Beperking opleggen voor voorprogramma

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

    Beperking opleggen voor voorprogramma

    Af en toe komt er een lichtman/vrouw bij ons die van mij verlangt dat ik bepaalde elementen (bijvoorbeeld floorspots) niet gebruik bij het voorprogramma. Ik heb daar moeite mee. Als het contractueel is vastgelegd ga ik erin mee, maar anders niet. Ik vind dat het voorprogramma verdient wat ik uit onze eigen lichtset kan halen. (het is natuurlijk anders als een band eigen licht meeneemt) Het feit dat een band een eigen lichttech meeneemt zou toch al voordeel genoeg moeten zijn? Waarom wordt het voorprogramma het niet gegunt? Ik vind het meer een reactie op eigen onvermogen dan een goed onderbouwd priciepe: als je goed reageerd op de muziek doe je het sowieso beter dan iemand die de muziek niet kent. En als band zijnde zorg je er toch gewoon voor dat het voorprogramma je niet wegspeelt door gewoon goed te spelen?

    Hoe denken jullie hierover?
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

    #2
    Tja ik moest er ook vaak mee leren leven bij de band waar ik mee ga.
    Floors mochten idd vaak neit gebruik worden en vaak ook het bewegende licht niet, strobo's, LED...

    Daarnaast wil je ook een opbouw in je show, niet dat de voorgaande lichttech dan al alles uit de kast heeft gehaald.
    Dan ben je helaas maar voorprogramma...

    Ik vind het nooit zo'n probleem om me aan te passen, als het maar vriendelijk word gevraagd
    En dan ben ik de persoon die vaak het voorprogramma doet/deed
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

    Comment

    • Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

      #3
      Gelukkig nog niet al te vaak tegengekomen, maar als men het inderdaad vriendelijk vraagt en ze redelijk blijven heb ik er geen probleem mee.

      Wat ik wel al vaker heb gehad is dat de hoofdact wat extra spullen bij had en een filtertje wou versteken, zolang dat niet te moeilijk wordt heb ik daar geen probleem bij.

      Met een vriendelijk woord kom je nog altijd het verst volgens mij.
      Hold on a second, relax and listen...

      Comment

      • keenoncoolstuff
        • May 2003
        • 695

        #4
        Originally posted by mhsounds
        Tja ik moest er ook vaak mee leren leven bij de band waar ik mee ga.
        Volgens mij gaat Svartrose niet als lichtman met een band mee, maar is hij als lichttech voor de verhuurder aanwezig.
        ik denk dat het in die situatie ervan afhangt WIE de set heeft gehuurd, dus wie de opdrachtgever is.
        Als de set gehuurd wordt door de hoofdact denk ik dat zij best mogen vragen om het bij het voorprogramma allemaal wat simpeler te houden.
        Mocht de organisatie de huurder zijn, zou ik de lichttech van het hoofdprogramma toch écht daarheen verwijzen. En als vervolgens de organisatie jou de opdracht geeft om de helft uit te laten: so be it.
        Het enige wat je dan nog kunt doen is argumenteren met het feit dat zij de COMPLETE set gehuurd hebben, voor beide bands, en het zonde zou zijn om hem dan maar half te gebruiken.

        Groet, Rob.
        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

        Comment

        • mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

          #5
          Ik had sterk het gevoel dat het hier om een poppodium (of vergelijkbaar) gaat.

          En vanaf mijn kant de ervaring vanuit een tech die meereist,
          en dingen niet mag gebruiken voor de band die hij zo goed mogelijk wil uitlichten elk concert weer!
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

          Comment

          • Svartrose
            • Apr 2008
            • 229

            #6
            Ik werk inderdaad voor een poppodium. De set is van ons zaaltje. Bedankt voor jullie bijdragen tot nu toe! Graag nog meer

            edit:

            Het 'argument' dat ik steeds hoor is dat "het normaal" is dat het zo gaat. Daar kan heel weinig mee omdat mijn ervaring niet zo is. Hebben jullie het idee dat het normaal is?
            Last edited by Svartrose; 14-12-09, 10:30.

            Comment

            • JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

              #7
              Originally posted by Svartrose
              Het 'argument' dat ik steeds hoor is dat "het normaal" is dat het zo gaat. Daar kan heel weinig mee omdat mijn ervaring niet zo is. Hebben jullie het idee dat het normaal is?
              Tuurlijk is dat "normaal". Tenzij je lichtman van de categorie "knallen met die ballen" bent die niet denkt over opbouw van de show, beleving van het publiek, etcetera.

              Hoe wil je het voorprogramma anders scheiden van de hoofdact? Hoe wil je die hoofdact laten "knallen" als het voorprogramma al de complete show heeft uitgepakt?

              Voorgerecht is toch ook niet 2x zo groot en speciaal als het hoofdgerecht?!
              Creating shows beyond Imagination

              Comment

              • Svartrose
                • Apr 2008
                • 229

                #8
                Originally posted by JeroenVDV
                Tuurlijk is dat "normaal". Tenzij je lichtman van de categorie "knallen met die ballen" bent die niet denkt over opbouw van de show, beleving van het publiek, etcetera.

                Hoe wil je het voorprogramma anders scheiden van de hoofdact? Hoe wil je die hoofdact laten "knallen" als het voorprogramma al de complete show heeft uitgepakt?

                Voorgerecht is toch ook niet 2x zo groot en speciaal als het hoofdgerecht?!
                Uiteraard denk ik na over opbouw en beleving. Maar niet ten koste van een band die recht heeft op wat we kunnen bieden. De scheiding moet hem wat mij betreft zitten in de kwaliteit van de muziek, geluid en de lichtshow op zich. Als je het daarmee als hoofdact niet denk te kunnen redden, leg dan contratueel vast dat je het voorprogramma wilt beperken of neem je eigen spullen mee.
                Last edited by Svartrose; 14-12-09, 11:08.

                Comment

                • Hit the lights
                  • Nov 2009
                  • 28

                  #9
                  Overleg is 'key' in deze. Het gaat er uiteindelijk om dat iedereen (zover mogelijk) tevreden is.

                  Wij komen zelf regelmatig als voorprogramma en dan heb ik het nodige extra bij me.
                  Altijd even overleg met de lichttechnicus van de hoofdact en zelden of nooit een probleem mee gehad. Er zijn uitzonderingen...

                  Comment

                  • Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

                    #10
                    Vandaag hebben de vaste medewerkers het met elkaar besproken. (ben zelf vrijwilliger) Unaniem waren ze het met me eens. Nu is het van onze kant uit in ieder geval duidelijk. In goed overleg kan er natuurlijk van regeltjes af worden geweken...

                    Door discussiëren kan geen kwaad

                    Comment

                    • ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

                      #11
                      Het is toch zeker wel gebruikelijk dat in het voorprogramma niet alle registers worden opengetrokken?

                      Met een set kan je maar tot op zekere hoogte met nieuwe plaatjes komen.
                      Wanneer alles in het voorprogramma al de revue heeft gepasseerd dan lijkt het me enorm moeilijk om de hoofdact nog iets unieks te bieden.

                      De supportact wordt nooit in het donker gezet, maar dik uitpakken gebeurt niet, lijkt me niet een afspraak van personeel maar van het management wat de acts boekt.

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        het kan ook andersom.

                        Wij laten altijd karaokeacts, als ze willen, gratis inprikken.

                        Als deze daar gebruik van maken dan zetten we ze ook niet in het donker.
                        Maar qua volume en lichtshow gaan dan niet alle registers open. Als ze dat willen moet er toch echt wel meebetaald worden aan de setup.

                        Hij die betaald bepaald.

                        Dat geeft soms bij de technici van de "bekende naam" artiesten wel wrijving. Maar gezeik van inprikkers krijg je toch wel dus dat boeit me al lang niet meer.

                        Het zou mooi zijn dat je als band alles regelt en betaald, en dat de andere acts daar dan de show mee mogen stelen. Iedereen even hard. En de speciaaltjes in de lichtshow voor de sjouwende band.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        • RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

                          #13
                          Zolang het 'hoofdprogramma' zijn eigen lichtspulletjes bij zich heeft heb ik daar geen moeite mee. Het wordt anders als hij/zij gaat bepalen wat wij wel of niet mogen gebruiken voor het voorprogramma. Bij ons in het poppodium maken wij geen onderscheid tussen de acts, tenzij het contractueel is vastgelegd.
                          En dat doen we ook niet m.b.t. het geluid.
                          Heerlijk die stilte

                          Comment

                          • mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

                            #14
                            Licht begrijp ik als je daar rustig mee doet, maar ik vind het zo (&*^#$%(*&$% als we opzettelijk het geluid gaan verneuken!
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              opzettelijk het geluid verneuken heb ik nooit van gehoord.
                              Maar bij mij is het wel de stelregel dat als ik de PA betaal dat de inprikker niet HARDER en niet met meer bas in de zaal aangaat dan onze band.

                              harder zal namelijk altijd indrukwekkender klinken. En als je een keer na een DJ of karaokezanger hebt gestaan die met de bas vol open op 110dB een hal uurtje heeft staan "handjes in de lucht" roepen. Bij voorkeur gaat het BPM dan ook naar 160. Dan weet je dat het als band daarna gewoon niet fijn is om op 96dB je derde set te startten.

                              De inprikker krijgt dus alle medewerking, maar geen vrije hand. Dat gebeurt gewoon niet anders ligt mijn geluidsbedrijf er uit. En dat weten ze! Wij spelen op een dB limiet+eq instelling en inprikkers dus ook. Punt! DJ's die in het rood gaan, gaat de masterschuif van naar een kwart. Het drumstel blijft staan. Er wordt op twee kanalen ingeprikt en niet over onze spullen gespeelt. Onze microfoons zijn schoon en niet voor luie gastzangers. Handdoeken en drank worden niet op onze instrumenten gelegd. en ga zo maar door.

                              Deze regel heeft al veel ruzie als "tegenwerking" geklokt. En ik heb er dikke poep aan. De artiesten die schelden gaan toch al niet sociaal om met het verloop van een avond. (zie het topic daarover)
                              Last edited by showband; 17-12-09, 11:15.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...