Zelfbouwbox aansluiten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brw martijn
    • Jan 2008
    • 7

    Zelfbouwbox aansluiten?

    Beste allemaal over de volgende vraag heb ik al veel gelezen maar ben er nog niet uit. Ik wil twee boxen op maat maken. (En dan heb ik het over het formaat)

    Nu de vraag stel ik neem de volgende samenstellingen hoe kan ik dit het beste aansluiten ivm ohm en wattage.
    Serie / parallel? Zit ik dan op 4 of 8 ohm versterking? Enz

    Voorbeeld 1:
    Woofer 500 watt rms
    Midden tone 100 w.
    Tweeter 80 w.

    Voorbeeld 2
    2x woofer 500w
    Midden tone 100
    Tweeter 80w

    Uitgaande alles 8 ohm is of jullie moeten een beter plan hebben.

    Vraag 2
    Als ik woofer en mid in serie of parallel zet en ik hang er een versterker met noem even 800w aan gaat er dan 400 naar woofer en 400w naar mid of worden ze beide een stukje extra belast? Heb geen zin dat mid eruit vliegt omdat ik voor de woofer een zwaardere versterker nodig hebt.

    ps heb nog niks gekocht, eerst info inwinnen.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    #2
    8 + 8 Ohm in serie wordt 16 Ohm. 8 + 8 Ohm parallel wordt 4 Ohm.

    Vraag 2 hangt af van het filter (de crossover) die voor de verdeling van het geluid over de woofer, mid en tweeter zorgt. Dit kan passief (in de kast) of actief, voordat het signaal de versterker in gaat.

    ps heb nog niks gekocht, eerst info inwinnen
    Heel goed. Gezien je manier van vraagstelling zou ik eerst nog even doorlezen voordat je iets aanschaft. En misschien kun je iets uitgebreider aangeven wat je precies probeert te bereiken, wat je hebt en wat je wilt aanschaffen.

    Mvg Johan

    Comment

    • brw martijn
      • Jan 2008
      • 7

      #3
      Wat ik wil bereiken? Ik wil weten hoe ik dat het beste kan aansluiten want dat eerste stukje snap ik alleen hoe werkt het met 2x woofer en een mid ten samen met een tweeter. Ook Zola's ik al schreef als ik 600 watt aansluit knal ik mijn mid er dan niet uit?

      natuurlijk heeft alles te maken met de kast en een filter maar ik wil gewoon weten hoe dat het beste werkt zonder dat ik alles gewoon parallel aansluit.

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        #4
        Je filter, er van uitgaande dat je voor een passief filter/ crossover gaat, is gemaakt voor een bepaalde impedantie (hoeveel Ohm). Je past dus het filter aan op de impedantie van de gebruikte componenten, of als je al een filter hebt, de impedantie van de componenten op het filter. Is het filter gemaakt voor een woofer van 8 Ohm, dan zorg je dat de totale impedantie van de woofers 8 Ohm is.

        Notabene, al je componenten (dus woofer, mid en tweeter) worden aangesloten op je filter. Dit filter sluit je uiteindelijk aan op je versterker. Je filter zorgt voor de scheiding, zodat elke component alleen het frequentiegebied (en het vermogen) ontvangt waarvoor deze bedoeld is. Je hoeft dus geen woofer en mid parallel of serie te zetten, je sluit het aan op het passieve filter.

        Mvg Johan

        Comment

        • brw martijn
          • Jan 2008
          • 7

          #5
          ja dat weet ik, maar laat ik eens wat anders vragen


          Als ik twee woofers hebt 1van 500w. En 1 van 300w beide 4ohm dan kan ik deze in serie zetten zodat ik 8 ohm krijg, maar zet ik er dan een versterker van 800w. Op? En blaas ik dan mijn 300w er niet mee op?


          Even het zelfde voorbeeld maar dan met 1 woofer en 1 tweeter dit werkt hetzelfde?

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Phoe!! Niet om je te ontmoedigen maar dit zijn wel heel erg basic vragen die je stelt. Zou eens Googlen op de 'wet van Ohm' en kijken of je die een beetje kunt doorgronden.
            En lees verder in op de materie, Google is your friend in deze. Heb je daar geen zin en wil je toch zelf iets gaan bouwen bouw dan een uitgewerkt ontwerp letterlijk na.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • vester86
              • Jul 2010
              • 164

              #7
              Originally posted by brw martijn
              ja dat weet ik, maar laat ik eens wat anders vragen


              Als ik twee woofers hebt 1van 500w. En 1 van 300w beide 4ohm dan kan ik deze in serie zetten zodat ik 8 ohm krijg, maar zet ik er dan een versterker van 800w. Op? En blaas ik dan mijn 300w er niet mee op?


              Even het zelfde voorbeeld maar dan met 1 woofer en 1 tweeter dit werkt hetzelfde?
              Een woofer en een tweeter zet je nooit in serie.
              Sterker nog, 2 verschiillende speakers zet je nooit in serie, ook niet 2 woofers.

              Het enige wat je soms in serie zet zijn 2 dezelfde woofers.

              sluit je alles aan zonder filters, dan blaas je hoogstwaarschijnlijk wel iets op. Niet meteen, maar wel als het wat harder gaat.

              Comment

              Working...