Geluid klinkt vals bij PA

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Geluid klinkt vals bij PA

    Beste,

    Hoe komt het dat bij PA het geluid vals klinkt (bij akoestische instrumenten) terwijl ze zelf niet vals spelen?

    En valt daar wat aan te doen?
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    #2
    Wat heb je staan?

    Mvg Johan

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Originally posted by frederic
      Beste,

      Hoe komt het dat bij PA het geluid vals klinkt (bij akoestische instrumenten) terwijl ze zelf niet vals spelen?

      En valt daar wat aan te doen?
      [FONT=Times New Roman][/FONT]
      Hebn wel meegemaakt in een bluesbandje dat een paar gerenomeerde muzikanten op Mondharp en Viool tegen elkaar aangingen. Niet zozeer vals, maar de Boventonen gingen tegen elkaar in. Waardoor het enigzins door de toon heen leek te gaan. Maar de hh musici waren wel zuiver

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Misschien zijn er valse entreekaarten verkocht

        Als alleen de acoustische gitaren vals klinken en de rest niet dan ligt het in ieder geval niet aan de PA. Een systeem is vals of zuiver. En niet vals bij de ene geluidsbron en zuiver bij de andere. Dus laat even dat stuk varen.

        gitaren hebben vaak snaren die redelijk ver van de toets af staan en sommige hebben dikkere frets dan andere. Ook zullen muzikanten stijf van de adrenaline staan op het toneel. Nu is het zo dat als je een snaar indrukt dat een gitaar dan min of meer zuiver een noot zal laten horen. Maar als je harder drukt je de snaar iets strakker trekt. Omdat je hem achter de fret nog een extra stukje omlaag drukt. Je trekt door de hefboomwerking van de vinger/fret/snaar de gitaar vals. Een perfect zuivere gitaar kan als je iets te veel energie in je linkerhand stopt flink vals raken. En veel muzikanten die voor een publiek staan zullen door de spanning/adrenaline onbewust wat steviger in hun gitaarhals knijpen.

        Als je hem daarna aan een stemapparaat hangt blijkt hij volledig zuiver gestemt te staan. En daarna speel je geirriteert snoeihard verder en bijkt hij weer valser leuk he!
        (het lijkt wel een vak )

        Met zingen kun je op deze site zoeken op 'monitor-oren'

        Harpen zijn altijd vals
        Drums maakt niet uit. Toetseninstrumenten zouden samen met klarinetten de norm moeten zijn.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Originally posted by Rademakers
          Wat heb je staan?

          Mvg Johan
          ik heb niks staan van PA.
          Maar ik maak dat veel mee als we live buiten spelen.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            In Brugge speelden we een Mozart concert op de Dam.
            Dit was een concert voor kinderen.
            Ons kamerorkest zijn allemaal professionele muziekanten.
            Over vals spelen is inde verste verten geen sprake.

            Maar toen we het adagio van Mozart speelden voor klarinet en orkest, was er bijna een 1/5 toon verschil met het orkest.
            Maar wanneer je naast de sollist staat en voor het orkest, was daar niks van te merken.
            Alleen wanneer je op het plein de klanken hoorde uit de klankkasten.
            [FONT=Times New Roman][/FONT]

            Comment

            • Pino
              • Jul 2002
              • 390

              #7
              zou me niks verbazen dat er hier of daar doppler effecten optraden; kan te maken hebben met de windrichting ten opzichte van de speakers.

              Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

              Comment

              • bran0985
                • May 2004
                • 75

                #8
                P.A. systemen maken geen valse noten.
                Wel slecht gestemde instrumenten.
                Goed gestemde instrumenten die vals worden door P.A:

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Originally posted by Pino
                  zou me niks verbazen dat er hier of daar doppler effecten optraden; kan te maken hebben met de windrichting ten opzichte van de speakers.

                  Pino
                  Dit lijkt mij de meest logische uitleg .
                  Wat ik ook al eens meegemaakt heb zijn 2 monitors die voor mijn neus op het podium stonden in stereo , waarvan de ene uit fase stond , dit klinkt ook vals , speakon was verkeerd aangesloten
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Heren ... graag even het natuurkunde boek vanonder het stof halen ... doppler effect agv windrichting lijkt me toch niet helemaal correct; de voortplantingssnelheid van geluid en de afstand van bron tot luisteraar blijft immers toh gelijk (ooit wel eens een Dopplereffect gehoord tijdens een winderig festival ? ;-)

                    Wat Mac aandraagt lijkt me wel het meest waarschijnlijk; resonantiepunten op boventonen "trekken" voor het menselijk gehoor de grondtoon scheef ... probeer eens andere mic's en opstelling en goed EQ-en.

                    Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    Working...