J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Gebruik (zoveel mogelijk) één kleurtemperatuur en gelijkmatig verdeeld licht. Met een minimum aan schaduw.
    Volgspots: idem, (vaak hebben die zonder filter een afwijkende temp.) en deze met mate toepassen. Ik zou ze liever helemaal niet gebruiken....
    Maar, overleg eens met dat betreffende videobedrijf. Succes, GvH-E

Standaard

Hang je licht zo veel mogelijk op vanuit het front.

Vermijd zijlicht zo veel mogelijk.
    Tegenlicht kan je wel gebruiken, maar dan met mate en het liefst als een soort van waaier van onderen of steil naar beneden.

Camera's zijn extreem gevoelig voor overbelichting.

Daarnaast moet het echt licht zijn. Een registratie vraagt meestal om een echte bak licht, meer dan je zelf zou gebruiken.

Vraag anders aan die video-jongens of ze een paar daglichtlampen meenemen. Die zijn koud wit en doen het prima als front-licht. Kan je met je eigen lampen de sfeer maken en hebben zij ook het gevoel dat je echt je best wilt doen.
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Ingeschreven
    Jan 2005

Standaard

Mijn ervaring is dat er voor een goede videoregistratie inderdaag een flinke bak licht nodig is. Veel meer dan je normaal voor een uitvoering zou gebruiken en dit is meestal Live dan ook niet echt fraai om te zien.

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je met je opdrachtgever afspreekt waar je de prioriteit legt. De uitvoering voor het publiek of de registratie van de uitvoering.

Standaard

Check de cameraposities, en werk daar omheen...

Ingeschreven
    Aug 2002

Standaard

Ik heb het met bovenstaande punten eens.
    Dat er veel meer licht nodig is is niet het geval.
    Het moet alleen wel een strakke egale basis hebben.
    Anders valt er niet tegen op te shaden.

Wat vergeten wordt is dat het zeer belangrijk is wat voor camera's een bedrijf mee neemt.
    Als je een modern bedrijf hebt met 200P's of 6000's heb je bijna geen licht nodig om al een goed plaatje te maken.
    Met een 100P is het ook geen probleem.
    Komt een bedrijf echter met wat oudere camera's. Dan moet je een flinke bak front licht in hangen, om voor een camera genoeg licht te creeren.
    Anders wordt het voor een camera man onmogelijk om een scherp plaatje te maken (scherpte-diepte etc).

Standaard

tis gewoon in wat voor bui de video jongens zijn.

het hoeft allemaal niet heftig en veel maar wel egaal!
    als je een goed egaal frontje hebt, kunnen de video mensjes een heleboel.

en verder gebruik idd een cracker, en geen rookdoos, is niet mooi en maak je geen vriendjes mee.

verder communiceren is belangrijk, als je overlegt met de mensen van het camera bedrijf en je opdrachtgever kan er een hoop en ga je geen problemen krijgen.
    Overleg je niks en doe jij jou ding en het camera bedrijf zijn ding, dan gaat het niet werken.

Ingeschreven
    Jan 2005

Standaard

Dan heb ik denk ik altijd de pech gehad te moeten werken met bedrijven/organisaties die nog niet helemaal up to date zijn met hun camera's. Altijd gezeur over te weinig licht.

Heb ik gelukkig weinig last van als (voornamelijk) geluidsman, maar toch...

Forum Rechten