Force cancelling - dual opposed subwoofer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Force cancelling - dual opposed subwoofer

    Heb weer een nieuwsgierig vraagje...

    In de hifi wereld kom je af en toe (maar ook al zeer zelden) dual opposed subwoofers tegen (bv Sonos SUB, Kef heeft er ook eentje).
    Hoe het principe werkt is mij bekend: 2 drivers die tegenover elkaar geplaatst zijn om zo de bewegingsenergie op te heffen waardoor de behuizing niet mee trilt (waardoor dus bespaart kan worden op bracing).





    Nu vraag ik mij af of er ook in het professionele licht en geluid wereldje dit soort subs bestaan. Ben er namelijk nog nooit een tegengekomen...

    Tweede vraag (die wellicht met de vorige al beantwoord is), wat zijn de voor- en nadelen hiervan (behalve het meest voor de hand liggende voordeel, dat er geen vibraties voorkomen).

    Alvast bedankt weer !
    Last edited by sjig; 12-02-17, 14:17.
  • Ampli
    • Aug 2014
    • 58

    #2
    Dit zie je in een andere vorm ook in de pa wereld, dit word echter bereikt door 2 losse sub achter elkaar gezet
    de dubbele woofers zullen niet mekaar cancelle want dan hoor je theoretisch niks
    meestal is 1 woofer +\- en de andere -/+ geschakeld dus in spiegelbeeld aangestuurd zodat ze mekaar versterken
    1 zal ook iets in tijd vertraagd zijn om naar 1 richting te stralen

    dat de behuizing hierdoor niet trilt is naar mijn mening onzin, want geen trillingen is ook geen geluid
    in de pro audio zijn er hier ook meerdere, bv bose heeft zo een sub tube gemaakt, sommige sub hebben dubbele woofers onder een hoek van 45 gr die ongeveer het zelfde doen

    voordeel is dat de sub minder naar de achterkant stralen en meer richtings gevoelig zijn,
    nadeel speakers worden zwaarder, kasten groter etc
    Last edited by Ampli; 12-02-17, 17:50.

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      Originally posted by Ampli
      Dit zie je in een andere vorm ook in de pa wereld, dit word echter bereikt door 2 losse sub achter elkaar gezet
      de dubbele woofers zullen niet mekaar cancelle want dan hoor je theoretisch niks
      meestal is 1 woofer +\- en de andere -/+ geschakeld dus in spiegelbeeld aangestuurd zodat ze mekaar versterken
      1 zal ook iets in tijd vertraagd zijn om naar 1 richting te stralen

      dat de behuizing hierdoor niet trilt is naar mijn mening onzin, want geen trillingen is ook geen geluid
      in de pro audio zijn er hier ook meerdere, bv bose heeft zo een sub tube gemaakt, sommige sub hebben dubbele woofers onder een hoek van 45 gr die ongeveer het zelfde doen

      voordeel is dat de sub minder naar de achterkant stralen en meer richtings gevoelig zijn,
      nadeel speakers worden zwaarder, kasten groter etc
      Dat eerste is een cardioid/csa/end-fire etc. Dat is iets anders (overigens ook niet goed uitgelegd...)


      Dat de behuizing niet trilt is geen mening, maar een feit. Heb hier toevallig zo'n sonos sub staan (1x raden waar de vraag vandaan kwam :P), en op vol vermogen trilt deze bijna niet. Als in: als ik m'n hand op de behuizing leg durf ik niet met zekerheid te zeggen of 'ie überhaupt wel aanstaat.

      Er zijn wel trillingen, echter alleen in de lucht: via de behuizing


      Kasten worden niet groter, bij een dubbele sub is dit gewoon toe te passen. Je bent wel wat volume kwijt omdat je op een of andere manier nog een opening voor de woofers moet hebben (zoals de "O" vorm bij de SONOS SUB).

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Iets in deze richting:



        Moet je alleen nog ergens een BR poortje plaatsen.

        Maar dan is het dus de vraag of het "weggooiden" van deze 40 ~ 50 liter het waard is

        Driver aan de zijkanten gaat in heel veel situaties nogal onhandig uitkomen (je kan hem maar op 1 positie neerzetten, en minstens 10-15 cm van een muur af...)

        Comment

        • stefke96
          • Dec 2015
          • 96

          #5
          Staat een stuk over dit onderwerp in een ander forum (diyaudio).

          Comment

          Working...