Het zoveelste 18" zelfbouw subje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    Het zoveelste 18" zelfbouw subje

    Beste allemaal

    Bij het zoveelste 12 inch topje hoort natuurlijk ook het zoveelste 18 inch subje, bij deze dus puur als inspiratie voor andere zelfbouwers de bouw van deze kasten.
    In het kort komt het er op neer dat ik 4 van deze kasten al dik tien jaar geleden gemaakt had maar dan van MDF en dat was nog van voor wij een CNC hadden staan, dus die waren aan vervanging toe vond ik.

    Het begin



    Nadat de basis delen gefreesd waren uit 18 mm berken heb ik op de Altendorf (formaatzaag) uit 15 mm berken de hoorn panelen gezaagd net zoals bij het 12"topje te zien was.
    Vervolgens stuk voor stuk op de bodemplaat monteren.



    Om de panelen te koppelen onder die verschillende hoeken heb ik er een 'veer' ingezaagd in feite hetzelfde als een lamello maar dan over de hele lengte.
    Je schuift ze simpel in elkaar en de lijm doet de rest.




    Zo'n veer kan je (als je uitkijkt voor je vingers!!) ook thuis op een stabiele tafelzaag zagen. hier een foto van hoe dat gaat let op: deze foto's zijn heeeel erg oud dus geen beste kwaliteit hahaha! (dit was van de MDF versie 10 jaar geleden)
    Het mooie is dat je de zaag maar 1x hoeft in te stellen en je alle panelen in deze stand kan zagen want alles gaat vanzelf haaks op het verstek wat er al aan zit het blad is in dit geval 3 mm dik dus de veer kan van 3 mm berkenplex gemaakt worden.




    Vervolgens de bovenkant er op zetten en met deze geniale klemmen aanpersen. voor de liefhebber: het zijn Wurth MaxiFix meubelmaker lijmtangen



    De zijkanten er nog tussen en dan lijkt het al heel wat.






    En met twee op elkaar heb je een redelijk compact setje 1 kastje is plus/minus 70x70x53 cm



    later nog wat foto's van de afwerking omdat ik aan de 10 foto limiet zit nu haha!
    Last edited by beyma; 06-08-16, 23:08. Reason: alleen op deze manier kon ik dit posten
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Iets meer info over deze kasten: er zitten nu RCF L18-p300 drivers in maar ik heb een aardige collectie 18 inchers op de plank liggen en heb ze ook getest met bv de RCF L18 P200 uit de bekende EAW SB850 kasten , verder nog met Beyma 18G400 / 18 GT200 en zelfs met een setje DAP PRO PB-18110 gaan ze echt lekker.

    Met de P200 gaan ze erg diep (Fs= 27 Hz) maar is het rendement wat laag, met de P300 gaan ze flink harder maar weer -iets- minder diep (Fs=35 Hz) , de Beyma GT200 klinkt erg fijn (warm/rond) maar die kan amper vermogen aan en zit dus zo aan de X-max , de G400 moet nog getest worden en ik heb ook nog een RCF LF18-g401 die binnenkort even mag laten horen wat ie kan !

    Hier nog wat foto's van de afwerking,

    Opnieuw weer een leuk aansluitplaatje gemaakt met Adobe illustrator , uitgeprint op fotopapier en door de lamineer machine gehaald.
    Dit is dus een handvat aan de achterkant die ook dienst doet als connector bescherming, twee vliegen in 1 klap dus.



    Ook hier weer lekker kliederen met Warnex, en verder is te zien dat ik ook een wielplaat/hondje/dolly op maat heb gemaakt, met de rubber voetjes passen de kasten op elkaar als lego steentjes zowel plat als staand.




    Hier is de RCF P200n te zien , het past allemaal net



    Dit is de compacte set, ik heb dus totaal 4 van deze subjes (eigenlijk acht als ik de MDF kasten ook mee reken hahaha)

    Last edited by beyma; 07-08-16, 15:00.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • SPS
      • Mar 2004
      • 1662

      #3
      Super reportage! Mooi met die veren in verstek! Thanks
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Ziet er netjes uit! Jaloers op de cnc machine ;-)

        Hoe presteren deze subjes? Om diep te gaan zul je er meerdere per kant neer moeten zetten vermoed ik?
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Originally posted by SPS
          Super reportage! Mooi met die veren in verstek! Thanks
          Jij ook bedankt voor de reactie!

          Originally posted by PvG
          Hoe presteren deze subjes? Om diep te gaan zul je er meerdere per kant neer moeten zetten vermoed ik?
          Tja hoe presteren ze.... laat ik het zo zeggen dat zoals op de foto in een 2.1 setting het perfect is voor achtergrond muziek bij een receptie en dat het later op de avond met wat drank in de mensen het ook prima behoorlijk harder kan.
          Met 1 per kant onder een top kast(en) heb je ruim voldoende voor de gemiddelde sport kantine met een mannetje of 50..80 aan het lallen en brallen.
          Met 4 plat op een rij met wat ruimte er tussen kan je makkelijk een flinke gymzaal op ze kop zetten, al een paar keer gehad dat in het begin het stof van de TL buizen naar beneden komt dwarrelen.

          Ik gebruik ze ook nog wel eens voor een auto club meeting (buiten) en vaak hebben we binnen 10 minuten de organisatie op de stoep staan om te vragen of het zachter kan dus ja, ze willen best wel hoor.
          Het ontwerp heb ik "geleend" van het merk DAS, en dan gaat het om hun oude Touring Sub ST2 18 , die was officieel twee aan elkaar maar dat vond ik veel te onhandig en omdat er toch een volledig schot tussen zat kon die gewoon doormidden om zo een redelijk compact kastje te maken.
          Last edited by beyma; 09-08-16, 12:34.
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          Working...