen..
            Of, kan ik met de master schuiven van 1/3 de hoeveelheid singaan rechts links in de mix aansturen?

            Iemandd zegt dat ik de kanalen niet kan pannen, maar op elk kanaal zit een PAN knop, dus het lijkt wel te kunnen.

            Voor wat betreft de Keyboards, die sluiten wij altijd mono aan, dus ik heb geen eisen om stereo te mixen. Levert dat dan wel de mogelijkheid op om 4 mono subgropen te creeren die links en rechts gelijk in de eindmix komen ?
            It\'s the inside that matters

            Comment

            • Balsan
              • Oct 2005
              • 77

              #7
              Originally posted by ronny
              Volgens mij stel je het verkeerd voor. Ik werk ook af en toe met dezelfde tafel(32 kanaals), maar daar kan je gewoon ieder kanaal routen naar bus 1-2 of 3-4.(zie handleiding pagina 23) Stel nu dat je de eerste 9 kanalen vrij hebt voor drum. Dan druk je in plaats van het mix knopje, gewoon het knopje 1-2 in(bij ieder kanaal van 1 tot en met 9). Vervolgens heb je die 9 kanalen onder de 2 rode schuiven van bus 1-2 liggen en heb je als het ware een master voor alleen de eerste 9 kanalen. Het knopje "to mix" bij de fader sectie van bus 1-2 ook nog even indrukken. Zo kan je een balans maken van je drum voor dat die in de mix bus terecht komt.

              Het klopt dat je 2 schuiven hebt voor 1 bus.

              In feite heeft die tafel dus maar 2 groupen. Dat kan je ook afleiden uit het blokschema op pagina 20 van de handleiding.

              Jij kan dus geen 4 aparte groupen maken en zo beheersen.

              mvg
              ronny
              Het feit dat je 2 faders hebt voor 1 bus, betekend dat dat je daarmee de hoeveelheid links/rechts in de eindmix kunt regelen (waarom zou ik anders 2 schuiven voor 1 bus hebben ?
              It\'s the inside that matters

              Comment

              • ronny
                • Dec 2002
                • 2139

                #8
                ja, dat klopt. anders zouden 2 faders idd geen zin hebben.

                mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by Balsan
                  Iemandd zegt dat ik de kanalen niet kan pannen, maar op elk kanaal zit een PAN knop, dus het lijkt wel te kunnen.
                  Dat zeggen Robert H en Gitarist 62 niet, je kanalen kun je wel pannen maar je kunt je groepen niet pannen. Groep 1/3 gaan altijd naar links en 2/4 naar rechts in je mix.

                  Originally posted by Balsan
                  Voor wat betreft de Keyboards, die sluiten wij altijd mono aan, dus ik heb geen eisen om stereo te mixen. Levert dat dan wel de mogelijkheid op om 4 mono subgropen te creeren die links en rechts gelijk in de eindmix komen ?
                  Dan zou je het volgende kunnen doen:
                  - Drums/bas pan op links en routen naar 1/2 - komt op groep 1
                  - Gitaar pan op rechts en routen naar 1/2 - komt op groep 2
                  - Keyboards pan op links en routen naar 3/4 - komt op groep 3
                  - Zang pan op rechts en routen naar 3/4 - komt op groep 4

                  Blijft over het probleem dat 1/3 dus op links zitten en 2/4 op rechts. Je mix uitsturen over de mono en deze splitsen zodat je twee mono uitgangen hebt naar de rest in je ketting voor link en rechts.
                  Last edited by vasco; 06-11-06, 11:26.

                  Comment

                  • Balsan
                    • Oct 2005
                    • 77

                    #10
                    Originally posted by vasco
                    Dat zeggen Robert H en Gitarist 62 niet, je kanalen kun je wel pannen maar je kunt je groepen niet pannen. Groep 1/3 gaan altijd naar links en 2/4 naar rechts in je mix.

                    Dan zou je het volgende kunnen doen:
                    - Drums/bas pan op links en routen naar 1/2 - komt op groep 1
                    - Gitaar pan op rechts en routen naar 1/2 - komt op groep 2
                    - Keyboards pan op links en routen naar 3/4 - komt op groep 3
                    - Zang pan op rechts en routen naar 3/4 - komt op groep 4

                    Blijft over het probleem dat 1/3 dus op links zitten en 2/4 op rechts. Je mix uitsturen over de mono en deze splitsen zodat je twee mono uitgangen hebt naar de rest in je ketting voor link en rechts.
                    Vasco,

                    Heel erg bedankt, daar heb ik wat aan. Ik kan op jouw manier dus inderdaad 4 groepen mixennaar de mono uitgang (ik heb toch geen stereo nodig).

                    Nog een laaste vraag: Zijn er speciale splitter kabels om vanuit 1 mono uitgang 2 keer XLR eruit te laten komen ? Ik neem aan dat dat voor zowel de tafel, als de apparatuur erachter, geen kwaad kan ?

                    Alvast erg bedankt voor jullie heldere uitleg.
                    It\'s the inside that matters

                    Comment

                    • ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

                      #11
                      gewoon een parallelkabeltje... dus alles parallel aansluiten in 1 xlr.

                      mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

                      Comment

                      Working...