Subwoofer ontwerpen met Eighteensound 18LW1400

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tinus Sound
    • Mar 2015
    • 1

    Subwoofer ontwerpen met Eighteensound 18LW1400

    Beste medeforummers,

    Van een vriend heb ik twee eighteensound 18LW1400 speakers gehad. Zelf heb ik deze speakers al eens gebruikt voor de bouw van een Cubo Sub 18. Dit had een prachtig resultaat en heb de schubjes nog in gebruik.

    Nu ik twee nieuwe speakers heb ben ik van plan om eens zelf aan de slag te gaan. Dus met dat idee in mn hoofd en twee speakers in mn zakken ben ik afgelopen weekend begonnen met simuleren in WIN ISD. Allereerst had ik de handleiding die Rademakers eens had geplaatst uitgeprint en goed doorgelezen. Vervolgens heb ik de parameters van de 18LW1400 ingevoerd en simuleren maar dacht ik.

    Mijn plan was om een bandpass subwoofer te maken. Op de website van eighteensound zelf zag ik tekeningen van een dubbel 18'' subwoofer. Simpel dacht ik, halveren die handel en gaan met die banaan. Toen ik deze subwoofer eenmaal probeerde te simuleren liep ik tegen een paar problemen aan:

    1. Als ik de dubbel 18'' manifolded subwoofer halveer en een paneel plaats waar de speakers volgens de tekening tegenover elkaar staan lijkt mij dat de kamer even groot is als de poort zelf? Hoe zit dit want je ziet het wel vaker?

    2. Moet ik de inhoud van een baseert optellen bij de inhoud van de klankkast of hoort deze niet bij de kast inhoud?

    3. Wat doe ik überhaupt fout, wat ik ook simuleer of doe (bijvoorbeeld kastinhoud vergroten, tuningsfrequentie aanpassen etc.) het rendement blijft naar mijn idee erg laag ondanks de 18w1400 volgens mij geen slechte driver is? toch?

    Ik wil jullie het volgende graag vragen, zijn er mensen die het leuk vinden mij te helpen met het ontwerpen van een bandpass (6e order of bandpasshorn) met deze speakers?

    Mocht er niemand zin hebben, zijn er dan wel bepaalde simulatie vuistregels of goede tips voor het simuleren van een subwoofer?

    Hieronder zal ik een paar richtlijnen geven waar ik zelf aan zat te denken:
    - freq bereik: 40 - 90 hz (zonder afval) 35 - 100 (-6db ongeveer)
    - Een zo laag mogelijke group delay voor een strakke sound.
    - Een hoog rendement.

    Mvg,

    Tinus
    Last edited by Tinus Sound; 03-03-15, 21:14.
  • weller
    • Nov 2013
    • 13

    #2
    Het is handig als je links of fotos plaatst van je bevindingen zodat wij beide ons schrijfwerk kunnen toetsen.

    1. Je kunt zo'n manifold het beste vergelijken met een BP6. Eigenlijk is het een reflex die een extra orde krijgt door die kamer. In de welke frequenties dat is weet ik niet precies. Dat kun je geloof ik ook niet simuleren in winISD. Akabak kan dat wel.

    2. zie hierboven.

    3. Wat is laag? Waar vergelijk je het mee? Rendementen van fabrikanten kloppen niet altijd en ook de getallen in de datasheet van de driver kunnen misleidend zijn. De gevoeligheid die daar staat is een gemiddelde over een spectrum die groter kan zijn dan zijn eigen weergave gebied. Een rendement van 95dB/w/m is best aardig voor een enkel 18" BR in half space.

    Een handleiding voor het simuleren van een subwoofer is op internet wel te vinden. Ik kan dat niet beter uitleggen.

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #3
      Ga gewoon voor de Rog Mogale X1 subwoofer, makkelijk te bouwen en precies wat jij wil!
      Vergeet niet dat de ontwerper met dit ontwerp erin geslaagd is een zeer goede BP6 neer te zetten!

      Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      Working...