Afstellen limiter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    Afstellen limiter

    hello peoples

    Gisteren las ik in de handleiding van de driverack PA hoe je volgens hun het beste je limiters afstelde. (laatste bladzijden).

    eerst en vooral zeggen zij dat je je mengpaneel nét niet moet laten clippen (met pink noise), om dan je versterker ook te gaan afregelen dat ie nét niet clipt (zonder boxen aan). Daarna ga je de limieter instellen.

    Je draait je versterker dan net iets meer open zodat ie weer clipt, en gaat je treshold aanpassen tot de versterker niet meer clipt.


    Hier had ik een paar bedenkingen mee:

    Als je je limiter op dat punt afstelt (uiteindelijk op een niveau waarop je console net niet clipt), heeft die dan nog nut? Want van het moment dat de limieter zal werken is je console aan het clippen en heeft die limieter dus geen effect meer.

    Ook ga je bij deze methode niet volledig beveiligd zijn tegen sabotage: DJs weten bijvoorbeeld maar al te goed de knoppen van je amps staan (die dus niet volledig openstaan), terwijl ze al wat meer vies zijn van een processor. (Ik kan het weten, ik ben DJ )

    En gaat het putn waarop een versterker clipt niet mee dalen met de impedantie die erop hangt? Dus als je een limieter afregelt zodat een versterker net niet clipt, en je hangt hem dan aan 4 ohm, dan is je amp toch allang aant clippen eer je limiter in actie schiet??

    Enfin, ik ben de draad effe kwijt: is mijn engels nu zo slecht, ben ik dingen door mekaar aant halen, of heeft een stagair bij dbx deze handleiding geschreven?

    Ohja: ik heb ooit ergens anders deze methode gelezen over het afstellen van een limiter: je haalt de last van je amp af, en biedt pink noise (of een sinus) aan op de ingang van je processor. Op de uitgang hang je een voltmeter met True RMS. je berekent tevens ook de maximum spanning dat je luidspreker mag hebben (300W RMS > 600W versterker; 8 ohm dus 69V < als voorbeeldje). dan ga je je gain van je amp opendraaien, en je treshold van je limiter bijregelen tot je voltmeter die meximum spanning (69 V dus) aanduidt.

    Wat denken jullie over deze methode?
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Zoals DBX het beschrijft regel je nu de limiter af voor personen die weten waar ze mee bezig zijn en een zekerheid achter de hand willen hebben.
    Wil je het afregelen voor een DJ die zonder supervisie van jou of iemand anders met verstand met die set aan de haal gaat zou ik een andere methode nemen.

    DJMixer helemaal open zetten, amps helemaal open zetten en dan met de limiter het geheel net onder clippen afstellen.

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Hmm ... die methode van RMS spanningen meten zou ik zo 1-2-3 niet aanhouden; zelfs niet met een goede True RMS meter op 1KHz.

      Een amp onbelast meten is, zoals je al aangaf, niet erg zinvol gezien de spanning inzakt naarmate de belastingsimpedantie lager wordt.
      Hoewel je met deze methode nooit te hoog kunt uitpakken is het niet erg betrouwbaar en kun je beter met dummy loads werken of gewoon zorgen dat je luidsprekersysteem meer vermogen aankan dan je amp kan leveren en de boel afregelen zoals JadJong beschreef (zonder vervorming van de mixer wel te verstaan)

      Succes !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

        #4
        Maar hoe zit het dan met het volume op het mengpaneel: volgens de manual van de driverack PA, en ik heb het zojuist nog ergens anders gelezen moet je mengpaneel nét niet in de clip gaan, je amp net wel in de clip, en ga je zo je limiter corrigeren dat je amp niet clipt.
        (ik heb het dan over de eerste methode, niet de fool-proof methode)

        In theorie zal je limit led van je processor dan nét eerder branden dan dat je console clipt, maar in de praktijk zal je console ook reeds behoorlijk gaan clippen als je de limit led's opmerkt. Kan je dan niet beter een (pakweg) 6tal dB onder het clippen blijven op de console, zodat je nog ruimte genoeg hebt om je limiter op te merken?

        (Ofcourse zal een ervaren techneut z'n console nauwelijks int rood laten gaan, maar als dit in de praktijk altijd het geval is had diezelfde techniet zijn limiters ook niet ingesteld )

        @Koen: je zegt dat de methode met de multimeter niet 1-2-3 aan te houden is. Stel nu dat ik mijn rek met versterker van 1200W ook wel eens op m'n 300W speakers wil gebruiken ipv steeds op de 600W (waarvoor ik hem gebouwd had), en ik maak hier presets voor in m'n processor, zodat de limiter en de gain in de processor automatisch goed staan en stukken vermijden. Hoe stel ik die limiter dan in? Als ik afga op de clipled's is het al een poosje te laat dacht ik Of is dit in zijn geheel gewoon een 'bad practice'?

        Alvast bedankt voor de reacties

        Comment

        • Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

          #5
          Volgens mij bedoelen ze je mixer net onder de 0dB zetten.
          Bij de meeste mixers (dj) kan je trouwens niet zien wanneer die clipt, tenzij met een scope.
          Een mixer die draait op +2dB is nog lang niet aan het clippen. Bij hoeveel dB de mixer clipt is afhankelijk de voedingsspanning van de opamps en dus ook van het merk. Een rodec clipt veel later dan een dateq bijv.

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            Nee ze hebben het wel werkelijk over het clippen zelf. Dat in het kader van uw dynamic range te maximaliseren. wat ik volledig snap trouwens. Alleen had ik dan wat onduidelijk ivm de limiter wel effectief zijn. Gelukkig heb ik in een 3de uitleg ergens op het internet (http://www.prosoundweb.com/studyhall...p.php?pdf=gain) gevonden dat je de tresshold van de limiter inderdaad wat lager moet zetten dan het clip-niveau, juist om die reden waar ik het over had.
            Maar dat dit allemaal nauwelijks van toepassing is op DJ toestanden besef ik ook. Daarvoor letten wij DJs niet genoeg op onze VU's. De uitleg van jadjong is volledig van toepassing hierop

            Enkel over wat te doen als je versterker véél te zwaar is voor je speakers, maar je hem toch wilt gebruiken op die speakers mbv een processor, daar ben ik nog nieuwsgierig achter

            Comment

            • Tofke78
              • Jan 2005
              • 504

              #7
              citaat:Geplaatst door Poelmans

              Nee ze hebben het wel werkelijk over het clippen zelf. Dat in het kader van uw dynamic range te maximaliseren. wat ik volledig snap trouwens. Alleen had ik dan wat onduidelijk ivm de limiter wel effectief zijn. Gelukkig heb ik in een 3de uitleg ergens op het internet (http://www.prosoundweb.com/studyhall...p.php?pdf=gain) gevonden dat je de tresshold van de limiter inderdaad wat lager moet zetten dan het clip-niveau, juist om die reden waar ik het over had.
              Maar dat dit allemaal nauwelijks van toepassing is op DJ toestanden besef ik ook. Daarvoor letten wij DJs niet genoeg op onze VU's. De uitleg van jadjong is volledig van toepassing hierop

              Enkel over wat te doen als je versterker véél te zwaar is voor je speakers, maar je hem toch wilt gebruiken op die speakers mbv een processor, daar ben ik nog nieuwsgierig achter
              Dit wil ik ook wel eens weten want ik denk dat ik in hetzelfde schuitje zit. Ik ben niet zeker, maar ik heb PL 4.0 versterkers op 700 AES Watt (8 ohm) speakers staan. Is de versterker dan te zwaar? Soms 1 speaker per kanaal (8 ohm) en soms 2 per kanaal (4 ohm).

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                das normaal goed zo: je versterker mag 1.5 tot 2 keer zo zwaar zijn als je speakers, dus zit je goed. (zie verhaaltje over crest factor). Zolang je dat goed limit dat de PL4 nooit zal clippen kan dit geen kwaad. Dus in dat geval kan je nog makkelijk met een dummyload op clipled's afgaan.

                Stel nu dat je een 300W 8 ohm speaker op diezelfde PL4 hangt: van dat setje heb je nog een paar boxen die je kan verhuren maar hun versterker is al weg, en je wil met een speciale preset de PL4 daar toch zonder risico kunnen ophangen. De limiter stel je dan niet meer af door naar de clipled's te kijken vermoed ik: want dan ben je al 3 keer de RMS waarde door die speaker aan het knallen, en dat wordt link... Hoe kan je je limiter afstellen zodat je de PL4 limiteert op 600W (8ohm), en zeker geen brokken maakt? Dat vroeg ik me nou net af

                Comment

                • Tofke78
                  • Jan 2005
                  • 504

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Poelmans

                  das normaal goed zo: je versterker mag 1.5 tot 2 keer zo zwaar zijn als je speakers, dus zit je goed. (zie verhaaltje over crest factor). Zolang je dat goed limit dat de PL4 nooit zal clippen kan dit geen kwaad. Dus in dat geval kan je nog makkelijk met een dummyload op clipled's afgaan.

                  Stel nu dat je een 300W 8 ohm speaker op diezelfde PL4 hangt: van dat setje heb je nog een paar boxen die je kan verhuren maar hun versterker is al weg, en je wil met een speciale preset de PL4 daar toch zonder risico kunnen ophangen. De limiter stel je dan niet meer af door naar de clipled's te kijken vermoed ik: want dan ben je al 3 keer de RMS waarde door die speaker aan het knallen, en dat wordt link... Hoe kan je je limiter afstellen zodat je de PL4 limiteert op 600W (8ohm), en zeker geen brokken maakt? Dat vroeg ik me nou net af
                  Bedankt voor de uitleg! :-) Op je laatste vraag weet ik helaas ook het antwoord niet. Hopelijk weet niemand anders het wel :-)

                  Bedankt!

                  Kristof

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Ik loop wat achter in de discussie

                    Ik ben idd ook van mening dat, zoals "Dikke Foaf" zegt, men met clippen van de mixer gewoon 0dBu bedoelen.
                    Bij een goede mixer heb je altijd nog een dB of 6 over totdat de tafel zelf tegen de voedingsrails aanhikt (bij Rodec ligt dat inderdaad tamelijk hoger !).

                    Enfin, 0dB op de mixer = max vermogen, daarop zou ik het logisch gezien afregelen.
                    Om amps en luidsprekersysteem te "matchen" kun je de uitgangsspanning van de amp onbelast meten, dan zit je nooit te hoog / onveilig.

                    Bij JBL hanteren ze dezelfde methode voor het inregelen van systeemprocessors / versterkers op hun luidsprekersystemen, dan enkel met dummy loads op de amps (zoals het hoort).

                    Dummy loads zijn echter prijzig (tenzij je een beetje creatief bent en niet voor de zuivere 4 Ohm gaat) en daarbij dien je een sinusgenerator en een goede true RMS multimeter te hebben die 1KHz+ kan meten.

                    Een zwaardere amp op een lichter LS systeem is wat tricky; je configureert (en gebruikt) je systeem op het maximum. Een praktische, maar niet de fraaiste, methode is om je limiter iets voor het over-excursie punt van je luidsprekers in te stellen (deze test is uiteraard niet zo bevorderlijk voor je drivers). De "afstand / headroom" die je met je limiter ot het absolute plafond instelt is afhankelijk van oa snelheid van je limiter.

                    Hmm ... uitleg is lastiger dan uitvoer ...

                    succes !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    Working...