DMX modding

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taxfree
    • May 2004
    • 21

    DMX modding

    Hoi,

    Misschien beetje vreemde vraag, maar bestaat er een apparaat waarmee je je DMX signaal kaan aanpassen? Iets met een DMX-in en een DMX-uit, waarmee je bijvoorbeeld (na je tafel dus) DMX waarden kan afronden, curves toepassen, minimale waarden toepassen (soort preheat), maximale waarden (limiters om bv levensduur lampen te vergroten (kan ook met master natuurlijk maar dan pak je meteen alle kanalen, of anders met gaffer tape maar da's niet zo precies)), of DMX signalen van het ene naar het andere kanaal kan kopiƫren? (dus de output van kanaal 4 ook op kanaal 12, 20, 28 zetten ofzo)

    Ik zoek dit om spots die op volledig willekeurige dimmers (en dus kanalen) zitten, toch met 1 schuif te bedienen vanaf een voordelige tafel. En ook wil ik op een kanaal een logaritmische curve zetten, en bijvoorbeeld kanaal 6 de omgekeerde output (255-x) van kanaal 5 te geven. Ook kan ik dan m'n tafel herprogrammeren qua kanalen.

    Als zoiets niet bestaat, ben ik namelijk genoodzaakt het zelf te maken, en daar moet ik dan wat tijd voor inplannen [8D]

    Grote groet,
    Michiel
  • LuxProDeo
    • Feb 2003
    • 245

    #2
    Beste Michiel,

    Ik durf te beweren dat je deze functies niet in een los apparaat gaat vinden, of wellicht in een hele chique DMX tester ofzo.

    Het zijn wel gangbare functies op de wat geavanceerdere tafels. Lichtcomputers van Compulite (meest gebruikte theatertafel in NL) kennen bijvoorbeeld allerlei instellingen (curves, etc.) op "dimmer niveau". Dit wil zeggen dat deze instellingen vervolgens van toepassing zijn op alle output van de computer.

    Jou laatste item, ("output van kanaal 4 ook op #, #, #") is ook op heel veel eenvoudige tafels te realiseren. Dit door middel van de Patch functie, die bepaalt welke kanalen (van een tafel / computer) corresponderen met welke dimmers (in het geval van conventioneel licht). In de meeste gevallen kan 1 kanaal gepatched worden naar meerdere dimmers. Op bedienings niveau blijft dit kanaal wel zichtbaar als 1 kanaal.

    Op tafels die niet meer voor elk kanaal een fader hebben (en sommige anderen) kun je overigens bijna altijd los van de patch ook "lijntjes" maken, een groep kanalen onder 1 fader zetten zeg maar.

    Maar goed, gezien jouw vraag zit je niet te wachten op het antwoord dat een Spark van ??.000 Euro dit zou kunnen. Waar je misschien wel eens naar kunt kijken is de LanBox LCX. Relatief gezien een erg betaalbaar apparaat, Nederlands product. De LCX is een computer gestuurde controller. Vergelijkbaar met de jou wel bekende Enttec Open USB DMX dongle, maar dan met alle processing in het apparaat zelf. De LCX heeft als enige Lanbox DMX IN en OUT en kan streamen van in naar uit. Er is zeer veel in te stellen qua curve, door middel van de bijgeleverde software. Minimale of maximale waarde, omgekeerde curve, oneindige softpatch, allemaal te doen. En volgens mij moet het zo te configureren zijn dat deze instellingen worden toegepast op inkomende info. (meer info: www.lanbox.com en de zoekmasjien van dit forum)

    LuxProDeo

    Comment

    • taxfree
      • May 2004
      • 21

      #3
      Dank je voor je complete antwoord! Ik zal zeker even kijken naar die Lanbox, ziet er interessant uit.

      Over twee weken ook maar even op Plasa rondkijken...

      Comment

      • miggel
        • Sep 2004
        • 2

        #4
        citaat:Geplaatst door taxfree

        Hoi,

        Misschien beetje vreemde vraag, maar bestaat er een apparaat waarmee je je DMX signaal kaan aanpassen? Iets met een DMX-in en een DMX-uit, waarmee je bijvoorbeeld (na je tafel dus) DMX waarden kan afronden, curves toepassen, minimale waarden toepassen (soort preheat), maximale waarden (limiters om bv levensduur lampen te vergroten (kan ook met master natuurlijk maar dan pak je meteen alle kanalen, of anders met gaffer tape maar da's niet zo precies)), of DMX signalen van het ene naar het andere kanaal kan kopiƫren? (dus de output van kanaal 4 ook op kanaal 12, 20, 28 zetten ofzo)

        Ik zoek dit om spots die op volledig willekeurige dimmers (en dus kanalen) zitten, toch met 1 schuif te bedienen vanaf een voordelige tafel. En ook wil ik op een kanaal een logaritmische curve zetten, en bijvoorbeeld kanaal 6 de omgekeerde output (255-x) van kanaal 5 te geven. Ook kan ik dan m'n tafel herprogrammeren qua kanalen.

        Als zoiets niet bestaat, ben ik namelijk genoodzaakt het zelf te maken, en daar moet ik dan wat tijd voor inplannen [8D]

        Grote groet,
        Michiel

        Comment

        • miggel
          • Sep 2004
          • 2

          #5
          Hoi,

          Een apparaat zoals je het beschrijft moet DMX-lezen, editten en een nieuwe dmx-code maken. Dat is afgezien van een uitgebreid geheugen ongeveer een hele lichttafel. De meeste lichttafels (ook goedkope) hebben een patch-funktie om verschillende al dan niet op elkaar volgende DMX-kanalen toe te wijzen aan een lichtkanaal in de computer. Ook kun je vaak de curves instellen.

          Mocht dat niet gaan dan is het apparaat dat je wil maken meer waard dan je lichtcomputer. Wat je misschien beter kan doen is een goedkope lichtcomputer zoeken die die functies wel heeft.

          Zo zou je ook een lanbox lc zonder dmx-in kunnen gebruiken als lichtcomputer. Deze heeft wel alle mogelijke patch en curve-functies en kost nog minder dan een met dmx-in. De vorige generatie lanbox was in ieder geval in de aanbieding. Check even op www.cds.nl. Met zo'n oude lanbox en een oude apple-computer (kost ook weinig op bv. www.tweedehandsmac.nl) voor de besturing kom je een heel eind in verhouding tot een veel duurdere lichtcomputer. Groot nadeel is dat er geen schuiven op zitten zodat je alles moet aanklikken op je scherm en dan instellen met een virtuele schuif. Vanwege het phonenet communicatie-protocol tussen apple en lanbox gaat dit traag en schokkerig, wat de lanbox ongeschikt maakt voor live schuiven. Uiteraard kun je wel goed geprogrammeerd faden.

          Een andere goedkope optie is de lichttafel die behringer tegenwoordig op de markt brengt (ik dacht www.behringer.com of .de oid) Deze lijkt qua funkties en layout erg op de MA-lightcommander 24/2 en het zou me niets verbazen als het daar een kloon van is. Deze MA heeft een curve-menu en een patch-functie, ik denk dat de behringer dat ook heeft.

          Groeten

          Miggel

          Comment

          • MJ
            • Mar 2004
            • 140

            #6
            yep die lanbox is een prima oplossing

            doe geen oude want die heeft geen dmx in en uit samen

            check ook even max/msp van http://www.cycling74.com
            dit is een hoge object georienteerde programmeertaaal die snel te leren is
            hier meer kun die landbox simpel mee uitlezen en aansturen

            Comment

            • LuxProDeo
              • Feb 2003
              • 245

              #7
              Hoi Miggel,

              Ben jij misschien toevallig "de Miggel", van Flashlight?

              groet,

              LuxProDeo

              Comment

              Working...