Drieweg top kasten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    Drieweg top kasten

    Beste allemaal,

    Ik loop met het plan rond om een setje 15" drieweg topkasten te gaan maken, ik heb mezelf getrakteerd op een FP 10.000 klasse D versterker (op aanraden van de heer Sander/MusicXtra) en nu gaan me subs dusdanig hard dat het twaalf inch topje uit mijn andere topic het haast niet meer bij kan houden.
    Je kan natuurlijk ook gewoon de subs zachter zetten, maar ja, das een stap terug vind ik

    Waarom drieweg zul je wellicht denken, wel omdat ik dus de onderstaande foto's tegen kwam op het net en ik dat toch wel heeeel erg dik vind staan haha!







    Ik heb de volgende vragen:

    Ik weet dat deze dubbele hoorn van met merk QSC is, maar ik weet ook dat ze niet meer leverbaar zijn, wie weet zoiets als dit te vinden, of weet de juiste zoekterm. (ik google nu op dual horn flare)
    Is dit überhaupt een goed idee of is dit zwaar achterhaald , en dan bedoel ik een top kast met 15" laag en een 6,5" mid met 1" hoog samen in 1 hoorn.

    Als laatste nog een voorbeeld van hoe ik hem in gedachten heb:



    Ik vind het mooi

    PS,

    reden dat ze niet meer leverbaar zijn is omdat (zoals op de eerste drie foto's te zien is) ze massaal werden gebruikt voor home cinema , en die mensen hebben de magazijnen van QSC leeg gekocht waarop besloten is om niet meer te leveren aan die doe het zelfers.....
    Last edited by beyma; 27-10-16, 22:23.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Waarom geen BMS 4594? Dat scheelt weer een puntje in de puntbron.

    Comment

    • Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

      #3
      Je hebt de Limmer horn (met een 6"), met die zoekterm kom je ook nog wel wat andere varianten tegen:



      Mvg Johan

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Originally posted by Rademakers
        Je hebt de Limmer horn met een 6"
        Kijk daar kan ik echt wat mee !!

        Ik snap nu ook wel waarom die QSC hoorns zo razend populair waren, die kosten toen maar 26 dollar tegen de 230 euro p/s wat deze Limmers moeten kosten.....
        Maar goed, dan heb je ook wel wat natuurlijk !



        Dit kan mij de broek wel doen bollen zeg maar hahaha, en dan met een dikke Faital Pro 15" er onder moet toch wel een lekkere OEMFFF geven lijkt me


        De BMS 4594ND is de absolute top der toppen maar dat gaat te ver over mijn budget, ik ben maar een hobbyist *kuch*uit de hand gelopen hobby*kuch* , en voor mij is het de sport om alles zo voordelig mogelijk te maken en zoveel mogelijk daarvoor terug te krijgen.
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          Originally posted by beyma
          De BMS 4594ND is de absolute top der toppen maar dat gaat te ver over mijn budget, ik ben maar een hobbyist *kuch*uit de hand gelopen hobby*kuch* , en voor mij is het de sport om alles zo voordelig mogelijk te maken en zoveel mogelijk daarvoor terug te krijgen.
          Ik zou zeggen doe het sommetje nog 'ns... zal niet ver uit elkaar liggen.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            Originally posted by PvG
            Ik zou zeggen doe het sommetje nog 'ns....
            Ik begrijp waar je naar toe wilt, 2x Limmerhoorn + alle drivers is bijna net zo duur als de BMS , maar nogmaals ik ben gewoon hobbyist en heb alle tijd om te wachten tot er iets leuks op mijn pad komt op een bekende markt plaats zoals Ebay
            Het is voorlopig nog maar een plan in m'n hoofd, maar die restant stukken berkenplex kijken me iedere dag aan (en er zijn meer collega's die er wel wat in zien) dus ik ga denk ik maar toch alvast een kast berekenen rekeninghoudend met een plek voor wat voor hoorn dan ook hahaha!
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • rammon
              • Apr 2012
              • 59

              #7
              Beyma, even een vraagje. stuur je top nu actief of passief aan?

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Zoek eens op "JBL PT waveguide"...

                Weet niet of dat helemaal is waar je naar op zoek bent, maar het is in ieder geval iets :P

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Rammon, de 12 inch top uit mijn andere topic stuur ik passief aan met een Beyma FD250 filter, een eventuele nieuwe drieweg kast zal aktief gaan worden maar hoe precies daar moet ik nog over nadenken.... het kan natuurlijk met een luxe inbouw 'plate-amp' maar ook extern met een stapeltje klasse D versterkers (uit China) maar vrijwel zeker altijd m'n DBX driverack PA2 er tussen....

                  Nog even in het algemeen hoe ik me setje denk te gaan indelen: ik heb nu 8x 18 inch sub en die kan ik op me nieuwe FP 10K versterker per twee kasten doorlussen dus 4x 4 ohm oftewel iets meer dan een kilowattje per kast en dat geeft genoeg OEMFF voor mij haha, qua top kasten zouden dan mijn 4 Bose 802 kastjes daarop komen en aangestuurd met een Crest CA6 , of misschien me 12 inch topje op een Crest CA4.
                  Maar het kan natuurlijk ook wat kleiner/compacter en dan bv 4 subjes op twee kanalen en 4x 802 op de andere twee kanalen, op die manier heb ik een flinke set op 1 versterker staan van slechts 12 kilo ipv de 85 kilo die ik normaal mee liep te slepen....

                  Leuke hobby he ?!


                  Sjig, heel hartelijk dank voor die tip ! Ik ga me er gelijk in verdiepen
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • rammon
                    • Apr 2012
                    • 59

                    #10
                    Oke, maar ik weet uit ervaring dat een speaker met filter niet zo hard kan als een speaker die actief word aangestuurd. Mits alles goed afgesteld is.

                    Comment

                    • stefke96
                      • Dec 2015
                      • 96

                      #11
                      Originally posted by rammon
                      Oke, maar ik weet uit ervaring dat een speaker met filter niet zo hard kan als een speaker die actief word aangestuurd. Mits alles goed afgesteld is.
                      Dat is een afweging die gemaakt moet worden altijd.
                      Je hebt weer twee extra kanalen nodig, en dan weet ik dat je nu voor weinig geld een 4 kanaal's versterker kan krijgen.
                      Echter is hier niet altijd het geld voor, of is het niet nodig voor de toepassing.

                      Comment

                      • SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

                        #12
                        Originally posted by stefke96
                        Dat is een afweging die gemaakt moet worden altijd.
                        Je hebt weer twee extra kanalen nodig, en dan weet ik dat je nu voor weinig geld een 4 kanaal's versterker kan krijgen.
                        Echter is hier niet altijd het geld voor, of is het niet nodig voor de toepassing.
                        EN je hebt speakon 8 nodig met 6 aderige kabels... Ook een dure grap bijelkaar....!
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Originally posted by SPS
                          EN je hebt speakon 8 nodig met 6 aderige kabels... Ook een dure grap bijelkaar....!
                          Het BMS passieve filter kost een paar tientjes en dan kun je een drieweg top met 2 kanalen aansturen... Ja, nu stop ik over de BMS ;-)
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14
                            Originally posted by rammon
                            dat een speaker met filter niet zo hard kan als een speaker die actief word aangestuurd.
                            Hmmm over het stukje 'hoe hard' verschillen wij van mening, in mijn optiek zit het grootste verschil (voordeel) in de controle die je hebt met actief aansturen.
                            Je kan van elke driver exact de timing bepalen en eindeloos stoeien met verschillende type filters/ steilheid/ overgang punten enzovoort enzovoort en dat heb je met een analoog filter gewoon niet ,maar het kan ook met analoog gewoon lekker hard hoor

                            Originally posted by PvG
                            nu stop ik over de BMS ;-)
                            Ik heb al BMS drivers in me twee-weg topjes zitten hoor, ben er ook meer dan tevreden over ondanks dat het nog maar een goedkoop instap model is !
                            Het gaat om de BMS 4547nd 1" 80 Watt 115 DB 1w/1m en op papier zou er max 132 DB uit kunnen komen...
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

                              #15
                              Er gaat wel wat energie in het passieve filter verloren, daarom kom je zelden passieve filters in subs tegen, maar in tegenstelling tot subs lijkt het me stug dat het hier in de decibellen loopt.

                              Volgens mij ben je met de 6"/1" combo toch net wat goedkoper uit, Ciare 6.38 (100), DE250 (100), Limmer hoorn (230) + eventueel passief filter. Versus BMS 4594 (600) en hoorn (100), schilt toch aardig wat, of zijn de prijzen inmiddels anders?

                              Mvg Johan

                              Comment

                              Working...