Lichtcorrectie's bij theatervoorstelling

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djdeluxe
    • Aug 2003
    • 22

    Lichtcorrectie's bij theatervoorstelling

    Ik ben op tour met een voorstelling waarbij we gebruik maken van de aanwezige lichtapparatuur in het theater. Nu heb ik het probleem dat elk theater weer andere lampen etc hebben. Om mijn lichtstanden allemaal goed te krijgen moet ik voor elke voorstelling 100 cue's doorlopen en de nodige correctie's maken.
    Kan ik erop een of andere manier voor zorgen dat ik dit niet meer hoef te doen?
    Hoe programmeer ik netjes de show zo in dat ik met elke gewenste config van het licht toch telkens hetzelfde plaatje krijg zonder al te veel te hoeven corrigeren?

    Kortom HELLUUPPP
    waar een wil is ben ik weg
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

    #2
    Hangt van je lichttafel/ manier van programmeren af... Draai je op een compulite ? Probeer de delta functie eens Anders is een Intensity pallete mogelijk, en bij tracking in simpele manier ook gewoon bij 1ste que levels instellen... GrandMA/Hog gebruik je 1 channel nummer om te programmeren. Hiervan maak je 10 pallets (0%,10% etc. etc.). Daarna gebruik je multipatch om het aantal lampen per theater toe te wijzen aan het channel nummer... Vervolgens doorloop je je pallets (10x) en kloar...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

    Comment

    • Wysirik
      • Feb 2002
      • 97

      #3
      citaat:Geplaatst door djdeluxe

      Ik ben op tour met een voorstelling waarbij we gebruik maken van de aanwezige lichtapparatuur in het theater. Nu heb ik het probleem dat elk theater weer andere lampen etc hebben. Om mijn lichtstanden allemaal goed te krijgen moet ik voor elke voorstelling 100 cue's doorlopen en de nodige correctie's maken.
      Kan ik erop een of andere manier voor zorgen dat ik dit niet meer hoef te doen?
      Hoe programmeer ik netjes de show zo in dat ik met elke gewenste config van het licht toch telkens hetzelfde plaatje krijg zonder al te veel te hoeven corrigeren?

      Kortom HELLUUPPP
      Je kan op een Wholehog (Hog2/hog500/hog1000) altijd je deskchannels reduceren in je PATCH menu. (reduce to x%)
      Op een grandMA tafel kan je een andere dimmer-curve aanmaken voor je channels zodat ze maar naar b.v. 70 of 80% van de geprogrammeerde waarde gaan.


      grt'n

      Rik

      Comment

      • LuxProDeo
        • Feb 2003
        • 245

        #4
        Als het om reduceren gaat zijn er op Compulites nog wat mogelijkheden, al is de Delta methode die AJB al noemde zeker ook bruikbaar.

        Maar je kunt ook nog proportioneel patchen (zelfde functie als die Rik noemt voor HogOS en grandMA). Gaat via het Patch menu en aldaar tref je vanzelf de functie Proportional Patch.

        Daarnaast kun je ook Controllers instellen om als submaster te fungeren voor bepaalde (groepen van) kanalen. (je maakt dan dus geen lijntje (controller waarmee je bepaalde kanalen open kunt schuiven) - en je wijst ook geen memory of chase aan een bepaalde controller toe - maar maakt er een "echte" master van voor een selectie van kanalen).

        LuxProDeo

        p.s. is dit niet meer een vraag voor het theaterforum?

        Comment

        • djdeluxe
          • Aug 2003
          • 22

          #5
          Ik werk dus met een Strand 300 en heb het idd gevonden. Je kan hier ook een patch maken met een maximale waarde voor je kanaal.
          Nu moet ik er dus wel ff op gaan letten dat voor alle scenes de intensiteit verhoudingen goed zitten. En ik zit met het verhaal dat ik de ene keer meer lampen heb dan de andere keer. Maar heb al uitgevonde dat ik daar 'alternatives' voor in kan stellen. Ik denk dat ik met de combinatie van deze 2 twee dingen wel snelller moet kunnen werken dan we nu doen.

          Ik zal mijn lichtontwerper er eens op aanspreken dat wat hij nu doet totaal geen zin heeft dan.

          Bedankt voor de hulp.
          waar een wil is ben ik weg

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Als je de beste man aanspreekt geef hem dan direct de tip door om alle kanalen een beetje overhead te geven...ik ken geen tafels die 110% kunnen uisturen, dus beetje speling meeproggen is wenselijk, kan je hoop tijd schelen.

            Comment

            • BS
              • Feb 2005
              • 24

              #7
              Via het update commando op de Strand 300 en 500 kan je intensiteiten van kanalen in cue's wijzigen:

              Update {chansin} cue 1 thru 10 *

              Alle intensiteiten van de kanalen actief in de channel editor (in rood blokje) worden meegenomen in cue 1-10, als ze in die cue zitten.

              Om één enkel kanaal, bijvoorbeeld kanaal 1, in stand 1 tot 10 10% hoger te zetten:

              1 Udate {chansin} cue 1 thru 10 @ + [10] *

              Je kan zelfs kanaal 1 die in de stand 10 tot 10 op 80% staan naar 70% zetten:

              1 update cue 1 thru 10 {from} 80 @ 70

              Als kanaal 1 op 90 staat in een van de standen, dan neemt ie dat neit mee. Heel erg handig, dat update commando!

              Op deze manier heb je niet te maken met proportioneel patchen, dat kan alleen als je in intensiteit naar beneden wilt, een vrij botte manier. Het is natuurlijk onmogelijk om meer dan 100% licht uit te sturen bij hogere intensiteiten.

              Zie ook de tips van Rob Halliday op de Strandsite bij de manuals van de Strand 300/500!! Succes!

              Comment

              • Justin
                • Aug 2000
                • 92

                #8
                waarom allemaal zo moeilijk? neem gewoon 3 of 4 submasters, voor het front, voor het toplicht,zijlicht en evt nog wat specials die vaak anders zijn, en regel het gewoon gedurende de show terwijl je je standen doordrukt. Je zult zien dat het bijregelen bijna niet nodig is na de eerste paar minuten.

                Groet
                Justin Belichting & Technische Realisatie.

                Comment

                • BS
                  • Feb 2005
                  • 24

                  #9
                  ... niet altijd werkt het zo simpel als je denkt ... het gaat hier om theater, begreep ik, 100 cue's. Als het simpeler kon was het vast simpeler bedacht

                  Comment

                  • Justin
                    • Aug 2000
                    • 92

                    #10
                    Ik doe niet anders dan theater....En zo simpel is het inderdaad wel. Wanneer je zo vaak verschillende lampen gebruikt dat uitvoering op deze manier niet mogelijk is houd je je naar mij idee niet echt aan het lichtplan. Wanneer er toplicht gevraagd wordt met 6x 2kw, dan neem ik aan dat je niet volstaat door er 6x 1kw in te hangen. Vanzelfsprekend neem je dan wat meer lampen... Mocht je in de meeste theaters dan nog niet wegkomen met het aantal spots, dan moet je je belichting aanpassen. Het plan is dan namelijk niet reisbaar.

                    Je programma maken op lage intensiteiten is ook een goede oplossing, en bij andere theaters proportioneel patchen. Vergeet dan alleen niet dat ook je kleur-temperatuur veranderd, en je dus alsnog een ander beeld kan krijgen.


                    veel succes!

                    Justin Belichting & Technische Realisatie.

                    Comment

                    Working...