coax drummonitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • architect
    • Jun 2015
    • 61

    coax drummonitor

    het plan is om een mooi stel monitoren te bouwen voor bij het electronisch drumstel van mijn oudste zoon van 11
    daarvoor hebben we een tweetal mooie coax speakers op de kop weten te tikken, de 18Sound 15CX1000
    een beest van een speaker, 14,4kg
    de 15 inch woofer met een 4 inch spoel kan 1000W continu verwerken
    het hoog heeft een spoel van 3 inch en een 1,4 inch exit

    - mulitfunctioneel: kan staand op statief, 60 graden liggend voor zang en 30 graden schuin naar voren als drummonitor
    - de baspoort is afgestemd op 72 hz bij een kastvolume van 70 liter
    - de 3 poorten met een lengte van 20cm en een oppervlakte van van 8x13,9cm
    - een actief hoogdoorlaatfilter 4e orde LR op 50Hz, zorgt ervoor dat de maximale uitwijking beperkt blijft tot 6,5mm bij 1000W op 50 en 100hz
    - 1000W levert bijna 130db en een luchtsnelheid van 19m/s
    - om de stijfheid te vergroten worden plankjes rondom gelijmd tegen de binnenwanden van de kast, deze worden voorzien van gaten om gewicht te besparen
    - berkenmultiplex 12mm om gewicht te beperken
    - lijmen met bruislijm

    hoe plaats ik afbeeldingen?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Afbeeldingen dien je eerst op een site als Tinypics te plaatsen en vervolgens via het icoontje 'insert image' een linkje naar de afbeelding in je bericht te zetten.
    Overigens vind ik 70 Hz wel erg hoog getuned, ik zou eerder voor 50-55Hz gaan.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Afbeeldingen dien je eerst op een site als Tinypics te plaatsen en vervolgens via het icoontje 'insert image' een linkje naar de afbeelding in je bericht te zetten.
      Overigens vind ik 70 Hz wel erg hoog getuned, ik zou eerder voor 50-55Hz gaan.
      Bij een 15" is dat wel hoog... Al kan ik het wel begrijpen, een 12" was dan misschien een betere keuze geweest. Maar als je een goede deal gedaan hebt.

      Comment

      • architect
        • Jun 2015
        • 61

        #4

        hier een simulatie in winisd
        basreflexpoort afgestemd op 70 (blauw) en 50 hz (grijs) en een kastinhoud van 70liter
        bij 70hz loopt de curve mooi vlak
        als ik op 50hz afstem ga ik dan actief boosten?

        Comment

        • weller
          • Nov 2013
          • 13

          #5
          Kijk eens of de T/S parameters goed zijn ingevoerd. Ik krijg namelijk een andere plot.

          Comment

          • architect
            • Jun 2015
            • 61

            #6
            vreemd, ik heb gewoon de datasheet overgenomen
            wel is het zo dat ik in winisd een 4e orde hoogdoorlaat op 50hz heb ingesteld dat de curve iets beïnvloed (maar niet veel)

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Met simulaties gewoon geen filters instellen een bass-reflex heeft van zichzelf al een 24 dB/oct afval dus eigenlijk heb je een 48 dB filter. Zo op het eerste gezicht lijkt de kast ook te klein. Mijn ervaring met Winisd is dat het niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid, ga je nu uit van mijn meting van de parameters of van de opgegeven parameters?
              Een bass-reflex tune ik meestal net boven de fs van de driver, je zult merken dat je altijd wel zo'n 6 dB moet boosten in het laag om het baffle effect te compenseren.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • architect
                • Jun 2015
                • 61

                #8

                simulatie van 70l afgestemd op 55hz
                blauw is volgens datatsheet
                geel is volgens meting
                hier zie ik wel wat verschillen in de data tussen datasheet en meting, Le, Sd, Vas




                en verder heb ik in sketchup alvast een kastontwerp gemaakt
                Last edited by architect; 07-06-15, 07:21.

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  #9
                  Sd is het afstralend oppervlak van een luidspreker. Als vuistregel neem je hierbij de diameter (Dd) van de conus plus de helft van de ophanging. Dus de afstand van het midden van de accordeon-vormige ophanging tot aan het midden van de accordeon-vormige ophanging.

                  Persoonlijk zou ik hierbij de door de fabrikant gepubliceerde Sd aannemen en de Dd daaruit berekenen.

                  Mvg Johan

                  Comment

                  • architect
                    • Jun 2015
                    • 61

                    #10

                    dit is even nieuw voor mij; ik ben gaan spelen met de data in winisd om vanuit de meting de juiste info in te voeren en te bedenken wat er nou gemeten is en wat ik beter uit de datasheet kan halen

                    handmatig ingevoerd:
                    - vanuit datasheet BL, Sd, Xmax, Xlim, Znom, Pe
                    - vanuit meting Le, Re, Fs, Qes, Qms

                    nu passen de getallen ook beter bij de datasheet

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      De sD wordt berekend aan de hand van de diameter, zou kunnen dat ik daar een fout heb gemaakt.
                      De rest van de parameters uit de meting klopt dan echter wel, dus wat je nu aan het doen bent komt het dichtst bij de waarheid.
                      Pas alleen wel op, Winisd wil nog wel behoorlijk afwijken, omdat er factoren zijn die behoorlijk invloed hebben op het resultaat maar die niet in de simulatie meegenomen worden.
                      Vergeet ook niet om het volume dat de driver zelf inneemt van de kastinhoud af te trekken.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • architect
                        • Jun 2015
                        • 61

                        #12
                        ja en hoe bereken je nou het volume van de driver?
                        even in een emmer water en kijken hoeveel het water omhoog komt lijkt me niet geschikt
                        dat is nog eens handig als aanvulling in datasheets
                        maar ik zal op gevoel een inschatting maken
                        al met al ben ik zo weer een stukje verder gekomen

                        en hoe lijkt het kastontwerp?
                        nog tips?

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Een 15" zoals deze zal rond de 8 dm3 van je kast afsnoepen.
                          Kastontwerp ziet er goed uit, je maakt het je alleen wel lastig met zoveel bracing.
                          Als je de eerste spelend hebt mag je altijd langskomen om wat metingen te doen zodat je kunt zien of je ontwerp klopt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Sorry, die 8 dm3 moet 6 dm3 zijn.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • architect
                              • Jun 2015
                              • 61

                              #15
                              Ik ben weer wat verder met hoe ik het wil doen.

                              - simulatie gemaakt bij 850W; zou ik de poort wat korter moeten tekenen ten opzichte van de simulatie omdat het een slotport is?
                              - de bracing zo geplaatst dat de grote panelen stijver worden
                              - in alle opstellingen is 1 stel speakonaansluitingen voldoende
                              - klopt het dat de poortafstemming in de praktijk wat lager uitvalt dan winisd voorspelt omdat de poort aan de binnenzijde doorloopt in de achterwand?








                              Last edited by architect; 15-06-15, 17:27.

                              Comment

                              Working...