Monitormix Maken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steve89
    • Dec 2005
    • 120

    Monitormix Maken

    Hallo,
    ik zou graag met mijn band een aparte monitormix willen maken ipv wat wij nu doen via de FOH mixer.
    Hoe krijg ik dat voor elkaar en wat is het goedkoopste voor ons.
    We hebben nog een 16 kanaals mengtafel staan. Die zouden we kunnen/willen gebruiken.

    Dus op welke manier kan ik een monitormix maken. Onze band bestaat uit:

    - drum
    - bas
    - 2x gitaar
    - toetsen
    - 7x zang.

    Alvast Bedankt,
    Stefan
  • Christiaan Visser
    • Apr 2004
    • 235

    #2
    Hallo Steve,

    Meestal zet je de monitor gelijk aan de kanalenindeling op het front, dus is Kanaal 1 op de FOH-tafel de Kick, dan komt het vaak voor dat dat ook kanaal 1 is op de monitor tafel. Dit is een mogelijkheid.. Je kunt je monitor tafel ook zo indelen als je zelf wilt, dus de kick op kanaal 11 of 23, het is maar net waar je hem in prikt..

    Wat het goedkoopste is, is wat jullie eisen van een tafel.. Er zijn uitgebreidde monitor tafels, maar ook hele simpele. Hoeveel monitors hebben jullie, zoveel auxen moet je dan ook hebben om elke monitor appart zijn bepaalde signialen toe te sturen. Met wat meer info, kunnen we je vást verder helpen.

    Chris
    Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

    Comment

    • Steve89
      • Dec 2005
      • 120

      #3
      He Chris,
      Wij beschikken over 4 monitorgroepen. Dus wij zouden 4 auxileries nodig hebben.
      Ik heb al gehoord dat er verschillende mogelijkheden zijn om een monitormix te maken.
      Ik heb al een beetje zitten surfen en kwam op een aparte monitortafel terecht met per kanaal een input en output. Ik heb ook wel eens gehoord dat er een splitsing op het multiblok werd gemaakt.
      En zijn er nog meer mogelijkheden en wat is de goedkoopste?

      Gr,
      Stefan

      Comment

      • TPL
        • Jan 2005
        • 63

        #4
        Hier nog een leuk stuk over monitor mixen,
        klik hier
        als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Zeven maal zang? Meen je dat echt? Zingt iederen mee? (Drummer, bassist, gitaristen etc. en dan ook twee specifieke zangers(essen)??
          En kunnen die andere vijf echt wel zingen??, of maken ze geluiden met hun stem

          En dan maar 4 monitorgroepjes??

          Of een typefoutje gemaakt?

          Paul.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • Steve89
            • Dec 2005
            • 120

            #6
            Het klopt inderdaad dat iedereen meezingt. En ja, iedereen kan echt zingen. De gitarist, drummer en bassist zijn bijvoorbeeld puur backing vocal maar ze kunnen wel zingen.
            En we hebben inderdaad 4 monitorgroepen. Dat komt omdat we hebben 2x een monitor doorgelust.

            Comment

            • Robert G
              • Apr 2006
              • 10

              #7
              Een aftap op het stageblok is het handigst idd.

              16 kanalen is vaak meer dan genoeg. Drummers genoeg die alleen maar wat kick op de monitor willen. Dan hoef je de snare, hihat, toms en overheads dus ook niet in je tafeltje te prikken.

              Effecten op de monitor heeft meestal ook al geen hoge prioriteit, dus als je aan 4 monitorgroepen genoeg hebt zal je tafeltje prima voldoen.

              Comment

              • Gear
                • Feb 2006
                • 12

                #8
                Wij hebben het stageblock dubbel uitgevoerd en kunnen zo elk gewenst kanaal doorprikken naar de monitor mixer, dit kan echter problemen opleven bij het gebruik van c-mikes (fantoomspanning) er zijn mensen die beweren dat de geluidskwaliteit van de mike achteruitgaat omdat hij zwaarder belast wordt maar ik heb dat zelf nooit gehoord. Zowel mic als line signalen splitsen wij zo af en dat werkt uit de kunst. Heb bij de tafel een rack met galm en eq staan en kan zo tot 5 verschillende mixen maken. Zaal en podiumgeluid kunnen we dus compleet onafhankelijk van elkaar inregelen zonder heen en weer geschreeuw naar de foh techneut..

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #9
                  Originally posted by Gear
                  Wij hebben het stageblock dubbel uitgevoerd en kunnen zo elk gewenst kanaal doorprikken naar de monitor mixer, dit kan echter problemen opleven bij het gebruik van c-mikes (fantoomspanning) er zijn mensen die beweren dat de geluidskwaliteit van de mike achteruitgaat omdat hij zwaarder belast wordt maar ik heb dat zelf nooit gehoord. Zowel mic als line signalen splitsen wij zo af en dat werkt uit de kunst. Heb bij de tafel een rack met galm en eq staan en kan zo tot 5 verschillende mixen maken. Zaal en podiumgeluid kunnen we dus compleet onafhankelijk van elkaar inregelen zonder heen en weer geschreeuw naar de foh techneut..
                  elke tafel die je er bij hangt verandert de impedantie dit word in een live situatie (alles pro) pas na 3+ tafels hoorbaar
                  het enigste wat kan gebeuren is dat de fantoom in elkaar duikt ik fantoom altijd dubbel

                  Comment

                  • Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

                    #10
                    Ik werk al enige jaren met een aparte monitor mix en wil niks anders meer, op de monitor tafel heb ik vaak een kick, de acoustische gitaar of keys, meestal gaan die ook rechtstreeks op een D.I. en over de monitor zonder eigen combo en dan de zang natuurlijk. Deze mixen we uit naar 4 monitors en dat is bij een gemiddeld podium genoeg. Theoretisch kan je op ieder 16-4-2 tafeltje een podium mix maken (normaal) via de 4 aux sends of anders kan je altijd nog een mix maken via de 4 sub groepen + L/R tot een 6 groepen monitor mix. Via de subgroepen heb je vaak alleen het propleem dat een bepaald signaal niet altijd overal heen te routen is maar ook dat went om daar mee om te gaan. Wij hebben een split stageblock en dat werkt perfect en ook geen last met phontoom mic's dat ze instorten. Wel lekker als je tafeltje over dubbel par.mid regeling beschikt en anders een paar feedback killers ertussen en dat werkt goed.
                    In ieder geval hoef je in de zaal geen rekening meer te houden met je toonregeling voor de monitors maar kan je gewoon een lekkerdere foh mix neerzetten.
                    groetjes

                    ___
                    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

                    Comment

                    • 4uss
                      • Aug 2005
                      • 578

                      #11
                      Misschien even heel dom, maar ik werk meestal met bands in zalen die niet zó groot zijn dat ik een monitormix nuttig vond, maar het splitten van de signalen, is dat simpelweg 1 op 1, 2 op 2 en 3 op 3? Of is daar weer iets anders voor nodig?

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        Originally posted by 4uss
                        Misschien even heel dom, maar ik werk meestal met bands in zalen die niet zó groot zijn dat ik een monitormix nuttig vond, maar het splitten van de signalen, is dat simpelweg 1 op 1, 2 op 2 en 3 op 3? Of is daar weer iets anders voor nodig?
                        is een goede vraag.

                        Bij grotere shows zal gewoon inderdaad elk signaal vrijwel identiek worden ingeprikt. (de monitorman kán natuurlijk een andere voorkeursindeling steken)

                        Bij kleinere bands wordt er nog wel eens voor gekozen om met een kleiner monitorpaneel te werken qua kanalen. Omdat bijvoorbeeld de gitaren en stukken drumstel toch al goed hoorbaar zullen zijn op kleine tot middelgrote podia. Dan kun je als de zaaltafel 24 kanalen gebruikt vaak nog best met 12/16 kanalen af.

                        Mijn band zou als de monitormix niet uit de zaaltafel kwam de huidige behoefte met een 8-naar-4 kanaals monitortafel kunnen dekken. De eerste de beste mackie is dan al groot genoeg
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • shure-fan
                          • Sep 2003
                          • 1046

                          #13
                          ligt eraan,

                          als jij een 16 kanaals tafel hebt en foh heeft een 24 kanaals tafel dan kun je zeggen dat je alleen de kanalen die je nodig hebt opsplit naar je monitortafel,

                          mocht jij een 24 kanaals tafel hebben op monitor en op foh dan kun je gerust alle kanalen 1 op 1 opsplitten,

                          ikzelf werk liever met een monitor tafel die meer inputs heeft dan de foh, zo kun je alle kanalen 1 op 1 laten binnenkomen, maar ook cd speler 2x talkback (foh en monitor) reverbjes enzo laten terugkomen
                          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                          Comment

                          • 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

                            #14
                            Wat ik bedoelde was meer het technische gedeelte, het prikken van kanalen is niet echt een probleem. Ik bedoel het splitten van het signaal, is dat een 'dom' één op één verloopje? (dus XLR pin 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3) of komt hier meer bij kijken?
                            Bijvoorbeeld (ons geval): een A&H GL2400/32 als FOH en een Yamaha MG16/6FX op monitors. Waar en hoe split ik het signaal wat vanaf mijn microfoon komt? Dat ik deze in de FOH op kanaal 25 prik en op monitormix in kanaal 4 o.i.d. is dan niet van belang.

                            Comment

                            • wouter_jp
                              • Aug 2003
                              • 105

                              #15
                              Originally posted by 4uss
                              Wat ik bedoelde was meer het technische gedeelte, het prikken van kanalen is niet echt een probleem. Ik bedoel het splitten van het signaal, is dat een 'dom' één op één verloopje? (dus XLR pin 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3) of komt hier meer bij kijken?
                              Bijvoorbeeld (ons geval): een A&H GL2400/32 als FOH en een Yamaha MG16/6FX op monitors. Waar en hoe split ik het signaal wat vanaf mijn microfoon komt? Dat ik deze in de FOH op kanaal 25 prik en op monitormix in kanaal 4 o.i.d. is dan niet van belang.
                              dat is een mogenlijkheid ja.
                              of als je gebruik maakt van een stageblok en multi,kun je op het stageblok een 2e aftak maken met een multi naar je monitor tafel.
                              je split dan koud de inputs naar de 2 outputs.

                              je zou het ook met loose verloopjes kunnen doen ( xlr female >> 2 x xlr male ) maar dat gaat een beetje veel signaal kabel kosten denk ik.
                              spelen !!

                              Comment

                              Working...