Midas XL8 - Frankfurter Messe

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • meyerfreak
    • Mar 2004
    • 142

    Midas XL8 - Frankfurter Messe

    Nou,.... na lang wachten dan toch eindelijk op frankfurt de XL8 !!!






    Laatste was bij de live demo in de tent tussen de 'main' halls en de yamaha hall.
    Grappig was dat de FOH man toch nog stiekem een SPX990 in z'n rackje had geduwt hahaha
    Last edited by meyerfreak; 30-03-06, 13:02.
    ART is the goal, engineering the tool to reach it!!
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    #2
    Nog even en de geluidstafel geeft meer licht dan de lichttafel...

    Comment

    • davehouben
      • Dec 2003
      • 92

      #3
      Nou ok over smaak valt te twisten en sja alle kleuren van de regenboog zitten erin maar dat maakt het dan wel ook weer overzichtelijk vindt ik. En hij's toch wel vet hoor!!
      Nah verder goeie reacties gehoord van de mensen die er verstand van hebben en zoals ik zelf ook heb kunnen zien is de tafel toch wel super uitgebreid echt alles zit erin en goed ook. Dus komt wel dik in orde!! Was natuurlijk pas een soort prototype. Maar voor de prijs van meer dan twee ton mag dat ook wel.

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        XL-8 heeft inderdaad een érg goede indruk gemaakt (haddden we dan iets anders verwacht eigenlijk?): pak een lukrake functie of knop, vraag er iets over en er komt een weloverwogen verhaal naar boven. Over álle functies in die tafel hebben ze gewoon héél goed nagedacht, zowel in de control-surface als in de DSP-racks etc.

        Zo zijn er om maar iets te noemen voor élke EQ-band 4(?) verschillende types filters: een XL-4 emulatie, een 'minimale-faseverschuivings-filter', een 'normale' en nog een filtertype waarvan ik de naam en werking effe vergeten ben. Zo ook bij de compressoren: 'peak sensing', 'RMS sensing' en nog een paar... waaronder een DSP-wonderkindje dat ze 'shinner-comppressor' (of in ieder geval iets dat daar qua naam behoorlijk op lijkt) dat een waar vocals-genot zou moeten zijn ("the best 'singing compressor' I've heard yet", aldus grote Mick).

        Op zo'n beurs waar nog 10 enthousiastelingen om je heen staan te trappelen is het natuurlijk moeilijk echt alles tot in detail over die tafel te weten te komen, maar zoals ik al zei: diep onder de indruk....

        Enige waar mijn persoonlijke smaak niet geheel synchroon liep met die van Midas is de manier waarop ze het opslaan van scenes hebben ingericht. Hun opslag is een geavanceerdere, complexere en diepere versie van de Yamaha-methode met libraries en scenes. Persoonlijk had ik een implementatie in de de vorm van een DiGiCo-achtige methode van 'scenes relatief maken tov een Master-scene' niet verkeerd gevonden. Maar zoals de vriendelijke meneer (not you again ? ha ha ha) van Midas al vertelde: vraag 15 mixers hoe ze de automatisering graag willen hebben, en je krijgt 20 verschillende meningen.... en daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in...

        En nu hopen dat ik er ooit ook daadwerkelijk mee mag werken...


        p.s. die kerel die FOH op de XL-8 deed had ook een TD op kick en snare, alsmede een Reverb-apparaat dat ik nog nooit eerder gezien heb en ik dus ook niet ken.

        De XL-8 die in de tent draaide was trouwens de enige unit die op dat moment 'fully functional' was, ze hadden voor de zekerheid een XL-4 parallel mee-draaien, voor het geval dat er iets mis zou gaan... maar dat is gelukkig niet gebeurd.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #5
          ik raakte iets aan bij de XL8 en toen waren er een paar blauwe schermen!
          wel anders blauw dan windows maar toch grappig dat het ook blauw is, das wel zo herkenbaar

          Het lijkt we een redelijk snel werkende tafel maar wat een kermiskleuren...
          daar kan je in een theater echt niet mee aankomen toch? ik schrok er een beetje van
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Dat kan goed kloppen, ik schrok ook toen dat gebeurde...
            De filosofie van Midas is dat het mixen op de XL-8 zich zou moeten centreren rond de DCA/VCA sectie (logisch natuurlijk).... wanneer je dan op de knop boven een VCA drukt, roep je alle kanalen naar boven die onder die VCA vallen, de rest wordt blauw....
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • aameijer
              • Oct 2005
              • 67

              #7
              De kleur kun je aanpassen aan je eigen wensen. Wil je iedere knop delzelfde kleur maken dan kan dat. Zelfs grijstinten is mogelijk. De tafel is o.a voor theatertoepassing ontwikkelt en er is uitvoerig nagedacht over de kleuren en is dus in voorzien. Ook in een theater is de tafel dus goed te gebruiken.

              Comment

              • aameijer
                • Oct 2005
                • 67

                #8
                Medio juni zal de Midas XL8 in nederland beschikbaar zijn voor verhuur. Ik weet inmiddels e.e.a. van de tafel en via dit forum wil ik eventuele vragen graag beantwoorden. Vanaf het moment dat de tafel binnen is zal er gestart worden met trainingen.

                Auke Meijer

                Comment

                • SM
                  • Oct 2004
                  • 129

                  #9
                  Vraag 1, 2 en meer....

                  Originally posted by aameijer
                  Medio juni zal de Midas XL8 in nederland beschikbaar zijn voor verhuur. Ik weet inmiddels e.e.a. van de tafel en via dit forum wil ik eventuele vragen graag beantwoorden. Vanaf het moment dat de tafel binnen is zal er gestart worden met trainingen.

                  Auke Meijer
                  Dan vraag 1a:
                  Klinkt 'ie?

                  Vraag 1b:
                  Zijn de on-board dynamics klankmatig prettig?

                  Vraag 2:
                  Wanneer crasht íe? (alles crasht, de vraag is alleen wanneer...)

                  Vraag 3:
                  Waarom heb ik nog steeds een rack effecten nodig?

                  Vraag 4:
                  Als de slogan is: "[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Sans-serif,sans-serif]XL8 Control Centre: don’t change the way you think."[/FONT]
                  Waarom dan geen Heritage 4000 met ingebouwde dynamics?
                  De kern van dit soort apparaten is toch dat je juist niet meer denkt aan een mengtafel? Zie bijv. ILive7 concept: een heel uitgebreide computer met dedicated knopjes om je stagebox te besturen, maar dat had ook een laptopje kunnen zijn.

                  Greetz!
                  S.

                  (P.S. Maar dappere zet hoor, zo'n ding in de loods!)

                  Comment

                  • berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

                    #10
                    Originally posted by SM
                    Dan vraag 1a:
                    Originally posted by SM
                    Klinkt 'ie?

                    Vraag 1b:
                    Zijn de on-board dynamics klankmatig prettig?

                    Vraag 2:
                    Wanneer crasht íe? (alles crasht, de vraag is alleen wanneer...)

                    Vraag 3:
                    Waarom heb ik nog steeds een rack effecten nodig?

                    Vraag 4:
                    Als de slogan is: "[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Sans-serif,sans-serif]XL8 Control Centre: don’t change the way you think."[/FONT]
                    Waarom dan geen Heritage 4000 met ingebouwde dynamics?
                    De kern van dit soort apparaten is toch dat je juist niet meer denkt aan een mengtafel? Zie bijv. ILive7 concept: een heel uitgebreide computer met dedicated knopjes om je stagebox te besturen, maar dat had ook een laptopje kunnen zijn.

                    Greetz!
                    S.

                    (P.S. Maar dappere zet hoor, zo'n ding in de loods!)
                    Nou, om maar niet lekker sarcastisch uit de hoek te komen?
                    Geen voorstander van digitale tafels?
                    Wel van BOSE PAS las ik elders hier ??

                    Vraag 1:
                    Weet ik niet, heb er nog niet mee mogen werken (zal ook helaas nog wel effe duren waarschijnlijk ;-) ), maar de mensen die ik heb gesproken en dat wél al hebben gedaan, vonden het helemaal tegek.

                    Vraag 2:
                    Zowel de control als de DSP is ergens in de orde van een factor 3 redundant uitgevoerd. Er zijn dus effectief 3 control-units die élk afzonderlijk in staat zijn het hele systeem te besturen bijvoorbeeld.
                    Wil de tafel dus helemaal crashen, dan moeten dus álle control of álle DSP modules uitvallen (elke DSP module heeft trouwens de power van één D5, er zitten er geloof ik 5 van deze modules in een standaard-pakket).

                    Stel, één keer op de 100 shows blijft er een module compleet hangen (kans is dan dus 0,01), dan is de kans dat ze alledrie in een show crashen dus 0,000001. Wat dus betekent dat de tafel bij één op de miljoen shows compleet crasht..... Volgens mij gaat er bij analoge apparatuur wel vaker iets mis... Maar goed, in essentie heb je gelijk: álles gaat een keer kapot; daarbij moet de 'road-worthiness' nog worden aangetoond ;-).

                    Vraag 3:
                    Als de tafel aanslaat, zullen er steeds meer 'plug-ins' geschreven gaan worden, zodat je ook dan je Manleys, Alvalons, Tube Techs, Focusrites en andere Hi-End pereferie thuis kunt laten. Verder zou ik op het eerste moment echt niet veel weten dat ik mee zou willen nemen als ik deze tafel voor mijn neus heb. Heb je hem zelf uberhaupt gezien?

                    Vraag 4:
                    Nee, je hebt de 'computer waar XLR-pluggen in zijn verwerkt' en je hebt de 'mengtafel waar een computer in zit om je te helpen'. Zonder verder te oordelen over goed en slecht moet je naar mijn mening de Yamaha-tafels in de eerste categorie plaatsen en de DiGiCo en Midas tafels in de tweede.

                    Het is dus in essentie een MENGTAFEL en géén computer !! Ze hopen er zelfs op dat hij op festivals ingezet zal/ kan gaan worden...

                    Daarbij is het verschil tussen een analoge en digitale tafel écht wel wat uitgebreider dan alleen wat extra on-board dynamics.



                    Cheers!
                    Last edited by berolios; 13-04-06, 13:53.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                    Comment

                    • SM
                      • Oct 2004
                      • 129

                      #11
                      Originally posted by berolios
                      [size=1]

                      Nou, om maar niet lekker sarcastisch uit de hoek te komen?
                      Geen voorstander van digitale tafels?
                      Ik ben groot voorstander van digitale audio en werk er momenteel dagelijks op.



                      Wel van BOSE PAS las ik elders hier ??
                      Wat ik in ieder theater zeg waar de lokale technici zeggen dat dat wel erg vet zou zijn in de huiskamer: luisteren doe je met je oren. En nee, het is geen systeem voor huiskamer en het klinkt niet HiFi, maar het werkt voor onze toepassing extreem goed.

                      Vraag 1:
                      Weet ik niet, heb er nog niet mee mogen werken (zal ook helaas nog wel effe duren waarschijnlijk ;-) ), maar de mensen die ik heb gesproken en dat wél al hebben gedaan, vonden het helemaal tegek.
                      Maar dat hebben we over meer producten gehoord :-) Ik geloof onmiddelijk dat het een goed klinkend apparaat is, maar ook op een XL4 of H3000 valt nog wel wat aan te merken, afhankelijk van de sound die je wilt. Alles in het signaalpad van mic tot en met luidspreker is in mijn ogen een vervormdoos.

                      Vraag 2:
                      Zowel de control als de DSP is ergens in de orde van een factor 3 redundant uitgevoerd. Er zijn dus effectief 3 control-units die élk afzonderlijk in staat zijn het hele systeem te besturen bijvoorbeeld.
                      Wil de tafel dus helemaal crashen, dan moeten dus álle control of álle DSP modules uitvallen (elke DSP module heeft trouwens de power van één D5, er zitten er geloof ik 5 van deze modules in een standaard-pakket).

                      Stel, één keer op de 100 shows blijft er een module compleet hangen (kans is dan dus 0,01), dan is de kans dat ze alledrie in een show crashen dus 0,000001. Wat dus betekent dat de tafel bij één op de miljoen shows compleet crasht..... Volgens mij gaat er bij analoge apparatuur wel vaker iets mis... Maar goed, in essentie heb je gelijk: álles gaat een keer kapot; daarbij moet de 'road-worthiness' nog worden aangetoond ;-).
                      Ik heb de legendarische reputatie alleen maar naar dingen te hoeven kijken waarna ze al op tilt gaan. Vandaar :-) Lastig punt van het concept van de X8 is dat je DSP-ruimte dus moet gaan verschuiven als er iets mis mocht gaan. Stel dat je dan net een andere DSP tot in het dak toe vol hebt zitten. DSP-ruimte is zeer relatief. Jouw voorbeeld van nieuw te maken plug-ins is bijvoorbeeld al een grote DSP-verslinder. Een DiGiCo is een gesloten platform en daarom voorspelbaarder qua DSP-gebruik.


                      Vraag 3:
                      Als de tafel aanslaat, zullen er steeds meer 'plug-ins' geschreven gaan worden, zodat je ook dan je Manleys, Alvalons, Tube Techs, Focusrites en andere Hi-End pereferie thuis kunt laten. Verder zou ik op het eerste moment echt niet veel weten dat ik mee zou willen nemen als ik deze tafel voor mijn neus heb. Heb je hem zelf uberhaupt gezien?
                      Nee, maar ik gebruik wel eens galm in een mix.


                      Vraag 4:
                      Nee, je hebt de 'computer waar XLR-pluggen in zijn verwerkt' en je hebt de 'mengtafel waar een computer in zit om je te helpen'. Zonder verder te oordelen over goed en slecht moet je naar mijn mening de Yamaha-tafels in de eerste categorie plaatsen en de DiGiCo en Midas tafels in de tweede.

                      Het is dus in essentie een MENGTAFEL en géén computer !! Ze hopen er zelfs op dat hij op festivals ingezet zal/ kan gaan worden...

                      Daarbij is het verschil tussen een analoge en digitale tafel écht wel wat uitgebreider dan alleen wat extra on-board dynamics.

                      Cheers!
                      PM1D is centrale logica met control surface. DiGiCo is DSP in slof ingebouwd in control surface. DM2000 is alles samengebouwd, Midas ook meer a la DiGiCo, maar dan alles redundant.

                      Wat ik veel meer bedoel is: ga voorbij de gedachte van een mengtafel, maar ga denken aan controle-units. Desnoods in de vorm van een mengtafel. Maar een soort uitgebreide soundweb / media matirx, etc doos waarin je ieder ontwerp kunt bouwen en controleren. Je bent nu zo verschrikkelijk gebonden aan de gedachte van zo'n plank met knoppen en faders en heel hip een paar schermen. Ik zou als monitortech op theatertourtjes helemaal geen probleem hebben met alleen een laptop.

                      S.

                      Comment

                      • berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

                        #12
                        Galmpje zit erin hoor ;-) Een Klark galm van vóór mijn tijd... (dezelfde mensen vonden hem érg fijn), delaytje trouwens ook.

                        Ik zeg wel dat er plug-ins geschreven kunnen worden, maar ik weet om eerlijk te zijn niet of dit inderdaad op licentie-basis of zo gebeurd (min of meer open dus). Ik verwacht namelijk dat voorlopig alleen Klark zélf die plug-ins gaat maken... maar goed, daar weet ik verder niks van...

                        Op tourtjes, waar je steeds dezelfde setup gebruikt en je na verloop van tijd steeds minder hoeft te schuiven is een 'computer' misschien ook bruikbaar (ik zou het niet willen, maar dat terzijde). Maar in verreweg de meeste gevallen ben je het toch met me eens dat functionaliteit zo snel mogelijk aangeroepen moet kunnen worden... je staat te mixen, geen opstel te schrijven... alle tijd die je verdoet met het aanroepen van functies en het bladeren in menuutjes sta je niet te doen wat je moet doen...

                        Wat het DSP-gebruik: het ligt natuurlijk in de definitie van redundantie dat 'maximaal vermogen' dus geen 100% is, maar 50%, of 30%....
                        Op een gegeven moment kan het dus zijn dat je zoveel plug-ins bent aan het draaien, dat het systeem geen nieuwe meer toelaat (ik geloof dat er nu standaard 16 plug-ins geladen kunnen worden, maar houd me ten goede). Als je op dat moment dus méér plug-ins wilt draaien, moet je er een DSP-engine bij schroeven...

                        Trouwens, bij de XL-8 zitten de DSP modules ook in racks, niet in de tafel zélf. Tafel is alleen de control surface.

                        Adios!

                        p.s. Ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig wat er volgens jou dan revolutionair anders zou moeten aan een XL-4 of Harrie ?
                        Last edited by berolios; 13-04-06, 17:32.
                        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                        Comment

                        • aameijer
                          • Oct 2005
                          • 67

                          #13
                          Om te beginnen het belangrijkste. Klinkt de tafel? Dat kan ik niet bepalen voor een ander. Wat ik wel weet en heb ondervonden is dat de XL-8 klinkt als een XL4. De inputsectie is vergelijkbaar. Je kunt net als bij een XL4 extreem hard insturen zonder stress in het digitale circuit en dat is redelijk revolutionair.

                          Wat betreft de interne dynamics. Die zijn helemaal ok en je kunt kiezen uit 4 varianten. Met deze 4 varianten kun je feitelijk iedere dynamics maken die je zou willen.

                          Wat betreft crashen. Alles kan onderuit. Wat wel erg bijzonder is bij dit systeem is dat werkelijk alles redundant is. Bekabeling, voedingskabels, voedingsunits van iedere losse unit etc. etc. Het systeem bestaat in totaal uit 10 dsp's. 9 daarvan worden gebruikt en 1 is volledig spare en kan in een fractie van een seconde ingeschakeld worden (gebeurt zonder tussenkomst van de technicus). Daarnaast is het systeem nog prima te bedienen als er meerdere dsp's onderuit gaan. De kans daarop is niet onmogelijk maar wel erg onwaarschijnlijk. Uitgangspunt voor Midas is geweest dat het systeem net zo betrouwbaar moet zijn als bijv. een XL-4. De kans dat een analoge tafel helemaal uit valt is ook erg onwaarschijnlijk. Alles maar dan ook echt alles is minstens dubbel uitgevoerd en kan zonder tussenkomst overgenomen worden. Het enige wat het systeem meldt is dat het een probleem heeft opgelost en dat dit specifieke onderdeel aandacht vereist.


                          Er zullen geen externe plug-ins worden toegelaten omdat dit het systeem mogelijk instabiel maakt. Je weet nu eenmaal niet wat een dergelijke plugin aan stress veroorzaakt als er een fout in de plugin zit. Daarnaast moet het systeem 100% uitwisselbaar zijn en moet iedere technuet met behulp van een usb stick zijn show kunnen laden. Dat mag niet fout gaan omdat er een niet lekker werkende plugin is geladen. Waar ik niet zoveel van kan zeggen is de effecten die onder licensie toegepast zullen worden. Dat ze er komen is zeker en in alle redelijkheid zal niemand meer verzinnen om nog eigen effects mee te brengen. Mocht je dat graag willen dan kan dat natuurlijk altijd (je hebt tenslotte minimaal 32 auxen beschikbaar).

                          Wat betreft de laptopbediening. Mocht je echt vinden dat dit handig is dan kan dat. je kunt via een laptop de in en outputboxen bedienen vanaf iedere plaats in de keten.

                          Andere handige feature is dat je via een kvm switch de bediening van je laptop kunt overnemen op een van de schermen. Indien je bijv. smaart gebruikt dan sluit je de laptop aan op deze switch en je bedient smaart via de tafel. Briljant idee. Zelfde geldt voor een powerpoint. Mocht je een presentatie moeten starten dan zet je gewoon de laptop met de presentatie bij de buhne. Via de USB tunnel die in het netwerk zit sluit je een muis aan bij de tafel en je bedient de presentatie op afstand.

                          Enz. enz.

                          Comment

                          • aameijer
                            • Oct 2005
                            • 67

                            #14
                            Wat het DSP-gebruik: het ligt natuurlijk in de definitie van redundantie dat 'maximaal vermogen' dus geen 100% is, maar 50%, of 30%....
                            Op een gegeven moment kan het dus zijn dat je zoveel plug-ins bent aan het draaien, dat het systeem geen nieuwe meer toelaat (ik geloof dat er nu standaard 16 plug-ins geladen kunnen worden, maar houd me ten goede). Als je op dat moment dus méér plug-ins wilt draaien, moet je er een DSP-engine bij schroeven.
                            Je kunt nu inderdaad 16 effects gebruiken. Het aantal effects is niet echt afhankelijk van het aantal DSP's. Dat zijn standaard 10 en dat zal in principe ook zo blijven. Voor de aansturing van het hele systeem zijn in totaal 17 DSP's aanwezig die in uiterste noodzaak elkaar allemaal kunnen vervangen. 7x control surface en 10x extern. 1 Externe DSP kan in theorie het hele systeem aansturen. Als dat 100% is dan is de maximale capaciteit van het systeem met 10 DSP's dus minder dan 10%.

                            Comment

                            • aameijer
                              • Oct 2005
                              • 67

                              #15
                              Voor diegene die in de komende maanden meer wil weten van de Midas XL8 en het systeem graag wil leren bedienen komen er medio juni trainingen. Deze trainingen zijn vrij toegankelijk en gratis. Mocht je hier interesse voor hebben dan vind je op de betreffende sites adres informatie om je aan te melden.

                              Comment

                              Working...