Besturing licht Discotheek

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • movinghead
    • Aug 2001
    • 559

    Besturing licht Discotheek

    Heren technici…

    Ik heb heel wat verschillende topics doorlopen om er achter te komen wat een goede lichttafel(s) / computer / controller(s) zou zijn in een discotheek. Ik vraag me gewoon af wat het zou kosten als de huidige tafel eruit ging en een compleet ander besturingssysteem er weer in. Ik heb hier niet echt een antwoord op kunnen vinden.
    Ik zou graag willen weten van andere personen op dit forum wat hun ervaringen zijn met bepaalde tafels. Er staan wel veel topics over lichttafels tussen. Maar niet impliciet voor discotheken.
    Let wel: het gaat daarbij alleen om de besturing. Dus niet om dimmers en dergelijke. En deze besturing hoeft in principe alleen maar een DMX uitgang(en) te hebben. Het mogen er ook meerdere zijn, als je bijvoorbeeld een lichttafel, een rookmachinecontroller en een stroboscoopcontroller hebt.
    Ik weet dat de status cue, diamond pearl en de wholehog mooie tafels zijn voor touring maar ook voor discotheken? Waar je snel overal bij moet kunnen en dat je niet altijd vooraf weet wat voor muziek er gaat komen, en tevens dat er veel wisselingen van lichtbeeld zijn. Dit niet zozeer met R&B maar wel met bijvoorbeeld trance muziek. Dit zijn een beetje de eisen die ik eraan stel.
    Het volgende zou ik er dan mee aan moeten kunnen sturen:

    ______________________________DMX kanalen___totaal DMX kanalen
    4 Clay Paky Golden scan 2 __________12_____________48____________
    8 Clay Paky miniscan HPE ____________7_____________56____________
    4 Clay Paky Stage Light 300 MH______10_____________40____________
    5 Movitech SL250 MH ______________16_____________80____________
    5 Movitech WL250 MH______________16_____________80____________
    120 Par 56 en Par 64 _______________1____________120____________
    1 Hungaroflash Quasar ______________2______________2____________
    1 Strobe met scroller _______________3______________3____________
    1 MDG MAX 5000___________________2______________2___________ _
    1 spiegelbol_______________________1______________1_ ___________
    1 lift voor spiegelbo ________________1______________1____________
    4 x schaarliften____________________1______________4__ __________
    __________________________________________________ ___________
    Totaal DMX kanalen_______________________________437_________ __
    __________________________________________________ ___________

    Ik weet niet of dit schemaatje nodig is maar ik vermeld het toch maar even.
    De kosten van jullie adviezen besturing reken ik zelf wel uit. Het gaat me er voornamelijk om wat voor besturing en waarom. Tja…. En kom niet met tafels aan van een ton, dat heeft natuurlijk geen zin. Maar meer een “passende” tafel.

    Mag ik zeggen…… leef je uit?


    <center>----------In het theater willen we leven zien, in het leven theater----------</center>
    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]
  • CyberNBD
    • Aug 2000
    • 1318

    #2
    Kijk eens naar de martin case tafels, niet dat ik zo een grote fan van martin ben, maar die dingen kom je hier best vaak tegen in grote discotheken. Case Pro 1 of 1+ moet volstaan lijkt me, kan je standaard 512 kanalen mee uitsturen, maar kan evt uitgebreid worden tot 1536 (pro 1) of 2048 (pro 1+) kanalen.

    Greetzzz,
    Tom
    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

    Comment

    • FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

      #3
      of een ultralite missioncontrol vx 2...

      Maar wij hebben LEM, bezoek de site
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

      Comment

      • LJ Gerrit
        • Apr 2002
        • 479

        #4
        Beste Movinghead,

        Ik ben het met Tom eens, de Martin Case Pro1 is op dit moment de meest gebruiksvriendelijke en stabielste tafel. Wel moet ik toegeven dat een kleine cursus op deze tafel raadzaam is.

        Verder kan ik je vermelden dat ik in zeer grote discotheek werk met een Avolite Saphire 2000 in combinatie met Lightjockey.
        Lightjockey gebruik ik om de bar- en wandverlichting te bedienen. De avolites Saphire 2000 puur voor de overige intelligente en convesionele verlichting.
        Er wordt wel eens opgemerkt dat een Avolites wel eens wil crashen. Ik heb hier geen ervaring mee, ik werk al 8 jaar met een Avo maar nog geen crash mee gemaakt. Volgens Shahid van Avolites licht het aan het slechte programmeren van de heren oparators.

        Dusssss Movinghead, een Martin Case Pro1 is een perfect tafel voor een goede prijs. Adviesprijs....EU 7.925,- bruto excl. BTW

        ------------------------------------------------
        Without colour, there is no perception
        ------------------------------------------------
        MvG

        Gerrit Schottert
        Controllux

        Comment

        • Sonicsound
          • Mar 2002
          • 13

          #5
          Hallo,

          Ik sluit mij helemaal aan bij Tom en Gerrit. De Martin case 1+ is een hele fijne tafel voor club toepassingen. het is Inderdaad wel aan te raden om een korte cursus te volgen alvorens met deze tafel te gaan werken. Dan haal je er ook het beste uit. Ik heb enkele keren met deze tafel gewerkt en hij is me prima bevallen. Als je wat ruimer bij kas zit kun je ook een AVO Pearl 2000 nemen. Ook een fijn tafeltje.

          Groeten,

          Stephan

          Comment

          • Dave C
            • Apr 2001
            • 76

            #6
            ik doe niks anders als belichting in discotheken/partys en tmeeste dat ik tegenkom is case pro1+ of lightjockey sturing met dmx-in. Persoonlijk grote case fan, ideaal voor discogebruik (met wing dan wel te verstaan). Lightjockey is ook nie slecht op voorwaarde dat er een deftige dmx tafel aanhangt met genoeg fadertjes/flashbuttons + dubbel scherm. Tgeen ge hier in belgie ook al wel tegenkomt is de enigma, deze vindt ik persoonlijk minder, heeft wel fijne audiotrigger.

            Greetz

            Comment

            • Grandma
              • Aug 2001
              • 8

              #7
              Ik beveel een scancommander van MA aan.
              Ik doe al jaren discolicht met deze tafel. Je kunt super snel reageren op de muziek (niet met de muis maar met 10 vingers tegelijk)robuust (Als er een glas cola in verdwijnt draait het gewoon door)
              super stabiel(software-crashes bestaan "niet").

              En als je denkt dat je maar 16 scans kunt aansturen vergis je je behoorlijk. Je kunt namelijk 512 kanalen aansturen, je zult alleen sommige fucties onder een andere noemer moeten plaatsen. Bijvoorbeeld=&gt; in het focus menu van een martin roboscan 518 stuur je een dimmer aan. In het RGB menu bepaal je de kleur van je blinder enz.
              Een beetje handigheid in het otwerpen van en indeling is wel vereist.
              Maar dat is eenmalig.

              Verder kun je er alle denkbare input bronnen aanknopen.
              Alles kan gesaved worden op flashcards van 256kb (ruimte genoeg voor 4 volgeprogrammeerde scancommanders icl 16 userscans). en kan als bestand via een seriele cardreader op de computer worden bewaard als een bestand.

              Cunclusie..

              Een scancommander is een creative licht-tafel voor live show's.

              Choose wishly...


              Iedereen weet het beter, WIJ DOEN HET BETER.

              Comment

              • Destroyer
                • Apr 2002
                • 87

                #8
                Heb zelf een slechte ervaring met de scancommander. Een hoop werk om 'm goed te programmeren en maakt snel kleine fouten in je programmeerbank. En snel... Vind zelf van niet. Vooral als er veel op zit moet je toch gaan switchen van banken en je hebt weinig faders.
                Ik zou toch voor de pearl of sapphire 2000 gaan, werkt snel, een hoop mogelijkheden en een goede shape generator. Is toch belangrijk in een disco.

                Comment

                • Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

                  #9
                  Ik zou met een dergelijke set het liefst een Hog2 gebruiken, maar omdat die (met wing) alweer in de buurt van een ton komt valt die misschien af. Ik vind het in ieder geval wel het meest overzichtelijk werken. Bijvoorbeeld omdat je niet hoeft te werken met allemaal verschillende banken voor de presets, alle dimmers en fixtures hebben namelijk een nummer, en je kan gebruik maken van je groepenscherm.

                  Verder een hele mooie effects engine, uitgebreidere opties voor je chases enzovoorts.

                  Drie keer zo goedkoop: Een Avo Pearl 2000. Je moet, zeker met zoveel dimmerkanalen, werken met meerdere preset pagina's. Minder handig programmeren, maar waarschijnlijk went het wel. Jammer dat je ook maar 15 preset-faders hebt, als je een schuif eenmaal open hebt staan kan je 'm immers nergens anders meer voor gebruiken. Kortom, allemaal net iets minder dan de hog, maar een goede LJ moet er nog steeds wat moois mee kunnen maken. Wel een geschikte tafel dus.

                  Succes en de groeten!

                  Robert


                  P.s&gt; Waarom heb je maar 1 lamp per dimmerkanaal? Ik zou denk ik maar 60 dimmers kopen voor 120 parren.

                  May the source be with you

                  Comment

                  • JeroentjE
                    • Oct 2000
                    • 197

                    #10
                    Een scancommander is in deze configuratie gewoon not-done. 16 scans zijn snel toegankelijk, maar kroepoeken met user-scan menuutjes of pan inverteren op de scan of met weet ik veel wat voor truukjes gaan pielen is allemaal van dat net-niet werk.

                    En ja, software crashes bestaan wel, ook MA heb ik vaak genoeg op z'n eind gehad.

                    Ik denk dat een pearl mijn voorkeur krijgt, zou je eventueel externe lichtnichten krijgen enzo; iedereen kent die bak, en in een dixo staat ie wel zo veilig, kan je over 5 jaar nog een mooie cent voor vangen.

                    Een wholehog lijk me een beetje TE, maar ik weet al lang dat Robert gewoon een ontiegelijk verwend jong is (hehe). Ben er sinds een tijdje ook mee aan de haal en je krijgt er gewoon een stijve piemel van, da's waar.

                    Dan denk ik dat het kiezen wordt tussen een Pearl of een Case?

                    Handoek,

                    JeroentjE

                    Vliegen is de meest milieuvervuilende manier van reizen.
                    Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                    Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                    Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

                    Comment

                    • movinghead
                      • Aug 2001
                      • 559

                      #11
                      We hebben op dit moment de Enigma van ALS... Ik vind dit geen optimale tafel. Onder andere omdat je gebonden bent aan groepen (de mensen die de fael kennen weten wat ik bedoel). Ik werk zelf ook in een theater en daar werk ik regelamtig met MA... en ik heb ook wel wat met de avolites dimond 3 gespeelt... Maar dat vind ik toch betere tafels...
                      De Enigma is speciaal gebouwt voor discotheken werk. Zijn er meer mensen met kennis over deze tafel? Mail me dan... misschien kunnne we wat van elkaar leren... Ik moet namelijk steeds weer wennen aan die Enigma... en misschien zijn er mensen die deze problemen uit de weg kunnen ruimen...

                      Bedankt voor de verdere reacties... ik kom dus op een avolites pearl of een case uit... Dan denk ik dat ik voor de Martin case 1+ zou gaan... Ik zal eens wat duidelijke informatie opzoeken over dat ding...

                      Gegroet...

                      <center>----------In het theater willen we leven zien, in het leven theater----------</center>
                      [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                      Comment

                      • jo vaes
                        • Jul 2002
                        • 221

                        #12
                        ik werk reeds 4 jaar met de case en heb er al zowat alles mee gedaan, van optredens, tot modeshows, tot megafuiven, discotheken, concerten, bedrijfsfeesten, enz...
                        Men moet gewoon op voorrand weten wat men wil. Dan kan men hiermee in de programmatie rekening houden en daarom vind ik de case DE ideale tafel, deze tafel kan men aan zijn eigen eisen aanpassen.
                        Ik ben echt benieuwd wat de maxxyz gaat brengen !

                        Jo Vaes - DWR sound and light - belgium
                        Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

                        Comment

                        • Peter Vanhove
                          • Jun 2002
                          • 347

                          #13
                          Er is een gloednieuwe tafel op de markt, de EVO van ENTTEC http://www.enttec.com
                          Deze tafel is een eenvoudiger versie van een Wholehog, met ongeveer dezelfde manier om te programmeren. Heeft moving faders, ethernet, touch screen, floppy drive, shape generator op ALLE kanalen enz... Prettig geprijsd ook, zal zo'n 6000 Euro gaan kosten ex BTW.

                          Peter

                          Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                          Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                          Comment

                          • Tiemen
                            • Dec 2001
                            • 944

                            #14
                            Hèhè, grappig, een tafel van € 6000 die vergeleken wordt met een wholehog. Misschien zou het interessant zijn om eens te vertellen waarop de vergelijking met de hog-software gebaseerd is? Op de foto's van de EVO ziet het er speelgoed uit, en om € 6000 prijzig te noemen:dan zou ik ook niet meer dan speelgoed verwachten!

                            Tiemen

                            Comment

                            • jo vaes
                              • Jul 2002
                              • 221

                              #15
                              Is dat een tafel ?? Dat lijkt meer op een uitgebouwde gameboy.

                              Jo Vaes - DWR sound and light - belgium
                              Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

                              Comment

                              Working...