Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    Lichtgewicht, high output DIY top

    Na enkele jaren ervaring met sub-top sets (Stage Accompany C24/29 + B30s) in het bandjes circuit heb ik besloten om zelf te gaan bouwen. Mijn meeste opdrachten zijn of klein (kroegklusjes met ca. 100 man publiek) of een tikkie groter (zaal, openlucht of in theater). Vooral voor deze laatste categorie wil ik naar efficiëntere kastjes: het stacken van meerdere toppen gaat vaak ten koste van de kwaliteit (lobing in het mid/high) en is zwaar/veel werk. Dus mijn wensen zijn:
    - Lichtgewicht: door 1 persoon op te bouwen en moet ook op een standaard kunnen.
    - Topkwaliteit geluid.
    - Veel, heel veel output: voldoende tot ca. 1000 man publiek.
    - Egale spreiding 80x40 (of meer) vanaf 100 Hz.
    - Weatherproof: zon en regen. Dus wss passief (actief is geen eis).
    - Gangbare/vervangbare onderdelen: DIY friendly.
    - Prijs: euh, het zal wat gaan kosten, maar minder dan de helft van kant en klaar nieuw.

    Waarom niet kant en klaar kopen? Je komt al snel op JBL VRX932 oid, maar het geluid daarvan wordt ik niet heel blij van. Het blijft een inefficiënte frontloaded top. Andere (hoorn-)systemen, bijv. TW Audio T24N oid, zitten boven budget (tweede hands ook niet betaalbaar te vinden). Wat wel betaalbaar is, KF850 ed, is veel te lomp.

    Na een jaartje of wat rondkijken heb ik besloten het ontwerp van Peter Morris op SFN te gaan bouwen: https://soundforums.net/forum/low-ea...w-diy-mid-high Ik heb dit ontwerp wat aangepast en het is nu iets eenvoudiger te bouwen en gaat iets dieper (volgens simulatie met hornresp). Zie onder voor een eerste draft. Let op: ik wacht nog op levering van de drivers om e.e.a. na te meten. Dus afmetingen komen later, als ik zeker weet dat alles past.
    Het is een dubbel 12" hornloaded kast met de beste compressiedriver die op dit moment te krijgen is: de coaxiale BMS 4594Nd op een grote RCF hoorn. De low hoorn is om de mid/high hoorn gevouwen waardoor deze samen een (bijna) puntbron vormen. De x-over frequentie tussen 12" en compressiedriver wordt ca. 650 Hz, waardoor de conus van de 12" als 'rigid body' kan blijven werken. De top heeft minimaal 2 amp kanalen nodig. Processing kan met IIR, maar het ontwerp verdient FIR filters. 1 top houdt 2 stevige dubbel 18" subs bij... dat wordt het volgende project...

    Omdat ik het ontwerp iets heb aangepast, zal de kast zich iets anders (maar als het goed is: beter) gedragen dan de meetresultaten op SFN. De hoorn is iets langer en zal dus iets dieper gaan. De filter settings zullen opnieuw bepaald moeten worden, maar eerst bouwen

    Specs:
    - Freq: 100 Hz - 20 kHz
    - Gevoeligheid: 105 dB/W/m (low mid), 112 dB/W/m (mid/high)
    - Vermogen AES: 1300 W 4 Ohm (low mid), 150+80 W 8 Ohm (mid/high)
    - Vermogen program: 2600 W (low mid), 1000W peak (mid/high)
    - SPL: 135...>140 dB/1m peak
    - Gewicht: ca. 35 kg (misschien minder door 15mm multiplex?)
    - Afmetingen h x b x d: 931 x 376 x 475 mm
    - Polemount

    Drivers:
    - Low mid: RCF MB12N351 op hoorn.
    - Mid/high: BMS 4594Nd 1.4" coaxdriver op RCF HF950 hoorn (90x50).
    - Low/mid x-over: actief ca. 650 Hz.
    - Mid/high x-over: passief BMS C8-8 of actief 6.3 kHz (3 amp kanalen).



    Ik heb nog geen kant en klaar product gezien dat al deze specs/wensen combineert in 1 kast(je). Erg uniek ontwerp van Peter Morris!

    Plan:
    1) Wachten op onderdelen, enkele weken.
    2) Bouwen, enkele maanden.
    3) Meten & bepalen IIR settings, dit jaar.
    4) Meten & bepalen FIR settings, misschien dit jaar.

    Binnenkort meer.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    #2
    Ziet er uit als een zeer interessant ontwerp, ben benieuwd.
    Succes

    Comment

    • beyma
      • Oct 2002
      • 1614

      #3
      Leuk ontwerp !

      Ik heb 'even' vlug die 27 pagina's door gekeken en wat mij dan opvalt is dat alles zeer wetenschappelijk aangepakt wordt met (eindeloos) simuleren en meten, maar als je dan ziet hoeveel moeite ze hebben om een fatsoenlijk test model in elkaar te lijmen moet ik toch wel even (glim)lachen, want bij mij is het andersom.....

      Ik draai me hand niet om om zo'n kast te bouwen, maar dat simuleren heb ik dan weer geen kaas van gegeten (lees: geen zin in)
      Het helpt natuurlijk wel als je dit naast je werkbank hebt staan....



      Nu hoeft het natuurlijk niet gelijk zo'n top machine te zijn (het is niet de keuken maar de kok die het doet!) met een beetje knappe hobby tafelzaag kom je er ook, en dan hoeft het echt geen maanden te duren hoor.
      Als je het hout bij de bouwmarkt al allemaal in dezelfde maat stroken laat zagen hoef je het alleen nog maar onder verstek af te korten. (natuurlijk alles gelijk dubbel zagen voor twee kasten)

      Ik ga dit draadje volgen!
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Bouwen gaat goed komen. Ik heb een adresje voor het berkenmultiplex en het zagen van de grote stukken. De kleine stukjes moeten toch 'in het werk' worden opgemeten. De doorlooptijd voor dit projectje wordt bij mij bepaald door andere activiteiten.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Tegenwoordig kun je snel een bedrijfje vinden met CNC machine. Daar kun je echt mooi werk mee afleveren.

          Comment

          • e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

            #6
            De meetresultaten zien er spectaculair uit. Leuk om te volgen.
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

            Comment

            • RonaldH
              • Aug 2009
              • 274

              #7
              Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van de BMS driver?
              Inderdaad, leuk om te volgen, best wel interessant.
              Er is meer te koop dan je betalen kunt

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Originally posted by frederic
                Tegenwoordig kun je snel een bedrijfje vinden met CNC machine. Daar kun je echt mooi werk mee afleveren.
                Om alle foutjes uit het CNC programma te halen, zul je enkele proeven moeten doen. Aangezien ik van plan ben maar 2 kasten te bouwen, loont het voor mij niet de moeite. Als er iemand wel de interesse heeft om er meerdere te laten frezen, dan doe ik graag mee ;-)

                Originally posted by e-sonic
                De meetresultaten zien er spectaculair uit. Leuk om te volgen.
                De meetresultaten van Peter Morris zijn met FIR filters (2x Dolby Lake) en met 3 ampkanalen per top (VHF apart). Lineaire fase en magnitude binnen enkele dB. Een blokgolf wordt weergegeven en gemeten als blokgolf...
                Dit korte filmpje is wel indrukwekkend: https://youtu.be/ebZ2gzHVXIE Het zwarte vlekje in het midden is de top op een sub.

                Ik wil de VHF passief aansturen. Voor de FIR filters heb ik een oogje op de MiniSharc van minidsp icm rephase. Maar eerst gewoon IIR filtertjes.

                Originally posted by RonaldH
                Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van de BMS driver?
                Inderdaad, leuk om te volgen, best wel interessant.
                Donderdag drivers+filters besteld, dinsdag binnen direct vanuit Duitsland (via importeur). Goed dus. ;-)

                Ik wacht nu op het RCF spul.
                Last edited by PvG; 18-05-16, 17:50.
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Lang leve Youtube, ik kwam deze tegen : https://www.youtube.com/watch?v=1R8VdGdGeIg deze persoon gebruikt dezelfde BMS driver, zeer indrukwekkend ! (mag ook wel voor 500 euro per stuk)
                  Last edited by beyma; 18-05-16, 21:44.
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    de BMS coaxiaal drivers zijn met stipt de allerbeste drivers die er momenteel verkrijgbaar zijn, ik gebruik ze in de Prospect vanaf 600Hz en in de line-array zelfs vanaf 400Hz.
                    Er gebeurd wel wat hoor wanneer je naar 24 van die drivers luistert.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Zo, spullen binnen. Een en ander nagemeten en ietsje aangepast: 1cm ruimte tussen 12" drivers gemaakt voor de 4594 en hoogte van de kast aangepast zodat deze straks op het front van een dubbel 18" sub kan liggen tijdens transport (2x 46cm plus een beetje). De breedte iets aangepast ter compensatie.



                      Verder wat praktische zaken toegevoegd: handvatten, pole mount (nog niet op definitieve plek, center of gravity nog te bepalen tijdens bouw), speakon in bodem en achterzijde, en kunststof stoot/beschermstrips.



                      De kast gesimuleerd in hornresp. (Als je foutjes ziet, is commentaar welkom )






                      Dat lijkt niet veel af te wijken van het oorspronkelijke ontwerp...
                      Het response plaatje onder is full space @ 2500W peak. De peak rond 400 Hz zit ook in het oorspronkelijke ontwerp. Gevoeligheid van de low-mid horn is ca. 105dB/W/m full space tot ca. 110dB/W/m half space.




                      Diaphragm displacement blijft binnen de 10mm uitsparing van het paneel bij 100V peak input. Merk op dat Xmax 5,5mm is.





                      Tijd om hout te bestellen...
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

                        #12
                        Is er een reden waarom je die bump rond 100Hz niet weggewerkt hebt?

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          't Gaat hier om een bultje van amper 3 dB en ook nog in een simulatie....
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14
                            Originally posted by PvG
                            Tijd om hout te bestellen...

                            Goed bezig !! Ga je gelijk voor berkenplex of maak je eerst een prototype in goedkoop MDF ?
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              #15
                              Ik heb al wat feedback van Rademakers op de simulatie dus het bultje bij 100Hz zal nog wel wijzigen. Dit zal het ontwerp wss niet raken. De gesimuleerde overdracht is redelijk ongevoelig voor kleine wijzigingen in de afmetingen.
                              BTW: Dit is sowieso een ontwerp waar wat eq bij nodig is.

                              Ik begin meteen met berken. Meeste 15mm, behalve het paneel met de 12" drivers: dat wordt 18mm (ivm stijfheid en 10mm uitsparing).
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              Working...