klein live optreden, vermogen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Berend
    • Feb 2006
    • 85

idd, met een nette speakerset bedoel ik wel een stel speakers met idd min. een 1.4 " hoorn. Een 15" in combinatie met een 1" zal idd niet erg lekker klinken voor het totaal. Miss is zelfbouw ook een optie? wanneer je liever niet zelf bouwd? er zijn hier een aantal goede speakerbouwers. Maar ik zal wel voor een 15" gaan wanneer je de kick wilt mee versterken. 12" kasten die hetzelfde presteren zijn er wel, maar wel heel erg duur.
    Het idee om later evt de kast als monitor te gebruiken spreekt me wel aan, maar is 300W niet wat veel voor een monitor? Hierover gesproken, wat is in kleine gelegenheden een bruikbaar monitor-vermogen?
    dusssss.........

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

hangt helemaal van de muzikanten af, je hebt er mensen bij zitten die spelen bijna zonder monitor maar je hebt er ook een stel bijzitten die je moet "doodgooien" met monitor geluid.

heb zo een rock en loll bandje die ook in een klein cafe met ongeveer 100 bezoekers ieder een eigen 12" monitor op vol vermogen nodig vinden te hebben. leadzanger heeft er zelfs 2 nodig. Gaat dus makkelijk 2-3 tal versterkers van 750 watt per kanaal open.

Proberen om de backline minder hard te zetten gaat gedurende het eerste kwartier goed, daarna worden deze weer verder open gezet. Heb regelmatig de kanalen van de gitaren dichtstaan omdat ze via het podium toch al te hard de zaal in worden geworpen.

Oplossen dmv het gitaarsignaal ook via de monitor te laten lopen heeft tot op heden nog geen bevredigend resultaat opgeleverd.
      Ben bang dat ze inmiddels al redelijk "doof" zijn!!

echt standaard verhaal is er dus niet, proberen met de muzikanten is het beste, wat willen zij, en wat is mogelijk?
      verder een beetje vermogen is nooit weg, vermogen tekort daarintegen erg frustrerend.. zeker voor de muzikanten.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Daarnaast is de grote boosdoener in kleine kroegjes meestal de drummer.
        R&R bands hebben vaak van die 2 meter grote en brede drummers die zo hard meppen, dat ze 3 paar stokken verbruiken per gig.

En dan staat daar die arme zanger slechts 50 centimeter VOOR

De zangmicrofoon wordt meestal al 100% uitgestuurd door de snare/cymbals.

Ik HAAT daarom dat soort optredens als tech. Geen eer aan te behalen.
        Kroegje te klein; veel te vol; geen podium>>
        Dus vooraan gek van de herrie en achteraan in de kroeg hoor je niks.................... Geef mijn portie maar aan fikkie.

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

ben het volledig eens met hetgeen "vooraan tering herrie, achter niets te verstaan"

probeer dus wel altijd alles uit te mixen maar voor jezelf bijna niet te doen.
          zet de speakers indien mogelijk ook veel hoger als het publiek. Komt achterin toch een beetje over van hetgeen zich voren afspeelt.
          Om te mixen idd niet te doen, dus meestal zorgen voor een goede sound check en dan een rustig avondje.. (kijken wat voor dames er zijn)
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Originally posted by Watt Xtra
            ben het volledig eens met hetgeen "vooraan tering herrie, achter niets te verstaan"

probeer dus wel altijd alles uit te mixen maar voor jezelf bijna niet te doen.
            zet de speakers indien mogelijk ook veel hoger als het publiek. Komt achterin toch een beetje over van hetgeen zich voren afspeelt.
            Om te mixen idd niet te doen, dus meestal zorgen voor een goede sound check en dan een rustig avondje.. (kijken wat voor dames er zijn)
            (kijken wat voor dames er zijn)
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Berend
              • Feb 2006
              • 85

Ok, 1,5 jaar later...

heeft het eigenlijk wel zin de kick te versterken als je maar 12" topjes hebt?
              Terwijl dit toch 1 van de eerste dingen is die je wel versterkt, ook als je subs niet nodig acht gezien de kleine ruimte waarin het optreden plaatsvindt.
              dusssss.........

Comment

• Sandman
                • Apr 2007
                • 67

Originally posted by Berend
                Ok, 1,5 jaar later...

heeft het eigenlijk wel zin de kick te versterken als je maar 12" topjes hebt?
                Terwijl dit toch 1 van de eerste dingen is die je wel versterkt, ook als je subs niet nodig acht gezien de kleine ruimte waarin het optreden plaatsvindt.
                Volgens mij heeft wel of geen sub niets maken met de grote van de ruimte. Als je subs er bij neemt kun je dieper en krachtiger in het laag wat bijvoorbeeld bij een band wel prettig is als je meer dan alleen keys en vocals uitversterkt.

Dus zou je het nodig vinden om je kick uit te versterken dan zou ik er een subje bij nemen.

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Kick produceert naast laag ook nog een typisch kick-geluid rond de 4k, en dat snappen je 12'' topjes heus wel. En 80hz zal toch ook wel in je topjes zitten als ze fullrange werken? Dus ja, wat mij betreft heeft het zin om de kick te versterken over 12''. Ik werk eigenlijk meestal met 15'' sub met daar boven 12''+1'' topjes, maar bij kleine dingetjes blijven de subs thuis. Het is trouwens niet zo dat het dan nog zo lekker klinkt als met sub, maar voor 75< is het meestal ook de sop de kool niet waard.

Comment

Working...