HBO stage

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rvg
    • Jan 2006
    • 22

    HBO stage

    Beste forumleden,

    Ik zit met het volgende: Ik doe op het moment de opleiding Media Engineering. Het is eigenlijk elektronica, maar dan gespecificeerd op de media wereld.
    Verder werk in de weekenden als freelance licht techneut, voor verschillende top 40 cover bandjes en doe enkele festivals.
    Nu moet ik volgend jaar stage gaan lopen. Ik wil dit graag gaan doen bij een bedrijf wat wat grotere producties doet. Ik zat te denken aan musicals of concerten.
    Nu is mijn vraag; Wat zou ik bij zo'n bedrijf kunnen gaan doen? Ik wil graag bij het live werk betrokken blijven, maar het moet wel iets zijn dat overeenkomt met een HBO functie. Verder moet het technisch zijn, maar ook een beetje creatief.

    Hebben jullie ideeen over? Wat zou ik kunnen gaan doen? Noem gewoon eens wat functies / bedrijven op zou ik zeggen!

    Alvast bedankt,

    Roel
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Flashlight/Apr ... ?

    René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Originally posted by renevanh
      Flashlight
      Ampco/Flashlight heeft geen stageplekken. Paar weken terug al geprobeerd.

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Originally posted by jurjen_barel
        Ampco/Flashlight heeft geen stageplekken. Paar weken terug al geprobeerd.
        Flashlight weet ik niet, maar Ampco wel als het goed is...
        Zover ik weet lopen er nu geen staigeres (2 weken terug wel )

        René
        Last edited by renevanh; 02-04-07, 21:59.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • Kilian
          • Dec 2005
          • 179

          #5
          Knipperlicht heeft wel stagaires.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            misschien meneer bourgonje?

            Bourgonje B.V.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • rvg
              • Jan 2006
              • 22

              #7
              Hallo,

              Op zich kan ik de bedrijven ook allemaal wel opnoemen, alleen waar het mij om gaat is dat ik daar geen 'kabelslaaf' wordt. Ik wil op een stage iets leren ene kant technisch, andere kant het creatieve deel. Ik weet iet of dat bij die 'grote bedrijven' gaat lukken.
              Want verhalen die ik hoor over stagaires bij die bedrijven zijn; Kabels rollen, lampen doorpiepen enz...

              Zouden jullie functies kunnen noemen waarbij ik zou kunnen stagelopen... (hbo)
              bv. Systeemtechniek (licht), ontwerp, troubleshoot?

              Comment

              • Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

                #8
                Wat is er tegenwoordig toch loos met die studenten dat ze allemaal denken bovenaan te kunnen beginnen?
                Iedereen begint met koffiezetten/kabels solderen etc. Welkom in de harde wereld die geen "studenten leven" heet. Sorry voor de reality check maar iemand moet het zeggen he Ik heb ook HBO gedaan en net zo goed onderaan begonnen. Als je goed je best doet gaat het vanzelf beter. En geloof me, wees maar blij dat je onderaan mag beginnen want ik heb ook mensen gezien die vanzichzelf vonden dat ze alles wisten, die vervolgens de kans kregen en snoeihard op hun bek gingen. Kijk nou maar eerst eens even die kat uit de boom.

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #9
                  Ook hier een voormalig HBO student, welliswaar verpleegkunde, maar blijft een HBO...

                  Weet je waar mijn eerste stage uit bestond? meekijken naar een ervaren collega die aan het werk was....heel af-en toe mocht ik iets vasthouden, aangeven.
                  Aan het eind van de stage mocht ik laten zien dat ik in staat was de basis-skills onder begeleiding uit te voeren.
                  Reden hiervoor was: uitsluitend theoretische ondergrond, eerst laten zien dat je de theorie snapt en weet wanneer je die in de praktijk moet toepassen.

                  Aan het eind van mijn HBO opleiding was ik in staat om op basis niveau verpleegkundige te functioneren, na 5 jaar werkervaring in dat werkveld stond het rood me soms op de kaken als ik net afgestudeerden aan het werk zag en/of geconfronteerd werd met de uitvoering van hun werkzaamheden.
                  Wanneer daar over gesproken werd, informeel tijdens een bakkie koffie, dan bleken de collegae die al ruim 20 jaar in het vak zaten ook soms over mijn acties ook zo te denken....

                  Wat ik middels bovenstaande tracht helder te maken: Om uiteindelijk op een bepaald niveau te kunnen functioneren moet je jezelf eerst de basis eigen maken.
                  (vertaald naar mijn achtergrond: billenwassen...naar jouw HBO ...welke wil je eigenlijk gaan doen??? zeg theatertechniek: kabels rollen, shows bouwen, meekijken wanneer de trekkenwand wordt bediend, meekijken wanneer iemand powerlocks aansluit)

                  Ga eens na wat voor jou belangrijk is om te kunnen na deze stageperiode, daar zal je ongetwijfeld eindtermen/doelen...hoe dat op deze educatiemachine ook wordt genoemd...voor moeten formuleren.

                  side kick: een HBO opleiding waar de einddoelen niet vaststaan is wat mij betreft weggegooid geld, wanneer je zelf de eindtermen van een stage niet kunt bepalen ben je "ongeschikt" voor deze wijze van opleiden.

                  Dus: Wat wil je aan het eind van deze stage beheersen?
                  Wellicht krijg je zo het advies naar een juiste stageopdracht cq. advies waar je jouw vraag neer zou kunnen leggen.

                  edit: tiepvaudjes
                  Last edited by moderator; 03-04-07, 12:12.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Originally posted by rvg
                    Ik wil op een stage iets leren ene kant technisch, andere kant het creatieve deel. Ik weet iet of dat bij die 'grote bedrijven' gaat lukken.
                    Want verhalen die ik hoor over stagaires bij die bedrijven zijn; Kabels rollen, lampen doorpiepen enz...
                    als het goed is heb je op de dagopleiding iets geleerd. Technisch dan. Het creative deel kun je niet leren dat moet je trainen. Als je daar niet al behoorlijk ver in bent zal dat aspect bij je stage nooit verder komen dan toekijken en vragen stellen.

                    Het nut van een stage is jou als medewerker te ijken. Als je nooit "kabels rolt " dan weet je niets van de kwetsbaarheid van jouw plannen. Dan is het onmogelijk de "maakbaarheid" en realiteit van je designs in te schatten.
                    Het is enorm makkelijk om van achter een cad station een schitterend lichtplan te ontwerpen. Het is moelijker er een te maken die met de realiteit te maken heeft. Het is geinig om met conputersimulaties een geluidsset te ontwerpen voor een opstelling in een veehal. Maar voor je een goed werkende set hebt draaien heb je eerst een groot aantal keren verprutst. Dat doe je liever met een kleine klus onder toezicht dat je alsnog later wat kan oplossen. Even alleen wat kabels opnieuw trekken in plaats van drie dagen opbouw voor niets hebben gedaan.

                    Daar is je stage voor nodig.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

                      #11
                      Ik denk alleen dat de ts bedoeld dat hij graag de leerdoelen die volgens school moeten worden voldaan ook daadwerkelijk moeten kunnen worden uitgevoerd.

                      Ik zit zelf ook met het probleem. ik ben op dit moment bezig met de meest vrije studie die er bestaat, Small Business en Retail management. Dmv projecten en stages moet je zien al je leerdoelen en de criteria van school zien te voldoen. Ik ben nu een aantal maanden voor mezelf aan het werk gegaan en heb een mooi en leerzaam project bijna afgerond.

                      Echter verwacht school nu van mij dat ik of ga stage lopen bij een bedrijf, of dat ik een leermeester uit het vak vind die mij zou willen en kunnen begeleiden.

                      Probleem is echter inderdaad, wanneer je bij een bedrijf als zijnde ampco, flashlight, rentall gaat stage lopen, je bezig zult zijn met cases rollen, inpakken uitpakken, opbouwen enz.. Allemaal goed en leerzaam maar hiermee zul je je leerdoelen en criteria van school niet halen.

                      Een verslag schrijven over het menselijkk lichaam is te doen, een verslag schrijven over hoe men kabels rolt, cases inpakt enz. zal de school niet accepteren. Dit zijn ook geen eindcriteria van school. Dus HBO verpleging en een andere HBO opleiding is niet geheel te vergelijken. (mn vriendin is dus bezig met HBO V.)

                      Maar dat iedereen onderaan zou moeten beginnen is wel duidelijk en ook niet meer als terrecht. echter voor een stage op HBO niveau zal kabels rollen en dergelijke niet worden geaccepteerd door school.
                      Wat je duidelijk zou moeten maken is wat je graag zou willen leren bij het betreffende bedrijf.
                      probeer een onderzoek of een project te omschrijven waarmee de mensen op kantoor ook iets kunnen. Probeer vraagstukken te maken welke dmv de uitwerking ook een bevredigend antwoord geven.


                      Maar het blijft moeilijk in "onze" wereld om passende stages te vinden voor de "denkende" mensen.. MTS enz is allemaal geen probleem, (heb ik hiervoor ooit al eens gedaan) HBO blijkt toch een stuk lastiger te wezen.
                      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                      Comment

                      • Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

                        #12
                        Precies. en weet je hoe het komt dat het zo moeilijk is om een stageplek te vinden? Omdat je niks hebt aan een stagaire die je alleen maar moet vertellen wat ie moet doen en dat er vervolgens niks gebeurt omdat ie staat te dromen bij een apparatuurrack ofzo. De stagaire-werkgever relatie werkt alleen als beide partijen er wat aan hebben. Dus ja, je zult kabels moeten rollen om te mogen zien hoe een bedrijf als ampco werkt (denk ik, heb nooit voor die tent gewerkt)
                        De studio's waar ik gewerkt hebt hetzelfde. Je mag stoeien met de duurste studio apparatuur op de aardkloot mits je de kutklusjes af hebt. Ik ben nooit te beroerd om je wegwijs te maken, maar het moet me niet vertragen met wat ik aan het doen ben. Het uiteindelijk doel is iemand in dienst te nemen als ie goed is. Zo niet, dan niet.

                        Comment

                        • Sikkie
                          • Sep 2004
                          • 126

                          #13
                          Ik weet zeker, dat als jij bij een bedrijf als Flaslight, Apr, EML aankomt met het verhaal dat je eigenlijk niks wil doen, maar wel wil leren ze je heel hard uitlachen en veel succes wensen in de grote-mensenwereld.
                          Iedereen, maar dan ook echt íedereen is begonnen met het duwen van kistjes en het volkoppen van vrachtwagens en trailers. Zie het maar als gratis krachttraining.
                          ik loop nu bijna 8 maand stage ben Ampco en stond idd eerste tijd vaak op het magazijn. Dat is hard werken maar ook veel leren, als je wilt tenminste. En als je een beetje laat zien dat je wil mag je ook steeds meer dingen zelf doen. Tuurlijk moet je niet verwachten dat Main Stage pinppop mag schuiven maar ik ga heel veel mee op klus, van hele grote tot hele kleine dingen, maar het zijn allemaal leuke dingen en overal valt te leren...

                          Groet,

                          Tom
                          Last edited by Sikkie; 03-04-07, 14:28.

                          Comment

                          • showband
                            • May 2001
                            • 4524

                            #14
                            Deze wederkerende vraag zou voor mij persoonlijk beter te verteren zijn als die heren HBO ers tijdens de studie bereid waren iets in de amusementswereld te doen passend bij dit verhaal.

                            Maar als je als band een student vraagt werk te verrichten hoor je een uurtarief waar de honden geen brood van lusten. En een jaar later moet je voor een stageplaats zorgen waarin ze de dingen gaan leren die bij dat uurtarief horen.

                            Tijdens de studie zie je ze niet, en na de studie moet ik begrijpen dat ze volgens de school er al te goed voor zijn. Lekker makkelijk om daar vertieft over te zijn.
                            lekker belangrijk!

                            Comment

                            • kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

                              #15
                              Originally posted by rvg
                              Hallo,

                              Op zich kan ik de bedrijven ook allemaal wel opnoemen, alleen waar het mij om gaat is dat ik daar geen 'kabelslaaf' wordt. Ik wil op een stage iets leren ene kant technisch, andere kant het creatieve deel. Ik weet iet of dat bij die 'grote bedrijven' gaat lukken.
                              Waarschijnlijk niet.

                              Want verhalen die ik hoor over stagaires bij die bedrijven zijn; Kabels rollen, lampen doorpiepen enz...

                              Zouden jullie functies kunnen noemen waarbij ik zou kunnen stagelopen... (hbo)
                              bv. Systeemtechniek (licht), ontwerp, troubleshoot?
                              Dat zijn allemaal VMBO/MBO functies, dus misschien heb je niet de goede opleiding gekozen? Als je dit met HBO wil doen ben je gewoon te duur/overgekwalificeerd. Het creatieve deel in de zin van operator is ook meer een MBO functie en als je wil ontwerpen dan heb je de verkeerde HBO studie genomen.
                              En dat allemaal in een branche waar de meeste resultaten worden bereikt door onderaan te beginnen en hard te werken. Wil je dus een stage op niveau, zoek dan niet bij de facilitaire bedrijven.
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                              Comment

                              Working...