Ontwerp budget monitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lamper
    • Jul 2009
    • 12

    Ontwerp budget monitor

    Hallo iedereen,

    Ik speel met het idee om een 4-tal monitors te bouwen die eventueel ook als topkastje kunnen ingezet worden in combinatie met een subje.
    Deze monitors zouden moeten dienen voor kleinere optredentjes. Voor het “betere werk” wordt uiteraard materiaal ingehuurd. Het gaat om akoestische muziek (gitaren, zang, mando, …), maar geen drums.

    Het is mijn bedoeling om met een beperkt budget een zo goed mogelijk kastje te bouwen. Het hoeft helemaal niet te klinken als bv. een D&B MAX, maar er moet gewoon een “bruikbaar” geluid uit komen. Ze hoeven ook helemaal niet laag door te lopen, omdat ze voornamelijk voor vocals en eventueel gitaren moeten dienen.

    Ik dacht aan een 12” woofer (eventueel 10”) en 1” voor het hoog, actief gefilterd. Eventueel is coaxiaal een interessante optie, maar de afmetingen van de kasten is niet echt doorslaggevend.

    Ik heb twee QSC versterkers van 2x360W bij 8ohm die hiervoor kunnen worden ingezet.

    WinISD staat ondertussen op mijn PC en aan de hand van de tutorial die ik op dit forum vond, begrijp ik de basisprincipes.
    Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is hoe de hoogdriver moet geselecteerd worden. Kan dit door enkel het aantal dB’s en het frequentiegebied af te stemmen op de woofer? Of spelen er nog andere zaken een rol?

    Hoe pak ik dit projectje best aan? Of misschien kent iemand van jullie een kant en klaar design dat hiervoor kan dienen.

    Alvast bedankt voor jullie input!

    Groeten

    PS: Ah ja… Ik moet eerlijk toegeven dat het me vooral om het plezier en de uitdaging van het zelfbouwen gaat. J
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    Beste,

    Ik zou een bestaand ontwerp opzoeken en dat nabouwen....speakerbouw en simulaties is niet zo maar iets....de vraag die je bv stelt over de hoogdriver geeft al aan dat je het ontwikkelen nog niet helemaal snapt in het programma.

    Er zijn op het net aardig wat monitoren te vinden, coaxiaal ontwerpen te over die aan je plannen voldoet....kijk maar eens op bv de site van byma of van eighteensound...

    En denk ook even aan een goede digitale speakerprosessor.... passief filteren kan....maar beter is om het actief te filteren...
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      D&B max is feitelijk het makkelijkst na te bouwen, omdat de B&C coaxdriver vrij te koop is.
      En de kist kun je genoeg vinden om die op te meten.
      B&C schijnt voor hun coaxdrivers ook zelf filters te bouwen die goed zijn.
      Last edited by frederic; 18-08-16, 11:31.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Alleen heb je voor de D&B Max ook de D&B systeem amp nodig.
        Beyma levert ook filters voor haar coax drivers.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Hoe beperkt is dat budget ?
          Ik heb recent twee 12" top kastjes gemaakt en dat begon erg goedkoop (25 euro) voor 1 losse 12" JBL op een rommelmarkt, het hout kon ik ook vrij makkelijk aan komen dus de kosten voor mij zaten in het vinden van een tweede JBL + 2 filters + 2x hoge tonen met hoorn.
          De tweede JBL koste me 150 euro vanuit Engeland via Ebay , twee Faital pro compressie drivers met hoorn was nog eens 150 euro en de twee filters waren ook nog eens 80 euro en dan nog wat Warnex en stekkertjes en snoertjes toch nog dik 450 euro of zo....(gewoon 1000 gulden dus)

          Helaas hadden de Faital drivers geen lang leven, en die zijn nu vervangen door BMS drivers wat me weer 300 euro armer heeft gemaakt, kortom het is een leuke hobby maar je kan er lekker op leeg lopen financieel en dan heb ik het nog niet eens over de tijd gehad die er in is gaan zitten!

          Moraal van dit verhaal, had ik maar gewoon een leuk setje van marktplaats gehaald dan was ik sneller en goedkoper uit geweest.
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by beyma
            Hoe beperkt is dat budget ?
            Ik heb recent twee 12" top kastjes gemaakt en dat begon erg goedkoop (25 euro) voor 1 losse 12" JBL op een rommelmarkt, het hout kon ik ook vrij makkelijk aan komen dus de kosten voor mij zaten in het vinden van een tweede JBL + 2 filters + 2x hoge tonen met hoorn.
            De tweede JBL koste me 150 euro vanuit Engeland via Ebay , twee Faital pro compressie drivers met hoorn was nog eens 150 euro en de twee filters waren ook nog eens 80 euro en dan nog wat Warnex en stekkertjes en snoertjes toch nog dik 450 euro of zo....(gewoon 1000 gulden dus)

            Helaas hadden de Faital drivers geen lang leven, en die zijn nu vervangen door BMS drivers wat me weer 300 euro armer heeft gemaakt, kortom het is een leuke hobby maar je kan er lekker op leeg lopen financieel en dan heb ik het nog niet eens over de tijd gehad die er in is gaan zitten!

            Moraal van dit verhaal, had ik maar gewoon een leuk setje van marktplaats gehaald dan was ik sneller en goedkoper uit geweest.
            Als ik het goed begrijp heb je feitelijk eerst andermans rommel opgekocht, vervolgens nog bijgekocht en op het einde ben je beginnen nadenken?

            Niet echt iets waarmee TS uit de voeten kan. Als je eerst van alles opkoopt en laatst nadenkt, loopt alles verkeerd.
            En ik kan goed begrijpen dat TS iets wil bouwen, want het bouwen op zich geeft ook voldoening.
            En als je iets wil bouwen kun je zowel iets goeds bouwen dan prutsen. Denkwerk en opzoekwerk kost niks alleen doe het eerst vooraleer je van alles begint te kopen.

            Per slot van rekening als je bestaande ontwerpen van zowel B&c, Beyma of 18sound of eventueel Maxen gebruikt en de bijpassende coaxdriver dat is nu toch ook geen raket technologie?
            Je moet al echt een prutser zijn om dit niet toch een goed einde te brengen.

            Comment

            • lamper
              • Jul 2009
              • 12

              #7
              Ondertussen heb ik bij de fabrikanten verschillende mooie designs gevonden.

              Wat me opviel is dat de speakers van Eminence, bijvoorbeeld de BETA12CX samen met passende hoogdriver, de helft kost van zowat elke andere 12" coax speaker.
              Hier heb je het voordeel dat de hoogdriver vervangbaar is in geval van defect, of als je wil upgraden.

              Eminence heeft voor elke speaker een blad met enkele uitgewerkte simulaties, wat voor mij als leek al een mooi startpunt is.

              Zoals gezegd, ik ben niet op zoek naar de perfecte monitor, maar naar een "bruikbare" monitor.
              Heeft iemand ervaringen met deze BETA C reeks van Eminence? Is dit "bruikbaar" of is het echt té low budget :-)

              Groeten

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Originally posted by frederic
                Als ik het goed begrijp heb je feitelijk eerst andermans rommel opgekocht, vervolgens nog bijgekocht en op het einde ben je beginnen nadenken?
                Niet echt iets waarmee TS uit de voeten kan. Als je eerst van alles opkoopt en laatst nadenkt, loopt alles verkeerd.
                Je mist de humor van het stukje, het begon met een splinternieuwe JBL op de PA-markt (van begin dit jaar) die ik voor dat geld niet kon laten liggen, vervolgens ben ik daar een kast omheen gaan berekenen en die was zo goed dat er toch echt een tweede JBL bij moest.
                Maar goed, wat de topic starter aan dit stukje heeft is de waarschuwing dat het snel uit de hand kan lopen met zelf bouwen....

                Verder on topic, ik heb eind jaren 90 een aantal Eminence kasten gebouwd precies volgens hun bouwplannen en componenten en dat viel zo verschrikkelijk tegen wat daar uit kwam dat ik nu zoiets heb van hmmm ik zou een ander merk nemen.
                Natuurlijk kan je tegenwoordig elke kast recht trekken met processors maar ja, eigenlijk moet een kast van zichzelf al goed klinken vind ik!
                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by lamper
                  Wat me opviel is dat de speakers van Eminence, bijvoorbeeld de BETA12CX samen met passende hoogdriver, de helft kost van zowat elke andere 12" coax speaker.
                  Wanneer iets lijkt op een eend, kwaakt als een eend en zwemt als een eend.... Meestal is het dan een eend.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • lamper
                    • Jul 2009
                    • 12

                    #10
                    Duidelijk!

                    Ik verwachtte deze antwoorden wel.

                    Maar eerlijk gezegd... voor de prijs van een B&C coaxiale speaker + hout + filter + ... kan je al gemakkelijk een mooie actieve monitor kopen. Geen Martin of D&B natuurlijk, maar toch...

                    Misschien moet ik dat pad toch maar bewandelen.

                    Groeten

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Originally posted by lamper
                      Het is mijn bedoeling om met een beperkt budget een zo goed mogelijk kastje te bouwen. Het hoeft helemaal niet te klinken als bv. een D&B MAX, maar er moet gewoon een “bruikbaar” geluid uit komen.

                      PS: Ah ja… Ik moet eerlijk toegeven dat het me vooral om het plezier en de uitdaging van het zelfbouwen gaat. J
                      Wat vind je zelf "bruikbaar"? Heb je al een keer getest met een budget monitor? Ik ken bands die daar niet mee uit de voeten komen omdat het gaat rondzingen of domweg niet hard genoeg gaat.

                      Als het puur om het bouwplezier gaat, kun je gewoon met de eminence beginnen. Maar dan moet je het ook als investering in plezier en leerschool zien. Als het resultaat dan toch niet bruikbaar is, heb je in ieder geval veel geleerd en evt partner niet verveeld ;-)

                      Zelfbouwen voor het geld loont tegenwoordig alleen nog als je het beste van het beste (of beter :-) ) probeert te bereiken. Voor low budget kun je beter gewoon kopen: dan koop je voor minder een actief kastje.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Veel zelfbouw projecten worden nogal optimistisch gecalculeerd. Een kastje met een speaker erin bouwen is redelijk goedkoop te doen, afwerken met een nette grille, mooie aansluitplaat, Warnex, enzovoort wordt meestal vergeten in de calculatie terwijl dat al snel 30% van de kostprijs uitmaakt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Het loont toch nog wel om te bouwen hoor. Natuurlijk heeft het geen zin om lowbudget drivers te gaan gebruiken en mdf. Dan kun je idd beter nieuw kopen.
                          Als ik de factuur bekijk die we vroeger (10-15 jaar geleden) betaalden voor echte MAX15 wedges, en rekent de materialen zit je echt toch nog maar aan 1/3 van de nieuwprijs.
                          Natuurlijk mag je uw eigen werkuren niet meerekenen
                          Last edited by frederic; 19-08-16, 14:40.

                          Comment

                          Working...