Zoemend geluid veroorzaakt door effectrekje?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whmeeske
    • Nov 2003
    • 9

    Zoemend geluid veroorzaakt door effectrekje?

    Voor een praiseband (zang + combo) gebruiken we een redelijk eenvoudige geluidset. Daarbij hoort een rackbag met daarin wat effectapparatuur, Lexicon galm, Behringer Multicom Pro enz.

    Nu viel mij bij een vorig optreden op dat er in rust (= geen muziek) over de speakers een heel zacht zoemend geluid hoorbaar was, wat op een bepaald moment (bijv. bij een spreker) toch wel als vervelend wordt ervaren.

    Ik ben bezig geweest om de oorzaak te achterhalen. Als ik de 230-stekker van het effectenrekje los trek dan is het stil. Het lijkt er dus op dat 1 van de apparaten in de rackbag het probleempje veroozaakt.

    Wat kan ik nu doen om dit probleempje permanent op te lossen? Het lijkt me niet handig om elke keer de stekker los te moeten trekken, die ligt niet echt makkelijk bereikbaar.

    Alvast bedankt voor de reacties.
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

    #2
    Ervanuitgaand dat je al uitgebreid op je tafel bekeken hebt of je de ruis weg kan halen (master dicht, alle kanalen dicht, galm dicht, galmpje uit de tafel halen enz.) zou ik gaan kijken welk apparaat het is, stekker eruit per unit, of unit voor unit inprikken en kijken wanneer de ruis begint. Vervolgens kom je er snel genoeg achter waar de brommetjes vandaan komt, en misschien zelf welk kanaal je dicht moet draaien. Dan weet je welke unit het is, dan eens kijken of je de aarde van het apparaat af kan plakken (het klinkt namelijk als een aardlus als je gewoon alles dicht hebt en het toch bromt). Kijken of het weg is, nog meer aarde eraf halen van je rack, kijken of het weg gaat, kijken of er niet iets vaags is binnen het rack, dus dat de brom binnen het rack (strips waaraan ze gemonteerd zitten) van het ene apparaat naar het andere vliegt, dus beide er even uithalen, en vervolgens weet je waar het aan ligt, en heb je het misschien al weggekregen, anders ga je eens uitgebreid zoeken met google en de zoekfunctie wat de kenmerken van het apparaat zijn, en wat nou echt de basis is van een aardlus of van brom. Uiteindelijk als je er nog niet achterkomt post je een specifieke vraag hier op het forum waarbij mensen met ervaring van dat soort spul een oplossing kunnen geven die bij hun ook heeft gewerkt. Maar ik hoop dat je er dan al vanaf bent.

    Misschien nu al handig als je even aangeeft welke lexicon galm het dan is, en wat er naast die multicom nog meer in het rackje zit, zoals bijvoorbeeld een EQ die je tussen je master en je amps in hebt..
    Last edited by Ibvee; 25-04-06, 21:38.
    De groeten => Micha

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      typisch geval van een aardlus, wellicht?
      Bromvretertje ertussen zetten...

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        Lijkt mij inderdaad ook een aardlus te zijn.
        Dit kan je eenvoudig verhelpen door van het zoemende toestel de massa van bvb de output-connectoren los te maken.

        Comment

        • whmeeske
          • Nov 2003
          • 9

          #5
          T'is een Lexicon Alex, gevoed met een adapter (zonder aarde).

          Misschien een domme vraag, maar wat is een bromvretertje?

          Ik gebruik voor m'n randapparatuur Y-kabels met jack connectoren. Moet maar eens even een stekker openmaken om te kijken of de massa eenvoudig los te halen is.

          Comment

          • Pino
            • Jul 2002
            • 390

            #6
            Als het echt een zoemend geluidje is, en geen echte brom; dan denk ik eerder dat het een processor is die je hoort werken. Soms helpt het dan om de toestellen van elkaar weg te zetten, zodat er geen hoogfrequent signaal van een digitaal toestel binnenstraalt in een analoog toestel.
            In racks gebeurt dat wel eens...

            Groetels,
            Pino
            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

            Comment

            • soep
              • Jul 2005
              • 37

              #7
              Wat ook kan, heb ik al diverse malen meegemaakt, is dat de adapter van je Alex "instraalt" op een apparaat in je rek.
              Laatst had ik zoiets met een saxofonist die met zo'n goedkoop sennheiser zendertje (100-serie) speelde. Tijdens de test 's middags alles schoon, de man komt met z'n zendertje binnen, in de snelheid ff niet nagedacht en de adapter langs z'n ontvanger gelegd.
              De brom (zoem) was niet te harden...
              Nadat ik de adapter zo'n 40 cm van de ontvanger had weggelegd...probleem opgelost .
              Suc6,
              Soep uhh Joep
              Tja...

              Comment

              • crash
                • Sep 2004
                • 88

                #8
                EMC-snoepjes. Ik doel dan op het plaatsen van een ferrietkern om de voedende zijde van de adapter(s). Draad 2*door de kern lussen. Kost niets en zou eigenlijk standaard moeten zijn.

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  Originally posted by soep
                  Wat ook kan, heb ik al diverse malen meegemaakt, is dat de adapter van je Alex "instraalt" op een apparaat in je rek.
                  Laatst had ik zoiets met een saxofonist die met zo'n goedkoop sennheiser zendertje (100-serie) speelde. Tijdens de test 's middags alles schoon, de man komt met z'n zendertje binnen, in de snelheid ff niet nagedacht en de adapter langs z'n ontvanger gelegd.
                  De brom (zoem) was niet te harden...
                  Nadat ik de adapter zo'n 40 cm van de ontvanger had weggelegd...probleem opgelost .
                  Suc6,
                  Soep uhh Joep
                  haha bepje zeker

                  Comment

                  Working...