Scan Gobowiel afstellen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

    Scan Gobowiel afstellen

    Beste lichtkenners,

    Ik heb het volgende vraagje.

    Bij een aantal nieuwe scans die ik heb merk ik dat het gobowiel niet helemaal perfect op de as zit. Het gevolg is dat je een randje ziet bij sommige figuurtjes, terwijl dit niet helemaal hoeft (als alles goed zit).

    Ik kan het Gobo-wiel losdraaien dmv 2 inbusboutjes die het wiel op de as vastzetten.

    Aangezien het om millimeters gaat weet ik even niet de beste methode.
    Het handigste om te zien of alles goed gaat is om de lamp aan te laten staan en met een lamp onder spanning te werken. Veilig is natuurlijk weer een ander verhaal.

    Ik kan ook de scan iedere keer uitzetten, maar dat gaat ten koste van de levensduur van de dure gasontlandingslamp.

    Op de gok proberen om alles goed te krijgen lukte me niet (misschien ook omdat ik niet zo handig ben).

    Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste voor elkaar kan krijgen?

    Ik zit er al aan te denken om de scan via DMX in een bepaalde positie te zetten zodat ik kan zien hoe scherp & sterk het licht door de gobo komt.
    Als alles goed staat kan ik dan de inbusboutjes aandraaien en dan zou het zo perfect moeten zijn.
    Wellicht zijn er ook methoden om te kijken naar de 2 uitersten en dan terug te meten tot het 'eindpunt' (daar waar het wiel in de uiterste stand niet meer verder kan).

    Alvast bedankt voor alle tips!
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    bedoel je met die rand dat je plaatje een beetje onscherp is? zoja:
    in geavanceerdere modellen wordt dit probleem opgelost door een focus.
    Want deze onduidelijkheid verandert per afstand. Nu weet ik niet of dit je probleem is aangezien ik niet echt begrijp wat je met dat "randje" bedoelt.
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • jakobjan
      • Jul 2002
      • 599

      #3
      Ik zou de scan toch uit zetten, zo'n gasontladingslamp werkt sneller dan een bruiningslamp van een hoogtezon.. dus in een paar tellen doet je bekkie lekker pijn als je te dicht bij de lamp in de buurt komt

      Ik spreek uit ervaring bij het afstellen en testen van een msd lamp in een martin scan.

      Het idd de focus kunnen zijn, of een valse reflectie van het gobo
      Jakob-Jan
      Lightjockey Beta tester
      Freelance Licht tekkie

      Comment

      • relax
        • Aug 2007
        • 106

        #4
        Sorry voor de onduidelijkheid.


        Scherpte is goed (focus), maar de opening van het figuurtje moet in het midden voor de opening komen van waar het licht van de lamp doorheen schijnt.

        Als deze niet precies in het midden zit, dan houd je aan 1 kant een randje waar minder of geen licht komt. Hierdoor krijg je ook onscherpte en de figuurtjes zijn dan ook niet af (driehoek mist een hoekje, bolletjes zijn niet allemaal rond).

        Als ik er een soort tekening van moet maken:

        Door het rondje komt het licht van de lamp.
        De haakjes zijn de openingen van de figuurtjes.
        Als de scan nu zelf een volgend figuurtje kiest, dan komt deze zoals hieronder (en dus niet goed gecentreeerd)

        ........( ).......
        .....( )..( ).....
        ...( )......( )...
        .....( )..( ).....
        .......(0 )......

        ( o ) moet het dus zijn ipv (o )
        Mijn tekenkunsten zijn niet zo super ;-)

        Het wieltje met al die figuurtjes draait rond en hoort te stoppen precies midden voor de opening. Als het wieltje met die figuurtjes niet precies in het midden stopt moet je het gehele plaatje om de as iets verdraaien.

        Er is maar zeer beperkte ruimte en ik heb nergens aanknopingspunten om te zien of alles er recht voor zit, behalve als het licht aan staat.

        Het gaat overigens om een aantal goedkopere scans (iRocks 7S) waar ik dit wil corrigeren.


        Bedankt voor alle hulp!
        Last edited by relax; 14-11-09, 18:08.

        Comment

        • mustang1
          • Sep 2006
          • 94

          #5
          welke scan praten we over?????????????????????????????????????????
          Mooi spul, he?

          Comment

          • Gerrit Hurkens
            • Dec 2000
            • 252

            #6
            Je kunt stellen wat je wilt, maar dat heeft geen effect. Dat komt door het volgende:

            Alle "intelligente" lichteffecten, waaronder ook jouw scan, maken voor kleuren- en gobowielen gebruik van stappenmotors. De stappenmotor zorgt er voor dat het wiel kan stoppen bij een bepaald aantal stappen. De controller ic in de spot zorgt er voor dat het wiel een x aantal stappen draait in een bepaalde richting om naar de volgende gobo tegaan. De stappenmotor zelf heeft echter geen circuit die bijhoudt hoeveel stappen er zijn gezet. Hoe weet een scan welke positie het wiel in moet nemen?
            Tijdens de reset! Tijdens de reset gaan alle motorfuncties naar hun beginpositie. Sommige motoren blijven een bepaalde richting op draaien totdat ze tegen een stoppunt komen. Dit is bij spiegelscans te zien aan het schokken van de spiegel bij de uitersten.
            Sommige gobo en kleurenwielen zijn ook niet doorlopend en hebben ook een stoppunt van waar ze weer terugdraaien.
            De meeste gobowielen en kleurenwielen zijn echter doorlopend, zodat ze bv een continuous gobo scroll kunnen doen (of de meest bekende colorscroll).
            Deze wielen resetten doordat er een klein magneetje op, of een gaatje in, of soms wel een verdikking op het wiel zit dat een sensor of schakelaar triggert. Het wiel stopt daar en de scan weet dat hij vanuit die positie een x aantal stappen moet doen om bij gobo x, of kleur y te komen.

            Zou je nu het gobowiel verdraaien, dan loopt het waarschijnlijk toch weer verkeerd na een reset. De beginpositie is immers altijd hetzelfde.

            De meest voorkomende fout is dat de shutter iets voor de gobo komt. Probeer de functies eens te doen zonder de lichttafel, maar direct op de spot zelf te bedienen.
            Soms komt het ook voor dat de as van het wiel niet goed vast zit zodat het wiel doorslipt.
            Misschien is de spot zelf wel niet helemaal goed (software update??)

            Aangezien je zegt dat het nieuwe scans zijn: terug naar waar ze vandaan komen en reparatie en/of vervangen vereisen.

            Succes!
            \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

            Comment

            • relax
              • Aug 2007
              • 106

              #7
              De Scan is een iRock 7S (aantal stuks).

              Comment

              • Felix
                • Dec 2009
                • 6

                #8
                misschien begrijp ik het verkeerd maar als je gobo's maar aan 1 kant onscherp zijn zou ik kijken of je gobowiel wel helemaal recht zit. Dit zou je heel simpel kunnen doen door te kijken of de onscherpte bij gobo rotatie aan de zelfde kant van de bundel blijft. Ook zou ik zorgen dat je zeker bent dat het probleem zich niet bij de bundel zonder gobo voordoet. Dan zou het probleem dus ergens anders liggen. Ik zou je hoe dan ook niet aan raden om je as te buigen.

                Comment

                • relax
                  • Aug 2007
                  • 106

                  #9
                  Ik heb reeds erg voorzichtig de scan 1 keer open gehad met de lamp aan om te zien wat een oplossing was.

                  De onscherpte was PERFECT op te lossen door het wieltje een fractie te verdraaien. Natuurlijk heb ik dit NA de initiele calibratie gedaan, dus is mijn verhaal nog niet kloppend... daar kan ook het probleem in zitten.
                  De onscherpte was ook bij de open gobo, het probleem is dat iedere gobo net niet recht voor de bundel zit (dus na de initiele calibratie klopt het eigenlijk al niet).

                  Het verhaal wat ik eerder heb gelezen van Gerrit is dan precies het probleem. Hoe ga ik dit oplossen zonder dat de gewijzigde waarde weer teniet wordt gedaan door de reset...

                  Het wiel zit vast met 2 inbusjes op de as, en ik heb nu een lange inbusschroevendraaier waarmee ik wat beter voorzichtig een wijziging kan maken op de stand van de as.

                  Het asje dat ik eventueel iets wilde verbuigen was (natuurlijk) niet het asje van het wiel, maar een pennetje waar het 'aanslagpunt' is (eindpunt / begincalibratiepunt).

                  Comment

                  • Nanno
                    • Dec 2009
                    • 5

                    #10
                    Ik ken de iRock niet, maar heb wel ervaring met dit probleem bij de Spica250 van 5Star. Na enig zoeken kwam ik erachter dat ik de scanner softwarematig kon calibreren zonder ergens de hardware te hoeven afstellen.

                    Het kan ook zijn dat de sensor iets verschoven is bij de montage van de scanner, een klein beetje terug buigen kan al helpen.

                    Maar ik zou inderdaad niet gaan sleutelen aan net nieuwe spots. Je hebt immers garantie!!

                    Comment

                    Working...