Cubo 18 (extendend?) voor Faital Pro 18XL1600

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joosty
    • Mar 2011
    • 14

    Cubo 18 (extendend?) voor Faital Pro 18XL1600

    Beste Forumleden,

    Laat ik me eigen eerst is voorstellen.. Ik ben Joost Korsten.
    Op het moment ben ik erg aan het experimenten met mijn geluid, en ben erg benieuwd naar de prestaties van mijn Faital Pro 18XL1600 speakers in een cubo kast. Ik heb 4 van deze jongens en de bedoeling is (als het naar wens speelt) er nog 4 bij komen.

    De speakers zitten momenteel in een G-Sub van speakerplans, dit speelt al erg goed, maar mijn Thomann 18/500a drivers doen er niet veel onder....

    Ik ben dus van mening dat ik meer uit die Faital's kan halen en had een Cubo kast in gedachten omdat ik dan wat flexibeler ben.

    Ook lees ik dat het mogelijk is om een Cubo kast qua maatvoering aan te passen, dit zou ik graag naar 75cm hoogte willen brengen (omdat er een passieve Axys T86x top op komt)

    Zou deze speaker een in een "normale" cubo zich thuis voelen, in een extended of gewoon een frondloaded kast.

    Alvast bedankt voor de mensen die reageren!

    Joost Korsten.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De Faital Pro 18XL1600 is echt een top driver, mits de kast de juiste inhoud en tuning heeft is het echt een beest.
    Wat is de inhoud en tuning van de G-sub?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • stefke96
      • Dec 2015
      • 96

      #3
      Tuning van de Gsub ligt op 37 Hz.
      Netto inhoud ligt rond de 300 L (rekening gehouden met handvaten, bracing etc..).

      18XL1600 heeft een fs van 32 Hz dus een tuning van bv, 35 Hz is al niet verkeerd.
      Wel lijkt de poortoppervlakte aan de kleine kant. Ook geen poortruis ondervonden met testen?
      En met wat stuur je de boel aan?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Afgezien van een wat hoge tuning zou die kast prima geschikt moeten zijn voor de Faital Pro.
        Wat voor versterker gebruik je ervoor en wat voor processing of cross-over?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

          #5
          Ik zie de 18XL1600 persoonlijk als een echte sub driver, wat betekent dat deze het beste tot zijn recht komt in laagafgestemde kasten, bijv. rond de 30 Hz. De g-sub is naar mijn idee dan ook wat hoog afgestemd voor de 18XL1600, datzelfde geldt overigens ook voor Cubo 18 Extended (hoewel je uit die laatste wel wat meer output zult halen).

          Het is wat mij betreft echt een luidspreker die zal werken in Cubo 18 Extended maar het beste tot zijn recht komt in Cubo Sub (die is overigens 77 cm hoog). Als je voor een reflex kast gaat, zou ik voor een iets grotere kast dan de g-sub gaan, met lagere afstemming.

          Er is hier een forumlid die de 18HP1030 in Cubo Sub gebruikt, wellicht kun je een keer luisteren? Wil je afmetingen van Cubo kasten gaan aanpassen, stuur dan even een mailtje naar questionsaboutcubo(at)gmail(punt)com

          Mvg Johan

          Comment

          • joosty
            • Mar 2011
            • 14

            #6
            Iedereen bedankt voor de reacties!
            Zou het wat zijn om 4x Cubo Sub te maken en 4x Cubo (extended) voor mijn Thomann woofers?

            Ze draaien op 2x Carver PT2400 in brug (3000w @4ohm) Processor is (nog) een DCX van Behringer (ben bezig met een xilica)

            De G-Sub is volgens het plan van een RCF L18P300 gemaakt, maar toen kwamen die Faitals op mijn pad... gewoon als een boer er in geschroefd en gedraaid, ging naar mijn mening goed, maar zoals ik zeg, de Thomanns doen er niet veel onder

            Ik ben benieuwd wie de Cubo sub heeft met die Faitals, daar wil ik zeker naar gaan luisteren

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by joosty
              Ik ben benieuwd wie de Cubo sub heeft met die Faitals, daar wil ik zeker naar gaan luisteren
              De 18HP1030 is een totaal andere driver dan de 18XL1600, hoe de 1030 in een Cubo klinkt is dus geen referentie om te beoordelen hoe de 1600 zal gaan klinken.
              Wanneer een driver van 500 Watt niet onder doet voor eentje van 1600 Watt met een 3000 watt amp erop zit er echt iets niet goed....
              Die hoge tuning is zeker niet optimaal maar daardoor zou je juist een hoger rendement moeten krijgen uit de Faital Pro's, de kast inhoud is niks mis mee voor deze driver. Qua rendement zul je uit een Cubo, in het stuk rond de 50Hz,wellicht meer halen dan uit je huidige subs (wanneer de tuning aangepast is) qua klank ben je met je huidige subs beter af. Dat laatste is mijn persoonlijke mening.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

                #8
                Ik ben degene die de Cubo sub heeft met de 18hp1030, echter zijn ze beide kapot teruggekeerd van een feestje een week of drie geleden.
                en zal eerst even moeten onderzoeken wat er aan de hand is.
                Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                Comment

                • stefke96
                  • Dec 2015
                  • 96

                  #9
                  Na even simuleren met winISD en de gebruikte kast, zal de de 18XL1600 (2X) toch flink over de 18-500(2X) moeten gaan.

                  Netto inhoud van 300 L, met een poort van 464x120x118 kom ik uit op een tuning van 42 Hz (voor de 18-500 geen slechte tuning).
                  Als ik beide continu vermogen ingeef (1600 voor 18XL1600, en 500 voor 18-500) gaat de 18XL1600 6dB harder dan de 18-500.

                  Is uiteraard ook maar een simulatie, maar wel een indicatie dat er iets niet klopt.

                  Comment

                  • joosty
                    • Mar 2011
                    • 14

                    #10
                    Ik ga aan de slag met 2 Cubo subs en ga aan hetvergelijken.
                    Luisteren wat kwa klank beter is en wat kwa volume. En dan overwegen.

                    Ik hou jullie op de hoogte

                    Comment

                    • stefke96
                      • Dec 2015
                      • 96

                      #11
                      Ben je ook van plan om aan de slag te gaan met REW oid?
                      Lijkt me wel interessant wat er nou uit bv. een cubo sub komt, en toch wel zeer handig bij zelfbouw.

                      Comment

                      • joosty
                        • Mar 2011
                        • 14

                        #12
                        Misschien een domme vraag haha, wat is REW

                        Comment

                        • teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

                          #13
                          Room EQ Wizard
                          ''diamonds are forever''

                          Comment

                          Working...