Takels vs steel
Collapse
X
-
Bij mijn vorige werkgever best wel wat met rigging bezig geweest en bij een liggertje bleef alles altijd in de (hand)takel hangen, behalve als het om een groundsupport ging, dan ging er als het definitief boven stond een mannetje naar boven om de boel dood te hangen. Gebruikte daar inderdaad een ketting voor met een soort klauw waarmee je de lengte kon bepalen. -
Dat bedoel ik; een probleem dat er niet is creƫren om vervolgens de problemen die uit de oplossingen van dat niet bestaande probleem op te gaan lossen.Leave a comment:
-
Een safety met meer dan 5cm slack moet zo overgedimensioneerd zijn dat je beter het oorspronkelijke hangpunt kan verbeteren.Leave a comment:
-
Verder kan je ook ketting gebruiken als savety, dan kan je per schakel kiezen hoe strak je hem wilt hebben hangen.
Voor deze situatie zou ik er niet al te moeilijk over gaan denken.Leave a comment:
-
Ik begrijp even niet waarom er moeilijker wordt gedaan dan nodig...
Er wordt pakweg 60 kg aan twee handtakels met een WLL van 1 ton omhoog getakeld, dat is dus 30 kg per takel waar je 500 kg met een SF van 10 mag doen.
Dus totaal geen reden om extra maatregelen te nemen.Leave a comment:
-
Jakkes,
Hier ging het me eigenlijk niet om. Persoonlijk hang ik hier (tot nu toe) wel een safety naast.
Gaan zeggen dat dit geen extra moeite is, vind ik wat kort door de bocht.
Je moet toch een aantal maten steels meehebben, omdat je niet goed weet waar je zal uitkomen.
Met een takel alleen kan je tot op de cm werken, zeker met doeken belangrijk.Leave a comment:
-
andersom beredeneerd...: hoeveel moeite is het om er een safety in de vorm van een steel naast te hangen...Leave a comment:
-
AUW, daar vreesde ik dus ergens al voor.
Langs de andere kant, wat is de primaire functie van die slipkoppeling?Leave a comment:
-
Wordt die (slip)koppeling meegerekend in de breeklast? Ik ga ervanuit dat die veel eerder slipt en de takel beschermt. Alleen weet ik niet wat er gebeurd als die slip in werking treed.
Ik zou verwachten dat je gewoon je trekketting laat doorslippen, of beter gezegd de pulley hiervan, en dat de last blijft hangen.Leave a comment:
-
Een takel gaat echt niet uit zichzelf ineens slippen. Daarbij zit je heel erg ver van de WLL en die WLL is 1/5e van de breeklast.Leave a comment:
-
Op de een of andere manier maak ik me steeds zorgen over de rem, alhoewel ik niet 100% weet wat die doet als je gewoon van de takel afblijft.
Ik weet dat er een soort van koppeling inzit, maar of deze nu dient om te gaan slippen bij overbelasting, of 100% werkt als rem weet ik niet.Leave a comment:
-
Zolang het statisch is is er niks aan de hand, je mag alleen niet gaan takelen wanneer er mensen onder lopen, dan heb je wel een dubbele rem nodig. Maar normaal gesproken geldt dat vooral voor elektrische takels.Leave a comment:
Leave a comment: