scheurende tweeters

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rboerma
    • Sep 2014
    • 3

    scheurende tweeters

    Hallo,


    Ik ben nieuw op dit forum en heb tevens een probleem.

    ik ben in het bezit van een viertal Dap speakers, waarvan de tweeweg speakers beide een scheurend geluid geeft in de drivers (DAP DD-1 Hoge tonen Driver) deze heb ik onlangs nieuw geplaatst de oude waren nog erger.
    De speakers zijn al een paar jaartjes oud en ik denk dat de vorige eigenaar er wat aan veranderd heeft, geen idee wat.

    ik heb een tweede power mixer geprobeerd welfde resultaat.

    nu denk ik dat de filters niet meer geschikt zijn voor deze combinatie en dat de oorzaak is.

    Ik ben nu op zoek naar advies welke filters ik moet gebruiken, de oude filters staan geen gegevens op

    Ht driver is DD-1 150Wrms 250Wpiek 1800 tot 20000hz.
    woofer AB-15 400Wrms 600Wpiek 35 tot 4000Hz. Cross-over frequentie: 1000 Hz

    Alvast bedankt

    Robert
  • vester86
    • Jul 2010
    • 164

    #2
    Gaat sowieso al mis bij je crossover frequentie, die staat nu op 1000hz waarbij de tweeter opgegeven niet onder de 1800 kan spelen...

    Comment

    • rboerma
      • Sep 2014
      • 3

      #3
      Originally posted by vester86
      Gaat sowieso al mis bij je crossover frequentie, die staat nu op 1000hz waarbij de tweeter opgegeven niet onder de 1800 kan spelen...
      de cross-over frequentie staat onder de specs van de woofer.

      DAP AB-15 Luidspreker 400W
      400 Watt RMS vermogen600 Watt piekvermogen
      Impedantie: 8Ω
      Pomona connectoren
      Frequentiebereik: 35 tot 4000 Hz
      Cross-over frequentie: 1000 Hz

      de frequentie van het filter weet ik niet.
      ik hoop dat je me verder kunt helpen.

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Je crossover frequentie ligt nu op 1k hz (zeg je tenminste). Je drivers spelen echter maar door tot 1800 hz. Dus dat hele gebied tussen de 1000 en 1800 wordt wel verstookt, maar hoor je niks van. Hoger crossen (>1800) is dan ook mijn advies.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          't Gaat al mis bij de gegevens, probleem in deze prijsklasse is dat je die al met een korrel zout moet nemen.
          Afgaande op het type nummer vermoed ik dat het een 1" hoog driver is, en dan ook nog een budget ding, dat betekent dat hij liefst boven de 2kHz pas begint.
          Die 1kHz is dus veel te laag waardoor het ding veel te hard moet werken.
          Je geeft alleen niet aan of dit een origineel DAP product is of dat het een zelfbouw luidspreker is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • rboerma
            • Sep 2014
            • 3

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            't Gaat al mis bij de gegevens, probleem in deze prijsklasse is dat je die al met een korrel zout moet nemen.
            Afgaande op het type nummer vermoed ik dat het een 1" hoog driver is, en dan ook nog een budget ding, dat betekent dat hij liefst boven de 2kHz pas begint.
            Die 1kHz is dus veel te laag waardoor het ding veel te hard moet werken.
            Je geeft alleen niet aan of dit een origineel DAP product is of dat het een zelfbouw luidspreker is.

            Bedankt voor de reacties, kan iemand mij vertellen welke cross-over ik moet aanschaffen? kan niet echt de juiste vinden op de site, denk ik. degene die ik gevonden heb heeft een frequentie van 4500Hz.
            is dit goed of moet het toch wat anders worden.

            de installatie word alleen gebruikt op kleine feestjes.

            ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              #7
              Ik zou een filter (laten) maken. De kant en klare zijn meestal doorgaans niet de beste.

              Comment

              • kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

                #8
                Originally posted by sjig
                Ik zou een filter (laten) maken. De kant en klare zijn meestal doorgaans niet de beste.
                Beyma maakt anders mooie filters die een flinke belastbaarheid hebben.
                daar zou je ook eens kunnen kijken.
                Zelf filters maken is als er goede componenten gebruikt worden zeker geen goedkope oplossing.
                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  #9
                  Als ik kijk bij Beyma komt de FD 250 het meeste in de buurt, en die kost al 160 per paar. Ik betwijfel of dat het waard is ....

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Om een geschikt filter te vinden is het belangrijk dat je de juiste impedantie van de drivers hebt, de driver is bij passieve filters onderdeel van het filter, de impedantie bepaald dus mede de X-over frequentie.
                    Verder ben ik bang dat de waarde van de luidsprekers waar het om gaat zo laag is dat nieuwe filters veel te duur zullen zijn.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    Working...