Dap X15-HL Opknappen en herladen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • c.slopsma
    • May 2010
    • 57

    Dap X15-HL Opknappen en herladen.

    Goeiemorgen!

    Ik was opzoek naar een betaalbare upgrade voor mijn Vibe 18s subjes. Ze spelen prima, maar voor het mooi toch net even iets aan de lichte kant voor de met kuubskisten afgezette hallen en tenten die we hier in de buurt vaak tegenkomen. Van de week voor niet al te veel geld een paar Dap X-15HL kasten opgehaald. De beste jongen had ze met carnaval verhuurd en verbrand terug gekregen. Het idee is de kasten opnieuw in de warnex te zetten en de drivers te repareren/vervangen zodat we iets meer laag neer kunnen zetten.



    Iedereen houdt van fotos, bij deze. De kasten zijn zo te zien al iet uitgerust met de originele drivers. Nu maakt het niet veel uit want meneer highlite levert naar mijn weten toch geen recone sets.


    Na wat zoeken op internet heb ik de driver parameters van de originele drivers kunnen vinden.

    Hier de TS. parameters van de org. driver


    Fs: 39.7 Hz
    Re: 5.5
    Qes: 0.349
    Qms: 6.567
    Qts: 0.331
    Vas: 101.08 litres
    Mms: 165.2 grams
    Cms: 97.3 ìm/N
    BL product: 25.48 Tm
    LE at 10,000 Hz: 2.05 mH
    X-max = (Hc-Hg)/2 8.5 mm
    Ref. efficiency at 1W 1m 1.76%
    EBP: 94.62 dB

    Nou heb ik nog een paar luidsprekers liggen met de volgende parameters:

    Resonance frequency Fs 40Hz
    DC resistance Re 3.6 Ohm
    Mechanical Qfactor Qms 8.48
    Total Quality factor Qes 0.4
    Electriacl Q factor Qts 0.38
    Equivalent volume Vas 158.91 L
    Moving mass Mms 0.12Kg
    Mechanical compl Cms 0.14 mm/N
    BLfactor BL 16.7 Tesla m
    Effective piston area Sd 0.09 mm


    Ik heb me redelijk ingelezen en ben bang dat de lage BL deze luidspreker niet bruikbaar zal maken voor een horn. Toch zal ik er vanavond eens een monteren en de meetmicrofoon ervoor zetten. Het zou geweldig zijn als iemand me zou kunnen vertellen welke parameters ik op moet letten bij het kiezen van een andere luidspreker en eventueel een alternatief voor willen stellen.

    Als ik er vanavond aan toe kom om ze te meten zal ik resultaten uploaden. En toevallig iemand een idee hoe ik de foto's kan verkleinen?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De BL geeft aan hoe sterk de aandrijving is, deze is bij de driver die je wilt gaan gebruiken niet bepaald goed, dat houdt in dat je deze driver in deze kast waarschijnlijk snel stuk zult spelen. Belangrijke parameters zijn de Qts, BL, Fs en Xmax.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • stefke96
      • Dec 2015
      • 96

      #3
      TS-parameters van de originele driver

      Comment

      • c.slopsma
        • May 2010
        • 57

        #4
        Bedankt voor zover, ik kan gebruikt aan een set rcf luidsprekers komen die een lagere qts hebben, Wat neem ik aan beter is?. even de parameters:
        Fs 40Hz
        DC resistance Re 4.7 Ohm
        Mechanical Qfactor Qms 5.1
        Total Quality factor Qes 0.28
        Electriacl Q factor Qts 0.26
        Equivalent volume Vas 132.91 L
        Moving mass Mms 123g
        Mechanical compl Cms
        BLfactor BL 22.9 Tesla m
        Effective piston area Sd 0.085 mm
        Zou dit al in de buurt komen of vorzie je problemen?
        En met betrekking tot het kapot spelen van de luidsprekers die ik heb liggen. Bedoel je dan dat de te kleine motor te veel weerstand heeft in een horngeleladen kast en daardoor te warm zal worden? of moet ik dit anders zien

        mvg c.slopsma

        Comment

        • c.slopsma
          • May 2010
          • 57

          #5
          Ik heb deze driver en de originele Dap even over mekaar heen gelegd met winisd. Het resultaat is verrassend vergelijkbaar. Beide luidsprekers een kast van 100liter en getuned op 40hz gegeven. cone excursion loopt ook synchroon. Zou dit in de horn ook een magische match zijn? *rood RCF grijs DAP

          Last edited by c.slopsma; 23-02-18, 16:13.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Bij een te lage BL wordt de aandrijving inderdaad overbelast waardoor de impedantie te laag wordt en daardoor de stroom te groot. Vergelijk het maar met een elektromotor waar een te hoge belasting aan hangt.
            Ik denk dat die RCF het heel aardig doet, de BL zit iig in de buurt van de originele.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • stefke96
              • Dec 2015
              • 96

              #7
              Om welke RCF gaat het?

              Comment

              • c.slopsma
                • May 2010
                • 57

                #8
                Dat is een goeie, had ik er wel even bij kunnen zetten. Het weekend ben ik helaas niet in thuis geweest. Vanavond ga ik nog even proberen iets te doen.Voor het type moet ik vanmiddag om mijn andere computer weer even kijken, kom ik op terug.

                Comment

                • c.slopsma
                  • May 2010
                  • 57

                  #9
                  Van de week druk geweest, en het weekend pas weer tijd voor de hobby. Luidsprekers zijn de RCF L15P300.


                  Ik heb er 1 in de kast gemonteerd om even te meten, gelijk viel al op dat ze veel aangenamer klinken. Helaas heb ik ruzie met mijn nieuwe telefoon en zijn de fotos van de ongevlakte metingen verdwenen. Ik gebruik rew en zag wel dat er op 80hz een pittige piek zit. met smoothing op 1/6 en een klein beetje spelen op de dsp was dit weg, maar ik neem aan dat de in de ware meting niet voor mag komen en waardoor zal de piek ontstaan? Nog wel een fototje van met de smoothing op 1/6 en wat prutsen met de dsp

                  Comment

                  • stefke96
                    • Dec 2015
                    • 96

                    #10
                    Hoe heb je ze gemeten? Wat was de locatie? etc.
                    En met wat heb je ze vergeleken? de driver van de eerste foto?

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Ervan uitgaande dat dit de response is met slechts een hi en low pass ziet het er zo op het eerste gezicht prima uit.
                      Stoor je niet teveel aan kleine oneffenheden in de response, dat kan heel goed gevolg zijn van de ruimte waarin je meet met dergelijke lange golflengtes.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      Working...