Welke versterker heb ik nodig?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Odin
    • Nov 2016
    • 4

    Welke versterker heb ik nodig?

    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs een zeer leuke PA set gekocht.
    Ik heb nu wat problemen met het matchen van speakers en versterkers.

    In eerste instantie had de man waarvan ik de set gekocht heb het als volgt aangesloten,
    ''1 powerdynamics PDD1200'' (2x 600 watt bij 4 ohm) -> 2 subkasten met elk: (2x 15''): RCF L15 554K- (600 watt RMS 8 ohm) + RCF L15G400 (800watt RMS 8 ohm).

    Na wat onderzoek te hebben gedaan was mijn conclusie dat de versterker ver underpowered is. volgens mij heb ik namelijk een versterker nodig die 2x 1500watt RMS bij 4 ohm kan handelen.

    Mijn vraag aan jullie is of mijn theorie klopt en wat een goede 3000watt versterker is voor weinig (want het geld is op haha)

    Alvast super bedankt!

    Odin
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by Odin
    Hallo allemaal,

    Mijn vraag aan jullie is of mijn theorie klopt en wat een goede 3000watt versterker is voor weinig (want het geld is op haha)

    Alvast super bedankt!

    Odin
    Een tweemaal 600 watt versterker kan prima klinken hoor. Je moet je afvragen of het hard genoeg gaat. Meer vermogen wil niet altijd zeggen beter geluid.
    De verhoging naar 2x 1000 watt levert een nauwelijks hoorbare geluidsdruk vermeerdeing op van 3dB.
    Wil je tweemaal zo hard, dan moet je al het viervoudige vermogen hebben, dus 2x 2500 watt.
    Goed en goedkoop zijn twee zaken die heel vaak niet in een apparaat verenigd zijn.
    Het materiaal wat je noemt is niet echte topkwaliteit.
    Een extra versterker met een fatsoenlijke electronische crossover kun je wel wat mee.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • Odin
      • Nov 2016
      • 4

      #3
      Hallo bedankt voor je reactie.

      Echter gaat het mij niet om de geluidsdruk die ik produceer.
      Het gaat mij er om dat het laag vermogen van mijn versterker niet mijn speaker en of mijn versterker gaat opblazen.

      Ik lees namelijk overal dat er zeer nadrukkelijk op wordt benadrukt dat je nooit en lager vermogen versterker aan een hoger vermogen speaker moet koppelen.
      Is die stelling correct?

      Comment

      • Carl
        • Nov 2000
        • 907

        #4
        Nee, die stelling is onzin.
        Als je zorgt dat de versterker niet overstuurd raakt, niet clipt dus, gaat er niets stuk. Je kunt met een 3000Watt versterker een klein beetje harder dan met een 600W. maar stel je daar zoals Speakertech terecht al opmerkt, niet te veel van voor.
        Als je centjes niet ver reiken, zou ik niet aan een erg dikke versterker denken, die kosten serieus veel geld, ook tweedehands.
        Gebruik je oren, als het overstuurd gaat klinken sta je te hard en gaat het boeltje stuk. Blijf je uit de vervorming, dan kun je heel lang plezier van je speakers hebben.

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          Originally posted by Odin
          Hallo bedankt voor je reactie.


          Ik lees namelijk overal dat er zeer nadrukkelijk op wordt benadrukt dat je nooit en lager vermogen versterker aan een hoger vermogen speaker moet koppelen.
          Is die stelling correct?
          Bij ondeskundig gebruik zit daar wel wat in.
          Als je een dergelijke versterker in de clip draait, gaat het tweemaal zo snel stuk. Je luidsprekers worden gemiddeld te zwaar belast en clippen betekent blokgolven op de luidsprekers en dat zijn ideale signalen om luidsprekers om zeep te helpen.
          Gebruik je een kleinere versterker en draai je niet in clip, gaat het jaren goed.
          Last edited by speakertech; 26-11-16, 19:19.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by speakertech
            Wil je tweemaal zo hard, dan moet je al het viervoudige vermogen hebben, dus 2x 2500 watt.
            Twee maal zo hard is akoestisch gezien 10dB, elektrisch is dat een factor 10 aan vermogen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Odin
              • Nov 2016
              • 4

              #7
              Bedankt allemaal voor de reacties.

              ik denk dat ik het dan hou bij de versterker die ik heb en hem simpel weg in het groen houdt.

              Dus wat deze dude hier zegt is eigenlijk een broodje aap zolang je niet dingen gaat oversturen? (1.40) : https://www.youtube.com/watch?v=pUou_noD1Gc&t=10s

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by Odin
                Dus wat deze dude hier zegt is eigenlijk een broodje aap zolang je niet dingen gaat oversturen?
                Vreemd verhaal, hij suggereert eigenlijk dat een versterker zijn vermogen niet constant kan geven.
                In werkelijkheid ligt het wat complexer, muziek is geen continu signaal maar heeft een dynamiek. Die dynamiek is al snel 10 dB of meer wat inhoud dat een versterker van 1000 watt tussen de 100 en 1000 watt staat te leveren. Is hij 500 watt dan redt je die pieken niet meer, de versterker gaat dan clippen.
                Dat clippen betekent simpel vastlopen op zijn voedingsspanning waardoor de toppen van de sinus (waaruit geluid bestaat) worden afgevlakt, het wordt min of meer een blokgolf en daar kunnen speakers erg slecht tegen.
                De vuistregel is dan weliswaar dat je versterker het dubbele aan vermogen aan moet kunnen om optimaal gebruik te kunnen maken van de capaciteit van je speakers, maar meer dan dat is het niet. Gebruik je een lichtere versterker dan speelt je set iets minder hard, niks meer, niks minder.
                Andersom is het ook geen probleem, zelf gebruik ik in mijn Prospect systeem op een 1" driver van slechts 80 watt een 1000 watt versterker, door juiste instellingen van de limiter blijft dit gewoon heel. Plus dat het mid en laag vanzelf laat horen dat het wel een keer klaar is, zonder extreme EQ settings krijgt de 1" driver daardoor vanzelf niet teveel vermogen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Odin
                  • Nov 2016
                  • 4

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Vreemd verhaal, hij suggereert eigenlijk dat een versterker zijn vermogen niet constant kan geven.
                  In werkelijkheid ligt het wat complexer, muziek is geen continu signaal maar heeft een dynamiek. Die dynamiek is al snel 10 dB of meer wat inhoud dat een versterker van 1000 watt tussen de 100 en 1000 watt staat te leveren. Is hij 500 watt dan redt je die pieken niet meer, de versterker gaat dan clippen.
                  Dat clippen betekent simpel vastlopen op zijn voedingsspanning waardoor de toppen van de sinus (waaruit geluid bestaat) worden afgevlakt, het wordt min of meer een blokgolf en daar kunnen speakers erg slecht tegen.
                  De vuistregel is dan weliswaar dat je versterker het dubbele aan vermogen aan moet kunnen om optimaal gebruik te kunnen maken van de capaciteit van je speakers, maar meer dan dat is het niet. Gebruik je een lichtere versterker dan speelt je set iets minder hard, niks meer, niks minder.
                  Andersom is het ook geen probleem, zelf gebruik ik in mijn Prospect systeem op een 1" driver van slechts 80 watt een 1000 watt versterker, door juiste instellingen van de limiter blijft dit gewoon heel. Plus dat het mid en laag vanzelf laat horen dat het wel een keer klaar is, zonder extreme EQ settings krijgt de 1" driver daardoor vanzelf niet teveel vermogen.
                  Bedankt, ik denk dat het nu goed helder is.
                  - optimaal geluid uit je speaker heb je een sterkere versterker nodig
                  - geen sterkere versterker gewoon uitkijken dat je niks overstuurd (überhaupt niet oversturen haha)

                  Thanks guys, goed weekend

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    #10
                    Wat je wel in gedachte moet houden, is dat een versterker het ook niet altijd even leuk vind om continue achter elkaar volledig op z'n staart getrapt te worden, een beetje reserve in je vermogen is dus ook voor je versterker ook wel fijn

                    Gaat hierbij vooral om de goedkopere amps (zeker op 4Ω)...

                    De rest is al gezegd :P

                    Comment

                    • beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

                      #11
                      En wil je toch meer "oemff" uit je set halen dan kan je eens kijken voor een Behringer iNuke 6000 al dan niet met ingebouwde processor, prijs is bijna gelijk aan de Powerdynamics die je nu hebt.... (rond de 300 euro)
                      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                      Comment

                      Working...