welke topjes voor bij men turbosound sub?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunther
    • Feb 2009
    • 17

welke topjes voor bij men turbosound sub?

ik ben reeds in het bezit van een 2x 15inch turbosound sub (TL1550) dewelke ik ga versterken met een EP1500 behringer amp.

Nu.... welke topjes schaf ik best aan?

Dit alles moet gaan dienen voor een vaste installatie.

ik heb zelf al wat zitten rondkijken en de Electrovoice ZX1 spreekt me wel aan. Maar is dit een goede keuze? of kijk ik beter uit naar een 12 of 15" topkast?

I het noodzakelijk het laag van de toppen weg te filteren en dit enkel over de turbosound te laten gaan?

Graag jullie meningen en tips omdat ik toch graag een setup zou samenstellen waar ik achteraf veel plezier kan aan beleven...

grtz
  • LJmalcolm

Het lijkt me logisch om te zoeken voor een Turbosound top die bedoelt was om met die subs te spelen..

Turbosound TL1201 of TL1501 misschien?

grtzz

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

ik zou zowiezo het laag uit je topjes filteren, klinkt vaak stukken beter, en met de 8" woofertjes van de zx-1 zou ik zeker filteren.

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• gunther
        • Feb 2009
        • 17

@ LJmalcolm:
        aan een stel turbosound toppen had ik ook al even zitten denken, maar de TL 1201's zijn bijna niet meer te vinden...

aan de andere kant had ik graag ook gebruik gemaakt van een relatief kleine speaker, zodat hij toch nog "iets of wat onopvallend" kan omhooggehangen worden.

@ djspeakertje: idd ik denk dat de basskast al voldoende laag gaat produceren, hoe pak ik dat "filteren" juist aan wat voor toestel heb ik hiervoor nodig?

men excuses voor al de vragen, ik ben een nooob maar had toch graag de ganse boel zelf in elkaar geflikkerd

grtz

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Originally posted by gunther
          @ LJmalcolm:
          aan een stel turbosound toppen had ik ook al even zitten denken, maar de TL 1201's zijn bijna niet meer te vinden...

aan de andere kant had ik graag ook gebruik gemaakt van een relatief kleine speaker, zodat hij toch nog "iets of wat onopvallend" kan omhooggehangen worden.

@ djspeakertje: idd ik denk dat de basskast al voldoende laag gaat produceren, hoe pak ik dat "filteren" juist aan wat voor toestel heb ik hiervoor nodig?

men excuses voor al de vragen, ik ben een nooob maar had toch graag de ganse boel zelf in elkaar geflikkerd

grtz

het beste kan je dus actief filteren, dat klinkt het beste en is vaak beter voor je topjes, als je kleine topjes wilt gebruiken is de ev zx-1 prima, maar dan moet je wel kijken of je aan 2 wel genoeg hebt, maar met de kosten van de ev's kan de winkel daar vast wel iets voor regelen zodat je ze in de ruimte waar ze komen kan beluisteren, qsc heeft ook leuke topjes in dit formaat. ( QSC - AcousticDesign AD-S82/S82H )
          actief filteren kan met actieve crossovers, die werken op 220 volts netspanning. deze filters kan je instellen, dus je kan kiezen vanaf hoeveel hertz ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_(eenheid) kijk bij: enkele voorbeelden ) de toppen het overnemen van de bassen, weet je niet zeker hoe je die x-over moet instellen en is de servicedienst van de winkel niet in de buurt check dan ff deze site Popschool Maastricht: Homepage hier staat de feedback trainer, maar die kan je gebruiken om frequenties af te luisteren, klik maar eens op een fader/schuifje, dan hoor je de frequentie, luister net zolang tot je merkt verschillende frequenties tot je hoort dat het geluid uit de toppen te zacht wordt, op die frequentie stel je de x-over in.

Daan

hier een x-overtje die het prima zal doen voor zo'n setje, als je duurder wilt kan dat nat. altijd! Behringer SUPER X PRO CX3400 (XLR) - J&H Licht en Geluid
          Last edited by djspeakertje; 25-03-09, 17:28.

Comment

• gunther
            • Feb 2009
            • 17

ik heb gisteren wat verder geknutseld aan men opstelling:

toestand momenteel:

1 x turbosound TL 1550
            48Hz - 225Hz ±6dB, 600 Watt rms, 1.200 Watt Programm, 4 Ohm
            1 x Behringer EP1500
            Bridged (1kHz, 0.1% THD): 4 Ohm: 1400W

1 x Inkel MA620
            2 x 320W into 4 Ohms, 2 x 210W into 8 Ohms
            2 x bose 301 serie3

Dit laatste zou ik achteraf nog willen vervangen door een behringer versterker uit de EP reeks en 2 kleine topjes (EV, QSC,...)

Momenteel heb ik het als test even allemaal aangesloten, maar het klinkt echt niet

Kan de behringer CX2310 ook dienen voor deze toepassing? of heb ik echt de CX3400 nodig?

Voor zo ver ik aan de handleiding van de CX2310 aan uit kan, blijkt dit wel een ideaal apparaat voor men opstelling.

Als ik het goed begrijp ga ik met de 2 jacks uit men mengtafel naar de 2 xlr inputs van de cx2310, (op de tekening nr 4 en de andere female xlr links zonder nr)

dan vervolgens xlr subw. out (nr 6) naar men EP1500 (xlr input kanaal 1)

en ten slotte 2 x xlr high (op de tekening nr 1 en rechts van nr 6) naam men inkel ma 620 (2 x xlr input )

juist? of zit ik er compleet naast?

daan: bedankt voor de linkjes, kan ik weer wat lezen
            Last edited by gunther; 02-04-09, 11:10.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Bose 301????

Dat zijn toch satelietspeakertjes voor home entertainment??
              Waar hebben we het hier zo langzamerhand nog over....?
              Met die 301-tjes mag je blij zijn met 105 a 110 dB/meter op vol vermogen!
              Dus passen echt niet bij je mooie sub.

Wat een verschil...Bose 301 of een ZX1

Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

als de cx2310 de goedkope versie van de cx3400 is (78 euro ipv 98 euro) dan maakt het geen r**t uit, je hebt gewoon wat mider functies op de cx2310.

Daan

Comment

• gunther
                  • Feb 2009
                  • 17

Originally posted by SPS
                  Bose 301????

Dat zijn toch satelietspeakertjes voor home entertainment??
                  Waar hebben we het hier zo langzamerhand nog over....?
                  Met die 301-tjes mag je blij zijn met 105 a 110 dB/meter op vol vermogen!
                  Dus passen echt niet bij je mooie sub.

Wat een verschil...Bose 301 of een ZX1

Paul
                  Paul, die 301 tjes had ik nog liggen en momenteel even aangesloten in afwachting van de zx1 voor niet zonder geluid te zitten :-)

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

welke amp wil je gaan gebruiken voor die zx-1tjes? de ma620 van de 301tjes?
                    of ga je een nieuwe kopen, en zoja, welke dan?

Daan

en jou paint-schema'tje klopt idd
                    Last edited by djspeakertje; 04-04-09, 12:30.

Comment

• gunther
                      • Feb 2009
                      • 17

Voor de ZX1 zou ik idd ook een andere amp willen kopen.

Aangezien ik al een behringer EP 1500 heb voor de sub
                      had ik graag de EP 2500 (2x 450rms op 8ohm) aangeschaft
                      voor de topjes (400 w program 8 ohm).
                      Kwestie van een mooi rackje kunnen te bouwen

Eerstvolgende aankoop zal nu de filter worden.

grtz

Comment

• gunther
                        • Feb 2009
                        • 17

ff dit topic afstoffen ...

Ik heb ondertussen men topjes gevonden :-)

2 x Turbosound TL 1501 toppen

1 x Turbosound TL 1550 sub

crossover heb ik ondertussen ook aangeschaft
                        Behringer CX 2310

voorlopig heb ik nog 2 versterkers (behringer EP1500 en Inkel MA 620)
                        maar deze had ik graag vervangen door 2 stuks van éénzelfde merk.

Wat kunnen jullie me aanraden?

- een 2de behringer aankopen?
                        - 2 andere amps zoeken? qsc, crown, carver,...

in het laatste geval zou ik liefst 2dehands toestellen aankopen, maar welke types komen in aanmerking voor mijn geluidset? of naar welke RMS waardes moet ik op zoek?

alvast bedankt !

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

ff dit topic afstoffen ...

Ik heb ondertussen men topjes gevonden :-)

2 x Turbosound TL 1501 toppen

1 x Turbosound TL 1550 sub

crossover heb ik ondertussen ook aangeschaft
                          Behringer CX 2310

voorlopig heb ik nog 2 versterkers (behringer EP1500 en Inkel MA 620)
                          maar deze had ik graag vervangen door 2 stuks van éénzelfde merk.

Wat kunnen jullie me aanraden?

- een 2de behringer aankopen?
                          - 2 andere amps zoeken? qsc, crown, carver,...

in het laatste geval zou ik liefst 2dehands toestellen aankopen, maar welke types komen in aanmerking voor mijn geluidset? of naar welke RMS waardes moet ik op zoek?

alvast bedankt !
                          Nogal een inkoppertje; staat in de PDF's, een 1200 Watt @ 4 Ohm voor de subs en een 600 Watt RMS @ 8 Ohm voor de toppen.
                          En tsja, een QSC, Crown of Carver geniet zeker de voorkeur boven een Behringer.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• gunther
                            • Feb 2009
                            • 17

Ik bedoelde eerder... zoek ik een versterker met exact dezelfde rms waardes als de luidsprekers of voorzie ik hier best een marge?

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Ik bedoelde eerder... zoek ik een versterker met exact dezelfde rms waardes als de luidsprekers of voorzie ik hier best een marge?

Meestal wordt 1.5 á 2x het rms vermogen van de luidsprekers geadviseerd en gebruikt.

Daan

http://www.licht-geluid.nl/forum/new...ersterker.html

Comment

Working...