hoe ver je amp op te draaien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DeAl
    • Dec 2003
    • 114

Zoals Rademakers al aangaf, is het als buitenstaander zinloos iemand te vertellen hoe ver de versterker moet/mag opengedraaid worden.
    Het is niet omdat de volumeregelaars van een versterker halverwege staan, dat de versterker maar de helft van het vermogen levert. Dit is helemaal afhankelijk van de amplitude van het ingangsignaal op de versterker, komende van het mengpaneel/equalizer/cross-over...
    Het enige wat de volumeregelaars op de versterker doen is het ingangsignaal verzwakken, daarna wordt dit signaal altijd maximaal versterkt en naar de luidsprekers gestuurd.
    Dus, als jouw mengpaneel een signaal uitstuurt van 1.5V @ 0dB, maar de ingangsgevoeligheid van de versterker 0.75V is, heb je al het volle versterkervermogen op je luidsprekers als de volumeregelaars op de helft staan. In de praktijk zullen de meeste eindversterkers een ingangsgevoeligheid hebben van 1.5V of hoger, maar meeste DJ's vinden het leuk om alle rode LED'jes te laten oplichten waardoor het uitgangsignaal van het mengpaneel makkelijk tussen 3V (@ +6dB) en 6V (@ +12dB) blijft met de nodige vervorming. Dan mag je de volumeregelaars op de versterker nog juist afregelen, het overstuurde signaal wordt zo versterkt en gaat overstuurd naar de speakers.

Alain
    The best way to accelerate a computer running Windows is at 9.81 m/s²

Comment

• DJ_Snaky
      • Sep 2002
      • 272

op de versterker zit clip leds op bij mij, en die gaan branden (als mijn mengpaneel 0db geeft) op standje 26
      hij heeft rms 260 watt dus zou stand 26 overeen komen met 260 watt rms dan?? mijn boxen zijn 250 watt rms zou ik em dan op ongeveer standje 24 kunnen zetten??? of klopt daar geen drol van???

[:D] zin in een feestjuh [:D]
      <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Op je versterker zijn de volume knoppen meestal uitgevoerd met een dB schaal, van oneindig tot +6dB bijvoorbeeld (meestal tot 0dB). Door 3 dB terug te draaien halveer je het uitgangsvermogen in theorie al.

Dus wat jij zegt klopt niet helemaal nee, wat voor versterker heb je dan??

Comment

• VERVALLEN

Waarvoor de mengtafels zwaar belasten en daar veel stromen door te pompen (opwarming) dat ge deze energie dan dichtduwt bij je versterker???
          Zeer slechte manier van doen!!!
          Versterkers volledig openzetten, gains op de mengtafels op 0 dB afstellen (geen rood brandende leds, een knippertje van de bas kan geen kwaad)en dan gewoon uw uitgang naar de versterker regelen met de master van je tafel. Bij die manier van handelen zal je nauwelijks problemen ondervinden.

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

Waarvoor de mengtafels zwaar belasten en daar veel stromen door te pompen (opwarming) dat ge deze energie dan dichtduwt bij je versterker???
            Versterkers volledig openzetten, gains op de mengtafels op 0 dB afstellen (geen rood brandende leds, een knippertje van de bas kan geen kwaad)en dan gewoon uw uitgang naar de versterker regelen met de master van je tafel. Bij die manier van handelen zal je nauwelijks problemen ondervinden.
            Als wij ergens een geluidsset neerzetten waar we die avond niet bij zijn (en dat is vaak) zet ik echt niet de versterkers volopen. Tuurlijk is een limiter een oplossing maar daar hebben we er nou eenmaal geen 5 van voor elke set
            Dateqs hebben er echt geen last van van hoor....

Comment

• Beldog
              • May 2004
              • 140

LJ-Martin heeft volgens mij volledig gelijk. Maar in overdrive zijn geval van verhuur is extra veiligheid wel begrijpelijk.
              Ik denk echter wel wanneer men zwaar overstuurt vanuit de mengtafel, er evengoed schade kan veroorzaakt worden met de versterker op 8 dan op '10'. In feite is het vrijwel onmogelijk om 'cijfertjes te gaan plakken' in dit geval. Regel 1: Clip leds zijn GEEN extra verlichting; die hoeven niet te branden en zeker niet continu. Hou ook je VU's op de mengtafel in het oog; rood = "gas minderen"
              Regel 2: Gebruik je oren! Wanneer je als als technieker voor een groep/band speakers/versterkers "opblaast" ben je volgens mij doof en kan je misschien beter overwegen om lichttechneut te worden. Tenzij er een onverwacht en onvoorzienbaar technisch probleem is opgetreden. In het geval van DJ's ; een goede DJ is niet per definitie een goede technieker. Bepaal tijdens uw soundcheck de limiet van de geluidsinstallatie en respecteer dit dan ook.
              Voor de meesten zal dit wel erg logisch en/of oude koek zijn maar gezien de vraag wordt gesteld mag er ook op geantwoord worden.

Comment

• Siem
                • Jul 2003
                • 124

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

Onzin, tegenwoordige versterkers hebben een (tov mengtafeluitgang relatief) hoge ingangsimpedantie, de uitgangen van een mengtafel worden dus niet belast door de versterker en er gaat een verwaarloosbare stroom lopen. In de regel is het de bedoeling dat energie voor de versterkers uit het lichtnet komt en niet uit de mengtafel.
                citaat:Versterkers volledig openzetten, gains op de mengtafels op 0 dB afstellen (geen rood brandende leds, een knippertje van de bas kan geen kwaad)en dan gewoon uw uitgang naar de versterker regelen met de master van je tafel. Bij die manier van handelen zal je nauwelijks problemen ondervinden.
                Bij veel discotafels zal dit goed gaan omdat hun maximale uitgangsniveau ergens in de buurt van 0 dBu ligt, bij echte mengtafels daarentegen is het uitgangsniveau 20 dBu en meer. Op een echte versterker wordt dan voor de laagste gevoeligheid gekozen of (als er geen schakelaar/dipswitch/oid voor gevoeligheid op zit) het volume wordt naar beneden gedraaid. Eea is ook nog afhankelijk van wat er tussen mengtafel en versterker aan equalizers, crossovers, processoren, enz hangt.
                Een ander nadeel van versterkers volledig opendraaien en vervolgens de mengtafel op bijv -15 dB om de boel niet te (laten) oversturen, is dat de ruisvloer van de mengtafel 15 dB wordt versterkt. Aangezien een mengtafel meer ruist dan een versterker, is het beter een zo hoog mogelijke signaal-ruisverhouding aan de uitgang van de mengtafel te hebben en de versterkers dan wat minder ver open te draaien.
                citaat:Geplaatst door Beldog

LJ-Martin heeft volgens mij volledig gelijk.
                Niet dus, maar zijn naam begint dan ook met LJ...
                Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Siem.....bevalt het goed in je laboratorium?
                  Ook de rest die zn versterkers loopt te knijpen....stom bezig

Je koopt speakers en amps die bij elkaar passen...dan ga je vervolgens moeilijk doen met knoppen die het je moeilijk maken om in de gaten te houden wat je aan het doen bent...

Amps helemaal open, netjes uitsturen, desnoods met com/lim dertussen
                  Je kan natuurlijk ook gewoon thuis met je hifi jakatomi zooi blijven prutsen...

Mag ik heel ff huilen bij het lezen van de hoeveelheid gelul en gezever in dit topic![xx(][xx(][xx(]

Siem, ben niet boos op je, jij begrijpt zo te lezen prima hoe het werkt...voor de rest van de newbie...lezen jongnes, veel mee op klus en veel vragen stellen...maar lul aub niet zo vreselijk uit je nek..

Comment

• Overdrive
                    • Feb 2002
                    • 717

Wie moeten zich precies aangeproken voelen dan Ralph? Mensen kunnen altijd iets verkeerd hebben (waaronder ikzelf uiteraard). Door mensen hierop te wijzen/verbeteren kun je ze juist iets leren!

Trouwens, wie zegt dat je altijd versterkers hebt die bij je speakers passen. Als er veel verhuurd is moet je het doen met de middelen die je hebt. Dan kan er ook wel eens een te zware of lichte versterker op je speakers staan. Hiermee bedoel ik dan de kleine klusjes met bv basje-topje per kant (bruiloftjes, cafe's, etc).

Vind het ronduit ONZIN dat je altijd je versterkers helemaal open moet zetten. Een dj hoeft maar één keer (per ongeluk) een zwaai aan je master te geven en je hebt zo ineens +6db of meer uitgestuurd, vinden je speakers echt niet leuk. Vaak hoeft het niet eens zo hard allemaal, dan kan je best je versterkers half open zetten. Bij dit soort klusjes plaats je dan alleen geluid waar je vervolgens dan die avond niet bij bent. Dan vind ik het een veilige en makkelijke oplossing om je speakers te sparen. De mixers die wij gebruiken vervormen ook nauwelijks bij hoog uitsturen dus kans op schade daardoor heb je echt niet. Ben het wel eens dat als je grotere klussen doet met grote setups waar hoge verwachtingen zijn van je geluid zoals kwaliteit en spl, dat je dan niet goed bezig bent als je je versterkers gaat terug draaien. Dit dien je dan gewoon op je processor te doen.

Groeten Joost

Comment

• Siem
                      • Jul 2003
                      • 124

citaat:Geplaatst door ralph

Siem.....bevalt het goed in je laboratorium?
                      Ralph.....om 16:00 uur al (of nog ) onder invloed?
                      citaat:Ook de rest die zn versterkers loopt te knijpen....stom bezig

Je koopt speakers en amps die bij elkaar passen...dan ga je vervolgens moeilijk doen met knoppen die het je moeilijk maken om in de gaten te houden wat je aan het doen bent...

Amps helemaal open, netjes uitsturen, desnoods met com/lim dertussen
                      Je kan natuurlijk ook gewoon thuis met je hifi jakatomi zooi blijven prutsen...

Mag ik heel ff huilen bij het lezen van de hoeveelheid gelul en gezever in dit topic![xx(][xx(][xx(]
                      Ik mis hier toch enige onderbouwing van iemand die in dit topic http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=11616 dit:
                      citaat:Steeds vaker monden discussies uit in een welles/nietes verhaal.
                      en dit:
                      citaat:Volgens mij is dat helemaal niet nodig, en is de enige manier om mensen te overtuigen de manier met argumenten.
                      beweert.

Ik geef (zeer beknopt) technische argumenten waarom ik mijn versterkers niet voluit heb staan, mag ik nu ff horen waarom die argumenten niet geldig zouden zijn?
                      Het kan dan wel zo zijn dat je speakers en amps bij elkaar passen, dat wil nog niet zeggen dat er ergens anders in de keten niet iets overstuurt of zodanig vervormt dat je luidsprekers het begeven...

citaat:Geplaatst door DeAl

Het is niet omdat de volumeregelaars van een versterker halverwege staan, dat de versterker maar de helft van het vermogen levert. Dit is helemaal afhankelijk van de amplitude van het ingangsignaal op de versterker, komende van het mengpaneel/equalizer/cross-over...
                      Het enige wat de volumeregelaars op de versterker doen is het ingangsignaal verzwakken, daarna wordt dit signaal altijd maximaal versterkt en naar de luidsprekers gestuurd.
                      Dus.

En nee, Ralph, ik ben ook niet boos (wel een klein beetje teleurgesteld). [8D]
                      "Aan argumenten heb je niks; daar kunnen intellectuelen er zestig per seconde van verzinnen." - Harrie Jekkers
                      Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

ja, mijn reactie was inderdaad wat kort en zeker niet zo vriendelijk alsie moest zijn Siem, excuus daarvoor.

Een teruggedraaide volumeknop op een versterker is zeker bij verhuur waar je zelf niet bij bent geen zekerheid dat zo'n knop de hele avond zo blijft staan...

Het is zeker geen garantie dat je speakers heel blijven, immers, men kan op de mixer nog steeds het signaal oversturen en belachelijk uitsturen.
                        Hiervoor zal je toch een compressor-limiter tussen het signaal van mixer naar versterker moeten plaatsen.

Met andere woorde, is de boel niet in verhouding, dan trek je die verhoudingen alleen nog maar schever door je amp(s) niet volledig aan het werk te laten gaan.

Comment

• NiekR
                          • Sep 2004
                          • 80

Ik deel mijn mening met Ralph met zijn vorige bericht.
                          Een volumeknop driekwart open is voor 'huurders' vaak een uitdaging. Zij dneken immers dat dat betekent dat de installatie slechts op 3/4 van de capaciteit/vermogen draait.
                          Een ingebouwde limiter/processor is vaak dé oplossing; hierbij gaat de volumeknop vol open (0dB) en stel je de clip af met signaal van de limiter. Het mogelijk te hoge uitganssignaal van het mengpaneel wordt dat door de processor/limiter aangepast tot de maximaal toegestane waarde (van tevoren ingesteld).
                          Ik heb al wel mensen gehad die aan de versterkerknoppen hebben gezeten, maar niet aan de limiter (dat 'kennen' ze niet) omdat die 'dicht' zit (gezekerd).

Heb je geen limiter of processorgestuurde versterkers: stuur met zo'n versterker dan geen kleinere speakers aan bij verhuur. Dat is gewoon vragen om problemen!
                          Grt,

Niek
                          Beter de prijs-/kwaliteitsverhouding hoog dan de prijs...

Comment

• Barthezz80
                            • Aug 2004
                            • 365

gewoon versterker(s) helemaal open draaien(qua volume dan he DJEM!)
                            en als je het volume iets terug wilt draaien doe dit dan met de limiter of door de master op het mengpaneel lager zetten!

grt,

Bart
                            Bart

Comment

• NiekR
                              • Sep 2004
                              • 80

Dat zeg ik................ Gamma!

Comment

• NiekR
                                • Sep 2004
                                • 80

Maar toch blijft het voor dj's vaak een uitdaging de master steeds iets hoger te zetten...
                                Ik blijf er toch bij dat limiters/processors heilig zijn!!

Comment

Working...